mediacje rodzinne doc.doc

(272 KB) Pobierz

MODELE MEDIACJI

Dr Agata Gójska

Mgr Rafał Milewski

 

Mediator powinien prowadzić postępowanie mediacyjne w oparciu o zasadę samodzielności i autonomii stron konfliktu.
Neutralność             

Czy mediacja jako procedura jest neutralna?

n       Promowanie wartości kultury Zachodu: równości, autonomii decyzyjnej, otwartości komunikacyjnej

Jedna czy wiele mediacji:

n       różne wizje konfliktu -  różne modele mediacji

n       Różne wizje konfliktu
                            różne modele mediacji

n       Siła: konflikt jest walką o dominację

                              organizacja/ mobilizacja

n       Prawa: konflikt jest rywalizacją pomiędzy roszczeniami do praw

                          rzecznictwo/ poparcie

n       Potrzeby i interesy: konflikt to dążenie do zaspokojenia niezgodnych potrzeb w sytuacji ograniczonych zasobów

                        pomoc w rozwiązaniu problemu

n       Kryzys w interakcji

                            przywrócenie konstruktywnej interakcji

 

Mediacja ewaluatywna: siła i prawa

n       Przedmiotem porównań czyni się potencjalne postanowienie sądu w sprawie (siła wyznaczana przez prawo; odwołanie się do prawnie determinowanej sprawiedliwości i słuszności)

n       Mediator dokonuje rekomendacji co do możliwych rozwiązań

n       Istotny wpływ mediatora na strukturę, przebieg i rezultat mediacji

n       Adwokaci jako istotni aktorzy procedury (jako reprezentanci stron, ale także model mediacji zdominowany przez środowisko prawnicze)

n       Model mediacji wahadłowych lub częste spotkania na osobności (także z samymi pełnomocnikami stron)

 

Mediacja facylitatywna

n       Wspomaganie negocjacji w celu osiągnięcia (realistycznego i sprawiedliwego /fair/) porozumienia rozwiązującego kwestie sporne w oparciu o rzetelne informacje

n       Mediator kontroluje proces, strony kontrolują wynik

n       Sprawiedliwość i inne zasadnicze kryteria definiowane przez strony

n       Procedura niesformalizowana, głównie wspólne spotkania (nie jedynie)

 

Mediacja transformatywna(R.B.Bush, J.Folger)

Konflikt destabilizuje spostrzeganie siebie i drugiej strony

n       Poczucie słabości

n       Poczucie „samozaabsorbowania” (self-absorption)

Przyjmuje to formę błędnego koła, prowadząc do degeneracji interakcji, która staje się destruktywna, alienująca i dehumanizująca

 

Model transformatywny

W konflikcie ludzie dynamicznie poruszają się między dwoma wymiarami

n       EMPOWERMENT

n       Wzrost jasności, pewności siebie, osobistej siły, organizacji, decyzyjności

n       RECOGNITION

n       Wzrost uważności wobec drugiego, troski, otwartości na człowieczeństwo drugiego, szacunku i zrozumienia dla sytuacji drugiego

Model transformatywny  - założenia

n       Strony oczekują przede wszystkim wsparcia w zmianie (transformacji) interakcji z destruktywnej na konstruktywną podczas rozważania rozmaitych kwestii i opcji porozumienia

n       Rolą mediatora jest wspieranie stron w dokonywaniu przejścia w kierunku empowerment (wzmocnienia siebie) i recognition (uznania dla drugiej strony)

n       Porozumienie nie jest celem mediatora (ponieważ odciąga jego uwagę od głównego celu jakim jest empowerment i recognition)

n       Porozumienie może ale nie musi być celem stron

n       Mediator w minimalnym stopniu strukturyzuje proces

 

Modele mediacji - (ukryte) założenia cd.

n       Model ewaluatywny

n       protekcjonalizm i paternalizm

n       subiektywne definiowanie natury konfliktu (zewnętrzne kryteria rozstrzygające)

n       struktura mediacji jako mechanizm kontroli

n       Model facylitatywny

n       sprawiedliwość/ słuszność

n       wsparcie dla słabszego uczestnika

n       struktura mediacji jako wsparcie

n       Model transformatywny

n       samostanowienie

n       człowiek uczy się także popełniając błędy (nie chronienie słabszego uczestnika)

n       struktura mediacji jako konstrukt stron (o ile jej potrzebują)

 

RODZINA W ROZWODZIE

Przystosowanie do stresu związanego z rozwodem (Amato, 2000)

1)Rozwód

2) Czynniki pośredniczące (stresory)

Dorośli

Wyłączna opieka lub utrata opieki nad dziećmi

Utrata wsparcia emocjonalnego

Przeciągający się konflikt z byłym małżonkiem

Pogorszenie sytuacji materialnej

Inne stresujące zdarzenia związane z rozwodem

Dzieci

Pogorszenie wsparcia rodzicielskiego i skutecznej kontroli

Utrata kontaktu z jednym z rodziców

Konflikt między rodzicami

Pogorszenie sytuacji materialnej

Inne stresujące zdarzenia związane z rozwodem

3) Moderatory (czynniki ochronne)

Zasoby (indywidualne, interpersonalne, strukturalne)

Definicja i znaczenie małżeństwa

Cechy demograficzne

4) Przystosowanie

Dotkliwość i czas trwania problemów psychologicznych, behawioralnych i zdrowotnych

Funkcjonowanie w nowych rolach

Tożsamość i styl życia niezwiązany z dotychczasowym związkiem

Krótkoterminowo (model kryzysu)

Długoterminowo (model chronicznego napięcia)

 

Polska rodzina w rozwodzie

- Rozwody

n       Kulminacja w roku 2006 – 72 000 par; w roku 2007 i 2008 odpowiednio - 66 000 par             

- Separacje

n       Od 1 300 w roku 2000, kulminacja w roku 2005 – 11 600, w roku 2007 ok.4 000

- Małżeństwa rozwiedzione w roku 2007 wychowywały ponad 59 000 dzieci (poniżej 18 roku życia), a przebywające w separacji – 6 000

- Inicjatywa przeważnie po stronie kobiet – 70% spraw (formalne usankcjonowanie rozstania, zgodne z „emocjonalnym podziałem pracy” w rodzinie)

 

Przyczyny rozstania

n       niezgodność charakterów (27% spraw wymieniana jako jedyny powód rozstania, 33% razem z innymi przyczynami),

n       niedochowanie wierności małżeńskiej (11%/ 25%)

n       nadużywanie alkoholu (7%/ 22%)

Forma rozstania: brak orzekania winy (około 72%), orzeczenie winy męża (ok.20% spraw)

Płaszczyzny/ stadia rozwodu (Bohannan, 1970)

n       Emocjonalna

n       Legalna

n       Rodzicielska

n       Ekonomiczna

n       Społeczna

n       Psychiczna

Fazy rozstania              w perspektywie indywidualnej (Weisman; Kressel)

n       Zaprzeczanie

n       Żałoba

n       Złość i gniew

n       Rekonstrukcja

 

Fazy rozstania              w perspektywie indywidualnej (E.Kuebler-Ross, T.Schnelzer)

n       Zaprzeczenie i izolacja

n       Nie przyjmowanie do wiadomości informacji o rozstaniu

n       Upór, otępienie, zamrożenie, szok

n       Wybuch emocji

n       Szukanie winnych, pretensje do partnera

n       Gniew i złość  na partnera, na los, na siebie

n       Wybuchy agresji, drażliwość, nadmiarowość reakcji

n       Nienawiść, ucieczka

n       Targowanie się

n       Chaos i destabilizacja

n       Faza przejścia i orientacji

n       Kwestie praktyczne/ pytania dotyczące nowej tożsamości

n       Faza depresji i melancholii

n       regres, smutek, objawy depresji, myśli samobójcze, poczucie beznadziei i osamotnienia

n       lęk i bezradność

n       żal, smutek, nostalgia, tęsknota i refleksja

n       opłakiwanie przeszłych strat

n       lecznicze oddziaływanie, ukojenie

n       pożegnanie z tym co było, stanięcie wobec nowego tworzenia siebie

n       Pogodzenie z losem, wejście w nowe życie

n       Czy jest jasność co do przyczyn rozstania, na ile jestem w stanie je zrozumieć?

n       Czy mam jasność własnych oczekiwań i potrzeb i czy je respektuję?

n       Czy mam jasność na czym będzie mi szczególnie zależało w potencjalnym nowym związku?

n       Czy mam nowe cele zawodowe i prywatne? Czy odżyły jakieś stare zainteresowania lub pojawiły się nowe?

n       Czy potrafię akceptować siebie ze swoimi mocnymi i słabymi stronami?

n       Czy udaje mi się znów ufać ludziom?

 

Kobiety w sytuacji rozstania

n       Główny opiekun dziecka (57% spraw; wspólna opieka – 37%, ojcowie - 7%)

n       Kolizja wymagań rynku pracy i roli matki

n       Pogorszenie sytuacji materialnej – nierówności na rynku pracy i obniżenie konkurencyjności kobiety-matki, „feminizacja ubóstwa”

n       „Pułapka podwójnej regresji”

n       Trudność w nawiązaniu nowych relacji

n       Im mniejsza zmiana, tym mniejszy kryzys (ale też istotne wcześniejsze inwestycje)

n       Zwiększenie objawów somatycznych (nerwicowych)

Mężczyźni w sytuacji rozstania

n       Stabilna sytuacja ekonomiczna

n       Mniej głęboki wgląd we własne przeżycia związane z rozstaniem

n       Osłabienie w zakresie kontaktów z dzieckiem (społecznie usankcjonowane)

n       Większe możliwości nawiązywania nowych relacji (nietrwałość więzi)

Pułapki rozstania

n       Kolizja potrzeb/ doświadczeń na płaszczyźnie małżeńskiej i rodzicielskiej (renegocjowanie granic)

n       Syndrom „taty z Disneylandu”

n       Dysproporcje finansowe między rodzicami

n       Polaryzacja ról rodzicielskich

n       Rodzina pochodzenia

Dziecko w sytuacji rozwodu

n       Analiza sytuacji dzieci w rodzinach wysoko i niskokonfliktowych, pełnych i niepełnych

n       W rodzinach wysokokonfliktowych trudności dzieci pojawiają się długo przed rozwodem

n&...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin