Maria Gaweł
Cele operacyjne:
· uczeń wie: - co kryje się pod pojęciem rodzina
- co to jest konflikt
· uczeń umie: dostrzegać konflikty
· uczeń potrafi: wynieść wnioski z właściwego rozwiązania konfliktów przez pozytywne nastawienie do problemu
Cel wychowawczy: nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów w rodzinie drogą dialogu
Metoda: słowna
drama
Forma: grupowa
indywidualna
Pomoce: mikrofon, aparat telefoniczny, naczynia kuchenne, parawan
Realizacja:
1. Sprawy organizacyjne
· powitanie gości i uczniów
· kwestia usprawiedliwień
2. Zapoznanie z tematem zajęć.
· Wprowadzenie do tematu, którego uzasadnieniem jest kontynuacja lekcji poprzedniej tj. „Model wychowania w mojej rodzinie”.
Szczegóły realizacji:
· Zapowiedź scenki „Niepowodzenia szkolne”.
3. Inscenizacje w wykonaniu dzieci [rodzice i dziecko]
a) Rozmowa kontrolowana
· Rozpoznajemy i nazywamy temat konfliktu
· Proponujemy możliwe rozwiązania
· Krytycznie oceniamy propozycje rozwiązań
· Decydujemy się na najlepsze rozwiązanie
· Próba wykonania powziętej decyzji
· Późniejsza ocena krytyczna
b) Wnioski:
· Konflikty mają miejsce w każdym domu
· Negatywne nastawienie „ja mam rację” i unikanie sporu nie jest sposobem na sytuację trudną
· Przez otwartą i szczerą rozmowę można łagodzić i rozwiązywać konflikty
· Optymalny etap w niwelowaniu sporów to... kompromis.
3,1. Inscenizacja drugiej sceny przez grupę uczniów pt. „Przebywanie dzieci poza domem o zmierzchu”.
· Tok postępowania jak wyżej.
4. Podsumowanie
4,1. Uogólnienie: „Kompromis to sztuka, aby tak podzielić ciastko, że każdy myśli, iż otrzymał największy kawałek” - Ludwig Erhard.
5. Podziękowanie uczniom za zaangażowanie.
6. Zapowiedź tematu lekcji kolejnej pt. „Chcę zrozumieć rodziców”.
7. Podziękowanie gościom.
Oczekiwane efekty: - Identyfikacja z rolą rodzica
- Nabywanie umiejętności precyzowania problemu
1. Zdobywamy wskazówki do rozwiązywania konfliktów w rodzinie.
Bibliografia:
1. M. Taraszkiewicz: „Jak uczyć lepiej?”, Wyd. CODN, W-wa 1998
2. T. Gordon: „Wychowanie bez porażek”, przeł. A. Makowska, E. Sujak, Instytut Wydawniczy PAX, W-wa 1995
3. S. Forward: „Toksyczni rodzice”, przeł. R. Grażyński, Wyd. J. Santorski & CO Agencja Wydawnicza, W-wa
malpielew