terapia behawioralna.pdf

(44 KB) Pobierz
662955724 UNPDF
. Resocjalizacja jest troszkę inna, ale ma to samo za ł ożenie: próbujemy nauczyć pewnych
umiejętności podstawowych cz ł owieka, który albo się nie nauczył w wyniku procesów
rozwojowych takich jak np .:
przestrzeganie norm, rozumienie tego co znaczy nie zabijaj, nie kradnij" itd. , albo utracił
umiejętności w wyniku oddziaływań wieloletnich, często traumatycznych- tu resocjalizacja
jest niczym innym jak tylko uczeniem na nowo rzeczy, które utracił , albo które powinien był
nabyć. Większość z tych działań , które się nazywają rehabilitacją czy resocjalizacją to jest
poprzez działanie- oddziaływanie na wiedzę, na emocje, na różne poznawcze struktury
człowieka. Tutaj mamy do czynienia z całym wachlarzem technik behawioralnych- człowiek
musi się zachowywać aby zobaczyć konsekwencje swojego zachowania. Nie wystarczy
powiedzieć: nie kradnij to życie ci coś przyniesie, ale trzeba dostarczyć takich warunków,
żeby on móg ł mieć korzyści nie kradnąc.
Metody (teorie, podejście)behawioralne - wywodzą się z klasycznych pojęć
psychologicznych takich jak uczenie się (poprzez warunkowanie klasyczne i instrumentalne),
u podłoża tego legła kompletnie inna koncepcja rozumienia człowieka(Kozielecki
„Psychologiczne koncepcje człowieka"). Ta teoria też przechodziła szereg modyfikacji tak,
żeby teraz nazywać się teoriami poznawczo- behawioralnymi. Większość tych modyfikacji
wiązała się z nowymi wynikami badań empirycznych. I tak jak psychoanaliza i jej rozwój jest
w dużej mierze oparty na analizie przypadku, na analizie tego co się zmienia w kontekście
społecznym funkcjonowania człowieka, tak teorie poznawczo- behawioralne najczęściej
podlegają modyfikacjom w wyniku odwoływania się do danych empirycznych pochodzących
z warsztatów badawczych psychologów behawioralnych i poznawczych. Jest to jedna z
najbardziej udokumentowanych empirycznie koncepcji rozumienia i wyjaśniania
funkcjonowania człowieka .
Zgłoś jeśli naruszono regulamin