malegrupy.doc

(45 KB) Pobierz

PRACA W MAŁYCH GRUPACH

 

·        Punktem wyjścia jest zawsze konkretny człowiek.

„Człowiek jest drogą Kościoła” – Jan Paweł II

·        Pytanie? – czy dostrzegam poszczególnych członków grupy – należy ich poznać – zaczynamy od imienia.

 

PRZYKŁADOWE METODY POZNAWANIA IMION

 

·        Proste pytanie o imię

·        Odczytywanie listy

·        Zapamiętywanie imion przez skojarzenia (np. osoba podaje swój przymiot zaczynający się na tę samą literę co imię, lub przy wymawianiu imienia robi jakiś charakterystyczny dla siebie gest)

·        Graficzne przedstawienie imienia w postaci rebusu, który inni muszą odgadnąć.

·        Tworzenie krzyżówki – anagramu, której hasła stanowią przymioty danej osoby zaczynające się na kolejne litery jej imienia

·        Osoby rzucają między sobą piłkę lub maskotkę, wypowiadając za każdym razem imię swoje i osoby, do której rzucam.

 

è  Po poznaniu imienia przychodzi kolej na poznawanie osoby – jaka jest?

 

METODY:

 

-         Każdy dokańcza trzy zdania: Jestem..., Chce..., Mam...

-         Każdy otrzymuje kartkę na której są narysowane różne figury geometryczne z pytaniami w środku np.: imię, ulubiony kolor, bohaterowie, zajęcia, moje marzenia, mocne strony, co cenię u przyjaciół, ulubione miejsce itd. Każdy wypełnia i prezentuje.

-         Wywiad w parach (ułatwia komunikację) – może być na podst. Powyższych pytań.

 

ZASADY DOBREGO PROWADZENIA GRUPY.

 

-         Znać siebie (Kim jestem?)

-         Znać uczestników

-         Znajomość mechanizmów grupy, mieć świadomość istnienia grupy

-         Znać cel grupy

-         Znać cel spotkania

-         Znajomość technik prowadzenia grupy

 

PLUSY PROWADZENIA GRUPY

 

*  Świeckie

+ Korzyści dla siebie

+ Poznanie siebie przez rozmowę z innymi

+ Doświadczenie, poznanie swoich emocji

+ Umiejętność  wyrażania myśli, otwieranie się na innych, bronienie swoich  

    poglądów

+ Umiejętność słuchania poglądów innych, nie krytykować czyichś poglądów

+ Głębokie kontakty, więzi

+ Uczenie się przyjaźni

+ Umiejętność pracy w grupie

+ Umiejętność rozwiązywania konfliktów

 

* Religijne

+ Wzmacniamy swoją wiarę

+ Uczymy się wiary dzięki innym

+ Mówimy o wierze, czytamy Pismo Święte

+ Wspólne modlitwy łączące ludzi

+ Modlenie się za siebie nawzajem

 

PŁASZCZYZNY FUNKCJONOWANIA GRUPY

 

-         Płaszczyzna religijna

-         Płaszczyzna towarzyska

 

POZIOMY ROZWOJU GRUPY

 

1.     Orientacja (organizacja spotkań)

2.     Konfrontacja i konflikt

3.     Współpraca i kompromis

4.     Integracja, włączanie się w wykonywane zadania grupy

 

SKŁAD GRUPY

 

·        Liderzy- odpowiedzialność za grupę, prowadzenie spotkań

·        Faworyci- akceptowani przez grupę

·        Ludzie w cieniu- mniej akceptowani

 

RZECZY WYWOŁUJĄCE POZYTYWNE UCZUCIA U UCZESTNIKÓW SPOTKANIA

 

·        Uśmiech

·        Ciepłe słowa

·        Dostrzeganie innych

·        Dobry humor

·        Przyjemna atmosfera

·        Pochwały

 

 

RZECZY WYWOŁUJĄCE  NEGATYWNE  UCZUCIA U UCZESTNIKÓW SPOTKANIA

 

·        Niezauważanie niektórych uczestników

·        Kwestionowanie czyichś poglądów

·        Wyszukiwanie tylko złych stron  u uczestników spotkania

·        Gadulstwo

·        Nie reagowanie na rozmówcę

·        Wyniosłość

·        Odrzucanie twórczych propozycji

·        Bagatelizowanie innych i ich wypowiedzi

 

WARUNKI PROWADZENIA DOBREJ GRUPY

 

·        Mieć postawiony cel i wytyczone zadania

·        Dobra komunikacja miedzy członkami grupy

·        Wspólne realizowanie postawionych celów

·        Zwartość grupy

·        Grupa nie jest zdominowana przez animatora

 

DOBRY ANIMATOR:

 

-         Zna swoje możliwości i ograniczenia

-         Lubi to co robi

-         Umie odpowiedzieć na pytanie „dlaczego jestem animatorem?”

-         Prowadzi grupę w stylu tzw. Demokratycznym – poddaje pomysły, wszyscy coś robią (nie arystokratycznym-wszystko robi sam i nie wolnym-każdy robi co chce)

-         „Dobry animator jest jak powietrze, jest niezbędny, ale niewidoczny”

 

METODY PRACY W MAŁYCH GRUPACH (OPARTE O SŁOWO)

 

Najpierw musimy zdać sobie sprawę, co to jest pytanie. Jest to pewne wezwanie, które wymaga odpowiedzi. Ważna jest umiejętność i odwaga zadawania pytań. Trzeba wiedzieć o co się pyta i czy pyta się właściwie. Pytania alternatywne, na które odpowiedź może być TAK lub NIE niewiele dają – trzeba uzasadnienia Na niektóre pytania możemy dać jednoznaczną odpowiedź na inne nie. Z pytań rodzi się dyskusja, która powinna się rządzić odpowiednimi prawami.

 

-         BURZA MÓZGÓW – (dyskusja i wybór) – stawiamy konkretny problem, wymyślamy jak największą ilość rozwiązań (można zapisać) i wspólnie wybieramy to, które najbardziej pasuje.

-         TRYBUNAŁ – konkretny problem poddajemy pod sąd, wybieramy kilkuosobowy trybunał, a resztę grupy dzielimy na osoby „za” i „przeciw” (wymaga to dyscypliny od uczestników podczas wypowiadania się tylko za jednym stanowiskiem)

-         PANEL – Zapraszamy ekspertów od danego problemu, zadajemy im pytania, prowadzimy dyskusje

-         TRZY KĄTY – dzielimy grupę na trzy stanowiska w dyskusji: TAK, NIE
i NIE WIEM (Każda podgrupa stara się obronić swoje stanowisko) Ważne jest podsumowanie prowadzącego, aby wyciągnąć ODPOWIEDNIE wnioski.

-         PROWOKACJA – zadajemy pytanie prowokacyjne np. ”Dlaczego nie warto się modlić?” i w ten sposób rozpoczynamy dyskusję.

 

METODY BIBLIJNE (są bardzo ważne)

 

-         DEZYDERATA – tekst(nie tylko biblijny) jest punktem wyjściowym do tematu. Każdy go otrzymuje, czyta i ma za zadanie podkreślić zdanie (zdania), które są wg niego najważniejsze, przemawiają do niego itp. Potem każdy czyta, co podkreślił i komentuje dlaczego. Metoda polega na dzieleniu się, dlatego ważne, aby nie komentować wypowiedzi innych osób. Należy jednak zwrócić uwagę (w każdej dyskusji) by uczestnicy wypowiadali swoje poglądy zaczynając od „JA...” a nie bezosobowo typu „Wszyscy...” „Ludzie...” itp.

-         EWANGELICZNA REWIZJA ZYCIA – Realizujemy temat według schematu:

  1. Widzieć – konkretny problem – jak uczestnicy go widzą?
  2. Ocenić – analizujemy problem w świetle odpowiednich fragmentów Pisma Św.
  3. Działać – jak możemy w swoim życiu odpowiedzieć na problem zgodnie ze wskazaniami Biblii

(Metoda ta jest szczególnie propagowana w KSM – ie !!!)

-         DZIELENIE SIĘ EWANGELIĄ – metoda podobna do „Dezyderaty” ale na tekstach Nowego Testamentu. Wymaga to umiejętności wzajemnego dzielenia się i ubogacania – pewnej głębszej komunikacji. Ważnym elementem jest wspólna modlitwa dziękczynna.

-         KRĄG BIBLIJNY – skupiamy się szczególnie na analizie tekstu, zdania, wyrazu, aby odpowiedzieć na pytanie: czego Bóg oczekuje ode mnie po przeczytaniu tego fragmentu?

-         OZNAKOWANIE FRAGMENTU – każdy otrzymuje tekst i stawia znaki:

? – tam gdzie nie rozumie tekstu

! – co uważa za ważnie

è  - co go poruszyło

następnie uczestnicy dzielą się tym.

-         Można zaproponować zamianę tekstu na wywiad, list, telegram, SMS-a, modlitwę, poprosić o ułożenie pytań, opis postaci, uczuć, sytuacji, odegranie tekstu (dialog, teatr, pantomima).

-         DRAMA – zaangażowanie wyobraźni – dopisywanie dalszego, wymyślonego przez uczestników, ciągu tekstu.

 

·        nie stosujemy wszystkich metod na raz – jedna na jedno spotkanie!

·        Pismo Święte powinno być zawsze „pod ręka” na spotkaniu.

 

LITERATURA ANIMATORA

 

·        „Grupa się bawi i pracuje”

·        „Polubić szkołę” (Chołczyńska – Miliczkiewicz)

·        „Zabawy interakcyjne” (Klaus Vopel)

·        „Poradnik dla prowadzących grupy”

·        „Sztuka zarządzania...” (Szultz von Thun)

·        „Wychowanie bez porażek” (Thomas Gordon)

·        „Prowadzenie grup dziecięcych i młodzieżowych” (Martin Verfürth)

·        „Dynamika wspólnoty i rola lidera” (T. Kotlewski)

·        „Poradnik animatora” (K. Kaszowski)

·        „Materiały do pracy z grupą młodzieżową” (P. Duksa)

·        „Metody aktywizujące w katechezie”

 

 

 

 

 

 

           

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin