PL_kreator_pdf_06_03_8372.pdf

(487 KB) Pobierz
kreator_06.indd
AutoCAD ® Electrical
Tworzenie własnych symboli
w AutoCAD Electrical 2009
Bardzo często irmy zajmujące się projektowaniem wykorzystują
oprócz standardowych, znormalizowanych symboli, symbole własne
odpowiadające specyicznym wymaganiom danej branży lub danego
projektu. Zdarza się, że powstają one z połączenia kilku typowych
elementów tworzących mniej lub bardziej złożoną strukturę. AutoCAD
Electrical wychodząc naprzeciw takim potrzebom został wyposażony
w środowisko edytora symboli ( Symbol Builder ). Narzędzie to, oprócz
możliwości tworzenia całkowicie nowych bloków, pozwala również
edytować już istniejące, dostosowując je do indywidualnych potrzeb.
Tworzone w ten sposób symbole zachowują pełną funkcjonalność
i inteligencję standardowych elementów programu AutoCAD Electrical
2009. Ponadto, powstałe w ten sposób bloki użytkownik może dodawać
do menu wstawiania komponentów i używać ich jak tych dostarczonych
z programem. Pozwala to zaoszczędzić dużo czasu, jaki byłby poświęcany
na przeszukiwanie zasobów dyskowych. Ułatwia to również
wykorzystywanie takich elementów. Prace z edytorem symboli można
podzielić na trzy podstawowe etapy. Pierwszy z nich stanowi tworzenie
nowej lub edycję istniejącej struktury graicznej przyszłego bloku.
Drugi etap stanowi deiniowanie parametrów i punktów połączeń
przewodów. Trzeci, a zarazem ostatni etap obejmuje wstawienie elementu
bezpośrednio po jego utworzeniu. Alternatywnie możliwe jest uzupełnienie
menu wstawiania komponentów o nowy symbol, w celu jego późniejszego
wykorzystania. Prace w tym środowisku można prześledzić na prostym
przykładzie utworzenia elementu należącego do rodziny przekaźników.
Następnie utwórzmy dowolną formę graiczną reprezentującą nowy
element. Do naszej dyspozycji są m. in.: linie, okręgi i różnego
rodzaju wielokąty. Przyjmijmy, że nasz symbol będzie miał postać
przedstawioną na poniższej ilustracji.
Po utworzeniu takiej postaci graicznej możemy przejść do
parametryzacji naszego nowotworzonego bloku. W związku z tym,
że wcześniej stwierdziliśmy, że element ten będzie należał do rodziny
przekaźników, program automatycznie utworzył pewną określoną listę
atrybutów.
Poleceniem Components > Symbol Library > Symbol Builder
uruchamiamy środowisko edytora symboli. W oknie dialogowym Select
Symbol/Object wszystkie pola pozostawiamy bez zmian z wyjątkiem
Symbol i Type . Pierwsze z nich deiniuje orientację i rodzaj elementu
( Vertical/Horizontal – pionowy/poziomy, Parent/Child
macierzysty/potomny) a drugie szablon wymaganych atrybutów. W polu
Symbol z listy rozwijalnej należy wybrać Vertical Parent (Pionowy
element macierzysty) . Pole Type powinno zostać zdeiniowane jako (CR)
Control relays (rodzina przekaźników ).
3
309321118.010.png 309321118.011.png 309321118.012.png 309321118.013.png
Jak widać w jej skład wchodzą następujące parametry:
Ze względu na fakt, że nasz symbol będzie miał orientację pionową,
interesują nas dwie pozycje: Top/None, Bottom/None.
Wybieramy pierwszą z nich i wskazujemy górny koniec pionowej
linii, a następnie zatwierdzamy nasz wybór. Analogicznie postępujemy
dla Bottom/None, tym razem wskazując dolny koniec pionowej linii
znajdującej się poniżej naszego wielokąta.
1. TAG1 – etykieta komponentu;
2. MFG – producent;
3. CAT – numer katalogowy;
4. ASSYCODE – kod dla elementów złożonych;
5. FAMILY – rodzina elementów;
6. DESC1 – pierwsza linia opisu;
7. DESC2 – druga linia opisu;
8. DESC3 – trzecia linia opisu;
9. INST – kod instalacji;
10. LOC – kod lokalizacji;
11. XREFNO – parametr występujący tylko w przypadku elementów
macierzystych. Przechowuje informacje o referencji krzyżowej dla styku
normalnie otwartego;
12. XREFNC – parametr występujący tylko w przypadku elementów
macierzystych. Przechowuje informacje o referencji krzyżowej dla styku
normalnie zamkniętego;
13. CATDESC – opis komponentu pobierany z bazy danych producentów;
14. NC – oznaczenie styku (rozwierny)
15. NO – oznaczenie styku (zwierny)
Jest to lista zalecanych parametrów dla danej rodziny komponentów.
Nie oznacza to jednak, że musimy wykorzystać wszystkie z nich.
Skorzystajmy z następujących atrybutów: TAG1, MFG, CAT, FAMILY, DESC1,
DESC2, DESC3, XREFNO, XREFNC, NC, NO. Umieśćmy je na rysunku
w przedstawionym poniżej porządku.
Można powiedzieć, że tworzenie symbolu na tym etapie zostało
zakończone. Mamy już utworzoną postać graiczną, zdeiniowane
niezbędne parametry i punkty połączeń przewodów. W celu sprawdzenia
prawidłowości naszych działań warto uruchomić narzędzie dokonujące
testu poprawności naszego elementu. Dzięki temu łatwo zweryikować, czy
w trakcie pracy w edytorze symboli nie powstały ewentualne błędy. Pojawi
się wówczas okno dialogowe zawierające następujące informacje:
• Missing required attribute – brakujące parametry;
• Duplicated attributes – powielone atrybuty;
• Missing values – brakujące wartości;
• Missing prompts – brakujące komentarze;
• Missing group attributes – brakujące grupy atrybutów;
• Template mismatch – niedopasowane szablony atrybutów;
• Layers – warstwy;
• Insertion Point – punkt wstawienia symbolu;
• Orientation – orientacja symbolu.
Jak widać każda z wstawionych pozycji oznaczona jest dla wyróżnienia
zielonym symbolem „ ”. Dodatkowo każdy z tych parametrów można
poddać koniguracji określając np.: wielkość tekstu, czy sposób jego
wyrównywania.
W dalszej kolejności można przejść do deiniowania punktów połączeń
przewodów. Mamy tu do dyspozycji pewną określoną listę standardowych
możliwości oraz opcję własnej koniguracji takich punktów.
Na liście rozwijalnej, w obszarze Wire Connection, znajdują się
następujące pozycje:
1. Left/None – przewód przychodzący z lewej;
2. Top/None – przewód przychodzący od góry;
3. Bottom/None – przewód przychodzący od dołu;
4. Right/None – przewód przychodzący z prawej;
5. Radial/None – przewód przychodzący ukośnie;
6. Others… - inne - deiniowane przez użytkownika.
W rozpatrywanym przypadku program dostarcza nam informacje
o brakujących parametrach w liczbie czterech i błędzie punktu wstawienia.
Jest to jak najbardziej uzasadnione, ponieważ podczas dodawaniu
atrybutów pominęliśmy kilka z nich, a dokładnie cztery. Nie stanowi to
jednak problemu, gdyż nasz element może prawidłowo funkcjonować bez
nich. Jeśli chodzi o punkt wstawienia, to do tej pory nie został on jeszcze
zdeiniowany. Zajmiemy się nim później.
Teraz praca w edytorze symboli jest ostatecznie zakończona ( Close
Block Editor ). Pozostaje jeszcze podanie nazwy jednoznacznie
identyikującej nasz blok ( Unique identiier: moj_symbol ) i określenie
punktu wstawienia. W tym celu w obszarze Base Point wybieramy przycisk
Pick Point i wskazujemy środek naszego bloku.
4
309321118.001.png 309321118.002.png 309321118.003.png 309321118.004.png 309321118.005.png
Zatwierdzamy wprowadzone informacje i opuszczamy środowisko
koniguratora menu.
Czynność ta kończy przygotowania do korzystania z nowoutworzonego
bloku. Teraz możemy dokonać wstawienia symbolu posługując się
taką samą procedurą, jaka obowiązuje dla standardowych elementów
programu AutoCAD Electrical 2009. W tym celu wykorzystujemy polecenie
Schematic > Insert Component > Moj symbol i wskazujemy gdzie
umieścić symbol na schemacie. W celu sprawdzenia funkcjonalności
nowego symbolu, można przypisać mu dwa styki – jeden zwierny i jeden
rozwierny. Jak widać, zachowuje się on podobnie jak inne bloki programu,
wyświetlając informacje zgodnie z tym, co zostało ustalone w procesie jego
deiniowania.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że wraz z plikiem dwg tworzony jest
plik graiczny png, przechowujący wygląd tworzonego przez nas bloku.
Jest on przydatny podczas dodawania symbolu do menu wstawiania
komponentów. Zatwierdzamy nasz wybór, a na pojawiające się pytanie
o wstawienie bloku wybieramy odpowiedź NO . Czynimy tak, ponieważ
wcześniej założyliśmy, że nasz symbol zostanie dodany do menu.
Aby tego dokonać w palecie Schematic odszukujemy Miscellaneous ->
Icon Menu Wizard (Kreator Koniguracji Menu) . Po przejściu do okna
edycji menu, prawym klawiszem klikamy w wolnym obszarze wybierając
Add icon > Component . Wypełniamy pola pojawiającego się okna
dialogowego w następujący sposób:
1. Name - wpisujemy Moj symbol
2. Image ile - poleceniem Browse odszukujemy plik graiczny png, który
będzie reprezentował nasz symbol w menu
3. Blok name - poleceniem Browse odszukujemy stworzony wcześniej
plik dwg, który zawiera dane dotyczące naszego symbolu.
W przedstawiony sposób można szybko i sprawnie tworzyć nowe
bloki lub poddawać edycji symbole istniejące. Zwiększa to elastyczność
i funkcjonalność oprogramowania, dając możliwość lepszego dopasowania
do indywidualnych wymagań poszczególnych klientów. Środowisko
Edytora Symboli pozwala na pracę nie tylko z elementami schematów
ideowych, ale również schematów montażowych takich jak: zaciski,
tabliczki opisowe czy reprezentacje graiczne elementów (m. in.:
przycisków, lampek sygnalizacyjnych, sterowników PLC i wielu innych).
5
309321118.006.png 309321118.007.png 309321118.008.png 309321118.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin