Microsoft Word - Możliwości i osiągnięcia rozwojowe dzieci.pdf

(50 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Mo\277liwo\234ci i osi\271gni\352cia rozwojowe dzieci.doc)
MoōliwoŁci i osiĨgniĭcia rozwojowe dzieci w wieku 3 Ï 4 lat
Rozwj fizyczny
Rozwj poznawczy
Rozwj jħzykowy
Rozwj emocjonalny i
spo ł eczny
Bieganie, skakanie, rzucanie i
chwytanie staje siĭ bardziej
skoordynowane.
Szybki wzrost wyobraōeķ;
dominujĨ odtwrcze
Sporadycznie wykazuje
skÿonnoŁě do nadmiernego
przestrzegania reguÿ
gramatycznych (zjawisko
nadregulacji)
Doskonali siĭ emocjonalna samoregulacja
Emocje dotyczĨce samoŁwiadomoŁci(wstyd,
zakÿopotanie, wina, zazdroŁě, duma) staja siĭ
bardziej powszechne
Pojawia siĭ galopowanie i
skakanie na jednej nodze.
Jeōdōenie trjkoÿowym
rowerku.
Zauwaōa transformacje;
Rozumie przyczynowoŁě w
znanych sytuacjach
Klasyfikuje znane obiekty
hierarchicznie
Rozumie wiele kulturowo
akceptowanych sposobw
dostosowania mowy do wieku,
pÿci i statusu spoÿecznego
rozmwcy
AktywnoŁci niespoÿeczna obniōa siĭ a
wsplna, interaktywna zabawa wzrasta
Usprawnienie koordynacji
wzrokowo ruchowej, np.. w
ruchach narzĭdziowych
(uōywanie scyzoryka,
noōyczek)
Uōywa mowy dla siebie do
regulowania, kiedy jest
zaangaōowane w trudne
zadanie
Agresja instrumentalna obniōa siĭ a agresja
wroga wzrasta
Coraz lepiej rozumie znaczenia
sÿw
Grupuje sÿowa wedÿug zasady
tematycznej
TworzĨ siĭ pierwsze przyjaŋnie
Je poprawnie i estetycznie;
Ubiera siĭ z nieznacznĨ
pomocĨ dorosÿych
Zapamiĭtuje podobne
doŁwiadczenia w terminach
skryptw
Odrōnia reguÿy moralne od konwencji
spoÿecznych
Preczytelnicze stadium rozwoju
czytania: udaje czytanie
Kieruje siĭ normami narzuconymi przez
dorosÿych, aby uniknĨě kary
CzynnoŁci toaletowe wykonuje
samodzielnie, choě wymaga
Moōe generalizowaě
zapamiĭtane informacje z
Odtwarza historie podczas
W zabawie preferuje interakcje z osobami
1
179267521.016.png 179267521.017.png 179267521.018.png 179267521.019.png 179267521.001.png 179267521.002.png
MoōliwoŁci i osiĨgniĭcia rozwojowe dzieci w wieku 3 Ï 4 lat
Rozwj fizyczny
Rozwj poznawczy
Rozwj jħzykowy
Rozwj emocjonalny i
spo ł eczny
dopilnowania przez dorosÿego.
jednej sytuacji na innĨ
oglĨdania znanej ksiĨōeczki;
nazywa litery alfabetu,
tej samej pÿci
Tworzy zÿoōone budowle (z
klockw, piasku)
Rozumie, ōe ludzie mogĨ mieě
faÿszywe przekonania
Identyfikuje siĭ z wÿasna pÿciĨ
Rozpoznaje znaki i logo
Rysuje pierwsze
przedstawienia osb
Zabawy recepcyjne: oglĨdanie
obrazkw, telewizji)
UŁwiadamia sobie pewne
istotne cechy jĭzyka pisanego
Przelicza maÿe iloŁci obiektw
i ujmuje gÿwne zasady
2
179267521.003.png 179267521.004.png 179267521.005.png 179267521.006.png 179267521.007.png
MoōliwoŁci i osiĨgniĭcia rozwojowe dzieci w wieku 5 Ï 6 lat
Rozwj fizyczny Rozwj poznawczy Rozwj jĭzykowy Rozwj emocjonalny i
spoÿeczny
Sylwetka opÿywowa i
dÿugonoga proporcjach
podobnych do tych, jakie
wystĭpujĨ u dorosÿego
Wzrasta umiejĭtnoŁě
oceniania stosunkw
przestrzennych z
perspektywy wÿasnej i innych
osb
Sÿownik bierny liczy okoÿo
10.000 sÿw; sÿownik czynny- 4-
5 tyŁ. sÿw
Opiera rozumienie intencji ludzi n szerokim
spektrum spoÿecznych sygnaÿw
ZdolnoŁě do interpretowania, przewidywania
i rozumienia wpÿywu reakcji emocjonalnych
innych osb wzrasta
Tworzy zÿoōone formy
gramatyczne. Grupuje sÿowa
wedÿug zasady przynaleōnoŁci
do tej samej kategorii
semantycznej; buduje definicje
opisowe
WypadajĨ zĭby mleczne
Potrafi skakaě przez
przeszkody i zeskakiwaě.
ZdolnoŁě do odrōniania
rzeczywistoŁci od fikcji
wzrasta
Potrafi opanowaě strach; wystĭpujĨ lĭki
wywoÿane wytworami wyobraŋni
Poprawia siĭ szybkoŁci
wytrzymaÿoŁě ruchw
Uwaga staje siĭ bardziej
trwaÿa i planowa; koķczy
rozpoczĭte czynnoŁci mimo
znuōenia
Stosuje jĭzyk do wyraōania empatii
Rozumie niektre sÿowa
wieloznaczne i metafory
Opanowuje wiele istotnych reguÿ moralnych i
reguÿ zachowania
Samodzielnie ubiera siĭ;
zawiĨzuje buty, samodzielnie
wykonuje czynnoŁci toaletowe
Odtwarzanie i pamiĭě
skryptw doskonali siĭ;
stosuje strategiĭ
powtarzania.
Uōywa z sensem form
gramatycznych w tworzeniu
nowych sÿw
Wspÿdziaÿa z innymi dzieěmi w grupie; lubi
dominowaě.
Doskonaÿa siĭ czynnoŁci
narzĭdziowe: nawleka igÿĭ,
szyje: wiĨōe tasiemki
Orientuje siĭ w cechach
odrōniajĨcych opowiadanie od
innych form wypowiedzi.
Kieruje siĭ zasadĨ realizmu moralnego;
przestrzega norm, by uzyskaě nagrodĭ
3
179267521.008.png 179267521.009.png 179267521.010.png 179267521.011.png 179267521.012.png 179267521.013.png
Rysuje bardziej wypracowane
obrazki; pisze swoje imiĭ.
Rozwija siĭ wyobraŋnia, ktrĨ
wykorzystuje w zabawach
tematycznych
RoŁnie liczba epizodw
tworzonych przez dzieci
opowiadaniach; uwzglĭdniane sĨ
wszystkie strukturalne
elementy opowiadania
Studium wstĭpnego czytania;
poznaje relacjĭ miĭdzy literami
i dŋwiĭkami; moōe czytaě
proste teksty zawierajĨce
sÿowa znane, regularne pod
wzglĭdem fonetycznym ;moōe
rozpoznawaě jednosylabowe
sÿowa nieznane.
Zaznacza siĭ potrzeba osiĨgniĭě
Ujmuje podstawy rōnic pÿciowych i
wykazuje staÿoŁě pÿci.
Moōe rōnicowaě bardziej
drobne formy, takie jak litery
alfabetu.
Rozumie, ōe litery i dŋwiĭki sĨ
powiĨzane w sposb
systematyczny
Buduje zÿoōone budowle;
ukÿada puzzle
Liczy wprost i wspak.
Wiele czasu poŁwiĭca
zabawom recepcyjnym
( oglĨdanie obrazkw,
ksiĨōeczek, telewizji).
4
179267521.014.png 179267521.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin