test na-la 2.doc

(30 KB) Pobierz
Zadanie 1

 

Zadanie 1

Rozróżnij pojęcia: korelacja i integracja w edukacji.

Zilustruj te pojęcia na konkretnie określonym przykładzie z zakresu edukacji językowej (i/lub) edukacji muzycznej dziecka.

Korelacja – w procesie nauczania to współzależność, wzajemne powiązanie treści należących do różnych przedmiotów nauczania przez uwzględnienie współzależności treściowych występujących w tematyce poszczególnych przedmiotów, objętych programem szkolnym. W praktyce szkolnej korelacja polega głównie na podejmowaniu w tym samym mniej więcej czasie tych samych problemów w ramach różnych przedmiotów nauczania.

Formy korelacji:

-           wewnątrzprzedmiotowa,

-           międzyprzedmiotowa,

-           synchroniczna (wiązanie treści w tym samym czasie),

-           asynchroniczna,

-           czynna,

-           bierna.  

Integracja – ma szerszy i wyraźnie określony zasięg, w którym mieści się całkowicie znaczenie pojęcia korelacji, podrzędnego względem integracji. Jej istotą jest scalanie, zespolenie, składanie, dopełnianie, tworzenie całości z części znamionujących proces wielostronnego kształcenia i wychowania. Umożliwia to poznawanie świata z różnych punktów widzenia, z zaangażowaniem wszystkich sfer osobowości: sfery umysłowej, emocjonalno – motywacyjnej, i działaniowej. W edukacji integrować możemy, np.

-           metody,

-           edukację dzieci zdrowych, pełnosprawnych z dziećmi o zaburzonym rozwoju,

Przykład:

Tematem zajęć jest: Nadejście wiosny:

Nauczyciel odtwarza uczniom utwór A. Vivaldiego „Cztery pory roku – Wiosna”, prosi dzieci aby uważnie wysłuchały utworu, zastanowiły się nad jego nastrojem i przede wszystkim nad jego tematem. Podpowiada uczniom, że tytułem utworu jest jedna z pór roku. Dzieci wysłuchują utworu wypowiadają się na jego temat i podają właściwy tytuł. Jest to wstępem do pogadanki na temat pory roku, jaką jest wiosna. Następnie nauczyciel czyta uczniom czytankę „Tropiciele wiosny” i rozpoczyna rozmowę na jej temat. Uczniowie wykonują test sprawdzający zrozumienie czytanego tekstu, a następnie uzupełniają zdania (dotyczące wiosny) wyrazami z ramki.

Korelacja – połączenie treści edukacji językowej i muzycznej.

Integracja – użycie różnych metod (podająca: pogadanka, pokaz, zajęć praktycznych) i form pracy (praca indywidualna i zbiorowa)

Zadanie 2

Opierając się na dowolnym przykładzie przedstaw fazy kształtowania pojęcia z zakresu edukacji matematycznej lub przyrodniczej u dziecka w kl.I.

Kształtowanie pojęcia LICZBA 8 w kl. I – edukacja matematyczna:

1.          Czynności werbalne:

Nauczyciel mówi dzieciom, że na dzisiejszych zajęciach poznają kolejną liczbę – liczbę 8. Jest ona liczbą naturalną występującą po liczbie 7. Następnie demonstruje poprawny zapis liczby  w kratkach 8. Próby zapisywania liczby przez dzieci.

 

2.          Czynności na konkretach:

Nauczyciel pokazuje dzieciom kosz z jabłkami, który przyniósł na zajęcia. Prosi dzieci o policzenie, ile jabłek znajduje się w koszyku. (8). Następnie zabiera z koszyka  1 jabłko i prosi o policzenie, ile jabłek zostało w koszyku.

Następnie nauczyciel demonstruje dzieciom zbiory cukierków i prosi o policzenie, ile cukierków znajduje się w każdym zbiorze. (8) (liczba w aspekcie kardynalnym)

 

3.          Czynności na zastępnikach:

Nauczyciel prosi dzieci aby pokazały na paluszkach ile jabłek znajduje się w danej  chwili w koszyku.

4.          Czynności na grafach:

(aspekt porządkowy liczby)

5.   Czynności na schematach:

(aspekt algebraiczny liczby)

Obrysuj kontur klocka równy 8 klockom białym, a następnie pomaluj ten klocek. (liczba w aspekcie miarowym)

6. Czynności na abstraktach:

Na drzewie siedziało 5 wron, po chwili przyleciały do nich jeszcze 3 wrony. Ile wron siedzi teraz na drzewie?

Wykonaj dodawanie:

1 + 7 =          2 + 6 =

5 + 3 =          3 + 5 =

7 + 1 =          4 + 4 =

Zadanie 3

Zaproponuj i zinterpretuj sytuację zadaniową o treści zaczerpniętej „ze świata dziecięcego” do wybranej formuły matematycznej:

a)         1 + 24 : 6 * 2 =

Każde z sześciorga dzieci miało po 1 cukierku. Mama rozdzieliła między nich jeszcze 24 cukierki, a tata dołożył każdemu po tyle cukierków ile dostało od mamy. Ile cukierków otrzymało każde dziecko?

(Kolejność wykonywania działań klasa III)                            

b)         36 : (12 – 3) =

Monika miała 36 róż. Chciała je umieścić w 12 wazonach, niestety 3 z nich podczas mycia się stłukły. Monika umieściła więc róże w pozostałych wazonach, w każdym po równo. Po ile róż znajduje się w każdym wazonie?

(Kolejność wykonywania działań klasa III)

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin