ZJAZD NAUCZYCIELI I ABSOLWENTÓWSTUDIUM NAUCZYCIELSKIEGO W SIEDLCACH Z LAT 1962 -1970
SIEDLCE, 24.06.2000 r.
STUDIUM NAUCZYCIELSKIE w Siedlcach 1962-1970
Siedlce 2000
Materiał zebrał i opracował: Czesław Piertasik
Konsultacja: Mieczysław Dąbrowski, Kadeusz Kamiński
Korekta: Anna Suprun, Anna Wróbel
Skład komputerowy:WSP „Stopka" w Siedlcach Zdjęcia pochodzą z archiwów prywatnych
SPIS TREŚCI
WSTĘP..................................................................................................... 5
Tadeusz Kamiński
1. Tradycje kształcenia nauczycieli w Siedlcach w latach 1917-1962......................................................................... 7
Czesław Pietrasik
2. Powstanie i organizacyjny rozwój Studium Nauczycielskiego w Siedlcach.................................... 15
3. Praca Wydziałów............................................................................. 22
4. Działalność organizacji studenckich............................................ 39
5. Nauczyciele oraz inni pracownicy Studium.............................. 49
6. Absolwenci Studium Nauczycielskiego w Siedlcach.............. 59
w latach 1964-1970
7. Absolwenci Zaocznego Studium Nauczycielskiego w Siedlcach w latach 1965-1970.................................................. 79
8. Album............................................................................................... 93
9. Wspomnienia................................................................................ 131
Karol Miłkowski, Halina Gotowicka, Lucyna Bażowska
10. Rozmowa z dyrektorem SN Eugeniuszem Góreckim........... 136
11. Komitet Organizacyjny Zjazdu Nauczycieli i Absolwentów Studium Nauczycielskiego w Siedlcach z lat 1962-70.......... 139
12. Spotkanie zjazdowe..................................................................... 140
Już nie wróci nie wróci
młodości mojej burza
Czas się przede mną króci
A za mną się wydłuża
/Władysław Orkan/
WSTĘP
Studium Nauczycielskie w Siedlcach powstało w roku szkolnym 1962/63 jako jedna z pierwszych uczelni tego typu w województwie warszawskim. Ta młoda uczelnia mieściła się przy ul. 3 Maja 48 w murach dawnego Seminarium Nauczycielskiego i Liceum Pedagogicznego. Podjęła ona chwalebne tradycje tych szkół i jako szkoła zawodowa, kształcąca nauczycieli różnych specjalności, spełniała ważną funkcję w przygotowaniu kadr pedagogicznych dla szkół podstawowych i zasadniczych szkół zawodowych.
Niniejsze opracowanie adresowane jest przede wszystkim do absolwentów oraz do nauczycieli-wykładowców uczących w Studium. Być może wiadomości zarejestrowane w tymże opracowaniu są niepełne, niezbyt dokładne i pomimo wysiłku i żmudnej pracy niekiedy nie udało się wypełnić luk. Szczególnie mogą występować błędy w spisie absolwentów, w podziałach na grupy. Czytający publikację, którzy dobrze pamiętają swój rocznik, mogą się zdziwić absolwentami dopisanymi do ich rocznika. Wynika to z faktu, że niektórzy studenci kończyli SN z pewnym opóźnieniem, dlatego też w niniejszej publikacji umieszczono ich w spisie rocznika, który planowo kończył studia.
W tym miejscu pragniemy także wspomnieć, że publikacja miała ukazać się w 1970 r. na zakończenie działalności Studium. Jednak ówczesny Urząd Kontroli Widowisk, Prasy i Publikacji w Warszawie zakwestionowało pewne treści. Zatem oczekiwania nauczycieli-wykładowców oraz studentów pomagających w przygotowaniu opracowania nie zostały spełnione. Dopiero po latach z okazji zorganizowanego Zjazdu w Roku Jubileuszowym - 2000 wrócono do sprawy i choć w znacznie zmienionym układzie, publikacja może dotrzeć do zainteresowanych. W obecnej wersji został dodany rozdział omawiający tradycje kształcenia nauczycieli w Siedlcach w latach 1917-1962.
Po przeczytaniu tej monografii zapewne powrócą wspomnienia, odżyje pamięć o ludziach - koleżankach, kolegach z rocznika, kierunku, nauczycielach. Być może przywołany zostanie także klimat minionych lat spędzonych w Studium.
Dzięki uprzejmości wielu osób została zgromadzona dokumentacja fotograficzna, która również daje obraz naszego Studium. Są zamieszczone zdjęcia z oficjalnych uroczystości, ale także grupowe przedstawiające studentów danego rocznika, kilku roczników, czy też ukazujące słuchaczy podczas zajęć dydaktycznych, zajęć w organizacjach studenckich, zajęć wojskowych, wycieczek itp.
Znajdujemy na nich również dawnych nauczycieli. Sądzimy, że oglądanie tych fotografii sprawi każdemu wiele radości, wywoła wspomnienia. Niestety nie udało się zgromadzić zdjęć wszystkich kierunków i roczników, ale wydaje się to być usprawiedliwione upływem czasu i brakiem możliwości dotarcia do wszystkich zainteresowanych.
Materiał do opracowania monografii Studium Nauczycielskiego w Siedlcach zebrano, analizując karty przebiegu studiów, księgi immatrykulacyjne, księgi dyplomów, protokoły zebrań Rad Studium, protokoły zebrań Rad Wydziałowych, protokoły egzaminów dyplomowych, sprawozdań z działalności dydaktyczno-wychowawczej Studium przesyłanych do Kuratorium Okręgu Szkolnego Warszawskiego w Warszawie oraz inne. Znaczna część tych materiałów znajduje się w Archiwum Państwowym w Siedlcach.
Zjazd absolwentów i nauczycieli jest świetną okazją do refleksji, spotkania ze starymi znajomymi, ale także do uzupełnienia wiedzy o koleżankach, kolegach - ich dalszych losach życiowych, wiedzy także o swoim dawnym Studium, bo przecież wraz z upływem kolejnych lat następowały tu istotne zmiany organizacyjne. Studium wprawdzie od 30 lat nie istnieje, ale nadal funkcjonuje zakład kształcenia nauczycieli w Siedlcach, który żyje, przeobraża się i rozrasta.
Tak więc marzenie dyrektora Studium, Eugeniusza Góreckiego, o powstaniu w Siedlcach Wyższej Szkoły Nauczycielskiej spełniły się. W 1969 r. przekazał więc w imieniu Rady Studium cały dorobek, bazę materialną Studium Nauczycielskiego - powstającej szkole wyższej. Co więcej, uczelnia ta w dalszych latach przekształcała się w Wyższą Szkołę Pedagogiczną, później w Wyższą Szkołę Rolniczo-Pedagogiczną, by od 1999 r. stać się Akademią Podlaską.
Pamiętać jednak należy, że bez Seminarium Nauczycielskiego, Liceum Pedagogicznego i oczywiście Studium Nauczycielskiego nie byłoby na Podlasiu, właśnie w Siedlcach, Akademii Podlaskiej.
W ciągu ośmiu lat istnienia Studium Nauczycielskie w Siedlcach ukończyło 2204 absolwentów, dając szkolnictwu podstawowemu - 1643, szkolnictwu zawodowemu - 271, szkolnictwu rolniczemu - 290 wykwalifikowanych nauczycieli, stwarzając tym samym lepsze warunki do realizacji ówczesnej reformy naszego szkolnictwa podstawowego i zawodowego.
Z perspektywy czasu z wielką dumą możemy dziś powiedzieć, że Studium spełniło dobrze swoją powinność, przygotowując do trudnej pracy dobrych organizatorów, dydaktyków, metodyków, a co najważniejsze nauczycieli humanistów w szerokim rozumieniu.
Autorzy
TADEUSZ KAMIŃSKI
l. Tradycje kształcenia nauczycieli w Siedlcach w latach 1917-1962
Siedlce należą do nielicznych miast w Polsce, w których od tak wielu lat kształci się nauczycieli - od 1917 do 1962 r. na poziomie średnim, w latach 1962 --1970 w Studium Nauczycielskim, a od 1969 r. na poziomie wyższym. Istniejąca obecnie uczelnia - Akademia Podlaska - jest kontynuatorką poprzednich zakładów kształcenia nauczycieli.
Koncepcja powołania do życia zakładu kształcenia nauczycieli w Siedlcach powstała w okresie pierwszej wojny światowej i jest ściśle związana z reaktywowaniem działalności Polskiej Macierzy Szkolnej. Już na pierwszym zebraniu siedleckiego koła Macierzy, l sierpnia 1916 r., powstała myśl zorganizowania w Siedlcach Seminarium Nauczycielskiego. Początkowo okupacyjne władze niemieckie nie wyraziły zgody na uruchomienie placówki tego typu, zezwoliły natomiast na zorganizowanie Rocznego Kursu Nauczycielskiego. Ruszył on już w październiku przy ul. Szpitalnej (obecnie ul. Kochanowskiego).
We wrześniu 1917 r. w tym samym budynku zaczęło również funkcjonować 4-letnie Seminarium Nauczycielskie. Miało to wówczas szczególne znaczenie. W procesie odradzania się kultury i państwowości polskiej nauczyciele mieli pełnić niezwykle ważną rolę, zwłaszcza że teren Podlasia był poddany wyjątkowo silnym wpływom rusyfikacji.
Co prawda w pobliżu Siedlec, w Siennicy i Białej Podlaskiej, działały carskie seminaria nauczycielskie, ale były to szkoły o niskim poziomie naukowym, a przede wszystkim wychowywały młodzież w duchu dążeń zaborcy. Z uwagi na duże zapotrzebowanie na nauczycieli zdecydowano się na dwie formy kształcenia: Roczne Kursy Nauczycielskie o charakterze koedukacyjnym i Męskie Seminarium Nauczycielskie. Dyrektorem obu szkół został Władysław Skup.
W uruchomionym we wrześniu seminarium utworzono dwa kursy (dwie klasy), na które przyjęto 46 uczniów w wieku od 14-22 lat. Rok po otwarciu szkoły, w listopadzie 1918 r., 22 uczniów wstąpiło do Wojska Polskiego. Byli to przeważnie uczniowie trzeciego kursu, który z tego powodu trzeba było zamknąć.
W lutym 1919 r. ówczesny przewodniczący koła Polskiej Macierzy Szkolnej w Siedlcach, Franciszek Godlewski, uzyskał w Ministerstwie Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego zgodę na upaństwowienie seminarium, co nastąpiło l września 1919 r. W roku szkolnym 1919/20 szkołę przeniesiono do budynków przy ul. 3 Maja 21 i 26 (dawna numeracja), gdzie w okresie zaborów mieściła się szkoła przycerkiewna zbudowana przez Rosjan w 1903 r. W 1919 r. w budynku naprzeciw szkoły zorganizowano niewielki internat oraz szkołę ćwiczeń, w której przyszli nauczyciele zdobywali umiejętności dydaktyczne.
Pracę szkoły zahamowały wydarzenia 1920 r. Uczniowie trzeciego i czwarte-
go kursu wstąpili do Wojska Polskiego. Jesienią 1920 r. uruchomiono tylko pierwszy i drugi kurs zajmując na ten cel część budynku. Większość pomieszczeń została czasowo zajęta przez Wileńską Dyrekcję Kolei Państwowych i Okręgowy Zarząd Dóbr i Lasów Państwowych w Siedlcach.
W 1923 r. uczniowie-żołnierze z 1920 r. przystąpili do egzaminów końcowych. Byli to pierwsi absolwenci seminarium - 12 osób.
W latach dwudziestych nastąpił znaczny rozwój szkoły. Powstała zasobna biblioteka, zorganizowano pięć pracowni, w tym przyrodniczą i do robót ręcznych (zajęć praktyczno-technicznych), zwiększyła się liczba uczniów (w roku szkolnym 1930/31 było ich 108). W latach 1923-1933 w seminarium wydawano czasopismo „Hasło".
W marcu 1932 r. uchwalono nową ustawę szkolną. Nie przewidywała ona istnienia seminariów nauczycielskich. Dlatego też od września 1932 r. zaprzestano przyjmowania kandydatów na pierwszy kurs seminarium, które zaczęto powoli likwidować. Państwowe Seminarium Męskie im. Marszałka J.Piłsudskiego w Siedlcach istniało jeszcze do czerwca 1936 r., kiedy to ostatni wychowankowie opuścili mury szkoły.
Z początkiem września 1937 r. w Siedlcach rozpoczęło działalność Żeńskie Liceum Pedagogiczne - jedno z dwóch istniejących w województwie lubelskim. Szkołę zlokalizowano w obiektach Seminarium Nauczycielskiego, a jej dyrektorem została Agata Cisek. Naukę rozpoczęły dwie klasy, po 40 uczennic w każdej. Naboru dokonano wśród absolwentów 4-letniego gimnazjum. Ciasnota i niefunkcjonalność pomieszczeń szkoły, która miała wielkie szansę rozwoju, skłoniły dyrekcję do rozbudowy gmachu liceum. W roku szkolnym 1937/38 nadbudowano drugie piętro, dzięki czemu liczba pomieszczeń szkolnych powiększyła się o pięć. Powstała także sala gimnastyczna. W następnym roku szkolnym przystąpiono do budowy skrzydła bocznego od strony wschodniej, o powierzchni równej istniejącemu obiektowi. Budowę w stanie surowym zakończono podczas wakacji 1939 r.
Nadbudowa piętra znacznie poprawiła warunki lokalowe szkoły. Można było zorganizować pracownie: fizyczną, chemiczną i przyrodniczą, co znacznie unowocześniło proces dydaktyczny. W liceum prowadzono też szeroką działalność wychowawczą przysposabiając młodzież do czekających ją obowiązków nauczycielskich. Same uczennice chętnie włączały się w proces wychowawczy. Jak pisze jedna z wychowanek szkoły, „gdyby ktoś nie wiedząc, że jest to Liceum Pedagogiczne znalazł się przypadkiem na kilku lekcjach, od razu wyczułby, a raczej zauważył, że wszystkie lekcje bez względu na ich rodzaj noszą wyraźne piętno przyszłego zawodu. Właśnie to sprawia mi ogromne zadowolenie".
Ważną rolę w procesie przysposabiania do zawodu nauczycielskiego odgrywał internat, w którym mieszkała część uczennic. Dzięki właściwej pracy wychowawczej i miłej atmosferze stanowił on dla nich drugi dom. Tu spędzano wspól-
nie święta Bożego Narodzenia i Wielkanocy. W internacie organizowano różnorodne zajęcia kulturalno-oświatowe, urządzano m.in. wieczorki taneczne. Wycieczki sprzyjały wzajemnemu zżyciu się.
W roku szkolnym 1939/40 naukę miało rozpocząć sześć oddziałów. Wybuch wojny uniemożliwił inaugurację roku szkolnego. W pierwszych dniach września Siedlce były systematycznie bombardowane przez niemieckie lotnictwo. Szczególnie intensywnie bombardowano dworzec PKP i jego okolice. W wyniku tych działań całkowicie spłonął internat i budynek gospodarczy. Znaczne szkody wyrządzono również w gmachu szkolnym. 11 września do miasta wkroczyli Niemcy. Budynek przeznaczono na szpital dla rannych żołnierzy.
W połowie września, a więc jeszcze w okresie działań wojennych, zebrała się komisja dyrektorów szkół średnich i kierowników szkół powszechnych na naradę poświęconą uruchomieniu szkolnictwa w Siedlcach. Prace komisji zostały przerwane po wkroczeniu wojsk radzieckich do Siedlec. Po wycofaniu się z miasta żołnierzy radzieckich, z początkiem października, komisja uzyskała od niemieckiego komendanta miasta zezwolenie na uruchomienie wszystkich typów szkół.
Po dokonaniu niezbędnych napraw w budynku szkoły, 12 października rozpoczęto zajęcia. Obok Żeńskiego Liceum Pedagogicznego znalazły w nim schronienie: Żeńska Szkoła Krawiecka, Liceum im. St. Żółkiewskiego oraz dwie szkoły powszechne. Warunki pracy uczniów i nauczycieli były wyjątkowo trudne. Do ciasnoty i braku podstawowych pomocy naukowych dochodził brak opału do ogrzania pomieszczeń szkolnych.
Mimo uruchomienia szkoły liczba uczennic była mała (przed wybuchem wojny były dwa ciągi klas). Dziewczęta pochodziły z całego województwa lubelskiego i informacja o rozpoczęciu pracy w szkole nie mogła do nich szybko dotrzeć. Poza tym nie funkcjonowały środki transportu. Dlatego Rada Pedagogiczna podjęła decyzję, aby do szkoły przyjmować także chłopców z Liceum Pedagogicznego w Leśnej Podlaskiej i kilku chłopców z liceów ogólnokształcących. W ten sposób szkoła stała się koedukacyjna, o jednym ciągu klas.
Pracę w szkole podjęła większość nauczycieli. Część nauczycieli liceum musiała uzupełnić etat pracując w szkole ćwiczeń.
Po uruchomieniu szkoły, na żądanie władz niemieckich, wprowadzono do programu naukę języka niemieckiego. Pełna realizacja przedwojennego programu okazała się niemożliwa z braku pomocy naukowych i pomieszczeń. Duże trudności napotykano przy nauczaniu przedmiotów: zagadnienia życia współczesnego i życie dziecka w środowisku.
Dziewiętnastego grudnia budynek szkoły zajęli Niemcy, a działalność liceum została zawieszona. Zarządzeniem niemieckich władz okupacyjnych na ziemiach polskich przestały funkcjonować wszystkie polskie szkoły średnie i wyższe. Działalność mogły prowadzić tylko szkoły powszechne i zawodowe. Dyrektorka szkoły podjęła wysiłki zmierzające do dalszego funkcjonowania
Zakładu Kształcenia Nauczycieli, na jaki przemianowała Liceum Pedagogiczne. Uwypuklając zawodowy charakter szkoły podkreślała, że program będzie odpowiadał postawionym wymaganiom. Starania te zostały uwieńczone sukcesem. Na dwa dni przed Nowym Rokiem dyrektorka otrzymuje od władz niemieckich ustną zgodę na prowadzenie szkoły pedagogicznej na własną odpowiedzialność. Oznaczało to, że cała odpowiedzialność za funkcjonowanie szkoły spada na dyrektorkę, a władze niemieckie nie zapewniają środków finansowych na jej utrzymanie. Mimo ogromnego ryzyka, 2 stycznia 1940 r. w budynku byłego Liceum Ogólnokształcącego im. B. Prusa znowu rozpoczęło pracę Liceum Pedagogiczne. Młodzież zgłaszała się do szkoły przez cały styczeń. W klasie I znalazło się 32 uczniów, w klasie II -22 uczniów, w klasie III- 40 uczniów. Wśród nich było tylko 14 chłopców. Młodzież wywodziła się ze wszystkich środowisk społecznych; około 50% uczniów pochodziło z Siedlec.
Warunki pracy były wyjątkowo trudne. W budynku mieściły się cztery szkoły. Parter przeznaczony był dla szkoły handlowej, na drugim piętrze na zmianę pracowały szkoły powszechne nr l i 5. Na pierwszym piętrze ulokowano Liceum Pedagogiczne, ale dwie sale zostały zajęte przez niemiecką żandarmerię. Ogromna ciasnota uniemożliwiała zorganizowanie pracowni, kancelarii i pokoju nauczycielskiego. Wszystko to znajdowało się na korytarzu.
W wyniku rozlicznych zabiegów udało się uzyskać dla szkoły skromną dotację z zarządu miasta. Żeby jednak zapewnić nauczycielom wynagrodzenie, uczniowie wnosili stałą opłatę miesięczną.
W warunkach okupacyjnych realizacja programu nastręczała dużo trudności. Do ciasnoty i braku pomocy naukowych dochodził brak podręczników do języka polskiego, historii i geografii, które na polecenie władz niemieckich trzeba było wycofać z obiegu. Mimo tych trudności i niepewności jutra, szkoła funkcjonowała. Zbliżał się czerwiec - termin zdawania egzaminów maturalnych i zakończenia roku szkolnego. Rada Pedagogiczna musiała nadać sobie prawo do opracowania regulaminu egzaminu dojrzałości, jego przeprowadzenia, wreszcie do wydania w imieniu państwa świadectwa uprawniającego do nauczania w szkołach powszechnych. W normalnych warunkach obowiązki te należały do władz oświatowych. W zaistniałej sytuacji Rada Pedagogiczna wzięła na siebie całą odpowiedzialność. Opracowano regulaminy, wzory protokołów i świadectw. W tajemnicy wykonano okrągłą pieczęć i niezbędne blankiety.
W czerwcu odbył się egzamin dojrzałości, który zdali wszyscy uczniowie. Są to jedyni absolwenci liceów pedagogicznych, które rozpoczęły działalność w 1937 r.
28 czerwca 1940 roku nastąpiło zakończenie roku szkolnego. W okresie wakacji dyrektorka ponownie uzyskała ustną zgodę władz niemieckich na prowadzenie szkoły. Na tej podstawie przeprowadzono pod koniec sierpnia nabór do klas pierwszych. Pierwszego września szkoła licząca 157 uczniów /klasa la - 40 uczniów, klasa Ib - 40 uczniów, klasa Ha - 27 uczniów, klasa IIb - 28 uczniów,
10
klasa III - 22 uczniów/ rozpoczęła działalność. Jednak już 7 września przyszło z Warszawy polecenie zamknięcia klas pierwszych. Na nic zdały się interwencje rodziców i członków komisji szkolnej. Władze niemieckie stwierdziły, że jest duża liczba bezrobotnych nauczycieli, a więc nowi nie będą potrzebni.
14 września szkoła została zamknięta, a klucze oddane władzom niemieckim. Dyrektorkę aresztowano i osadzono w więzieniu siedleckim. Po licznych zabiegach została z niego zwolniona.
Zakład Kształcenia Nauczycieli przestał istnieć. Młodzież zamiejscowa rozjechała się do domów, nauczyciele rozpoczęli pracę w innych szkołach. Większość jednak wyjechała z Siedlec - wśród nich A. Cisek, która przez pewien czas była poszukiwana przez Niemców.
Część nauczycieli i uczniów przeszła do pracy w szkolnictwie podziemnym. W okresie okupacji na terenie Siedlec były organizowane tajne komplety stanowiące kontynuację Liceum Pedagogicznego.
Ostatnim epizodem dziejów liceum siedleckiego było uznanie w 1946 r. przez Kuratorium Okręgu Szkolnego w Lublinie wydanych nieformalnie przez szkołę świadectw maturalnych absolwentom z 1940 r.
Okupacyjne dzieje szkoły warto zakończyć fragmentem wspomnień jednej z absolwentek z 1940 r. „W ciągłym napięciu nerwów, a jednak z samozaparciem kończyłam liceum. Szkoła stała się dla mnie więcej niżeli szkołą, w której naukę pobierać się powinno. I dlatego nie przeżywam tej radości, jaką kryje w sobie ukończenie szkoły i matura.
Z całą świadomością zdaję sobie sprawę z nieszczęścia, jakie spadło na Ojczyznę. Oto ukończenie szkoły daje mi możliwość przystąpienia do samodzielnego życia i pracy dla drugich. Jednocześnie związano mi ręce, nałożono kajdany, ograniczono samodzielną inicjatywę i swobodną myśl. A jednak z dumnym czołem patrzę w przyszłość, wierzę, że przyjdzie chwila, kiedy na gruzach dyktatorskich potęg zmartwychwstaną państwa wolne i wielkie. Całym sercem i mocą młodzieńczych sił pragnę wszystkie wysiłki, pracę złożyć na ołtarzu Ojczyzny."
Pod koniec lipca 1944 r., w wyniku kilkudniowych walk, do Siedlec wkroczyły oddziały radzieckie. Rozpoczął się nowy rozdział w dziejach miasta i szkoły. Problemem bardzo pilnym stało się kształcenie nauczycieli, bowiem znaczna ich część została wymordowana w okresie okupacji, część przeszła d...
stewor