Temat. Horoskopy – Kopernik odłożony do lamusa
Cel dydaktyczny: Uczniowie winni zapoznać się z błędami astrologii i postawą Kościoła wobec niej.
Cel wychowawczy: Uczniowie powinni skonfrontować swoją postawę wobec astrologii z postawą prawdziwego chrześcijanina..
Metody: dyskusja, wykład
Pomoce: kilka horoskopów z różnych gazet, książka o. Piotra Śliwińskiego Sałatka religijna.
Czas
Zagadnienie
Sposób realizacji
1-5
Modlitwa, lista obecności
5-15
Skąd się wzięła wiara w astrologię?
Forma dyskusji
Wnioski do zapisu w zeszycie:
Ø U podstaw zabobon wynikający z lęku, niewiedzy lub niewiary,
Ø Przypisuje rozmaitym przedmiotom, czynnościom nadprzyrodzoną moc, która może sprowadzić zarówno pomyślność, jak i nieszczęście,
Ø Towarzyszy fatalizm (łac. fatum – wola Bogów, los, przeznaczenie) – czyli przekonanie, że życie ludzkie jest określone przez ślepy los.
16-30
Pojęcie
Astrologia (gr. aster – gwiazda, logos – słowo):
– pseudonauka oparta na przekonaniu o wpływie ciał i zjawisk niebieskich na życie ludzi,
- dla określenia dokładnie jacy są ludzie, jacy będą i co się wydarzy w ich życiu, trzeba określić jak najprecyzyjniej moment urodzenia (co do godziny, minuty i sekundy), jeśli to tylko możliwe. Potem dokonuje się skomplikowanych obliczeń w celu ustalenia położenia niektórych ciał niebieskich; bierze się pod uwagę planety Układu Słonecznego oraz Księżyc i Słońce.
31-40
Błędy astrologii
41-45
Modlitwa
KATECHEZA_DLA_DZIECI