scenariusz_klasa3_nasz_dobry_kolega_ortofrajdek.doc

(37 KB) Pobierz
Opracowała mgr Dorota Więckowska

Opracowała mgr Dorota Więckowska

Szkoła Podstawowa nr 2

w Pruszczu Gdańskim

 

 

2  Scenariusz zajęć w klasie III

(wg koncepcji ”Kolorowej ortografii” Lesława Furmagi)

 

 

 

 

Ośrodek tematyczny: Życzliwość na co dzień

 

Temat dnia: Nasz dobry kolega - Ortofrajdek

Zapis w dzienniku: Swobodne wypowiedzi uczniów na temat zabaw zimowych. Utrwalenie trudnych ortogramów podczas zabaw dydaktycznych. Układanie
i zapisywanie kolorowych zdań z trudnymi ortogramami. Tworzenie rodziny wyrazów: góra, kolega, pożyczać, łyżwy, życzenie. Kolorowe dyktando utrwalające. Przypomnienie poznanych piosenek ortograficznych.

 

Umiejętności możliwe do zdobycia: Uczeń...

 

-         słucha uważnie wypowiedzi innych uczniów

-         tworzy rodzinę wyrazów

-         poprawnie stosuje kolorowy kod ortograficzny

-         zna poprawną pisownie trudnych wyrazów

-         potrafi skutecznie i życzliwie współdziałać w grupie

-         potrafi korzystać z podręcznego słownika ortograficznego.

 

Środki dydaktyczne:

 

-          przybory do grupowego pisania listów( duże kartki i kolorowe flamastry)

-          kronika klasowa (foto 14)

-          kolorowe „ półeczki” do układania wyrazów (foto 2)

-          zestaw kolorowych wyrazów z okienkiem dla każdego ucznia

-          zestaw wyrazów w dużym formacie z okienkami do „Ortograficznego prania” oraz sznurek i klamerki do bielizny (foto 3)

-          zestaw kolorowych lizaków ortograficznych dla każdego ucznia (foto  1)

-          słowniki ortograficzne – zalecany „Pamięciowo Wzrokowy Słownik Ortofrajdy

-          (foto 7)

-          zestaw kotylionów z ortogramami (dwukolorowymi okienkami) do zabawy „Bal w Ortofrajdzie (foto 5a )

-         piosenka o ortografii na płycie lub kasecie.

 


Tok zajęć

 

 

 

I. WPROWADZENIE DO ZAJĘĆ

 

1.     Nauczyciel stwarza sytuację edukacyjną - praca zbiorowa

(Uczniowie siedzą w kręgu.) (foto 10)

 

Nauczyciel demonstruje fragmenty kroniki klasowej dotyczące wycieczki do Ortofrajdy. Czyta wspomnienia i zachęca uczniów do wypowiedzi. Wspólnie oglądają listy napisane do Ortofrajdka. Nauczyciel odczytuje te najciekawsze oraz zwraca uwagę na życzliwy stosunek do adresata.

 

N – Pisanie listów jest dobrą okazją do okazywania innym szacunku
i życzliwości. Świadczą o tym niektóre wyrazy pisane tu wyjątkowo z wielkiej litery Ci, Tobie, Twój, Wam, Was, itd.

-         Czy życzliwość potrzebna jest w życiu codziennym?

-         Czy życzliwość pomaga w kontaktach z innymi?

-         Czy praca w grupie powinna przebiegać w życzliwej atmosferze? Dlaczego?

Podajcie przykłady życzliwych zachowań podczas zabaw zimowych.

 

 

II ĆWICZENIA I ZABAWY ORTOGRAFICZNE

 

N. – My też się dzisiaj pobawimy. Na nowo przeżyjemy naszą wycieczkę do Krainy Ortofrajdy. Nie damy zapanować w niej Czarnej Ortografii.

( Uczniowie siadają do ławek.)

 

1.     Zabawa dydaktyczna „Ortograficzne pranie” praca zbiorowa.

 

Wyrazy do prania: gٱrka, zjeٱdżać, łyٱwy, uٱądzać, poٱyczyć, koleٱeński, spٱęt, trٱjka, ٱdział, pٱejęcie, teٱ, zapٱęgٱw, zmieٱٱٱ, powietٱe, zarٱٱowiły, twaٱe, krٱtkie, sankaٱ, ٱyczenie.

 

2.     Nauczyciel wiesza kolejno duże wyrazy z kolorowymi okienkami. Uczniowie podnoszą kolorowe lizaczki ortograficzne. Wybrany uczeń podchodzi do sznurka, przykłada prawidłowy kolor do powieszonego wyrazu i wyjaśnia pisownię.

3.     Uczniowie przepisują wyrazy ze sznurka do zeszytu.

 

N. – Pranie wysuszone. Poukładajcie je teraz na kolorowych, ortofrajdkowych półeczkach. Foto nr

 

4.     Układanie prania na kolorowych półeczkach – praca indywidualna
(w czasie ćwiczenia wyrazy na sznurku są odwrócone)

 

Uczniowie otrzymują zestawy kolorowych wyrazów z lukami oraz plansze podzieloną wg kolorów Ortofrajdy. Na planszy układają wyrazy, a następnie porównują poprawność z wyrazami ze sznurka. (Można na odwrocie każdej małej karteczki namalować kropkę właściwego koloru).

 

 

III PRZERWA ŚRÓDLEKCYJNA

 

1.     Zabawa ruchowa „Bal w Ortofrajdzie”

 

Uczniowie podzieleni są na dwie grupy. Jedna grupa ma kolorowe frajdki,
a druga wyrazy z okienkami. Ich zadaniem jest dobranie się w pary zgodnie
z zasadami kolorowej ortografii. Następnie wspólnie z nauczycielem dokonują korekty zadania, po której pary tańczą wspólny taniec. Po skończonym tańcu dzieci utrwalają jedną z poznanych piosenek

 

 

IV UTRWALENIE MATERIAŁU – praca w grupach.

 

1.     Uczniowie podzieleni są na 6 grup. Każda z nich otrzymuje jeden kolor Ortofrajdy. (np. grupa różowa ó z kreską) Wybierają spośród siebie sekretarza, który będzie zapisywał pomysły i relacjonował je w imieniu grupy.

2.     Zadaniem poszczególnych grup jest utworzenie jak największej rodziny wyrazu w kolorze grupy. (np. góra, dół, pół itd.) oraz ułożenie czterech zdań z wyrazami ze sznurka.

3.     Po zakończonej pracy sekretarze grup odczytują i prezentują kolejno wykonane zadania. Wspólnie z klasą i nauczycielem zespoły dokonują korekty.

 

 

III. SPRAWDZENIE WIADOMOŚCI - praca indywidualna.

 

1.     Wykonanie kolorowego dyktanda. Samokontrola za pomocą szablonów.

 

Treść kolorowego dyktanda

Drogi Ortofrajdku

Uٱądziliśmy zimową olimpiadę sportową. Poٱyczaliśmy sobie po koleٱeńskٱ spٱęt sportowy. Mogliśmy dzięki temu zjeٱdżać z gٱrki na sankaٱ trٱjkami i brać ٱdział w zawodaٱ łyٱwiarskiٱ na czas. Uٱądziliśmy teٱ zawody zapٱęgٱw. Bawiliśmy się do zmieٱٱu.
Z wielkiego pٱejęcia i od mroźnego powietٱa zarٱٱowiły się nasze twaٱe. Szkoda, ٱe dni zimowe są takie krٱtkie.

 

2.     Uczniowie, którzy skończą szybciej dostają dodatkowy zestaw wyrazów do odszukania w słowniku i pokolorowania.

 

 

V PODSUMOWANIE ZAJĘĆ

 

1.     Ukierunkowana rozmowa na dywanie.

Chętni uczniowie wypowiadają się na temat zdobytych umiejętności.

-         na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się...

-         na dzisiejszych zajęciach przypomniałem sobie...

-         powinienem jeszcze poćwiczyć...

 

(Jeśli starczy czasu, można zapytać każdego ucznia)

 

2.     Samoocena pracy zespołowej za pomocą karty samooceny.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin