23.nowe trendy w poradnictwie zawodowym u progu XXIw.pdf
(
374 KB
)
Pobierz
71323850 UNPDF
MINISTERSTWO GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
DEPARTAMENT RYNKU PRACY
NOWE TRENDY W PORADNICTWIE ZAWODOWYM
U PROGU XXI WIEKU
Warszawa 2003
1
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej
Departament Rynku Pracy
ul. Tamka 1
00-349 Warszawa
Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego – zeszyt 23
Nowe trendy w poradnictwie zawodowym u progu XXI wieku
Opracowanie i redakcja:
Agnieszka Łukaszewska, Paulina Bogda
ska
Projekt okładki:
Paulina Bogda
ska, Agnieszka Łukaszewska
Á
Copyright by Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2003
Wydawca:
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej
Departament Rynku Pracy
ul. Tamka 1
00-349 Warszawa
Publikacja wydawana jest przy wsparciu Wspólnot Europejskich.
Tre
publikacji nie ma na celu wyra
enia stanowiska Komisji Europejskiej lub Krajowej
Agencji Programu i instytucje te nie ponosz
jakiejkolwiek odpowiedzialno
ci za jej tre
.
2
SPIS TRE
CI
Wst
p
4
Metodyka oddziaływania informacyjnego z uwzgl
dnieniem ró
nych grup
odbiorców
-
prof. dr Bernd-Joachim Ertelt
1.
Wprowadzenie
5
2.
Marketing informacyjny w poradnictwie zawodowym
5
2.1 Polityka w odniesieniu do oferowanego produktu
/Polityka w odniesieniu do oferowanego programu
6
2.2 Polityka w zakresie komunikowania si
8
2.3 Polityka dystrybucyjna
9
2.4 Polityka cenowa: polityka wzajemnych
wiadcze
10
2.5 Podsumowuj
ce sugestie dotycz
ce marketingu informacyjnego
11
3.
Wybrane zagadnienia dotycz
ce oddziaływania informacyjnego na okre
lone
grupy odbiorców w poradnictwie zawodowym
12
3.1 Informacja w indywidualnym poradnictwie zawodowym
12
3.2 Badanie powi
za
informacji istotnych dla podejmowania decyzji
w poradnictwie
13
3.3 Studium dotycz
ce oczekiwa
w odniesieniu do informacji o zawodzie
i struktur informacji w poradnictwie
14
3.4 Badanie odno
nie zapotrzebowania informacyjnego i wykorzystania
mediów w przypadku klientów i pracowników słu
b doradczych
Federalnego Urz
du Pracy 16
3.5 Studium dotycz
ce wyposa
enia w media i samoinformowania si
urz
du
pracy z punktu widzenia klienta placówki/komórki po
rednictwa pracy
i poradnictwa w zakresie pracy
18
4.
Wnioski dla dalszego rozwoju zarz
dzania informacj
w zakresie poradnictwa
zawodowego
20
Wykaz materiałów
ródłowych
21
Transnacjonalne poradnictwo zawodowe a zmiany w przygotowaniu młodzie
y
do
ycia zawodowego
-
prof. dr Augustyn Ba
ka
1.
Zmiany w
cie
kach przej
cia ze szkoły do
ycia zawodowego
22
2.
Warunki efektywnego przej
cia od edukacji do
ycia zawodowego
25
3.
Rola i zadania poradnictwa transnacjonalnego w zmieniaj
cym si
wiecie
27
4.
Problemy organizacyjne i koordynacji poradnictwa transnacjonalnego
29
5.
Metody pracy w poradnictwie transnacjonalnym
31
6.
Kwalifikacje i kompetencje w poradnictwie transnacjonalnym
32
Literatura
32
Transnacjonalne poradnictwo zawodowe wobec planowania karier
-
dr Czesław Noworol
1.
Wprowadzenie
34
2.
Zarys teorii Hollanda
35
3.
Kwestionariusz Preferencji Zawodowych – KPZ
36
4.
Zestaw do Samobadania – ZdS
38
5.
Bateria Testów Uzdolnie
Ogólnych – BTUO
38
6.
Podsumowanie
43
Literatura
43
3
WST
P
Departament Rynku Pracy prezentuje Pa
stwu kolejny numer zeszytu z serii
Zeszyty
Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego.
W zeszycie tym zamieszczone zostały trzy
wybrane opracowania dotycz
ce problematyki transnacjonalnego poradnictwa zawodowego.
Powszechnie wiadomo,
e post
puj
cy proces integracji Europy, jak równie
szereg inicjatyw
podejmowanych w ramach Unii Europejskiej powoduje wzrost mobilno
ci edukacyjnej i
zawodowej obywateli Europy. Placówki poradnictwa zawodowego w wielu krajach
europejskich, w tym tak
e w Polsce odnotowuj
rosn
c
liczb
osób zainteresowanych
podj
ciem kształcenia, szkolenia czy nawet pracy poza swoim krajem. W zwi
zku z tym
powinny by
podejmowane działania, które b
d
słu
y
zaspokajaniu tych potrzeb i w du
ym
stopniu jest i b
dzie to rola doradcy zawodowego.
W pierwszym artykule zostało omówione spektrum wymaga
w odniesieniu do poradnictwa
zawodowego oraz usług informacyjnych dla wybranych grup odbiorców w zakresie
poradnictwa zawodowego w ramach procesu przechodzenia do kolejnego etapu
indywidualnego rozwoju. Istnieje konieczno
nie tylko zdobywania, ale selekcjonowania
oraz skutecznego zarz
dzania informacjami w poradnictwie zawodowym, szczególnie w
wyniku powstałego w społecze
stwie efektu przeci
enia informacjami.
W kolejnym artykule scharakteryzowane zostały zmiany zachodz
ce w
cie
kach
przechodzenia młodzie
y ze szkoły do rynku pracy. Zaprezentowane zostały równie
wnioski
z raportu opracowanego pod auspicjami OECD pt. „
Thematic Review of the Transition from
Initial Education to Working Life: Final Comerative Life
” (DELSA/ED (99)11) dotycz
cego
14 krajów OECD.
W trzecim artykule podj
to prób
odpowiedzi na pytanie
jak dokona
predykcji doboru pracy,
aby zapewni
optymaln
cie
k
kariery zawodowej?.
W tym opracowaniu tak
e opisane
zostały, znane zapewne przez wielu z Pa
stwa, metody wspomagaj
ce transnarodowe
poradnictwo zawodowe.
Mamy nadziej
,
e zaprezentowane w tym zeszycie informacje przybli
Pa
stwu obszar
działa
w ramach transnacjonalnego poradnictwa zawodowego i czekaj
ce nas wyzwania
zwi
zane z zwi
kszaj
c
si
mobilno
ci
obywateli krajów europejskich.
Departament Rynku Pracy
Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej
4
prof. dr Bernd-Joachim Ertelt
Wy
sza Szkoła Administracji Publicznej
Mannheim
METODYKA ODDZIAŁYWANIA INFORMACYJNEGO
Z UWZGL
DNIENIEM RÓ
NYCH GRUP ODBIORCÓW
1. WPROWADZENIE
Jednym z głównych zada
współczesnego poradnictwa zawodowego jest wspieranie
indywidualnych procesów przechodzenia do kolejnych etapów w szkole, w zawodzie i w
pracy zawodowej. Spektrum wymaga
w odniesieniu do poradnictwa zawodowego podlegało
przy tym w ostatnich latach coraz silniejszemu rozszerzeniu w kierunku aktywno
ci
towarzysz
cej całemu
yciu zawodowemu (por.
Ertelt
2001;
Guichard
2001
; Commission of
the EC
10/200).
W centrum zainteresowania poni
szego opracowania znajduj
si
usługi informacyjne dla
wybranych grup odbiorców w zakresie poradnictwa zawodowego w ramach procesu
przechodzenia do kolejnych etapów indywidualnego rozwoju. Grupami tymi s
:
- uczniowie stoj
cy przed wyborem szkoły wy
szej,
- absolwenci szkół i osoby, które po raz pierwszy podejmuj
prac
zarobkow
,
- osoby poszukuj
ce pracy (bezrobotni, osoby pragn
ce si
przekwalifikowa
),
- osoby pracuj
ce zarobkowo, którym zagra
a utrata miejsca pracy.
Chodzi przy tym o tre
i metodyk
działa
informacyjnych, kolejno
aktywizowanych
zasobów, kombinacj
medialnych i indywidualnych form informowania oraz o efektywne
procedury post
powania.
Ju
wcze
niej zostało przedstawione nasze stanowisko odno
nie podstaw zarz
dzania
informacjami w poradnictwie zawodowym (
Ertelt
2001). Uwidoczniło si
przy tym,
e w
ostatnich latach w wyniku powstałego w społecze
stwie efektu przeci
enia informacjami
zmieniły si
zachowania równie
w przypadku grup odbiorców poradnictwa zawodowego.
Sytuacja ta sprzyja przej
ciu od zało
e
zorientowanych dotychczas raczej na ofert
do
zało
e
zorientowanych bardziej na zaspokojenie popytu. Zało
enia te stawiaj
w centrum
zainteresowania potencjalnego odbiorc
, a to poprzez ukierunkowanie działa
na mo
liwo
ci
jego aktywizacji, na jego potrzeby oraz na sposób przekazywania mu informacji, na jego
zdolno
przyswajania i przetwarzania informacji, jak równie
na jego gotowo
do wysiłku.
Z tego te
wzgl
du dla skutecznego zarz
dzania informacjami w poradnictwie zawodowym
wskazanym jest zastosowanie metod marketingowych. W drugiej cz
ci opracowania zostały
przedstawiane wybrane zagadnienia z zakresu empirycznych studiów nad oddziaływaniem
informacyjnym na ró
ne grupy odbiorców w kontek
cie wyboru zawodu.
2. MARKETING INFORMACYJNY W PORADNICTWIE ZAWODOWYM
Na cztery wymienione poni
ej pytania nale
y odpowiedzie
uwzgl
dniaj
c zdefiniowane
powy
ej grupy odbiorców (formy przechodzenia do kolejnych etapów indywidualnego
rozwoju):
a)
Jakie informacje kierowane s
do poszczególnych grup odbiorców: tre
ci, formy?
b)
Jak i w jakiej kolejno
ci aktywizowane s
informacje?
c)
W którym momencie wł
cza si
doradca zawodowy?
d)
Efektywne sposoby post
powania podczas przekazywania informacji
-
pojedynczym osobom
5
Plik z chomika:
suwka77
Inne pliki z tego folderu:
01. zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego.pdf
(13544 KB)
02. zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego.pdf
(12075 KB)
03. zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego.pdf
(17102 KB)
04.służba psychologiczna.pdf
(15643 KB)
05.metodyka poradnictwa zawodowego.pdf
(10753 KB)
Inne foldery tego chomika:
►Zabawy i gry ruchowe dla dzieci
● ogólne informacje
● ogólnie
♥ avatary
♥ obrazki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin