Tożsamość wyróżnieniem firmy.pdf

(46 KB) Pobierz
http://www.cobra.pl/printableNews.php?news_id=11
Tożsamość wyróżnieniem firmy
[ artykuły ]
TOŻSAMOŚĆ, w słownikach definiowana jest
najczęściej jako sposób postępowego i aktywnego
zarządzania najważniejszymi aktywami firmy,
tworzenia informacji czym jest firma, jak się
zmienia, dokąd zmierza i co ją wyróżnia od innych
firm o tym samym profilu.
" Każdy kraj posiada swoją indywidualną tożsamość. Nie
wynika ona z faktu, kto nim rządzi albo jaki ustrój w
nim panuje. Kształtowana jest przez historię, kulturę,
dorobek naukowy, religię (wyznawane wartości),
narodową tradycję i zwyczaje."
Foto CODES
Nie zamierzam negować technicznych aspektów pojęcia tożsamości, niemniej jednak, w czasach
marketingu społecznego, należałoby nadać mu bardziej humanitarnego znaczenia. Dlatego też
jestem przekonany, że w XXI wieku tożsamość firm należy traktować jako ich OSOBOWOŚĆ,
wynikającą przede wszystkim z przyjętych i zaadaptowanych wartości. W przypadku wielu
światowych koncernów rozwojowi w sensie materialnym towarzyszą nieodzowne przemiany o
charakterze ”duchowym”. W ten sposób powstają „systemy wartości” – wynikające z wewnętrznej
tradycji i kultury (misja, wizja), stając się niematerialnym ale mierzalnym składnikiem aktywów
firmy. "Kodeks wartości" jest tym elementem, który obok know-how i zastrzyku finansowego
wnoszony jest do naszych przedsiębiorstw przez inwestorów zagranicznych. Razem z wiedzą,
doświadczeniem i pieniędzmi następuje również transfer kultury i sposobu prowadzenia biznesu.
Bardzo wiele przykładów wdrażania zachodnich wzorców tożsamości na rodzimym gruncie dostarcza
nam sektor finansowy. Obserwując i analizując sektor bankowy w naszym kraju trudno mi się
oprzeć wrażeniu, iż w przypadku „kodeksów tożsamości” większości banków można doszukać się
ogromnych wpływów wartości i zwyczajów kulturowych charakterystycznych dla społeczeństw
krajów, w których owe banki mają swoje korzenie. Specyfiką uniwersalnych banków amerykańskich
jest wszechobecna prostota formy połączona z szybkością i profesjonalnością obsługi
(wykorzystująca wszelkie nowinki technologiczne). Instytucje finansowe zza oceanu najwyraźniej
hołdują zasadzie maksymalizacji obsługi i zadowolenia klienta przy jednoczesnej minimalizacji
procedur i niezbędnego do ich realizacji czasu (m.in.: McBanki są amerykańskim pomysłem na
bankowość detaliczną). Diametralnie inną tożsamość budują banki europejskie, których kultura
organizacyjna i przyjęte zasady nadają tym instytucjom raczej charakteru „hausbanku” aniżeli
finansowego McDonald’s’a. Europejczycy, ze względu na swój tradycjonalizm, preferują, aby
„osobowość” ich banków definiowana była poprzez stałe i niezmienne wartości, którym od wieków
podporządkowany jest system bankowy Starego Kontynentu: pewność, bezpieczeństwo, zaufanie i
kompleksowość oferty. Niemniej jednak, amerykanizacja stylu życia Europejczyków wymusza na
decydentach instytucji finansowych adaptowanie amerykańskiej kultury prowadzenia biznesu.
Polskim bankom, które pozbawione wizji i misji, nie kształtowały swojej tożsamości przez dziesiątki
lat, zagraniczni inwestorzy zaczęli „wszczepiać” własne, indywidualne „kodeksy wartości”
odróżniające ich od konkurencji.
Jeżeli wiemy już, co to jest tożsamość, należałoby się teraz zastanowić nad rolą tego zjawiska i jego
wpływie na funkcjonowanie instytucji finansowych. Każda osobowość musi w jakiś sposób zostać
uzewnętrzniona, tak aby jej „właściciel” został dostrzeżony i zapamiętany przez otoczenie. W
momencie kiedy firma uzewnętrznia swoją tożsamość i „podaje” ją do publicznej wiadomości,
151694251.001.png 151694251.002.png
mamy do czynienia z kreowaniem WIZERUNKU firmy. Nie można stworzyć efektownego wizerunku,
jeżeli nie posiada się efektywnego systemu wartości, kierującego organizmem firmy. Tożsamość
(jej rola) implikuje zarówno zewnętrzne jak również wewnętrzne elementy kultury przedsiębiorstw.
Do wewnętrznych elementów organizacji kreowanych przez tożsamość zaliczyłbym: 1. Proces
podejmowania decyzji przez menedżerów. W Wielkiej Brytanii (w latach 90-tych) aż 39%
ankietowanych decydentów deklarowało, iż zasady i wartości w firmie stanowią wyznacznik
podejmowanych decyzji. 2. Poczucie osiągnięcia sukcesu przez firmę. Te same badania wskazują,
że określenie zasad i kierowanie się nimi wyraźnie przyczynia się do zwiększenia zysku (tak
twierdziło 82% respondentów). 3. System edukacji oraz zapewnienia lojalności pracowników. Wiele
firm organizuje szkolenia oraz wyjazdy (spotkania) integracyjne dla swoich pracowników Regułą
stają się również przedsięwzięcia związane z corocznym nagradzaniem najlepszych pracowników. 4.
System komunikacji wewnętrznej. Przejrzysta i zhierarchizowana struktura firmy zapobiega
nieporozumieniom kompetencyjnym oraz sprzyja szybszemu przepływowi informacji niezbędnemu
do efektywnego funkcjonowania firmy. 5. Zasady jednolitej prezentacji pracowników. Wiele firm w
celu zwiększenia poczucia przynależności instytucjonalnej swoich pracowników wprowadza zasady
jednolitego ubioru firmowego. (np. w Dresden Bank wszyscy menedżerowie noszą niebieskie
koszule i żółte krawaty).
Rola tożsamości w aspekcie zewnętrznym (zwanym wizerunkiem) najczęściej przejawia się w
postaci: 1. Systemu wizerunku zewnętrznego. Jest on formą zewnętrznej prezentacji tożsamości
firmy. Najczęściej przejawia się w architekturze i aranżacji jednostek organizacyjnych, niemniej
jednak obejmuje całą sferę związaną z komunikacją instytucji finansowej z otoczeniem
zewnętrznym (np.: procedury obsługi klientów, forma i styl druków firmowych). 2. Programów
lojalnościowych dla współpracowników i klientów. Kultura wielu firm ukierunkowana jest w stronę
budowania długoletnich więzi ze współpracownikami i klientami. TUiR WARTA S.A. organizuje
coroczne konkursy dla pośredników ubezpieczeniowych współpracujących z towarzystwem. 3.
Kampanii marketingowych. Kultura oraz wartości, którym hołduje instytucja, wywierają decydujący
wpływ na formę oraz treść przekazów reklamowych. Podkreślają one najczęściej te cechy, które
odwzorowują misję i wizję firmy. Kampanie marketingowe (pod różnymi postaciami) są jedną z
form kształtowania wizerunku, a zarazem przewagi konkurencyjnej na rynku usług finansowych
(dobra marka stanowi ogromne źródło takiej przewagi).
Podsumowując, należy stwierdzić, iż tożsamość jest nieodzownym elementem nowoczesnej firmy,
wspomagającym w istotnym stopniu jej funkcjonowanie rynkowe. Organizację tworzą ludzie,
dlatego też od nich zależy jakie systemy wartości będą w niej funkcjonowały i w którym kierunku
następować będzie ich ewolucja.
6 lutego 2002
© CODES Consulting 2002
Projekt i programowanie Mediarun.pl
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin