zarzadzanie_ryzykiem_w_sektorze_publicznym.pdf

(635 KB) Pobierz
Zarzadzanie ryzykiem w sektorze publicznym
PodręcznikwdroŜeniasystemuzarządzania
ryzykiemwadministracjipublicznejw
Polsce
Zarządzanieryzykiem
wsektorzepublicznym
183294826.026.png 183294826.027.png 183294826.028.png 183294826.029.png 183294826.001.png 183294826.002.png 183294826.003.png 183294826.004.png 183294826.005.png 183294826.006.png 183294826.007.png 183294826.008.png
Polski podr ę cznik procesu zarz ą dzania ryzykiem
S pistreści
P RZEDMOWA ....................................................................................................................................... 4
W ST Ę P ..................................................................................................................................................... 6
C ZYM JEST RYZYKO ? ............................................................................................................................ 6
C ZYM JEST PROCES ZARZĄDZANIA RYZYKIEM ? .................................................................................... 7
D LACZEGO ZARZĄDZANIE RYZYKIEM JEST WAśNE ? ........................................................................... 10
S TRUKTURA ZARZ Ą DZANIA RYZYKIEM ................................................................................. 13
J AK NALEśY ZBUDOWAĆ STRUKTURĘ ZARZĄDZANIA RYZYKIEM ? ...................................................... 13
D OKUMENTACJA DOT . ZARZĄDZANIA RYZYKIEM ............................................................................... 13
P OLITYKA ZARZĄDZANIA RYZYKIEM .................................................................................................. 13
P ROCEDURA ZARZĄDZANIA RYZYKIEM ............................................................................................... 15
ROCZNY RAPORT DOT . ZARZĄDZANIA RYZYKIEM ................................................................................ 15
R OLE I ZADANIA .................................................................................................................................. 16
P LANY ŁADU ORGANIZACYJNEGO ....................................................................................................... 16
W DRO ś ENIE ZARZ Ą DZANIA RYZYKIEM.................................................................................. 17
J AK WDROśYĆ ZARZĄDZANIE RYZYKIEM ? .......................................................................................... 17
R OLA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO ........................................................................................................ 19
R OLA BHP.......................................................................................................................................... 19
I DENTYFIKACJA RYZYKA ............................................................................................................. 21
J AK MOśNA ZIDENTYFIKOWAĆ RYZYKO ?............................................................................................ 21
M ETODY IDENTYFIKACJI RYZYKA ....................................................................................................... 22
„Burza mózgów” ........................................................................................................................... 22
Kwestionariusze ............................................................................................................................. 24
Do ś wiadczenia i prognozy na przyszło ść ....................................................................................... 24
A NALIZA RYZYKA ............................................................................................................................ 27
J AK MOśNA DOKONAĆ ANALIZY RYZYKA ?.......................................................................................... 27
P UNKTOWA OCENA RYZYKA....................................................................................................... 40
J AK NALEśY WYKONAĆ PUNKTOWĄ OCENĘ RYZYKA ? ........................................................................ 40
HIERARCHIZACJA RYZYKA ......................................................................................................... 43
J AK NALEśY DOKONAĆ PRIORYTETYZACJI RYZYKA ( OKREŚLIĆ JEGO KOLEJNOŚĆ )?............................ 43
R EJESTR RYZYKA ................................................................................................................................ 43
Z ARZ Ą DZANIE RYZYKIEM ............................................................................................................ 46
J AK NALEśY ZARZĄDZAĆ RYZYKIEM ?................................................................................................. 46
P ODJĘCIE DZIAŁAŃ ............................................................................................................................. 46
M ONITORING RYZYKA ........................................................................................................................ 47
2
NiniejszypodręczniksporządzonowramachśrodkówprojektuUETransitionFacility2004/016829.01.08
„ZarządzanieryzykiemiwzmocnienieefektywnościsłuŜbaudytuwewnętrznegowjednostkachsektorafinansówpublicznych”
183294826.009.png 183294826.010.png 183294826.011.png 183294826.012.png
Polski podr ę cznik procesu zarz ą dzania ryzykiem
ZAŁ Ą CZNIKI
Załącznik nr 1: Polityka zarządzanie ryzykiem
Strona 46
Załącznik nr 2: Zakres zadań i obowiązków grupy ds.
zarządzania ryzykiem
Strona 61
Załącznik nr 3: Szablon zapisu wyników sesji burzy mózgów
w celu identyfikacji ryzyka
Strona 64
Załącznik nr 4: Kwestionariusz identyfikacji ryzyka
Strona 68
Załącznik nr 5: Lista mechanizmów kontrolnych ryzyka
(wewnętrzne mechanizmy kontrolne)
Strona 76
Załącznik nr 6: Szablon punktowej oceny ryzyka
Strona 80
Załącznik nr 7: Szablon rejestru ryzyka
Strona 82
3
NiniejszypodręczniksporządzonowramachśrodkówprojektuUETransitionFacility2004/016829.01.08
„ZarządzanieryzykiemiwzmocnienieefektywnościsłuŜbaudytuwewnętrznegowjednostkachsektorafinansówpublicznych”
183294826.013.png 183294826.014.png 183294826.015.png 183294826.016.png
Polski podr ę cznik procesu zarz ą dzania ryzykiem
P rzedmowa
Zarządzanie ryzykiem to kwestia kluczowa dla wszystkich organizacji,
zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym. Proces ten jest wynikiem
debaty dotyczącej governance (ładu organizacyjnego), która toczyła się
szczególnie w ciągu ostatniego dziesięciolecia. Niedawne niepowodzenia firm
i organizacji w sektorze publicznym i prywatnym na całym świecie, zwróciły
uwagę organizacji na potrzebę skutecznej identyfikacji i zarządzania
ryzykiem.
JednakŜe, świadomość istnienia potrzeby lepszego zarządzania ryzykiem nie
oznacza automatycznie lepszego zarządzania ryzykiem. Wiele organizacji
sektora publicznego i prywatnego regularnie wykonuje czynności związane
z zarządzaniem ryzykiem, corocznie na potrzeby organów regulacyjnych lub
nieregularnie, niezaleŜnie od innych działań. Niestety, Ŝadna z powyŜszych
metod nie umoŜliwia realizacji celów i nie jest zgodna z duchem governance
(ładu organizacyjnego), natomiast obie z nich przyczyniły się do niepowodzeń
firm i organizacji.
Tym samym, organizacje winny wpisać świadomość ryzyka, zarówno
w odniesieniu do zadań, które mogą zostać nieprawidłowo wykonane oraz
moŜliwości, które mogą zostać wykorzystane, w ramy całej swojej
działalności. Organizacje, które potrafią w ten sposób uwzględnić świadomość
zarządzania ryzykiem, będą w stanie wykorzystać proces zarządzania
ryzykiem w celu poprawy uzyskiwanych wyników oraz podniesienia
zadowolenia wszystkich zainteresowanych stron.
Polski Rząd uznaje wartość dodaną, jaką moŜe przynieść właściwe
zarządzanie ryzykiem obywatelom oraz polskiej administracji publicznej.
Niniejszy podręcznik został opracowany w celu przedstawienia metodologii,
która umoŜliwi kierownikom JSFP kaŜdego szczebla zrozumienie roli oraz
sposobu, w jaki proces zarządzania ryzykiem moŜna wpisać do zakresu ich
obowiązków.
Istotną sprawą jest równieŜ fakt, by wszyscy pracownicy jednostek
administracji państwowej w pełni rozumieli podstawową koncepcję
zarządzania ryzykiem. Jej celem nie jest przeciwstawianie się ryzyku, lecz
zarządzanie nim zgodnie z polityką akceptacji ryzyka realizowaną przez
kierownictwo. Dlatego teŜ, Rząd podejmie odpowiednie starania, których
celem będzie zapoznanie kierowników jednostek administracji publicznej
z właściwą metodologią zarządzania ryzykiem i odpowiednie jej wdroŜenie.
4
NiniejszypodręczniksporządzonowramachśrodkówprojektuUETransitionFacility2004/016829.01.08
„ZarządzanieryzykiemiwzmocnienieefektywnościsłuŜbaudytuwewnętrznegowjednostkachsektorafinansówpublicznych”
183294826.017.png 183294826.018.png 183294826.019.png 183294826.020.png
Polski podr ę cznik procesu zarz ą dzania ryzykiem
Rządy i słuŜby publiczne w państwach Unii Europejskiej coraz częściej muszą
udostępniać informacje o sposobie i zakresie inwestycji w zarządzanie
ryzykiem. Zainteresowane strony oraz jednostki dokonujące takich inwestycji
chcą mieć pewność, iŜ ryzyko jest odpowiednio zarządzane, a zasoby są
chronione i właściwie wykorzystywane. Pod koniec 2005 r., Komisja
Europejska opublikowała dokument 1 określający strategię zarządzania
ryzykiem w Komisji w odniesieniu do świadczonych usług. Polska
administracja publiczna powinna wdroŜyć właściwe systemy zarządzania, aby
zademonstrować spełnienie odpowiednich standardów zarządzania. Jest to
warunkiem postrzegania państwa członkowskiego jako miejsca, gdzie warto
inwestować oraz silnego partnera w interesach.
Zdecentralizowany system administracji powierza odpowiedzialność za
zarządzanie ryzykiem personelowi kierowniczemu wyŜszego szczebla
kaŜdego ministerstwa, agencji lub władz samorządowych. Kierownictwo
zapewnia:
·
realizację celów;
·
ochronę aktywów;
·
wydajne, ekonomiczne i efektywne wykorzystanie zasobów.
Utworzenie skutecznego systemu zarządzania ryzykiem odgrywa zasadniczą
rolę w tym procesie. Dlatego teŜ, kaŜdy kierownik JSFP będzie zobowiązany
wdroŜyć środki odpowiednie do osiągnięcia tego celu.
Niniejszy podręcznik procesu zarządzania ryzykiem został opracowany po to,
by ułatwić wdroŜenie procesu zarządzania ryzykiem w administracji publicznej
poprzez udzielenie wskazówek kadrze kierowniczej. Jego skuteczne
wdroŜenie przyczyni się do poprawy governance (ładu organizacyjnego) oraz
wyników uzyskiwanych przez polską administrację.
1 KuskutecznemuispójnemuzarządzaniuryzykiemwsłuŜbachKomisji(SEC/2005/1327)
5
NiniejszypodręczniksporządzonowramachśrodkówprojektuUETransitionFacility2004/016829.01.08
„ZarządzanieryzykiemiwzmocnienieefektywnościsłuŜbaudytuwewnętrznegowjednostkachsektorafinansówpublicznych”
183294826.021.png 183294826.022.png 183294826.023.png 183294826.024.png 183294826.025.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin