UTRWALANIE NAWYKU PRAWIDŁOWEJ POSTAWY CIAŁACele: kształtowanie prawidłowej postawy podczas przyjmowania pozycji korekcyjnych, wpływ zabaw na rozwój psychiczny i motoryczny dziecka, wpływ ćwiczeń, ich zastosowanie na formowanie prawidłowej sylwetki.Metody: zabawowo-naśladowcza, naśladowcza ścisła.Miejsce ćwiczeń: teren przedszkolny.Przybory: woreczki, obręcze, karimaty, piłka.Czas trwania zajęć: 30 min.Ilość ćwiczących: 6.Prowadzący: mgr Paweł Różański.Część l - wstępna1. Moment organizacyjno-wychowawczy -wejście, powitanie, podanie tematu zajęć. Kontrola poprawności przyjmowanej pozycji.2. Zabawa ożywiająca - "Berek-literka". Dzieci kładą woreczki na głowie. Wyznaczone dziecko (berek) goni inne. Ochrona przed berkiem poprzez odwzorowanie własnym ciałem literki "T" lub "l".Część II -główna1. Zabawa orientacyjno-porządkowa - "Kolory". Dzieci w szeregu w siadzie skrzyżnym, ręce na kolanach, w dłoniach woreczek. Na sygnał wyrzucają obydwa woreczki w tył za siebie. Prowadzący podaje odpowiednią literę, np. "Z". Dzieci wstają bez pomocy rąk i biegną szukać zielonych woreczków. Po zakończeniu zabawy dzieci wracają na karimaty śpiewając piosenkę "Hanka Modrooka".2. Zabawa na czworakach - "ZOO" Dzieci naśladują ruchy i głosy zwierząt. Poruszają się na czworakach po karimatach, przeciągają się, odpoczywają tak jak misie, kotki, żółwie, pieski, zajączki itp.3. Zabawa z elementami równowagi - "Zaczarowane literki". Dzieci poruszają się po placu stając tylko na rozrzuconych woreczkach. Na sygnał zatrzymują się i naśladują literkę "K" lub "R".4. Zabawa bieżna - "Alfabetyczna gonitwa". Dzieci podzielone na dwa zespoły "A" i "B" ustawione w rzędach tyłem do siebie w różnych pozycjach (siad skrzyżny, klęczny). Na hasło "A" dzieci wstają bez pomocy rąk i literki "A" łapią "B".5. Zabawa z elementami rzutu - "Wędrujące woreczki". Dzieci podzielone na dwa zespoły "A" i "B" na sygnał układają na stopach po jednym woreczku i nogą prawą, później lewą starają się wrzucić woreczki na swoją karimatę. Wygrywa zespół, który w określonym czasie zbierze więcej woreczków. Powtórzenie zabawy - w zastępach w leżeniu przodem, każde dziecko rzuca oburącz po 2 woreczki w przód tak, aby trafić do obręczy.Część III - końcowa1. Ćwiczenia oddechowe z elementami kształtującymi wysklepienie stóp. Dzieci w siadzie ugiętym podpartym uderzają o podłoże naprzemian palcami stóp wypowiadając cicho słowa piosenki "Myszka". Uderzając naprzemian o podłoże głośno wypowiadają słowa wymienionej piosenki. Następnie wstają bez pomocy rąk i śpiewają całą piosenkę w marszu, naśladując ruchy "skradania się".2. Zabawa o charakterze uspokajającym - "Zgaduj-zgadula". Dzieci w szeregu w siadzie klęcznym, ręce na kolanach, dłonie skierowane palcami do środka, plecy proste. Prowadzący rzuca piłkę do ćwiczących. Dziecko chwyta piłkę i wypowiadając wyraz rozpoczynający się na literkę podaną przez prowadzącego odrzuca piłkę.Podsumowanie zajęć, pożegnanie, wymarsz.
Temat: Zwiększenie ruchomości stawów obręczy barkowej i biodrowej.Cele:
· Wzmocnienie mięśni grzbietu i mięśni brzucha.
· Utrwalenie prawidłowej postawy w różnych pozycjach.
Umiejętności:
· Wykonywanie ćwiczeń korekcyjnych na torze przeszkód w terenie otwartym.
· Zachowanie prawidłowej postawy w miejscu i w ruchu
Miejsce ćwiczeń: park "Zofilas" przy Szkole Podstawowej Nr 5 w Białej Podlaskiej.Przybory i przyrządy (parkowe): drabinka pozioma, drabinka pionowa, belki skośne, belki poziome, ławeczki parkowe, listwy z ogrodzenia od piaskownicy, drzewa parkowe, szarfy. Czas trwania zajęć: 45 min Ilość ćwiczących: 12Wiek ćwiczących: IIe Prowadzący: mgr Anna Kozak Dnia: 21.05.2001Część wstępna - 10'
· 1. Czynności organizacyjno-porządkowe.
o Zbiórka, powitanie, sprawdzenie obecności. Omówienie zadań lekcji
§ - 1 minuta
§ uwaga - Kontrola postawy skorygowanej, sprawdzenie odpowiedniego stroju. Rozdanie szarf.
· 2. Zabawa ożywiająca doskonaląca prawidłową postawę.
o Zabawa "Słonko świeci - deszczyk pada". Na zapowiedź "słonko świeci" dzieci spacerują, biegają w różnych kierunkach, a na zawołanie "deszczyk pada" biegną do drzewa i stoją prosto
§ - 4 powtórzenia
§ uwaga: Określenie terenu w parku do zabawy i ćwiczeń. Całym ciałem przylegają do powierzchni drzewa z niewielkim odstępem w odcinku lędźwiowym.
· 3. Ćwiczenie oddechowe.
o Pw. - przysiad podparty.Jesteśmy na łące, czy potraficie naśladować "kwiaty zwiędłe" (przysiad podparty). Powolny wyprost do stania i głęboki wdech nosem "kwiaty rosną i rozwijają się po deszczu". Wydech nosem, powrót do przysiadu podpartego
§ - 5 powtórzeń
§ uwaga: Przypomnienie o prawidłowym wdechu i wydechu.
· 4. Ćwiczenie równoważne.
o Czy potrafisz naśladować brodzącego bociana po łące" - stanie jednonóż i naśladowanie klekotu boćka: kle, kle, kle
§ - 6 powtórzeń
§ uwaga: Podczas marszu i stania plecy proste, łopatki ściągnięte, 3x LN, 3x PN. Ile kroków wykonał bocian? (doskonalenie dodawania).
· 5. Odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego, wzmocnienie mm. prostownika grzbietu odcinka piersiowego, rozciąganie mm. piersiowych, wzmacnianie mm. karku.
o Czy potrafisz naśladować "nurkującą kaczkę".Pw. - przysiad podparty.Na sygnał prowadzącego "kaczki nurkują" - dzieci ruchami głowy i klatki piersiowej naśladują nurkującą i wynurzającą się kaczkę: uginają ręce w łokciach, zbliżają głowę i klatkę piersiową do ziemi, wysuwają głowę daleko do przodu, prostują ręce, zadzierając wysoko głowę i wracają do przysiadu podpartego. Gdy usłyszą sygnał "kaczki odfruwają" przechodzą do biegu
· 6. Wyrabianie nawyku prawidłowej postawy, zwłaszcza ustawienia głowy. Wzmacnianie mm. ściągających łopatki, mm. prostownika grzbietu.
o Pw. - postawa skorygowana, RR w "skrzydełkach".Ja słyszę głos kukułki, czy potraficie naśladować kukułkę? Na sygnał prowadzącego, wysuwając głowę do przodu i wymawiając słowo "kuku", a następnie cofając głowę, naśladują wysuwanie się kukułki z wnętrza zegara i chowanie się jej do środka. Głowa jest dłużej schowana niż wyciągnięta i powinna być cały czas ustawiona pionowo.
§ 4 powtórzenia
§ uwaga: Przez cały czas trwania zabawy T powinien być nieruchomy - ruch dotyczy tylko głowy. W czasie trwania zabawy należy utrzymać pozycję skorygowaną.
· 7. Kształtowanie wyczucia prawidłowej postawy w różnych pozycjach.
o Na łące pojawiły się także inne zwierzęta: kruki, jastrzębie, kury i zające, czy umiecie je naśladować?Kruk - chód z chwytem za kostki w przysiadzie.Jastrząb - bieg z pracą RR w bok, w górę i w dół.Kury - trucht z ruchem, odprowadzanie RR pion w skurcz, w przód i w tył.Zając - przysiad z wyciągniętym T w górę, RR w kształcie "uszów nasłuchujących" (ściągnięte łopatki).
§ 8 powtórzeń
§ uwaga: na zawołanie prowadzącego np. "jastrząb" dzieci naśladują jastrzębia, potem prowadzący wywołuje inne zwierzątko. Bieg i trucht na śródstopiu.
· 8. Ćwiczenie oddechowe.
o Pw. - postawa skorygowana. Ruch - głęboki wdech nosem, wznos RR przodem w górę (1-2), a na 3-4 zatrzymaj powietrze, RR w górze i powrót do pozycji wyjściowej z powolnym wydmuchem powietrza ustami (1-2-3-4).
§ 6 powtórzeń
Część główna - 30 minut
· 9. Ćwiczenia zwiększające ruchomość obręczy barkowej, wzmacnianie mm. grzbietu, elongacja kręgosłupa.
o Tor przeszkód w parku "Zofilas"
o przeszkoda 1Trucht slalomem między drzewami
§ - 1 raz
§ uwaga: bieg na śródstopiu
o przeszkoda 2Przejście w zwisie po drabince ustawionej poziomo
§ uwaga: w oczekiwaniu na ćwiczenie każde dziecko przyjmuje postawę skorygowaną (plecy proste, brzuch wciągnięty, RR oparte na biodrach kciukiem skierowane do przodu).
o Marsz z ruchem RR bokiem w górę, klaśnięcie w dłonie nad głową, opuszczenie swobodne RR wzdłuż T
§ - 3 razy
· 10. Wzmacnianie mm. grzbietu i stóp
o Przeszkoda 3Skoki zawrotne przez belki ustawione skośnie
§ 1 raz
§ uwaga: Odbicie NN ze śródstopia, a RR są proste.
· 11.Wzmacnianie mm. nóg.
o Przeszkoda 4 (wg inwencji własnej)Czy potrafisz przejść pod i nad belką ustawioną poziomo?
o Marsz ze skrzyżowaniem stóp.
· 12. Rozciąganie mm. klatki piersiowej.
o Przeszkoda 5Pw. - postawa tyłem do drabinki, RR w poziomym skurczu.Ruch - napiąć mięśnie i wytrzymać(3 sek., brzuch wciągnięty).
§ - 2 powtórzenia
§ uwaga: ćwiczymy z obu stron drabinki
· 13. Wzmacnianie mm. skośnych brzucha.
o Pw. - zwis tyłem na drabince, RR proste.Ruch - przyciągnąć NN ugięte w kolanach do klatki piersiowej w prawą i lewą stronę
Marsz z przeniesieniem szarfy RR przodem w górę - wdech, swobodne opuszczenie RR przodem w dół - wydech (4x).
§ uwaga: ćwiczący zdejmują szarfy
· 14. Ćwiczenia o mniejszej intensywności, wzmacnianie mm. brzucha i pośladków.
o Przeszkoda 6 Zwis poziomy na niskim drążku (wys. 1m) za pomocą RR i NN ("kiełbaski"), podciągnąć się na RR w prawą i lewą stronę belki z wytrzymaniem
· 15. Ćwiczenia oddechowe.
o Czy potrafisz naśladować głos ptaka za pomocą gwizdu lub świstu?
o Pw. - ustawienie bokiem do kierunku ruchu, dłonie oparte na biodrach z kciukiem skierowanym w przód, plecy proste, łopatki ściągnięte, brzuch wciągnięty.Ruch - cwał bokiem w kierunku następnej przeszkody ze zmianą stron (raz PN, raz LN).
§ uwaga: prawidłowy wdech i wydech
· 16. Wzmacnianie mm. grzbietu odcinka lędźwiowego i pośladków.
o Przeszkoda 7 Pw. - leżenie przodem po kolce biodrowe w poprzek ławeczki parkowej, chwyt dłońmi za brzeg ławki, NN ugięte w kolanach na ziemi.Ruch - wznos NN do poziomu i wytrzymać (3 sek.), powrót do pozycji wyjściowej.
§ uwaga: zmiana ćwiczących
· 17.Wzmacnianie mm. brzucha i pośladków.
o Przeszkoda 8 Pw. - leżenie tyłem wzdłuż ławeczki parkowej, chwyt RR za brzeg ławki na wysokości głowy, NN ugięte w kolanach, oparte na ziemi.Ruch - wyprost NN do poziomu i wytrzymać (3 sek.), powrót do pozycji wyjściowej.
§ uwaga: Zmiana ćwiczących. Indywidualizacja Pw. - NN ugięte, przyciągnięte do brzucha. Ruch - wyprost NN pod kątem 45°, wytrzymać, powrót do pozycji wyjściowej
§ Marsz ze stawianiem stóp w jednej linii (plecy proste, brzuch wciągnięty)
§ uwaga: prowadzący patykiem rysuje prostą linię na ziemi.
· 18. Ćwiczenia równoważne
o Przeszkoda 9Pw. - postawa skorygowana z szarfą leżącą na głowie.Ruch - przejście we wspięciu wysokim z RR w bok po listwie obudowy piaskownicy (szer. - 20cm, wys. - 30cm).
o Marsz krokiem "miareczkowym" tzn. stopy ustawione ściśle jedna za drugą - pięta dotyka palców.
§ uwaga:...
megi0708