Szkoła Podstawowa nr 2
w Pruszczu Gdańskim
(wg koncepcji ”Kolorowej ortografii” Lesława Furmagi)
Ośrodek tematyczny: Życzliwość na co dzień
Temat dnia: Nasz dobry kolega - Ortofrajdek
Zapis w dzienniku: Swobodne wypowiedzi uczniów na temat zabaw zimowych. Utrwalenie trudnych ortogramów podczas zabaw dydaktycznych. Układanie i zapisywanie kolorowych zdań z trudnymi ortogramami. Tworzenie rodziny wyrazów: góra, kolega, pożyczać, łyżwy, życzenie. Kolorowe dyktando utrwalające. Przypomnienie poznanych piosenek ortograficznych.
Umiejętności możliwe do zdobycia: Uczeń...
- słucha uważnie wypowiedzi innych uczniów
- tworzy rodzinę wyrazów
- poprawnie stosuje kolorowy kod ortograficzny
- zna poprawną pisownie trudnych wyrazów
- potrafi skutecznie i życzliwie współdziałać w grupie
- potrafi korzystać z podręcznego słownika ortograficznego.
Środki dydaktyczne:
- przybory do grupowego pisania listów( duże kartki i kolorowe flamastry)
- kronika klasowa (foto 14)
- kolorowe „ półeczki” do układania wyrazów (foto 2)
- zestaw kolorowych wyrazów z okienkiem dla każdego ucznia
- zestaw wyrazów w dużym formacie z okienkami do „Ortograficznego prania” oraz sznurek i klamerki do bielizny (foto 3)
- zestaw kolorowych lizaków ortograficznych dla każdego ucznia (foto 1)
- słowniki ortograficzne – zalecany „Pamięciowo Wzrokowy Słownik Ortofrajdy
- (foto 7)
- zestaw kotylionów z ortogramami (dwukolorowymi okienkami) do zabawy „Bal w Ortofrajdzie (foto 5a )
- piosenka o ortografii na płycie lub kasecie.
Tok zajęć
I. WPROWADZENIE DO ZAJĘĆ
1. Nauczyciel stwarza sytuację edukacyjną - praca zbiorowa
(Uczniowie siedzą w kręgu.) (foto 10)
Nauczyciel demonstruje fragmenty kroniki klasowej dotyczące wycieczki do Ortofrajdy. Czyta wspomnienia i zachęca uczniów do wypowiedzi. Wspólnie oglądają listy napisane do Ortofrajdka. Nauczyciel odczytuje te najciekawsze oraz zwraca uwagę na życzliwy stosunek do adresata.
N – Pisanie listów jest dobrą okazją do okazywania innym szacunku i życzliwości. Świadczą o tym niektóre wyrazy pisane tu wyjątkowo z wielkiej litery Ci, Tobie, Twój, Wam, Was, itd.
- Czy życzliwość potrzebna jest w życiu codziennym?
- Czy życzliwość pomaga w kontaktach z innymi?
- Czy praca w grupie powinna przebiegać w życzliwej atmosferze? Dlaczego?
Podajcie przykłady życzliwych zachowań podczas zabaw zimowych.
II ĆWICZENIA I ZABAWY ORTOGRAFICZNE
1. Zabawa dydaktyczna „Ortograficzne pranie” praca zbiorowa.
Wyrazy do prania: gٱrka, zjeٱdżać, łyٱwy, uٱądzać, poٱyczyć, koleٱeński, spٱęt, trٱjka, ٱdział, pٱejęcie, teٱ, zapٱęgٱw, zmieٱٱٱ, powietٱe, zarٱٱowiły, twaٱe, krٱtkie, sankaٱ, ٱyczenie.
2. Nauczyciel wiesza kolejno duże wyrazy z kolorowymi okienkami. Uczniowie podnoszą kolorowe lizaczki ortograficzne. Wybrany uczeń podchodzi do sznurka, przykłada prawidłowy kolor do powieszonego wyrazu i wyjaśnia pisownię.
3. Uczniowie przepisują wyrazy ze sznurka do zeszytu.
N. – Pranie wysuszone. Poukładajcie je teraz na kolorowych, ortofrajdkowych półeczkach. Foto nr
4. Układanie prania na kolorowych półeczkach – praca indywidualna (w czasie ćwiczenia wyrazy na sznurku są odwrócone)
Uczniowie otrzymują zestawy kolorowych wyrazów z lukami oraz plansze podzieloną wg kolorów Ortofrajdy. Na planszy układają wyrazy, a następnie porównują poprawność z wyrazami ze sznurka. (Można na odwrocie każdej małej karteczki namalować kropkę właściwego koloru).
III PRZERWA ŚRÓDLEKCYJNA
1. Zabawa ruchowa „Bal w Ortofrajdzie”
Uczniowie podzieleni są na dwie grupy. Jedna grupa ma kolorowe frajdki, a druga wyrazy z okienkami. Ich zadaniem jest dobranie się w pary zgodnie z zasadami kolorowej ortografii. Następnie wspólnie z nauczycielem dokonują korekty zadania, po której pary tańczą wspólny taniec. Po skończonym tańcu dzieci utrwalają jedną z poznanych piosenek
IV UTRWALENIE MATERIAŁU – praca w grupach.
1. Uczniowie podzieleni są na 6 grup. Każda z nich otrzymuje jeden kolor Ortofrajdy. (np. grupa różowa ó z kreską) Wybierają spośród siebie sekretarza, który będzie zapisywał pomysły i relacjonował je w imieniu grupy.
2. Zadaniem poszczególnych grup jest utworzenie jak największej rodziny wyrazu w kolorze grupy. (np. góra, dół, pół itd.) oraz ułożenie czterech zdań z wyrazami ze sznurka.
3. Po zakończonej pracy sekretarze grup odczytują i prezentują kolejno wykonane zadania. Wspólnie z klasą i nauczycielem zespoły dokonują korekty.
III. SPRAWDZENIE WIADOMOŚCI - praca indywidualna.
1. Wykonanie kolorowego dyktanda. Samokontrola za pomocą szablonów.
Treść kolorowego dyktanda
Uٱądziliśmy zimową olimpiadę sportową. Poٱyczaliśmy sobie po koleٱeńskٱ spٱęt sportowy. Mogliśmy dzięki temu zjeٱdżać z gٱrki na sankaٱ trٱjkami i brać ٱdział w zawodaٱ łyٱwiarskiٱ na czas. Uٱądziliśmy teٱ zawody zapٱęgٱw. Bawiliśmy się do zmieٱٱu. Z wielkiego pٱejęcia i od mroźnego powietٱa zarٱٱowiły się nasze twaٱe. Szkoda, ٱe dni zimowe są takie krٱtkie.
2. Uczniowie, którzy skończą szybciej dostają dodatkowy zestaw wyrazów do odszukania w słowniku i pokolorowania.
1. Ukierunkowana rozmowa na dywanie.
Chętni uczniowie wypowiadają się na temat zdobytych umiejętności.
- na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się...
- na dzisiejszych zajęciach przypomniałem sobie...
- powinienem jeszcze poćwiczyć...
(Jeśli starczy czasu, można zapytać każdego ucznia)
2. Samoocena pracy zespołowej za pomocą karty samooceny.
BB3