PostSzczeg3.doc

(51 KB) Pobierz

TRYBY WSZCZĘCIA POSTĘPOWANIA PODATKOWEGO:

dwa tryby wszczęcia postępowania podatkowego:

- wszczęcie z urzędu (zasada oficjalności)

- wszczęcie na żądanie strony (zasada skargowości)

OP nie przewiduje szczególnego przypadku wszczęcia postępowania z urzędu (na zasadzie art. 61§2 k.p.a.)

w braku regulacji określającej tryb wszczęcia postępowania – ustalamy przedmiot postępowania:

- w zakresie obowiązku: wszczęcie z urzędu

- w zakresie uprawnienia: na żądanie strony

 

FORMA WSZCZECIA POSTĘPOWANIA PODATKOWEGO:

zależy od trybu wszczęcia postępowania:

● dla wszczynanego z urzędu – postanowienie o wszczęciu art. 165§2

● dla wszczynanego na żądanie strony – brak formy, wszczęcie następuje w wyniku złożenia podania,

o ile spełnione są następujące warunki:

- dotyczy sprawy indywidualnej załatwianej decyzji

- organ jest w sprawie właściwy

- podanie nie zawiera braków formalnych

 

ODMOWA WSZCZĘCIA POSTĘPOWANIA PODATKOWEGO:

inaczej niż KPA – OP wprowadziła instytucję odmowy wszczęcia postępowania podatkowego art. 165a

przesłanki odmowy:

- przyczyny podmiotowe: wniesienie podania przez osobę, która nie jest stroną postępowania

- inne przyczyny, zazwyczaj przedmiotowe: gdy z jakichkolwiek przyczyn postępowanie nie może być wszczęte (np. res iudicata- powaga rzeczy rozstrzygniętej)

forma odmowy: postanowienie, na które służy zażalenie

 

DATA WSZCZĘCIA POSTĘPOWANIA PODATKOWEGO:

dla postępowania wszczynanego na żądanie strony – dzień doręczenia żądania organowi podatkowemu,

gdy jest wnoszone za pomocą środków komunikacji elektronicznej: dzień otrzymania żądania przez organ podatkowy lub jednostkę informatyczną obsługi administracji podatkowej

dla postępowania wszczynanego z urzędu – dzień doręczenia postanowienia o wszczęciu postępowania

z urzędu

 

SKUTKI BRAKÓW CO DO TREŚCI PODANIA:

brak wskazania osoby, od której podanie pochodzi – nieistnienie podania

brak wskazania adresu – pozostawienie podania bez rozpoznania

(adnotacja na podaniu – nie wydaje się postanowienia)

brak żądania lub jego jednoznaczności oraz brak podpisu – wezwanie do usunięcia braków w terminie

7 dni z rygorem – pozostawienie podania bez rozpoznania

(postanowienie o pozostawieniu podania bez rozpoznania, na które przysługuje zażalenie)

 

SKUTKI WNIESIENIA PODANIA DO ORGANU NIEWŁAŚCIWEGO:

organ niewłaściwy, po stwierdzeniu swojej niewłaściwości, niezwłocznie przekazuje podanie organowi właściwemu

forma przekazania – czynność materialno techniczna, o której wnoszący jest zawiadomiony

(w KPA – postanowienie)

wniesienie podania do organu niewłaściwego przed upływem terminu wywołuje skutek zachowania terminu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAWIADOMIENIE O KONIECZNOŚCI WNIESIENIA ODRĘBNEGO PODANIA I ZWROT PODANIA:

gdy podanie dotyczy kilku spraw załatwianych przez różne organy, organ pozostawia sprawy w zakresie swojej właściwości, a co do pozostałych – zawiadamia o powinności wniesienia odrębnych podań

(zwykła czynność)

zwrot podania (forma postanowienia, na które służy zażalenie): dwa przypadki:

- organu właściwego nie można ustalić na podstawie danych podania

- w sprawie właściwy jest sąd

 

ŚRODKI DOWODOWE NAZWANE:

(takie, które przepisy prawa wymieniają wprost i regulują przynajmniej ogólnie)

OP szerzej reguluje zasady ich dopuszczalności i sposób przeprowadzenia, do katalogu tych środków należą:

●  typowe środki dowodowe:

- dowód z dokumentu

- dowód z zeznania świadka

- dowód z opinii biegłego

- dowód z wyniku oględzin

- dowód z przesłuchania strony postępowania

szczególne podatkowe środki dowodowe:

- dowód z ksiąg podatkowych

- dowód z deklaracji złożonych przez stronę

- dowód z informacji podatkowych oraz innych dokumentów zgromadzonych w toku czynności sprawdzających lub kontroli podatkowej

- dowód z materiałów zgromadzonych w toku postępowania karnego, w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe

 

DOWÓD Z KSIĄG PODATKOWYCH:

są dokumentami prywatnymi, lecz korzystają z domniemania zgodności zawartych w nich zapisów,

gdy są rzetelne i niewadliwe

rzetelność – zapisy odzwierciedlają stan rzeczywisty, niewadliwe – prowadzone zgodnie z przepisami

księgi prowadzone nierzetelnie lub w sposób wadliwy organ nie uznaje za dowód, chyba,

że wadliwość nie ma istotnego znaczenia dla sprawy

 

DOWÓD Z PRZESŁUCHANIA STRONY POSTĘPOWANIA:

inaczej niż w KPA nie jest to w istocie w świetle OP środek posiłkowy, subsydiarny

jego dopuszczalność jest uzależniona od wystąpienia tylko jednej przesłanki: zgody strony

tryb przesłuchania – taki jak świadków, z wyłączeniem stosowania środków przymusu

 

RODZAJE ROZSTRZYGNIĘĆ W POSTĘPOWANIU PODATKOWYM:

wszczęte postępowanie podatkowe wymaga zakończenia, co następuje poprzez wydanie rozstrzygnięcia

kodeks przewiduje dwie postacie rozstrzygnięć:

decyzję (niedopuszczalna jest ugoda) i postanowienie

co do zasady: decyzja jest rozstrzygnięciem merytorycznym (co do istoty sprawy),

a postanowienie niemerytorycznym

 

 

 

POJĘCIE I KLASYFIKACJA DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ:

decyzja jest kwalifikowaną postacią aktu administracyjnego

strona postępowania ma prawo do decyzji merytorycznej, decyzja niemerytoryczna

(np. o umorzeniu postępowania) jest wyjątkiem od zasady

inne przykłady klasyfikacji decyzji:

- konstytutywne (ustalające wysokość zobowiązania podatkowego)

i deklaratoryjne (określające wysokość zobowiązania podatkowego)

- częściowe i całkowite

- pozytywne i negatywne

 

 

 

PROBLEM WYKONALNOŚCI DECYZJI PODATKOWEJ:

co do zasady decyzja podatkowa nie zawiera elementu składowego w postaci rygoru natychmiastowej wykonalności, bowiem wniesienie odwołania nie wstrzymuje jej wykonania art.224, czyli jest to akt natychmiast wykonalny z mocy prawa

wstrzymanie wykonania należy do organu podatkowego (z urzędu lub na wniosek) w formie postanowienia, w przypadku uzasadnionym ważnym interesem strony lub interesem publicznym

 

UZUPEŁNIENIE DECYZJI PODATKOWEJ:

jest to tryb mieszany (wnioskowy – wówczas konieczne żądanie strony, zgłoszone w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji lub z urzędu – wówczas w każdym czasie)

przedmiot uzupełnienia: tylko dwa składniki:

- część rozstrzygnięcia

- klauzula odwoławcza

forma uzupełnienia: zawsze decyzja podatkowa, także dla klauzuli zaskarżenia

 

SYSTEM WERYFIKACJI ROZSTRZYGNIĘĆ PODATKOWYCH:

obejmuje trzy grupy instytucji procesowych:

środki prawne:

instrumenty umożliwiające legitymowanym podmiotom żądać weryfikacji rozstrzygnięcia w celu doprowadzenia bezpośrednio do jego kasacji lub reformacji, oparte na zasadzie skargowości

środki nadzoru:

oparte na zasadzie oficjalności (działanie organu nadzoru z urzędu) i zmierzające do wyeliminowania rozstrzygnięcia z obrotu prawnego

odwołalność:

prawna możliwość kasacji lub reformacji rozstrzygnięcia z urzędu przez organ, który go wydał

 

WYMOGI ODWOŁANIA:

forma: jest podaniem w rozumieniu OP, wymaga zachowania określonych w OP elementów

- zarzutów przeciwko decyzji (prawa materialnego, naruszenie przepisów, słusznościowych, celowych)

- określenia istoty i zakresu żądania będącego przedmiotem odwołania

(np. uchylenie decyzji i przekazanie do ponownego rozpatrzenia)

- wskazania dowodów uzasadniających żądanie art. 222 (element fakultatywny)

termin do wniesienia: 14 dni od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji

tryb wniesienia: zawsze pośredni – za pośrednictwem organu, który wydał decyzję

 

 

RODZAJE DECYZJI ORGANU ODWOŁAWCZEGO:

utrzymująca zaskarżoną decyzję w mocy (merytoryczne)

uchylająca decyzję w całości lub w części i w tym zakresie orzekająca o istocie sprawy

(merytoryczno – reformacyjna)

uchylająca decyzję w całości lub w części i w tym zakresie umarzająca postępowanie w sprawie

(gdy stało się bezprzedmiotowe)

uchylająca decyzję organu I instancji w całości i przekazująca sprawę właściwemu organowi I instancji

(gdy decyzję wydano z naruszeniem właściwości)

umarzająca postępowanie odwoławcze (w przypadku skutecznego cofnięcia odwołania, bądź stwierdzenia, że odwołujący nie ma interesu prawnego)

uchylająca decyzję w całości i przekazująca sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji (istotne uchybienie w zakresie dowodowym)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE

 

POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE W ADMINISTRACJI:

pojęcie: ciąg czynności podejmowanych przez organy egzekucyjne i inne podmioty postępowania egzekucyjnego w celu wykonania obowiązków publicznych przez zastosowanie środków przymusu służących doprowadzeniu do wykonania tych obowiązków – nazywanych środkami przymusu państwowego

wykonanie obowiązku powinno nastąpić dobrowolnie (organ administracji publicznej ma obowiązek przekonywać w celu dobrowolnego wykonania decyzji art. 11 KPA), ale jeżeli nie można uzyskać takiego skutku konieczne staje się stosowanie przymusu

 

ŹRÓDŁA PRAWA O ADMINISTRACYJNYM POSTĘPOWANIU EGZEKUCYJNYM

ustawa z dnia 17 czerwca 1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji

(tekst jedn. Dz.U. z 2005r. Nr 229, poz. 1954 ze zm.)

ustawa a dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego

(teks jedn. Dz.U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)

rozporządzenie MF z dnia 22 listopada 2001r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy

o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. Nr 137, poz. 1541 ze zm.)

 

ZAKRES PRZEDMIOTOWY STOSOWANIA USTAWY:

obejmuje postępowanie zabezpieczające oraz postępowanie egzekucyjne dotyczące obowiązków (należności) pieniężnych i niepieniężnych – obowiązków o charakterze publicznym (nauka, rozbiórka obiektu budowlanego, zwrócenie dokumentu)

przepisy egzekucyjne są zasadniczo bezprzedmiotowe w zakresie wykonywania uprawnień – ich realizacja zależy co do zasady od uprawnionego

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin