ZABIERZ MNIE DO GWIAZD.pdf

(108 KB) Pobierz
Zabierz mnie do gwiazd
TECHNIKA I BIZNES
TECHNIKA RAKIETOWA
Silnik, zasilany podczas testu meta-
nem i tlenem, sk¸ada si« z 6 warstw krze-
mu. Gruboæ struktury wynosi zaledwie
3 mm. G¸wnym problemem Londona
by¸o to, jak zapobiec jej stopieniu. Ch¸o-
dzenie zostanie zapewnione dzi«ki kr-
ýeniu etanolu w mikrokanalikach otacza-
jcych maleÄk, p¸ask komor« spalania.
London planowa¸ uruchomienie silnika
na prze¸omie roku 1999 i 2000.
Kilkaset mikrosilnikw rakietowych
dzia¸ajcych na zasadzie zaproponowanej
przez Londona (lecz zbudowanych z
twardszego w«glika krzemu) b«dzie mo-
g¸o wynosi na orbit« satelity: teoretycz-
ny stosunek si¸y cigu do masy takiego
urzdzenia jest bardzo duýy. London
uwaýa, ýe nap«dzany przez bateri« mi-
krosilnikw dwustopniowy pojazd no-
æny o masie startowej 80 kg wystarczy do
wyniesienia na orbit« ¸adunku wielkoæci
puszki coli, by moýe nafaszerowanego
aparatur szpiegowsk, albo do wys¸a-
nia go po kryjomu na drug p¸kul« w za-
ledwie 45 min. Mikrosilniki rakietowe
przydadz si« takýe do przywoýenia pr-
bek z Marsa i do przemieszczania sateli-
tw na nowe orbity.
Pomys¸ Londona jest pochodn wi«k-
szego projektu realizowanego w MIT, kt-
rego celem jest zbudowanie silnika od-
rzutowego o rozmiarach guzika do ko-
szuli. Pos¸uýy¸by on do nap«du miniatu-
rowego odrzutowca, ktry by¸by wyno-
szony przez mikropojazd rakietowy. Za-
rwno silniki odrzutowe, jak i rakietowe
wymagaj superwytrzyma¸ych i bardzo
dok¸adnie wykonanych (podczas tzw. mi-
kroobrbki, czyli wytwarzania miniaturo-
wych elementw mechanicznych meto-
dami o wysokiej rozdzielczoæci, stosowa-
nymi w produkcji elektronicznych uk¸a-
dw scalonych Ð przyp. red.) cz«æci do
pomp i turbin wirujcych z niezwykle
wielkimi pr«dkoæciami. NASA finansuje
te badania od kilku lat. Kierujcy projek-
tem z ramienia MIT Alan Epstein planu-
je przetestowanie w br. turbiny gazowej
o wymiarach zaledwie kilku milimetrw.
Twierdzi, ýe dzi«ki spodziewanej niezwy-
kle duýej sprawnoæci energetycznej ta-
kich urzdzeÄ powinno by moýliwe
zbudowanie generatora nap«dzanego mi-
kroturbin gazow, dajcego w niewiel-
kiej obj«toæci g«stoæ energii trzydziesto-
krotnie przekraczajc spotykan w
akumulatorach czy bateriach galwanicz-
nych. Zamiast ¸adowa akumulator, wy-
starczy¸oby uzupe¸ni paliwo.
Geofizyk Robert M. Winglee, pracuj-
cy w University of Washington, wpad¸
na jeszcze æmielszy pomys¸ nap«du, kt-
ry nazwa¸ minisilnikiem plazmowo-ma-
gnetosferycznym. Proponuje on zbudo-
wanie komory o rozmiarach s¸oika po
dýemie, przymocowanej do statku ko-
smicznego i otoczonej spiraln cewk
grzewcz o mocy kilku kilowatw. Do
komory zostanie wstrzykni«ta niewielka
iloæ gazu Ð wodoru lub helu. Nast«pnie
zostanie on rozgrzany i zjonizowany,
tworzc gorc, namagnesowan plazm«.
Plazma rozpr«ýy si« b¸yskawicznie przez
otwory na koÄcach komory, tworzc ob-
¸ok o promieniu ponad 16 km.
Jak twierdzi Winglee, pole magne-
tyczne ãwmroýoneÓ w plazm« rozprze-
strzeni si« wraz z ni i zacznie oddzia-
¸ywa z wiatrem s¸onecznym, funk-
cjonujc jak olbrzymi ýagiel przenosz-
cy si¸« na cewk«, a przez ni na ca¸y sta-
tek. Wynalazca szacuje, ýe statek z ta-
kim systemem nap«dowym b«dzie
mg¸ w par« tygodni lub miesi«cy na-
bra pr«dkoæci wystarczajcej do opusz-
czenia Uk¸adu S¸onecznego. Mwi rw-
nieý, ýe wpad¸ na ten pomys¸, badajc
koronalne wyrzuty materii na S¸oÄcu,
ktre rwnieý pocigaj za sob pole
magnetyczne. Winglee z dwoma wsp¸-
pracownikami prowadz obecnie testy
i buduj prototyp: wywarli w Institute
for Advanced Concepts NASA tak do-
bre wraýenie, ýe przyznano im 500 tys.
dolarw na dalsze badania.
Jeæli obecne badania potwierdz kon-
cepcje zapisane na papierze, zasi«g stat-
kw bezza¸ogowych z nap«dem syste-
mu WingleeÕego znacznie si« powi«k-
szy. Po odstawieniu X-33 do National
Air and Space Museum na orbit« i dalej
w kosmos b«dzie si« lata¸o lekko przez
wiele lat.
Zabierz mnie
do gwiazd
Lekkie urzdzenia nap«dowe
b«d wynosi satelity na orbit«,
a sondy poza Uk¸ad S¸oneczny
zapewnienie szybkiego i ¸atwego
wystrzeliwania obiektw na orbi-
t«, konstruktorzy zacz«li myæle o syste-
mach nap«dowych, przy ktrych nawet
X-33, najnowoczeæniejszy pojazd do-
æwiadczalny budowany obecnie przez za-
k¸ady Skunk Works firmy Lockheed-Mar-
tin w Palmdale w Kalifornii, b«dzie si«
wydawa¸ zabytkiem. X-33 ma udowod-
ni, ýe moýliwe jest dziesi«ciokrotne
zmniejszenie kosztw wyniesienia ¸adun-
ku na orbit«. Jednak zbudowanie silni-
kw pojazdu oraz wielkich, kompozyto-
wych zbiornikw paliwa okaza¸o si« tru-
dniejsze niý przypuszczano i jego pierw-
szy lot od¸oýono do jesieni 2000 roku.
Jedno z najbardziej intrygujcych roz-
wizaÄ problemu ma by wkrtce prze-
testowane w Massachusetts Institute of
Technology. Magistrant Adam London
skonstruowa¸ prototypow komor« spa-
lania do miniaturowego silnika rakieto-
wego, wykorzystujc technologi« stoso-
wan w produkcji elektronicznych uk¸a-
dw scalonych. Ssiedzi MIT w Cambrid-
ge mog by spokojni o szyby w oknach
Ð nowe urzdzenie ma wielkoæ znacz-
ka pocztowego i b«dzie wytwarza¸o cig
zaledwie 15 N.
STANOWISKO TESTOWE krzemowego mikrosilnika rakietowego wyposaýone jest
w urzdzenia, ktre b«d mu podawa¸y w æciæle odmierzonych dawkach materia¸y p«dne
w postaci gazowego metanu i tlenu oraz etanol jako ch¸odziwo. Silnik zainstalowany
zostanie z przodu, z dysz skierowan do gry. Na wstawce pokazana jest po¸owa silnika.
Wida komor« spalania (z otworami doprowadzajcymi), dysz« i kanaliki obiegu ch¸odziwa.
Tim Beardsley
16 å WIAT N AUKI Luty 2000
P odejmujc wyzwanie, jakim jest
107610956.001.png 107610956.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin