Pojęcie świadomości - w różnych filozofiach.pdf

(56 KB) Pobierz
Świadomość nie jest jedyną formą odzwierciedlania rzeczywistośc
POJĘCIE ŚWIADOMOŚCI
Świadomość ma dla człowieka ogromne znaczenie, daje możliwość uświadamiania
sobie sytuacji w świecie przez wewnętrzne odzwierciedlenie rzeczywistości. Człowiek za
pomocą czynności świadomych reguluje swoje stosunki z otoczeniem zewnętrznym i
wewnętrznym. Świat w którym żyje może sobie uświadamiać zarówno jako całość, jak i
różne jego fragmenty i aspekty.
Świadomość jednak nie jest jedyną formą odzwierciedlania rzeczywistości, ale
najwyżej rozwiniętą. Istnieją również fizykalne formy, np. odbicie w lustrze, portret malarski,
kopia fotograficzna itp. Świadomość nie jest także jedynym rodzajem odzwierciedlenia
wewnętrznego, ponieważ u organizmów żywych obserwujemy również fizjologiczne i
motoryczne jej formy zawsze wtedy, gdy mamy do czynienia z kierowaniem się cechami
rzeczywistości.
Świadomość ma charakter dynamiczny i dzięki temu może ona pełnić w działalności
podstawową funkcję orientacyjną tzn. nie jest ona czymś stałym, lecz procesem czynnym,
który odkrywa rzeczywistość i wydobywa nowe jej aspekty. Najlepszym przykładem jest
fakt, iż spostrzeganie tych samych zjawisk przez dwoje ludzi, a nawet jednego człowieka w
różnym okresie swojego życia, daje różne wyniki tzn. są różnie interpretowane, zależą
między innymi od potrzeb i stanów emocjonalnych od posiadanej wiedzy itp.
Świadomość może być aktualna, jako czynności świadome, które występują w
określonym momencie czasu, oraz latentna (potencjalna), jako stan, w którym człowiek ma
możność uświadomienia sobie czegoś, ale aktualnie sobie tego nie uświadamia.
Wewnętrzne odzwierciedlanie rzeczywistości ma przede wszystkim charakter
subiektywny. Przez słowo subiektywny rozumie się to, że proces świadomości, to w jaki
sposób przebiega i czy przebiega bez zakłóceń nie zależy od tego jaka jest rzeczywistość, ale
jaki jest człowiek, czyli przede wszystkim od jego organizacji psychologicznej i od
funkcjonowania jego organizm.
Zależność odzwierciedlenia rzeczywistości od struktury i funkcjonowania organizmu
przejawia się zależnie od struktury i funkcjonowania narządów zmysłowych, za pomocą
których człowiek odbiera informacje o tym, co się "dzieje" w świecie zewnętrznym i w nim
samym, oraz od struktury i funkcjonowania mózgu, w którym odebrane przez zmysły
informacje podlegają złożonym procesom analizy i syntezy. Procesy mózgowe są bardzo
istotne dla przebiegu procesu świadomości, od nich zależy ogólny stan aktywności, który
nazywany jest czuwaniem i jest niezbędny do tego, aby mogły wystąpić zjawiska świadome.
Również istotną rolę w czynnościach świadomych jest stan przytomności, który jest
odpowiedzialny za rozpoznawanie mowy, przedmiotów sytuacji, krótko mówiąc odpowiada
za zdolność nawiązania kontaktu z otoczeniem. Ten stan przytomności również zależy od
procesów mózgowych, które odbywają się w części mózgu zwanej pniem mózgowym. Od
struktury narządów i ich funkcjonowania narządów zmysłowych zależy również modalność
zjawisk świadomych, czyli to w jaki sposób rzeczywistość obiektywna odzwierciedlana jest w
świadomości i jak przeżywane są zjawiska przez podmiot, który dokonuje procesu
świadomości.
Jako odzwierciedlenie rzeczywistości zjawiska świadome mają swój przedmiot.
Przedmiotem tym są rzeczy, do których zjawiska świadome się odnoszą, czyli np. jeżeli
spostrzegamy jakąś rzecz to przedmiotem naszej świadomości jest ta właśnie rzecz którą
spostrzegamy i która poddana jest analizie w procesie świadomości.
John Lock angielski filozof odróżniał dwa rodzaje doświadczeń: zewnętrzne i
wewnętrzne. Właśnie z jego filozofii wywodzi się podział na świadomość ekstrospektywną i
1
introspektywną. Różnica między nimi polega na tym, że przy ekstrospekcji człowiek
koncentruje swoją uwagę na przedmiocie swojej świadomości, natomiast przy introspekcji
człowiek analizuje sam akt świadomości. Naturalne i normalne nastawienie człowieka to
nastawienie ekstrospekcyjne. Jednakże są przypadki, kiedy człowiek koncentruje się na
samym akcie poznania. Są to najczęściej ludzie mający problemy z zaburzeniami czynności
psychicznych.
Jedną z zasad klasyfikacji zjawisk świadomości jest klasyfikacja ze względu ich
przedmiot. Na tej zasadzie możemy rozróżniać: wrażenia, spostrzeżenia, myśli, uczucia.
Jeżeli chodzi o wrażenia to są to odzwierciedlone cechy zmysłowe przedmiotów działających
na nasze narządy zmysłowe np. smak, zapach, twardość itp. Natomiast spostrzeżenia to nic
innego jak odzwierciedlenie pewnych zjawisk, sytuacji, przedmiotów. Myśli to
odzwierciedlenie cech, które nie są nam dane zmysłowo np. pojęcie sprawiedliwości,
równości. Uczucia to odzwierciedlenie osobistego stosunku do przedmiotu, zjawisk
spostrzegania np. przyjaźń do kogoś.
Jest jeszcze jedno rozróżnienie zjawisk świadomości ze względu na ich przedmiot.
Chodzi o podział na świadomość własnego ja (samoświadomość) i świadomość otaczającego
świata. Człowiek choć żyje we wspólnocie z otaczającym światem, to jednak zachowuje
pewną odrębność, swoje cele i potrzeby. Może on w różny sposób uświadamiać sobie swoje
związki z otoczeniem jak i swoją odrębność. Dlatego zdolność uświadamiania sobie zjawisk
zachodzących w świecie w sposób obiektywny, jako niezależnych od własnej osoby, jest
ważnym etapem w rozwoju człowieka.
Oprócz wspomnianego już przedmiotu świadomości należy odróżnić treść zjawisk
świadomości. Jeden i ten sam przedmiot może być uświadamiany z różnych punktów
widzenia, w świadomości człowieka mogą być reprezentowane różne jego cechy. Treść
zjawisk świadomości stanowią te cechy przedmiotu, które człowiek sobie uświadamia. Treść
ta jest stale zmienna, tak jak zmienny jest proces świadomości (świadomość dynamiczna).
Człowiek jest istotą społeczną, czyli jest niejako zmuszono do obcowania z innymi
ludźmi. To powoduje zacieranie się różnic między indywidualną treścią odzwierciedlania
tych samych przedmiotów przez poszczególnych ludzi. Dużą rolę tu odgrywają środki
masowego przekazu jak również system oświaty, które to kreują pewien wzorzec, utrwalają
go w świadomości ludzi. Ponieważ człowiek uczestniczy w swoim życiu w różnych
środowiskach społecznych, dlatego poglądy dotyczące danej sprawy będą mu bliskie z punktu
widzenia jego etapu życiowego na jakim się aktualnie znajduje.
A zatem treść odzwierciedlenia rzeczywistości w świadomości jednostki może być
uwarunkowana przez dwa czynniki zewnętrzne: przez obiektywne cechy samego przedmiotu,
z którym jednostka styka się w swoim osobistym doświadczeniu i przez społecznie
wytworzony obraz tego przedmiotu, z którym jednostka styka się w swoim życiu społecznym.
Warto zwrócić uwagę na inny ważny czynnik w procesie świadomości, a mianowicie
na mowę, która jest również formą utrwalania społecznego doświadczenia i społecznie
gromadzonej wiedzy o świecie, dzięki której wiedza i doświadczenie indywidualne łączy się
w sposób ścisły z wiedzą i doświadczeniem społecznym. Człowiek ucząc się języka
ojczystego przyswaja jego wiedzę, treści, kulturę, które kształtują jego treści świadome. Świat
jaki człowiek poznaje to świat przedmiotów i zjawisk nazywanych. Podstawową
konsekwencją faktu, że elementy otoczenia uświadamiają się człowiekowi jako przedmioty
nazywane, jest uogólniony charakter ich subiektywnego odbicia w jego świadomości.
Innym ważnym czynnikiem w procesie świadomości jest wspomniana już wcześniej
modalność. Modalności są to różnice między sposobem w jaki człowiek coś widzi, słyszy,
czuje itp. Cechy modalne są dane człowiekowi bezpośrednio, są one doznawane przez niego i
nie mogą być zdefiniowane za pomocą jakichkolwiek innych pojęć.
2
Zjawiska świadome można podzielić ze względu na cechy modalne na trzy główne rodzaje:
obrazy, emocje i myśli.
Obrazy czyli zjawiska naoczne dzielą się na trzy grupy: na wrażenia (barwy,
dźwięki), na spostrzeżenia (spostrzeżenia przedmiotów, sytuacji, zdarzeń), oraz wyobrażenia
czyli obrazy pamięciowe, które mogą występować w świadomości niezależnie od
bezpośredniej obecności przedmiotu, na podstawie śladów dawniejszych spostrzeżeń.
Emocje, czyli uczucia spośród których możemy wyróżnić dwie grupy przeżyć
emocjonalnych. Pierwsza z nich to wrażenia takie jak (przyjemność, przykrość), drugie zaś
bliższe zjawiskom umysłowym takie jak (miłość, nienawiść). Zjawiska emocjonalne mają
dwa główne wymiary: znak (dodatni lub ujemny), oraz napięcie, którym wyróżniają się stany
aktywności i zahamowania.
Myśli, czyli zjawiska umysłowe, można w nich wyróżnić: pojęcia i sądy, poczucia
(poczucie pewności i niepewności), oraz oceny (ocena ważności lub nieważności).
Wszystkie zjawiska świadomości niezależnie od przeprowadzonego wyżej podziału
mogą być odczuwane jako podmiotowe i jako przedmiotowe. Człowiek który spostrzega jakiś
przedmiot bądź sytuację jest świadomy tego, że jest to jego spostrzeżenie, i że odnosi się do
tego przedmiotu. Tak jak wrażenia i myśli mają przede wszystkim silny charakter
przedmiotowy tak uczucia są z reguły bardzo osobiste, podmiotowe.
Innym ważnym pojęciem, które towarzyszy świadomości jest pojęcie pola
świadomości. Można je krótko scharakteryzować, że jest to ogół zjawisk świadomości
występujących u człowieka w określonym momencie czasu. Pole świadomości posiada
strukturę, która jest zmienna. Można wyróżnić trzy główne rodzaje struktury: przestrzenną,
czasową i logiczną. W procesie świadomości spostrzegamy albo fragmenty, w zależności od
tego jak skomplikowany jest przedmiot naszego spostrzegania. Chodzi mianowicie o to, że
liczba elementów dających się wyróżnić w polu spostrzegania człowieka w określonym
momencie czasu jest ograniczona. W ujęciu psychologicznym należy wyróżnić zbiory małe i
duże. Małe czyli takie jakimi człowiek może operować mając w świadomości wszystkie jego
elementy. Natomiast zbiory duże to takie które wymagają pewnych operacji aby można je
było zapamiętać. Podstawową taką operacją jest przekształcenie ich w zbiory małe.
W badaniu świadomości wyróżniamy dwie grupy metod: metody subiektywne i
metody obiektywne. Subiektywne polegają na tym, że podmiot, u którego występują badane
zjawiska, sam je obserwuje i dokonuje ich opisu. Metody te nazywane są introspekcyjnymi.
Metody obiektywne polegają na wnioskowaniu o zjawiskach świadomości na podstawie ich
przejawów zewnętrznych.
Trzeba jednak zauważyć, że obie te metody są zawodne i twierdzenia oparte na ich
wnioskach dają mały procent prawdopodobieństwa.
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin