Rachunkowosc buzdzetowa 2010.pdf

(2100 KB) Pobierz
256035744 UNPDF
DWUTYGODNIK ISSN 1428-8176 NR INDEKSU 347124 15 lutego 2010 Rok XII CENA 29,00 zł (w tym VAT 0%)
BUDŻETOWA 4 ( 244)
www. rb .infor.pl
KSIĘGOWOŚĆ
SPRAWOZDAWCZOŚĆ
PODATKI
DODATEK:
RACHUNKOWOŚĆ
Jak prawidłowo dokonać zmian w sposobie
ewidencjonowania pozostałych środków trwałych
od 1 stycznia 2010 r.
W naszej jednostce budżetowej ewidencja pozostałych środków trwałych (poniżej 3500 zł) prowadzona jest
w programie komputerowym. Jest to ewidencja ilościowo-wartościowa. Do tej pory klasyfikowano jako pozostałe
środki trwałe np. łyżeczki, szklanki itp. (niezależnie od ich wartości), co zaburzało moim zdaniem majątek trwały
jednostki. Od stycznia 2010 r. chciałabym wprowadzić zmiany w polityce rachunkowości i do pozostałych środków
trwałych klasyfikować przedmioty o wartości powyżej 150 zł i „trwałości” dłuższej niż rok. W jaki sposób usunąć
z dotychczasowej ewidencji pozostałych środków trwałych te przedmioty, które mają niską wartość? Czy mamy
obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej przedmiotów niezaliczanych do pozostałych środków trwałych?
Jeśli tak, to w jaki sposób technicznie to wykonać? ................................................................................................................................... 6
Kadry i płace
w sferze
budżetowej
nr 2/2010
SPRAWOZDAWCZOŚĆ
Wydatki strukturalne w pytaniach i odpowiedziach
Zbliża się moment sporządzania i składania rocznych sprawozdań Rb-WS. Podajemy kolejne wskazówki
dotyczące zaliczania poniesionych wydatków do wydatków strukturalnych i kwalifikowania ich
do właściwych obszarów i kodów. ..............................................................................................................................................17
PODATKI
Trzynastki za zeszły rok, wypłacane w 2010 r.
– pytania i odpowiedzi
Zasady wypłaty i rozliczenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki), jak co roku,
wywołują Państwa wątpliwości. Najwięcej zgłaszanych problemów dotyczy terminów rozliczenia trzynastek
wypłacanych w 2010 r. w zakresie kosztów uzyskania przychodów oraz naliczenia składek na ubezpieczenia
społeczne z tego tytułu. Pytania rodzi także kwestia wypłaty trzynastki byłym i zmarłym pracownikom. ................. 26
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
Prawa i obowiązki zamawiającego w związku
z wniesieniem odwołania przez wykonawcę
W poprzednim numerze „Rachunkowości…” opisywaliśmy ogólne założenia „dużej nowelizacji” systemu
prawa zamówień publicznych. Przepisy obowiązujące od 29 stycznia br. istotnie modyfikują zasady
związane z odwołaniem, wprowadzając nie tylko zmiany ważne dla wykonawców, ale także nowe
uprawnienia i obowiązki dla zamawiających – zwłaszcza należących do sektora finansów publicznych. ............ 33
ISSN 1428-8176
PRAWO PRACY
Okres pozostawania w stosunku pracy a naliczanie
trzynastki
Czy przy naliczaniu trzynastki należy kierować się interpretacją zawartą w uchwale SN z 2003 r., stwierdzającą,
że warunkiem nabycia prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego jest efektywne przepracowanie
u danego pracodawcy wymaganego okresu, czy może drugim orzeczeniem SN – z 2005 r., w którym sąd
stwierdza, że prawo do trzynastki jest uzależnione od długości całego okresu pozostawania
w stosunku pracy u danego pracodawcy? ............................................................................................................................................ 37
RACHUNKOWOŚĆ
256035744.023.png 256035744.024.png
256035744.025.png
RACHUNKOWOŚĆ
BUDŻETOWA
www.rb.infor.pl
SPIS TREŚCI
– Niewykorzystane środki w sprawozdaniu Rb-28S ................... 23
– Zaliczki w sprawozdaniu Rb-27S .............................................. 24
PRZEPISY I NOWOŚCI PRAWNE ..................................... 4
PODATKI
RACHUNKOWOŚĆ
Ewa Sławińska
– Opodatkowanie VAT sprzedaży funkcjonariuszom
Służby Więziennej sortów mundurowych ................................. 25
Izabela Motowilczuk
– Jak prawidłowo dokonać zmian w sposobie ewidencjonowania
pozostałych środków trwałych od 1 stycznia 2010 r. ................ 6
– Właściwy symbol KŚT dla urządzeń kuchennych ................... 8
Joanna Nowicka
– Trzynastki za zeszły rok, wypłacane w 2010 r. – pytania
i odpowiedzi
Urszula Wycisk
– Zobowiązania z tytułu faktoringu w księgach rachunkowych
i sprawozdawczości JST ............................................................. 8
Wypłata trzynastki byłemu pracownikowi ........................... 26
Kiedy trzynastka będzie kosztem .......................................... 27
Wypłata trzynastki żonie zmarłego pracownika .................. 28
Kiedy i jak rozliczać trzynastki ............................................. 28
Jan Charytoniuk
– Rozwiązania dotyczące ewidencji i sprawozdawczości
w zakresie VAT ........................................................................... 10
– Ewidencja operacji wynikających z umów najmu ................... 11
Agnieszka Zawadzka
– Limit 380 zł nieopodatkowanych świadczeń z ZFŚS
a kilka miejsc pracy .................................................................... 30
Magdalena Miklewska
– Jak wyliczyć kwotę VAT do odliczenia za zakupy towarów
i usług przeznaczonych na remont ............................................. 31
Jarosław Kotowski
– Rachunek za zastępstwo procesowe .......................................... 13
– Dochody z użyczonego lokalu ................................................... 13
Anna Ryl
– Nowy system kontroli – kontrola zarządcza ............................. 14
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
Andrzela Gawrońska-Baran
– Prawa i obowiązki zamawiającego w związku
z wniesieniem odwołania przez wykonawcę ............................ 33
Z pism RIO…
– Likwidacja gminnych i powiatowych funduszy ochrony
środowiska i gospodarki wodnej ................................................ 16
PRAWO PRACY
SPRAWOZDAWCZOŚĆ
Magdalena Szochner-Siemińska
– Okres pozostawania w stosunku pracy
a naliczanie trzynastki ................................................................ 36
– Ciągłość zatrudnienia przy ustalaniu okresu
uprawniającego do trzynastki ..................................................... 36
– Dojazd pracownika na szkolenie prywatnym samochodem
a zwrot kosztów .......................................................................... 37
– Jak wyliczyć urlop pracownikowi zatrudnionemu
od 3 dni na pół etatu ................................................................... 37
Ewa Susiec
– Wydatki strukturalne w pytaniach i odpowiedziach
Realizacja programu o charakterze profilaktycznym ........... 17
Szkolenia pracowników OPS zatrudnionych
w ośrodkach wsparcia ............................................................ 17
Wypłaty ekwiwalentów za zalesianie ................................... 17
Staże oraz aplikacje w prokuraturze ..................................... 18
Montaż systemu kontroli dostępu ......................................... 18
Organizacja szkoleń dla bibliotekarzy .................................. 18
Bożena Styczyńska
– Prawo do trzynastki przy długiej chorobie ................................ 38
Podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników ......... 18
Wydatki eksploatacyjne, modernizacyjne i inne
związane z bieżącą działalnością podstawową ..................... 18
Jarosław Żarowski
– Przebywanie na zwolnieniu lekarskim a wykonywanie
pracy na podstawie umowy zlecenia ......................................... 39
– Prawo do świadczeń socjalnych pracownika zatrudnionego
w kilku zakładach pracy ............................................................. 40
Zakup materiałów i usług na organizację wystawy ............. 19
Z pism RIO…
– Harmonogram realizacji budżetu i układ wykonawczy
do uchwały budżetowej .............................................................. 20
Krystyna Gąsiorek
– Klasyfikacja budżetowa w pytaniach i odpowiedziach
Bożena Styczyńska
– Sposób obliczania odprawy rentowej po długiej chorobie ....... 41
Składka na FEP ...................................................................... 21
Ulgi na zakup kas fiskalnych oraz wartość likwidowanych
wyrobów gotowych ................................................................ 21
DODATEK
Kadry i płace w serze budżetowej
nr 2/2010
Szkolenie podstawowe strażaka ............................................ 22
Usługa badania na zawartość tlenku węgla .......................... 22
Części i wymiana części ........................................................ 23
RACHUNKOWOŚĆ BUDŻETOWA NR 4/2010 3
256035744.026.png
 
PRZEPISY I NOWOŚCI PRAWNE
www.rb.infor.pl
Urlopy w wojsku
Żołnierzowi w roku kalendarzowym, w którym zo-
stał powołany do zawodowej służby wojskowej, udzie-
la się urlopu wypoczynkowego w wymiarze proporcjo-
nalnym do okresu pozostającego do końca danego ro-
ku kalendarzowego. Od 23 stycznia tego roku obowią-
zuje rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej
z 30 grudnia 2009 r. w sprawie urlopów żołnierzy
zawodowych (Dz.U. z 2010 r. Nr 2, poz. 9). Urlopów
udziela żołnierzowi dowódca jednostki wojskowej,
w której żołnierz zajmuje stanowisko służbowe lub do
której został skierowany w ramach pełnienia zawodo-
wej służby wojskowej w rezerwie kadrowej albo w dys-
pozycji. Do 10 grudnia każdego roku kalendarzowego
w jednostce sporządza się plan urlopów wypoczynko-
wych i dodatkowych urlopów wypoczynkowych na na-
stępny rok kalendarzowy. Odwołanie żołnierza z urlo-
pu wypoczynkowego lub dodatkowego urlopu wypo-
czynkowego może nastąpić na podstawie przekazane-
go żołnierzowi polecenia dowódcy jednostki wojsko-
wej, w wyjątkowych przypadkach uzasadnionych waż-
nymi względami służbowymi, w szczególności doty-
czącymi potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Pol-
skiej, lub wynikających z funkcjonowania jednostki
wojskowej, w której żołnierz pełni służbę.
Sprawozdanie w sprawie
wynagrodzeń nauczycieli
Od 15 stycznia tego roku obowiązuje rozporządze-
nie Ministra Edukacji Narodowej z 13 stycznia 2010 r.
w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania
z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na
poszczególnych stopniach awansu zawodowego
w szkołach prowadzonych przez jednostki samo-
rządu terytorialnego (Dz.U. z 2010 r. Nr 6, poz. 35).
Organy prowadzące szkoły, będące jednostkami samo-
rządu terytorialnego, w terminie do 20 stycznia każde-
go roku, są zobowiązane do przeprowadzenia analizy
poniesionych w poprzednim roku kalendarzowym wy-
datków na wynagrodzenia nauczycieli, a do 10 lutego
każdego roku – sporządzenia sprawozdania z wysoko-
ści średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczegól-
nych stopniach awansu w roku ubiegłym, w szkołach
przez siebie prowadzonych.
Powołane rozporządzenie określa sposób przygoto-
wania sprawozdania, opisując w szczególności sposób:
wyliczania średnich wynagrodzeń nauczycieli,
ustalania średniorocznej struktury zatrudnienia na-
uczycieli,
ustalania kwoty różnicy między wydatkami ponie-
sionymi na wynagrodzenia nauczycieli i wysokością
środków, które ustawowo powinny być na ten cel
przeznaczone,
ustalania wysokości jednorazowego dodatku uzupeł-
niającego.
I tak, np. co do zasady średnioroczną strukturę zatrud-
nienia nauczycieli ustala się na podstawie średniorocznej
liczby etatów nauczycieli na poszczególnych stopniach
awansu zawodowego, z uwzględnieniem uzyskania przez
nauczycieli kolejnych stopni awansu zawodowego w da-
nym roku. Załącznik nr 2 do rozporządzenia podaje wzór
formularz sprawozdawczego wraz z objaśnieniami doty-
czącymi jego wypełnienia.
Informacje o pomocy publicznej
Sprawozdania o udzielonej pomocy publicznej albo
informacji o nieudzieleniu takiej pomocy w danym
okresie sprawozdawczym przekazują z wykorzysta-
niem aplikacji SHRIMP, udostępnionej przez Prezesa
Urzędu ochrony Konkurencji i Konsumentów: gminy,
powiaty, samorządy województw – z obszaru woje-
wództw: dolnośląskiego, kujawsko-pomorskiego, lu-
belskiego, lubuskiego, łódzkiego, mazowieckiego,
podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego
i świętokrzyskiego. Od 30 stycznia tego roku obowią-
zuje rozporządzenie Rady Ministrów z 23 grudnia
2009 r. w sprawie przekazywania sprawozdań
o udzielonej pomocy publicznej i informacji o nie-
udzieleniu takiej pomocy z wykorzystaniem aplika-
cji SHRIMP (Dz.U. z 2010 r. Nr 6, poz. 32). Prezes
UOKiK udostępnia aplikację SHRIMP w powszechnie
dostępnej sieci teleinformatycznej, udostępniając iden-
tyfikator (login) i hasło dostępu umożliwiające korzy-
stanie z tej aplikacji. Gminy, powiaty i samorządy wo-
jewództw występują do Prezesa UOKiK z wnioskiem
o udostępnienie identyfikatora (loginu) i hasła dostępu
umożliwiających korzystanie z aplikacji SHRIMP,
w którym przedstawiają informacje identyfikujące
użytkownika tej aplikacji. Wzór wniosku określa za-
łącznik nr 1 do tego rozporządzenia. Prezes UOKiK,
w terminie 40 dni od dnia otrzymania wniosku, prze-
kazuje wnioskodawcy identyfikator (login) i hasło do-
stępu.
Zaniechanie poboru podatku
dochodowego
Zgodnie z obowiązującym od 2 lutego 2010 r. rozpo-
rządzeniem Ministra Finansów z 31 grudnia 2009 r.
w sprawie zaniechania poboru podatku dochodo-
wego od niektórych rodzajów dochodów (przycho-
dów) podatników podatku dochodowego od osób fi-
zycznych i podatku dochodowego od osób praw-
nych (Dz.U. z 2010 r. Nr 7, poz. 49), zarządza się za-
niechanie poboru podatku dochodowego od dochodów
(przychodów) uzyskanych z tytułu odsetek lub dys-
konta od obligacji wyemitowanych na rynkach zagra-
nicznych w 2010 r. przez miasto stołeczne Warszawę,
a także z odpłatnego zbycia tych obligacji. Zaniecha-
nie to dotyczy:
4 15 lutego 2010
osób fizycznych, niemających miejsca zamieszkania
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
256035744.001.png
 
RACHUNKOWOŚĆ
BUDŻETOWA
PRZEPISY I NOWOŚCI PRAWNE
osób prawnych, jednostek organizacyjnych niemających osobowości praw-
nej i spółek nieposiadających osobowości prawnej, niemających siedziby
ani zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli zgodnie z prze-
pisami prawa podatkowego państwa, na terytorium którego mają siedzibę
lub zarząd, są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie
opodatkowaniu od całości swoich dochodów, niezależnie od miejsca ich
osiągania.
INDEKS HASEŁ
podatki
opodatkowanie VAT sprzedaży funkcjonariuszom
Służby Więziennej sortów mundurowych ...................... 25
wypłata trzynastki byłemu pracownikowi ...................... 26
kiedy trzynastka będzie kosztem......................................... 27
wypłata trzynastki żonie zmarłego pracownika .......... 28
kiedy i jak rozliczać trzynastki .............................................. 28
limit 380 zł nieopodatkowanych świadczeń
z ZFŚS a kilka miejsc pracy ................................................... 30
jak wyliczyć kwotę VAT do odliczenia za zakupy
towarów i usług przeznaczonych na remont ................ 31
prawo pracy
Lista przedsięwzięć na EURO 2012
Do wykazu przedsięwzięć Euro 2012 wpisano inwestycje finansowane
przez kapitał prywatny w postaci centrów pobytowych dla uczestników UEFA
EURO 2012. Od 3 lutego tego roku obowiązuje rozporządzenie Rady Mini-
strów z 29 grudnia 2009 r. w sprawie wykazu przedsięwzięć Euro 2012
(Dz.U. z 2010 r. Nr 8, poz. 52). Przedsięwzięcia Euro 2012 niebędące przedsię-
wzięciami celu publicznego można obecnie realizować z udziałem prywatnych
inwestorów w trybie tzw. specustawy (o przygotowaniu finałowego turnieju)
i na zasadach ogólnych. Prywatni inwestorzy przy realizacji inwestycji okre-
ślonych w wykazie mogą korzystać z przyspieszonego trybu administracyjne-
go, z wyłączeniem przepisów specustawy dotyczących procesu wywłaszcze-
niowego. Załącznik do rozporządzenia zawiera wykaz wszystkich przedsię-
wzięć EURO 2012 (136 pozycji).
okres pozostawania w stosunku pracy
a naliczanie trzynastki ............................................................. 36
ciągłość zatrudnienia przy ustalaniu okresu
uprawniającego do trzynastki ............................................. 36
dojazd pracownika na szkolenie prywatnym
samochodem a zwrot kosztów .......................................... 37
jak wyliczyć urlop pracownikowi zatrudnionemu
od 3 dni na pół etatu ................................................................ 37
prawo do trzynastki przy długiej chorobie ..................... 38
przebywanie na zwolnieniu lekarskim
a wykonywanie pracy na podstawie umowy
zlecenia .......................................................................................... 39
prawo do świadczeń socjalnych pracownika
zatrudnionego w kilku zakładach pracy ......................... 40
sposób obliczania odprawy rentowej po długiej
chorobie ......................................................................................... 41
rachunkowość
Serwis specjalnie
dla administracji publicznej
Warto odwiedzić nowy serwis przygotowany specjalnie z myślą o potrze-
bach specjalisów w jednostkach sektora publicznego. Serwis INFOR LEX
Administracja na stronie internetowej www.administracja2.inforlex.pl gro-
madzi już blisko 2500 ważnych dla sfery budżetowej pism i orzeczeń Regio-
nalnych Izb Obrachunkowych, Ministerstwa Finansów oraz innych urzędów
centralnych, a także orzeczeń komisji ds. naruszeń dyscypliny finansów pu-
blicznych.
jak prawidłowo dokonać zmian w sposobie
ewidencjonowania pozostałych środków trwałych
od 1 stycznia 2010 r. ............................................................... 6
właściwy symbol KŚT dla urządzeń kuchennych ....... 8
zobowiązania z tytułu faktoringu w księgach
rachunkowych i sprawozdawczości JST......................... 8
rozwiązania dotyczące ewidencji
i sprawozdawczości w zakresie VAT ................................ 10
ewidencja operacji wynikających z umów najmu ..... 11
rachunek za zastępstwo procesowe ............................... 13
dochody z użyczonego lokalu ............................................. 13
nowy system kontroli – kontrola zarządcza .................. 14
likwidacja gminnych i powiatowych funduszy
ochrony środowiska i gospodarki wodnej ..................... 16
sprawozdawczość
ZBIGNIEW KORNAT
realizacja programu o charakterze
profilaktycznym .......................................................................... 17
R
E
K
L
A
M
A
szkolenia pracowników OPS zatrudnionych
w ośrodkach wsparcia ........................................................... 17
wypłaty ekwiwalentów za zalesianie ............................... 17
staże oraz aplikacje w prokuraturze ................................. 18
montaż systemu kontroli dostępu ..................................... 18
organizacja szkoleń dla bibliotekarzy .............................. 18
podnoszenie kwalifikacji zawodowych
pracowników................................................................................ 18
wydatki eksploatacyjne, modernizacyjne i inne
związane z bieżącą działalnością podstawową ........ 18
zakup materiałów i usług na organizację
wystawy ........................................................................................ 19
harmonogram realizacji budżetu
i układ wykonawczy do uchwały budżetowej .............. 20
składka na FEP ........................................................................... 21
ulgi na zakup kas fiskalnych oraz wartość
likwidowanych wyrobów gotowych .................................. 21
szkolenie podstawowe strażaka ........................................ 22
usługa badania na zawartość tlenku węgla ................ 22
części i wymiana części ........................................................ 23
niewykorzystane środki w sprawozdaniu Rb-28S ..... 23
zaliczki w sprawozdaniu Rb-27S ....................................... 24
zamówienia publiczne
prawa i obowiązki zamawiającego w związku
z wniesieniem odwołania przez wykonawcę ............... 33
RACHUNKOWOŚĆ BUDŻETOWA NR 4/2010 5
256035744.002.png 256035744.003.png 256035744.004.png 256035744.005.png 256035744.006.png 256035744.007.png 256035744.008.png 256035744.009.png 256035744.010.png 256035744.011.png 256035744.012.png 256035744.013.png 256035744.014.png 256035744.015.png 256035744.016.png 256035744.017.png 256035744.018.png 256035744.019.png 256035744.020.png 256035744.021.png 256035744.022.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin