ZABIERZ MNIE DO GWIAZD.pdf
(
108 KB
)
Pobierz
Zabierz mnie do gwiazd
TECHNIKA
I
BIZNES
TECHNIKA RAKIETOWA
Silnik, zasilany podczas testu meta-
nem i tlenem, sk¸ada si« z 6 warstw krze-
mu. Gruboæ struktury wynosi zaledwie
3 mm. G¸wnym problemem Londona
by¸o to, jak zapobiec jej stopieniu. Ch¸o-
dzenie zostanie zapewnione dzi«ki kr-
ýeniu etanolu w mikrokanalikach otacza-
jcych maleÄk, p¸ask komor« spalania.
London planowa¸ uruchomienie silnika
na prze¸omie roku 1999 i 2000.
Kilkaset mikrosilnikw rakietowych
dzia¸ajcych na zasadzie zaproponowanej
przez Londona (lecz zbudowanych z
twardszego w«glika krzemu) b«dzie mo-
g¸o wynosi na orbit« satelity: teoretycz-
ny stosunek si¸y cigu do masy takiego
urzdzenia jest bardzo duýy. London
uwaýa, ýe nap«dzany przez bateri« mi-
krosilnikw dwustopniowy pojazd no-
æny o masie startowej 80 kg wystarczy do
wyniesienia na orbit« ¸adunku wielkoæci
puszki coli, by moýe nafaszerowanego
aparatur szpiegowsk, albo do wys¸a-
nia go po kryjomu na drug p¸kul« w za-
ledwie 45 min. Mikrosilniki rakietowe
przydadz si« takýe do przywoýenia pr-
bek z Marsa i do przemieszczania sateli-
tw na nowe orbity.
Pomys¸ Londona jest pochodn wi«k-
szego projektu realizowanego w MIT, kt-
rego celem jest zbudowanie silnika od-
rzutowego o rozmiarach guzika do ko-
szuli. Pos¸uýy¸by on do nap«du miniatu-
rowego odrzutowca, ktry by¸by wyno-
szony przez mikropojazd rakietowy. Za-
rwno silniki odrzutowe, jak i rakietowe
wymagaj superwytrzyma¸ych i bardzo
dok¸adnie wykonanych (podczas tzw. mi-
kroobrbki, czyli wytwarzania miniaturo-
wych elementw mechanicznych meto-
dami o wysokiej rozdzielczoæci, stosowa-
nymi w produkcji elektronicznych uk¸a-
dw scalonych Ð przyp. red.) cz«æci do
pomp i turbin wirujcych z niezwykle
wielkimi pr«dkoæciami. NASA finansuje
te badania od kilku lat. Kierujcy projek-
tem z ramienia MIT Alan Epstein planu-
je przetestowanie w br. turbiny gazowej
o wymiarach zaledwie kilku milimetrw.
Twierdzi, ýe dzi«ki spodziewanej niezwy-
kle duýej sprawnoæci energetycznej ta-
kich urzdzeÄ powinno by moýliwe
zbudowanie generatora nap«dzanego mi-
kroturbin gazow, dajcego w niewiel-
kiej obj«toæci g«stoæ energii trzydziesto-
krotnie przekraczajc spotykan w
akumulatorach czy bateriach galwanicz-
nych. Zamiast ¸adowa akumulator, wy-
starczy¸oby uzupe¸ni paliwo.
Geofizyk Robert M. Winglee, pracuj-
cy w University of Washington, wpad¸
na jeszcze æmielszy pomys¸ nap«du, kt-
ry nazwa¸ minisilnikiem plazmowo-ma-
gnetosferycznym. Proponuje on zbudo-
wanie komory o rozmiarach s¸oika po
dýemie, przymocowanej do statku ko-
smicznego i otoczonej spiraln cewk
grzewcz o mocy kilku kilowatw. Do
komory zostanie wstrzykni«ta niewielka
iloæ gazu Ð wodoru lub helu. Nast«pnie
zostanie on rozgrzany i zjonizowany,
tworzc gorc, namagnesowan plazm«.
Plazma rozpr«ýy si« b¸yskawicznie przez
otwory na koÄcach komory, tworzc ob-
¸ok o promieniu ponad 16 km.
Jak twierdzi Winglee, pole magne-
tyczne ãwmroýoneÓ w plazm« rozprze-
strzeni si« wraz z ni i zacznie oddzia-
¸ywa z wiatrem s¸onecznym, funk-
cjonujc jak olbrzymi ýagiel przenosz-
cy si¸« na cewk«, a przez ni na ca¸y sta-
tek. Wynalazca szacuje, ýe statek z ta-
kim systemem nap«dowym b«dzie
mg¸ w par« tygodni lub miesi«cy na-
bra pr«dkoæci wystarczajcej do opusz-
czenia Uk¸adu S¸onecznego. Mwi rw-
nieý, ýe wpad¸ na ten pomys¸, badajc
koronalne wyrzuty materii na S¸oÄcu,
ktre rwnieý pocigaj za sob pole
magnetyczne. Winglee z dwoma wsp¸-
pracownikami prowadz obecnie testy
i buduj prototyp: wywarli w Institute
for Advanced Concepts NASA tak do-
bre wraýenie, ýe przyznano im 500 tys.
dolarw na dalsze badania.
Jeæli obecne badania potwierdz kon-
cepcje zapisane na papierze, zasi«g stat-
kw bezza¸ogowych z nap«dem syste-
mu WingleeÕego znacznie si« powi«k-
szy. Po odstawieniu X-33 do National
Air and Space Museum na orbit« i dalej
w kosmos b«dzie si« lata¸o lekko przez
wiele lat.
Zabierz mnie
do gwiazd
Lekkie urzdzenia nap«dowe
b«d wynosi satelity na orbit«,
a sondy poza Uk¸ad S¸oneczny
zapewnienie szybkiego i ¸atwego
wystrzeliwania obiektw na orbi-
t«, konstruktorzy zacz«li myæle o syste-
mach nap«dowych, przy ktrych nawet
X-33, najnowoczeæniejszy pojazd do-
æwiadczalny budowany obecnie przez za-
k¸ady Skunk Works firmy Lockheed-Mar-
tin w Palmdale w Kalifornii, b«dzie si«
wydawa¸ zabytkiem. X-33 ma udowod-
ni, ýe moýliwe jest dziesi«ciokrotne
zmniejszenie kosztw wyniesienia ¸adun-
ku na orbit«. Jednak zbudowanie silni-
kw pojazdu oraz wielkich, kompozyto-
wych zbiornikw paliwa okaza¸o si« tru-
dniejsze niý przypuszczano i jego pierw-
szy lot od¸oýono do jesieni 2000 roku.
Jedno z najbardziej intrygujcych roz-
wizaÄ problemu ma by wkrtce prze-
testowane w Massachusetts Institute of
Technology. Magistrant Adam London
skonstruowa¸ prototypow komor« spa-
lania do miniaturowego silnika rakieto-
wego, wykorzystujc technologi« stoso-
wan w produkcji elektronicznych uk¸a-
dw scalonych. Ssiedzi MIT w Cambrid-
ge mog by spokojni o szyby w oknach
Ð nowe urzdzenie ma wielkoæ znacz-
ka pocztowego i b«dzie wytwarza¸o cig
zaledwie 15 N.
STANOWISKO TESTOWE krzemowego mikrosilnika rakietowego wyposaýone jest
w urzdzenia, ktre b«d mu podawa¸y w æciæle odmierzonych dawkach materia¸y p«dne
w postaci gazowego metanu i tlenu oraz etanol jako ch¸odziwo. Silnik zainstalowany
zostanie z przodu, z dysz skierowan do gry. Na wstawce pokazana jest po¸owa silnika.
Wida komor« spalania (z otworami doprowadzajcymi), dysz« i kanaliki obiegu ch¸odziwa.
Tim Beardsley
16 å
WIAT
N
AUKI
Luty 2000
P
odejmujc wyzwanie, jakim jest
Plik z chomika:
MAXXDATA
Inne pliki z tego folderu:
TRUDNA WALKA Z E-HAZARDEM.doc
(5024 KB)
WPŁYW MORZA I GÓR NA KLIMAT NA LĄDZIE 1.exe
(627 KB)
ZASTOSOWANIE SPEKTROSKOPII DO OKREŚLANIA TECHNIKI POWSTAWANIA OBRAZÓW.doc
(1347 KB)
ZAPOMNIANE HISTORIE.doc
(87 KB)
ZALEŻNOŚĆ PRZEWODNICTWA OD STĘŻENIA.doc
(279 KB)
Inne foldery tego chomika:
DLA KOMÓREK
FILMIKI
FILMY
FOTKI
HUMOR
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin