PLAN WYCHOWAWCZY DLA KLASY I c.doc

(49 KB) Pobierz
PLAN WYCHOWAWCZY DLA KLASY I c

PLAN WYCHOWAWCZY DLA KLASY  I c.

Wychowawca: mgr Iwona Iwanczenko

 

Dział   prac wychowawczych

Zadania

I.         ORGANIZACJA ZESPOŁU KLASOWEGO

1. Zapoznanie dzieci z budynkiem szkolnym – poznanie przeznaczenia poszczególnych pomieszczeń (biblioteki, świetlicy, gabinetu dyrektora, sekretariatu, stołówki, szatni, sali gimnastycznej, gabinetu pielęgniarki itp.)

2. Zapoznanie dzieci z najbliższym otoczeniem, jak również z zasadami bezpiecznego poruszania się po drogach – ćwiczenia praktyczne na najbliższych przejściach.

3. Nawiązanie przyjaznych kontaktów między dziećmi w toku zabaw.

4.Opracowanie regulaminu pierwszoklasisty – „kontrakt”.

5.Opracowanie obowiązków dyżurnego klasy.

6.Założenie karty ucznia i prowadzenie notatek o każdym uczniu ze zwróceniem uwagi na: zdrowie, rozwój umysłowy, uspołecznienie, sprawności manualne oraz osiągnięcia w nauce.

7.Organizowanie podczas lekcji drobnych prac zespołowych:

-  gromadzenie przyborów szkolnych i materiałów do zajęć praktycznych;

-  właściwe obchodzenie się z przedmiotami wspólnej własności i oszczędne gospodarowanie nimi.

II. PRACA NAD TWORZENIEM SIĘ WIĘZI MIĘDZY UCZNIAMI, NAD SCALANIEM SIĘ ZESPOŁU KLASOWEGO.

1. Zapoznanie z regulaminem szkoły oraz wdrażanie do przestrzegania praw i obowiązków ucznia klasy I.

2.Organizowanie wycieczek i obserwacja uczniów na wycieczce.

3.Wzajemna pomoc uczniów w nauce.

4.Wspólne organizowanie imprez klasowych.

5. Wytwarzanie atmosfery życzliwości i przyjaźni w stosunku do koleżanek i kolegów.

 

 

III.     WYTWARZANIE U DZIECI ODPOWIEDZIAL-NOŚCI ZA KLASĘ, POCZUCIE, ŻE TO UCZNIOWIE SĄ JEJ GOSPODARZAMI

1.Ukwiecenie klasy - założenie „zielonego” kącika w Sali.

2. Elementy dekoracyjne do klasy.

3.Wdrażanie dzieci do dbałości o estetyczny wygląd klasy i poszanowanie mienia społecznego.

4.Organizować opiekę dzieci nad kwiatami, kącikiem przyrodniczym, materiałami i narzędziami do zajęć praktycznych.

5.Przyzwyczajanie dzieci do sprzątania po zajęciach.

6.Intensywnie pracować nad dyżurnymi, by byli pomocnikami wychowawcy na lekcjach i przerwach.

7.Wyrabiać właściwy stosunek do pracy-zwalczać niedbalstwo.

8. Utrzymanie czystości w klasie, na korytarzu, boisku szkolnym.

9. Ład i porządek w tornistrze i na ławkach.

10. Zabezpieczenie urządzeń i majątku klasy na okres wakacji. 

IV.     WYRABIANIE U DZIECI POSTAWY KOLEŻEŃSKIEJ I KULTURALNEGO STOSUNKU DO OTOCZENIA

 

1. Wdrażanie do poprawnego zachowania się w klasie i na terenie szkoły oraz wyrobienie samodyscypliny w punktualnym przychodzeniu na lekcje.

2. Szacunek dla osób starszych.

3. Poprawne zachowanie się wobec rówieśników i kolegów.

4.  Przyzwyczajanie dzieci do niesienia pomocy:

·         Odwiedziny chorego kolegi w domu;

·         Wzajemna pomoc przy ubieraniu, pożyczanie przyborów itp.

5. Uczuciowy stosunek do słabych i pokrzywdzonych

6. Zachowanie się dzieci w różnych sytuacjach życiowych.

7.Przestrzeganie używania zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam.

V.         WYRABIANIE UCZUĆ PATRIOTYZMU

1. Poznajemy nasze miasto i okolicę.

2. Szacunek dla godła i barw narodowych.

3. Pogadanka na temat „Żyjemy w Polsce naszej Ojczyźnie, ziemi naszych ojców i dziadków”.

4. Pogadanka o życiu dzieci w innych krajach. 

VI.       PRACA NAD WYRABIANIEM NAWYKÓW HIGIENICZNYCH

 

1. Przegląd czystości uczniów w klasie.

2. Schludny i estetyczny wygląd ucznia.

3. Zwracanie uwagi na ład i porządek w tornistrze, na ławce, w klasie.

4. Właściwa postawa podczas siedzenia w ławce.

5. Konieczność stosowania przerw śródlekcyjnych.

6.Wyrabianie nawyku częstego mycia rąk.

 

VII. ŚCISŁA WSPÓŁPRACA NAUCZYCIELA Z RODZICAMI UCZNIÓW

1. Organizacja pierwszego spotkania z rodzicami – wybór trójki klasowej, ocena opisowa w nauczaniu zintegrowanym, właściwe odżywianie.

2. Informacja o organizacji roku szkolnego 2005/2006.

3.Spotkanie z rodzicami:

·         Wystawka prac dziecięcych;

·         Występy dzieci;

·         Informacja wychowawcy o postępach dzieci w nauce;

·         Indywidualne kontakty z rodzicami.

4. Pedagogizacja rodziców przeprowadzana na wywiadówkach na tematy np.:

ü      Jak pomóc dziecku w nauce.

ü      Potrzeby psychiczne dziecka 7-letniego.

ü      Planowanie nauki i czasu wolnego siedmiolatka.

5. Włączenie rodziców do pracy na rzecz klasy i szkoły. 6.Włączanie ich oraz zachęcanie do udziału w uroczystościach klasowych i szkolnych.

VIII. WSPÓŁPRACA Z HIGIENISTKĄ, LEKARZEM,DENTYSTĄ SZKOLNYM

1. Obecność wychowawcy przy badaniu dzieci np. sprawdzanie czystości przez higienistkę.

2. Kierowanie do lekarza specjalisty dzieci z wadami wymowy, wadami wzroku.

 

 

IX. DYSKUSJE I POGADANKI

1. Bezpieczeństwo w drodze do szkoły.

2. Bezpieczeństwo podczas ferii zimowych i świątecznych.

3. Zachowanie w szkole, podczas przerw, na lekcji, na stołówce, na świetlicy szkolnej.

4. Żyjemy zawsze w zgodzie, nie skarżymy.

5. Jak zachować się w teatrze, na wycieczce.

X. ŻYCIE TOWARZYSKIE I KULTURALNE

1. Organizowanie imprez klasowych:

-         święto pieczonego ziemniaka

-         Andrzejki

-         Mikołajki

-         wigilijne spotkanie

-         bal karnawałowy

-         Tłusty Czwartek

-         Dzień Matki

-         wyjazdy do teatru, kina

-         wycieczki tematyczne, klasowe

-         ognisko z pieczeniem kiełbasek

-         Dzień Dziecka

-      ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin