Szacunek dla rodziców -sc.lekcji.pdf

(104 KB) Pobierz
katecheza 31 gim.doc
Szkoła: Gimnazjum
Klasa I
Katecheza nr 31
Temat: Szacunek należny rodzicom i opiekunom.
Cele ogólne katechezy:
1. Przypomnienie i pogłębienie treści IV Przykazania Bożego.
2. Kształtowanie świadomości obowiązku dzieci wobec rodziców i rodziców wobec
dzieci.
Cele szczegółowe:
Wiadomości: uczeń wie,
jak brzmi IV Przykazanie Dekalogu;
komu obok rodziców winien okazywać szacunek;
Umiejętności: uczeń potrafi
wymienić obowiązki, jakie wynikają z IV Przykazania;
Postawy:
okazuje szacunek rodzicom, opiekunom, nauczycielom;
Metody pracy:
oglądowe: pokaz znaku drogowego;
werbalne: pogadanka, rozmowa kierowana;
praktycznego działania: krzyżówka, dom z puzzli, uzupełnianie planszy: „Droga
do nieba”, zapis w zeszycie;
Środki dydaktyczne:
znak drogowy: strefa tylko dla pieszych
tablica Dekalogu z cyfrą IV
plansza: „Droga do nieba”
krzyżówki dla uczniów zał.1
pytania do rachunku sumienia dla każdego ucznia – zał. 2
kontur domku dla uczniów zał. 3
puzzle do wykonania ćwiczenia (wg. wzoru)
świeca
zapałki
Formy organizacji pracy uczniów:
zbiorowa
indywidualna
grupowa
Przebieg katechezy:
1. Część wstępna
Modlitwa: „Ojcze nasz”
1. P O Z D R O W I E N I E
2. D E K A L O G
3. N I E D Z I E L A
4. P R Z Y K A Z A N I E
5. T A B L I C E
6. E U C H A R Y S T I A
7. M O J Ż E S Z
1. … chrześcijańskie np.: „Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus”;
2. Inaczej X Przykazań Bożych;
3. Dzień święty;
4. „Znak drogowy” na drodze do nieba;
5. Na nich Mojżesz otrzymał Dekalog;
6. Sprawowana uroczyście w niedzielę;
7. Otrzymał od Boga Przykazania na Górze Synaj;
Katecheta pyta o przykazanie, w którym Bóg sformułował nasz stosunek
do rodziców;
2. Część zasadnicza
Przypomnienie i zapis na tablicy treści IV Przykazania Dekalogu: „Czcij ojca swego
i matkę swą”;
Wyjaśnienie znaczenia IV Przykazania i wypływających z niego obowiązków;
v Obowiązki dzieci wobec rodziców (np.: szacunek, wdzięczność,
posłuszeństwo, pomoc, miłość, wsparcie, modlitwa za zmarłych rodziców, opieka nad
grobem);
v Obowiązki rodziców wobec dzieci (m.in.: troska o wychowanie, zapewnienie
rozwoju fizycznego i duchowego, odpowiedzialność za dawanie dobrego przykładu
swoim dzieciom, szacunek, miłość, życzliwość);
Przykazanie IV reguluje również relacje człowieka w życiu społecznym np.:
v uczeń – nauczyciel
v pracownik – pracodawca
v nauczyciel – uczeń
Przeprowadzenie ćwiczenia: Uczniowie otrzymują rozdawane przez wybraną osobę
puzzle (każdy uczeń otrzymuje 1 lub 2) z fragmentami słów. Zadaniem uczniów jest
odszukanie i dopasowanie do siebie puzzli tak, by pasowały wyrazy:
Rozwiązywanie krzyżówki – zał.1, której hasło będzie przewodnią myślą katechezy.
92527348.001.png
Uczniowie automatycznie dzielą się na grupy, każda z nich tworzy wybrany wyraz.
Katecheta pyta uczniów o każde powstałe słowo: miłość, zaufanie, szacunek, bezpieczeństwo,
posłuszeństwo, uśmiech, przebaczenie, pomoc.
- Do kogo odnoszą się te słowa? Do rodziców. Przyjrzyjmy się puzzlom i zastanówmy się,
co można z nich zbudować? Dom.
Katecheta wybiera jednego ucznia, który z puzzli układa na podłodze lub ławce dom.
– Z czym kojarzy się dom? Z rodziną. – Co się stanie jeśli wyciągniemy jakiś fragment
z domu, np. ze słowem „miłość”? Dom będzie niekompletny, może się też zawalić. Tak samo
może dziać się i w rodzinie, gdy braknie w niej miłości, szacunku, przebaczenia… Jeśli dzieci
nie będą czcić rodziców, okazywać im szacunku, kochać ich, to stracą zaufanie i miłość ich.
Rodzina przestanie być rodziną. – Kto pomaga rodzinie stawać się lepszą? Jezus.
Katecheta stawia świecę na domku z puzzli i pyta: -Kogo przypomina zapalona
świeca? Jezusa. –Co przenika teraz rodzinę? Jezus; Boże światło. Taka rodzina z Jezusem jest
szczęśliwa. Aby było szczęście w rodzinie, bardzo ważna jest modlitwa w rodzinie
i za rodzinę.
3. . Podsumowanie
Pokazanie znaku strefa tylko dla pieszych. Znak ten informuje, że jest to teren, gdzie
nie mogą wjeżdżać samochody ani motocykle. Są to miejsca, gdzie swobodniej
można porozmawiać i posłuchać innych. Jest to znak, który również powinien stanąć
w wielu domach, mógłby przypominać o potrzebie rozmowy, słuchania rad,
przeproszenia, przebaczenia…
Rozdanie pytań do rachunku sumienia - zał. 2;
Uzupełnienie planszy przedstawiającej drogę do nieba o kolejne przykazanie;
Zapis w zeszycie:
Temat: Szacunek należny rodzicom i opiekunom.
92527348.002.png
Notatka:
1. (Uczniowie przerysowują tablicę z cyferką IV oraz przepisują treść
IV Przykazania z tablicy;)
2. Uczniowie wklejają kontur domu zał.3, w który wpisują wartości budujące
dobre relacje w rodzinie; (omawiane były na katechezie)
Zadanie: Zaproponuj rodzicom i rodzeństwu wspólną wieczorną modlitwę.
Modlitwa spontaniczna;
Zał. 1.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
1. … chrześcijańskie np.: „Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus”;
2. Inaczej X Przykazań Bożych;
3. Dzień święty;
4. „Znak drogowy” na drodze do nieba;
5. Na nich Mojżesz otrzymał Dekalog;
6. Sprawowana uroczyście w niedzielę;
7. Otrzymał od Boga Przykazania na Górze Synaj;
Zał. 2.
IV Przykazanie
Czy kocham i szanuję rodziców?
Czy jestem posłuszny rodzicom i chętnie im pomagam?
Czy nie martwię ich swoim postępowaniem?
Czy żyję w zgodzie z rodzeństwem?
Czy szanuję nauczycieli, wychowawców i osoby starsze?
Zał. 3.
Opracowały: Anna Sarniak – Nowy Targ i s. Grażyna Wolska - Wadowice
92527348.003.png 92527348.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin