Ziemia - nasza planeta.docx

(15 KB) Pobierz

Rodzaj  zajęć    -   zabawy badawcze - elementy ekologii.

      

Temat:    Ziemia  - nasza planeta.

 

Dziecko:

-         potrafi wyrazić swoje myśli i uczucia za pomocą słów,

-         zna właściwości piasku, gliny, ziemi ogrodowej, wody,

-         zna własne ciało,

-         wie, jakie ma znaczenie gleba w życiu zwierząt i roślin,

-         potrafi eksponować swoje pomysły w ekspresji ruchowej,

-         potrafi okazywać satysfakcję z postawy twórczej.

    

             Forma pracy :  zespołowa - indywidualna- z całą grupą.

                       Metody:  czynna - odkrywanie, przeżywanie, działanie; słowna.

Środki dyspozycyjne:  pojemniki z różnym rodzajem gleby, filiżanki dla wszystkich dzieci,

                                       rurki koktajlowe, plansze środowisk (las, łąka, jezioro) ilustracje - 

                                       ptaki, zwierzęta, rośliny-kwiaty, globus, mapa Ziemi, farby klejowe

                                      w pojemnikach, pacynka " Zajączka", magnetofon - taśma z piosenką.

 

Realizacja zajęcia:

1.      Powitanie. Nauka nawiązania kontaktu emocjonalnego i koncentracji wzroku. Dzieci stają przodem do siebie, trzymają się za race, koncentracja wzroku na twarzy partnera, uśmiechanie się do siebie, dotykanie, głaskanie rąk, twarzy, głowy - wywołanie miłego nastroju.

2.              Zaproszenie do stolików. Badanie gleby . Porównywanie różnych gatunków
gleby (piasek, glina, ziemia ogrodowa).

Określanie koloru - zapachu - operowanie przymiotnikami - przyjemna, zimna, sypka itp.

3.              Badanie wody. Określanie koloru - smaku (woda z solą, cukrem, mąką, sokiem).

4.          Ćwiczenia oddechowe - " Burza " - dmuchanie wody przez rurkę - wciąganie
wody zaprawionej sokiem.

5.          Praca indywidualna - segregowanie obrazków , przyporządkowanie ich do
różnych środowisk (łąka, las, jezioro).

Uświadomienie dzieciom znaczenia gleby, wody, w życiu zwierząt (ptaki, owady, ryby)

i roślin. Doprowadzenie do zrozumienia, że gleba, woda, zwierzęta i rośliny to Ziemia - nasza planeta. Szukamy odpowiedzi na pytanie Kto jeszcze zamieszkuje - " Ziemię"?

6.  Zabawa ruchowa - rozwijanie własnych form ruchowych.

Utwór muzyczny - dzieci    naśladują różne zwierzęta na zasadzie: jestem motylem,     jestem drzewem itp. - rozwijanie wyobraźni.

7.  Rozmowa - postrzeganie i akceptowanie różnic i podobieństw między ludźmi. Przestrzeganie siebie - " To właśnie jestem Ja" - " Co mnie wyróżnia". Zwrócenie uwagi   dzieci na ręce, dłonie, palce, znaki na dłoniach - nasze dłonie są niepowtarzalne. Posługiwanie się takimi określeniami jak: ciepłe, zimne, gładkie, szorskie, wilgotne, suche itp.

8. Działalność twórcza dzieci.

Prezentacja planszy Ziemia - planeta (globus). Podsumowanie wcześniej­szych działań dzieci - na prośbę pacynki - " Zajączka "

O czym rozmawialiśmy, co robiliśmy.

9.  Dzieci poznają konsystencję farby klejowej, następnie odbijają swoje

       dłonie na arkuszu wokół ilustracji " Ziemi" - To moje miejsce na "Ziemi"

10.  Zakończenie - prace porządkowe, zabiegi toaletowe.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin