Rachunkowosc buzdzetowa 2010.pdf
(
2100 KB
)
Pobierz
256035744 UNPDF
DWUTYGODNIK ISSN 1428-8176 NR INDEKSU 347124 15 lutego 2010 Rok XII CENA 29,00 zł (w tym VAT 0%)
BUDŻETOWA
4
(
244)
www.
rb
.infor.pl
KSIĘGOWOŚĆ
SPRAWOZDAWCZOŚĆ
PODATKI
DODATEK:
RACHUNKOWOŚĆ
Jak prawidłowo dokonać zmian w sposobie
ewidencjonowania pozostałych środków trwałych
od 1 stycznia 2010 r.
W naszej jednostce budżetowej ewidencja pozostałych środków trwałych (poniżej 3500 zł) prowadzona jest
w programie komputerowym. Jest to ewidencja ilościowo-wartościowa. Do tej pory klasyfikowano jako pozostałe
środki trwałe np. łyżeczki, szklanki itp. (niezależnie od ich wartości), co zaburzało moim zdaniem majątek trwały
jednostki. Od stycznia 2010 r. chciałabym wprowadzić zmiany w polityce rachunkowości i do pozostałych środków
trwałych klasyfikować przedmioty o wartości powyżej 150 zł i „trwałości” dłuższej niż rok. W jaki sposób usunąć
z dotychczasowej ewidencji pozostałych środków trwałych te przedmioty, które mają niską wartość? Czy mamy
obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej przedmiotów niezaliczanych do pozostałych środków trwałych?
Jeśli tak, to w jaki sposób technicznie to wykonać? ................................................................................................................................... 6
Kadry i płace
w sferze
budżetowej
nr 2/2010
SPRAWOZDAWCZOŚĆ
Wydatki strukturalne w pytaniach i odpowiedziach
Zbliża się moment sporządzania i składania rocznych sprawozdań Rb-WS. Podajemy kolejne wskazówki
dotyczące zaliczania poniesionych wydatków do wydatków strukturalnych i kwalifikowania ich
do właściwych obszarów i kodów. ..............................................................................................................................................17
PODATKI
Trzynastki za zeszły rok, wypłacane w 2010 r.
– pytania i odpowiedzi
Zasady wypłaty i rozliczenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki), jak co roku,
wywołują Państwa wątpliwości. Najwięcej zgłaszanych problemów dotyczy terminów rozliczenia trzynastek
wypłacanych w 2010 r. w zakresie kosztów uzyskania przychodów oraz naliczenia składek na ubezpieczenia
społeczne z tego tytułu. Pytania rodzi także kwestia wypłaty trzynastki byłym i zmarłym pracownikom. ................. 26
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
Prawa i obowiązki zamawiającego w związku
z wniesieniem odwołania przez wykonawcę
W poprzednim numerze „Rachunkowości…” opisywaliśmy ogólne założenia „dużej nowelizacji” systemu
prawa zamówień publicznych. Przepisy obowiązujące od 29 stycznia br. istotnie modyfikują zasady
związane z odwołaniem, wprowadzając nie tylko zmiany ważne dla wykonawców, ale także nowe
uprawnienia i obowiązki dla zamawiających – zwłaszcza należących do sektora finansów publicznych. ............ 33
ISSN 1428-8176
PRAWO PRACY
Okres pozostawania w stosunku pracy a naliczanie
trzynastki
Czy przy naliczaniu trzynastki należy kierować się interpretacją zawartą w uchwale SN z 2003 r., stwierdzającą,
że warunkiem nabycia prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego jest efektywne przepracowanie
u danego pracodawcy wymaganego okresu, czy może drugim orzeczeniem SN – z 2005 r., w którym sąd
stwierdza, że prawo do trzynastki jest uzależnione od długości całego okresu pozostawania
w stosunku pracy u danego pracodawcy? ............................................................................................................................................ 37
RACHUNKOWOŚĆ
RACHUNKOWOŚĆ
BUDŻETOWA
www.rb.infor.pl
SPIS TREŚCI
– Niewykorzystane środki w sprawozdaniu Rb-28S ................... 23
– Zaliczki w sprawozdaniu Rb-27S .............................................. 24
PRZEPISY I NOWOŚCI PRAWNE
..................................... 4
PODATKI
RACHUNKOWOŚĆ
Ewa Sławińska
– Opodatkowanie VAT sprzedaży funkcjonariuszom
Służby Więziennej sortów mundurowych ................................. 25
Izabela Motowilczuk
– Jak prawidłowo dokonać zmian w sposobie ewidencjonowania
pozostałych środków trwałych od 1 stycznia 2010 r. ................ 6
– Właściwy symbol KŚT dla urządzeń kuchennych ................... 8
Joanna Nowicka
– Trzynastki za zeszły rok, wypłacane w 2010 r. – pytania
i odpowiedzi
●
Urszula Wycisk
– Zobowiązania z tytułu faktoringu w księgach rachunkowych
i sprawozdawczości JST ............................................................. 8
Wypłata trzynastki byłemu pracownikowi ........................... 26
●
Kiedy trzynastka będzie kosztem .......................................... 27
●
Wypłata trzynastki żonie zmarłego pracownika .................. 28
●
Kiedy i jak rozliczać trzynastki ............................................. 28
Jan Charytoniuk
– Rozwiązania dotyczące ewidencji i sprawozdawczości
w zakresie VAT ........................................................................... 10
– Ewidencja operacji wynikających z umów najmu ................... 11
Agnieszka Zawadzka
– Limit 380 zł nieopodatkowanych świadczeń z ZFŚS
a kilka miejsc pracy .................................................................... 30
Magdalena Miklewska
– Jak wyliczyć kwotę VAT do odliczenia za zakupy towarów
i usług przeznaczonych na remont ............................................. 31
Jarosław Kotowski
– Rachunek za zastępstwo procesowe .......................................... 13
– Dochody z użyczonego lokalu ................................................... 13
Anna Ryl
– Nowy system kontroli – kontrola zarządcza ............................. 14
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
Andrzela Gawrońska-Baran
– Prawa i obowiązki zamawiającego w związku
z wniesieniem odwołania przez wykonawcę ............................ 33
Z pism RIO…
– Likwidacja gminnych i powiatowych funduszy ochrony
środowiska i gospodarki wodnej ................................................ 16
PRAWO PRACY
SPRAWOZDAWCZOŚĆ
Magdalena Szochner-Siemińska
– Okres pozostawania w stosunku pracy
a naliczanie trzynastki ................................................................ 36
– Ciągłość zatrudnienia przy ustalaniu okresu
uprawniającego do trzynastki ..................................................... 36
– Dojazd pracownika na szkolenie prywatnym samochodem
a zwrot kosztów .......................................................................... 37
– Jak wyliczyć urlop pracownikowi zatrudnionemu
od 3 dni na pół etatu ................................................................... 37
Ewa Susiec
– Wydatki strukturalne w pytaniach i odpowiedziach
●
Realizacja programu o charakterze profilaktycznym ........... 17
●
Szkolenia pracowników OPS zatrudnionych
w ośrodkach wsparcia ............................................................ 17
●
Wypłaty ekwiwalentów za zalesianie ................................... 17
●
Staże oraz aplikacje w prokuraturze ..................................... 18
●
Montaż systemu kontroli dostępu ......................................... 18
Organizacja szkoleń dla bibliotekarzy .................................. 18
●
Bożena Styczyńska
– Prawo do trzynastki przy długiej chorobie ................................ 38
●
Podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników ......... 18
●
Wydatki eksploatacyjne, modernizacyjne i inne
związane z bieżącą działalnością podstawową ..................... 18
Jarosław Żarowski
– Przebywanie na zwolnieniu lekarskim a wykonywanie
pracy na podstawie umowy zlecenia ......................................... 39
– Prawo do świadczeń socjalnych pracownika zatrudnionego
w kilku zakładach pracy ............................................................. 40
●
Zakup materiałów i usług na organizację wystawy ............. 19
Z pism RIO…
– Harmonogram realizacji budżetu i układ wykonawczy
do uchwały budżetowej .............................................................. 20
Krystyna Gąsiorek
– Klasyfikacja budżetowa w pytaniach i odpowiedziach
●
Bożena Styczyńska
– Sposób obliczania odprawy rentowej po długiej chorobie ....... 41
Składka na FEP ...................................................................... 21
●
Ulgi na zakup kas fiskalnych oraz wartość likwidowanych
wyrobów gotowych ................................................................ 21
DODATEK
●
Kadry i płace w serze budżetowej
nr 2/2010
●
Szkolenie podstawowe strażaka ............................................ 22
●
Usługa badania na zawartość tlenku węgla .......................... 22
●
Części i wymiana części ........................................................ 23
RACHUNKOWOŚĆ BUDŻETOWA NR 4/2010
3
PRZEPISY I NOWOŚCI PRAWNE
www.rb.infor.pl
Urlopy w wojsku
Żołnierzowi w roku kalendarzowym, w którym zo-
stał powołany do zawodowej służby wojskowej, udzie-
la się urlopu wypoczynkowego w wymiarze proporcjo-
nalnym do okresu pozostającego do końca danego ro-
ku kalendarzowego. Od 23 stycznia tego roku obowią-
zuje rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej
z 30 grudnia 2009 r. w sprawie urlopów żołnierzy
zawodowych (Dz.U. z 2010 r. Nr 2, poz. 9). Urlopów
udziela żołnierzowi dowódca jednostki wojskowej,
w której żołnierz zajmuje stanowisko służbowe lub do
której został skierowany w ramach pełnienia zawodo-
wej służby wojskowej w rezerwie kadrowej albo w dys-
pozycji. Do 10 grudnia każdego roku kalendarzowego
w jednostce sporządza się plan urlopów wypoczynko-
wych i dodatkowych urlopów wypoczynkowych na na-
stępny rok kalendarzowy. Odwołanie żołnierza z urlo-
pu wypoczynkowego lub dodatkowego urlopu wypo-
czynkowego może nastąpić na podstawie przekazane-
go żołnierzowi polecenia dowódcy jednostki wojsko-
wej, w wyjątkowych przypadkach uzasadnionych waż-
nymi względami służbowymi, w szczególności doty-
czącymi potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Pol-
skiej, lub wynikających z funkcjonowania jednostki
wojskowej, w której żołnierz pełni służbę.
Sprawozdanie w sprawie
wynagrodzeń nauczycieli
Od 15 stycznia tego roku obowiązuje rozporządze-
nie Ministra Edukacji Narodowej z 13 stycznia 2010 r.
w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania
z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na
poszczególnych stopniach awansu zawodowego
w szkołach prowadzonych przez jednostki samo-
rządu terytorialnego (Dz.U. z 2010 r. Nr 6, poz. 35).
Organy prowadzące szkoły, będące jednostkami samo-
rządu terytorialnego, w terminie do 20 stycznia każde-
go roku, są zobowiązane do przeprowadzenia analizy
poniesionych w poprzednim roku kalendarzowym wy-
datków na wynagrodzenia nauczycieli, a do 10 lutego
każdego roku – sporządzenia sprawozdania z wysoko-
ści średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczegól-
nych stopniach awansu w roku ubiegłym, w szkołach
przez siebie prowadzonych.
Powołane rozporządzenie określa sposób przygoto-
wania sprawozdania, opisując w szczególności sposób:
■
wyliczania średnich wynagrodzeń nauczycieli,
■
ustalania średniorocznej struktury zatrudnienia na-
uczycieli,
■
ustalania kwoty różnicy między wydatkami ponie-
sionymi na wynagrodzenia nauczycieli i wysokością
środków, które ustawowo powinny być na ten cel
przeznaczone,
■
ustalania wysokości jednorazowego dodatku uzupeł-
niającego.
I tak, np. co do zasady średnioroczną strukturę zatrud-
nienia nauczycieli ustala się na podstawie średniorocznej
liczby etatów nauczycieli na poszczególnych stopniach
awansu zawodowego, z uwzględnieniem uzyskania przez
nauczycieli kolejnych stopni awansu zawodowego w da-
nym roku. Załącznik nr 2 do rozporządzenia podaje wzór
formularz sprawozdawczego wraz z objaśnieniami doty-
czącymi jego wypełnienia.
Informacje o pomocy publicznej
Sprawozdania o udzielonej pomocy publicznej albo
informacji o nieudzieleniu takiej pomocy w danym
okresie sprawozdawczym przekazują z wykorzysta-
niem aplikacji SHRIMP, udostępnionej przez Prezesa
Urzędu ochrony Konkurencji i Konsumentów: gminy,
powiaty, samorządy województw – z obszaru woje-
wództw: dolnośląskiego, kujawsko-pomorskiego, lu-
belskiego, lubuskiego, łódzkiego, mazowieckiego,
podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego
i świętokrzyskiego. Od 30 stycznia tego roku obowią-
zuje rozporządzenie Rady Ministrów z 23 grudnia
2009 r. w sprawie przekazywania sprawozdań
o udzielonej pomocy publicznej i informacji o nie-
udzieleniu takiej pomocy z wykorzystaniem aplika-
cji SHRIMP (Dz.U. z 2010 r. Nr 6, poz. 32). Prezes
UOKiK udostępnia aplikację SHRIMP w powszechnie
dostępnej sieci teleinformatycznej, udostępniając iden-
tyfikator (login) i hasło dostępu umożliwiające korzy-
stanie z tej aplikacji. Gminy, powiaty i samorządy wo-
jewództw występują do Prezesa UOKiK z wnioskiem
o udostępnienie identyfikatora (loginu) i hasła dostępu
umożliwiających korzystanie z aplikacji SHRIMP,
w którym przedstawiają informacje identyfikujące
użytkownika tej aplikacji. Wzór wniosku określa za-
łącznik nr 1 do tego rozporządzenia. Prezes UOKiK,
w terminie 40 dni od dnia otrzymania wniosku, prze-
kazuje wnioskodawcy identyfikator (login) i hasło do-
stępu.
Zaniechanie poboru podatku
dochodowego
Zgodnie z obowiązującym od 2 lutego 2010 r. rozpo-
rządzeniem Ministra Finansów z 31 grudnia 2009 r.
w sprawie zaniechania poboru podatku dochodo-
wego od niektórych rodzajów dochodów (przycho-
dów) podatników podatku dochodowego od osób fi-
zycznych i podatku dochodowego od osób praw-
nych (Dz.U. z 2010 r. Nr 7, poz. 49), zarządza się za-
niechanie poboru podatku dochodowego od dochodów
(przychodów) uzyskanych z tytułu odsetek lub dys-
konta od obligacji wyemitowanych na rynkach zagra-
nicznych w 2010 r. przez miasto stołeczne Warszawę,
a także z odpłatnego zbycia tych obligacji. Zaniecha-
nie to dotyczy:
■
4
15 lutego 2010
osób fizycznych, niemających miejsca zamieszkania
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
RACHUNKOWOŚĆ
BUDŻETOWA
PRZEPISY I NOWOŚCI PRAWNE
■
osób prawnych, jednostek organizacyjnych niemających osobowości praw-
nej i spółek nieposiadających osobowości prawnej, niemających siedziby
ani zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli zgodnie z prze-
pisami prawa podatkowego państwa, na terytorium którego mają siedzibę
lub zarząd, są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie
opodatkowaniu od całości swoich dochodów, niezależnie od miejsca ich
osiągania.
INDEKS HASEŁ
podatki
●
opodatkowanie VAT sprzedaży funkcjonariuszom
Służby Więziennej sortów mundurowych ...................... 25
●
wypłata trzynastki byłemu pracownikowi ...................... 26
●
kiedy trzynastka będzie kosztem......................................... 27
wypłata trzynastki żonie zmarłego pracownika .......... 28
●
kiedy i jak rozliczać trzynastki .............................................. 28
●
limit 380 zł nieopodatkowanych świadczeń
z ZFŚS a kilka miejsc pracy ................................................... 30
●
jak wyliczyć kwotę VAT do odliczenia za zakupy
towarów i usług przeznaczonych na remont ................ 31
prawo pracy
●
Lista przedsięwzięć na EURO 2012
Do wykazu przedsięwzięć Euro 2012 wpisano inwestycje finansowane
przez kapitał prywatny w postaci centrów pobytowych dla uczestników UEFA
EURO 2012. Od 3 lutego tego roku obowiązuje rozporządzenie Rady Mini-
strów z 29 grudnia 2009 r. w sprawie wykazu przedsięwzięć Euro 2012
(Dz.U. z 2010 r. Nr 8, poz. 52). Przedsięwzięcia Euro 2012 niebędące przedsię-
wzięciami celu publicznego można obecnie realizować z udziałem prywatnych
inwestorów w trybie tzw. specustawy (o przygotowaniu finałowego turnieju)
i na zasadach ogólnych. Prywatni inwestorzy przy realizacji inwestycji okre-
ślonych w wykazie mogą korzystać z przyspieszonego trybu administracyjne-
go, z wyłączeniem przepisów specustawy dotyczących procesu wywłaszcze-
niowego. Załącznik do rozporządzenia zawiera wykaz wszystkich przedsię-
wzięć EURO 2012 (136 pozycji).
okres pozostawania w stosunku pracy
a naliczanie trzynastki ............................................................. 36
●
ciągłość zatrudnienia przy ustalaniu okresu
uprawniającego do trzynastki ............................................. 36
●
dojazd pracownika na szkolenie prywatnym
samochodem a zwrot kosztów .......................................... 37
●
jak wyliczyć urlop pracownikowi zatrudnionemu
od 3 dni na pół etatu ................................................................ 37
●
prawo do trzynastki przy długiej chorobie ..................... 38
●
przebywanie na zwolnieniu lekarskim
a wykonywanie pracy na podstawie umowy
zlecenia .......................................................................................... 39
●
prawo do świadczeń socjalnych pracownika
zatrudnionego w kilku zakładach pracy ......................... 40
sposób obliczania odprawy rentowej po długiej
chorobie ......................................................................................... 41
rachunkowość
●
Serwis specjalnie
dla administracji publicznej
Warto odwiedzić nowy serwis przygotowany specjalnie z myślą o potrze-
bach specjalisów w jednostkach sektora publicznego. Serwis INFOR LEX
Administracja na stronie internetowej www.administracja2.inforlex.pl gro-
madzi już blisko 2500 ważnych dla sfery budżetowej pism i orzeczeń Regio-
nalnych Izb Obrachunkowych, Ministerstwa Finansów oraz innych urzędów
centralnych, a także orzeczeń komisji ds. naruszeń dyscypliny finansów pu-
blicznych.
jak prawidłowo dokonać zmian w sposobie
ewidencjonowania pozostałych środków trwałych
od 1 stycznia 2010 r. ............................................................... 6
●
właściwy symbol KŚT dla urządzeń kuchennych ....... 8
●
zobowiązania z tytułu faktoringu w księgach
rachunkowych i sprawozdawczości JST......................... 8
●
rozwiązania dotyczące ewidencji
i sprawozdawczości w zakresie VAT ................................ 10
●
ewidencja operacji wynikających z umów najmu ..... 11
●
rachunek za zastępstwo procesowe ............................... 13
dochody z użyczonego lokalu ............................................. 13
●
nowy system kontroli – kontrola zarządcza .................. 14
●
likwidacja gminnych i powiatowych funduszy
ochrony środowiska i gospodarki wodnej ..................... 16
sprawozdawczość
●
ZBIGNIEW KORNAT
realizacja programu o charakterze
profilaktycznym .......................................................................... 17
R
E
K
L
A
M
A
●
szkolenia pracowników OPS zatrudnionych
w ośrodkach wsparcia ........................................................... 17
●
wypłaty ekwiwalentów za zalesianie ............................... 17
●
staże oraz aplikacje w prokuraturze ................................. 18
●
montaż systemu kontroli dostępu ..................................... 18
●
organizacja szkoleń dla bibliotekarzy .............................. 18
●
podnoszenie kwalifikacji zawodowych
pracowników................................................................................ 18
●
wydatki eksploatacyjne, modernizacyjne i inne
związane z bieżącą działalnością podstawową ........ 18
●
zakup materiałów i usług na organizację
wystawy ........................................................................................ 19
●
harmonogram realizacji budżetu
i układ wykonawczy do uchwały budżetowej .............. 20
●
składka na FEP ........................................................................... 21
●
ulgi na zakup kas fiskalnych oraz wartość
likwidowanych wyrobów gotowych .................................. 21
●
szkolenie podstawowe strażaka ........................................ 22
●
usługa badania na zawartość tlenku węgla ................ 22
●
części i wymiana części ........................................................ 23
●
niewykorzystane środki w sprawozdaniu Rb-28S ..... 23
zaliczki w sprawozdaniu Rb-27S ....................................... 24
zamówienia publiczne
●
prawa i obowiązki zamawiającego w związku
z wniesieniem odwołania przez wykonawcę ............... 33
RACHUNKOWOŚĆ BUDŻETOWA NR 4/2010
5
●
●
●
●
Plik z chomika:
jelonka72
Inne pliki z tego folderu:
+Marketing - Jacek Musiałkiewicz.pdf
(2022 KB)
+jak-prowadzic-tani-i-skuteczny-marketing.pdf
(1986 KB)
Kowalski Bartłomiej _ Jak zrobić karierę w MLM i uniknąć pułapek_gvhG7gkf(1).pdf
(241 KB)
Zarządzanie marketingiem - Zdzisław Knecht.pdf
(84898 KB)
J_Kisielnicki-Zarzadzanie-PWE-2008-LQ-MykRIP.pdf
(18064 KB)
Inne foldery tego chomika:
badania marketingowe
biznesplan
Dokumenty
marketing
Marketing Międzynarodowy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin