Opracowała:
mgr Grażyna Młynarska
SP NR 15 w Gdańsku
Temat: Podróż z Ortofrajdkiem po Polsce.
Czas: 3 części po 30 minut (90 min)
Treści kształcenia oraz działania uczniów.
Cele operacyjne.
Uczeń:
Przewidywane osiągnięcia.
min
Część I
1. Wprowadzenie – piosenka ,,Pędzi pospieszny pociąg’’.
2. Ćwiczenia w czytaniu - rozwiązywanie zagadek i zabawy ortograficzne przygotowane przez Ortofrajdka na szlaku jego przygód:
- Łaszka – Kraina Ortofrajdy
- Krynica Morska
- Frombork
- Szafarnia
----------------------------
Część II
- Świerk koło Warszawy
- Bóbrka
- Żarnowiec
- Wieliczka
Część III
- Radzyń Chełmiński
- Długie Kierze na Kaszubach
- Będomino
- Hel
3. Podsumowanie zajęć – ewaluacja.
- śpiewa piosenkę
- współdziała w zespole i pracuje samodzielnie
- rozwiązuje rebus
- uzupełnia wyrazy brakującymi literami i układa wg kolejności alfabetycznej
- uzupełnia wyrazy kolorowymi kwadratami i odczytuje treść opowiadania
- bierze udział w zabawie ruchowej
---------------------------------------------
- odczytuje zdanie wg podanego kodu
- uzupełnia luki w wyrazach i rozwiązuje zadanie związane z upływem czasu
- wybiera wyrazy z ,,ż’’ i przyporządkowuje do odpowiedniej liczby liter, głosek i sylab
- lepi z masy solnej
----------------------------------------------
- uzupełnia wyrazy brakującymi literami, dobiera działanie i pytanie do treści zadania
- rozpoznaje przedmioty za pomocą dotyku i objaśnia ich pisownię
- uczeń wykonuje ćwiczenia ruchowe według ustalonej zasady
- porządkuje wyrazy ,,na kolorowych półkach’’
- wypowiada się na temat zajęć i dokonuje oceny.
- zna słowa piosenki
- umie zachować się w sytuacji trudnej
- umie współpracować
- poprawnie stosuje kolorowy kod ortograficzny
- potrafi ułożyć wyrazy wg kolejności alfabetycznej
- wie co to jest wstęp, rozwinięcie i zakończenie opowiadania
- umie bawić się z rówieśnikami
-------------------------------------------------
- zna znaki rzymskie
- zna się na zegarze
- zna pisownię wybranych wyrazów z ,,ż’’
- potrafi przyporządkować wyraz do określonej liczby liter, głosek i sylab
- potrafi estetycznie wykonać pracę
- zna pisownię wybranych wyrazów z ,,ó’’ niewymiennym
- rozumie relacje między treścią zadania a jego rozwiązaniem
- potrafi mnożyć w zakresie 30
- zna pisownię wybranych wyrazów
- zna zasadę pisowni wyrazów z ,,h’’
- umie dokonać autokorekty
- potrafi ocenić innych
2
3
10
5
15
Metody pracy:
Ø podające – objaśnienia, praca z tekstem
Ø oglądowe – praca z mapą, wykorzystanie obrazków
Ø oparte na dydaktycznym działaniu – ćwiczenia ortograficzne z wykorzystaniem kolorowych lizaków i wyrazów z lukami,
Ø aktywizujące – zabawa, rozwiązywanie problemów, ewaluacyjna.
Forma organizacyjna: indywidualna i zespołowa.
Środki dydaktyczne: mapa, obrazki, ilustracje, kolorowe lizaki i plansze, kartoniki z wyrazami, plansze kontrolne, rebus, zamek, masa solna, 6 kolorów kredek(różowa, czerwona, zielona, granatowa, brązowa, czarna), karty z zadaniami.
PRZEBIEG ZAJĘĆ – CZĘŚĆ I
bseg
dotsemy
horyzont
kster
łsdka
olbsymia
psystań
seglas
F
R
O
M
B
K
[1] Wyrazy zaczerpnięte z gry komputerowej ,,Ortofrajda’’
BB3