METAMORFOZY ROBOTÓW.pdf
(
293 KB
)
Pobierz
Metamorfozy robotów
robotw
W 2050 roku ãmzgiÓ robotw Ð komputery wykonujce
100 bln operacji na sekund« zaczn konkurowa z ludzk inteligencj
Hans Moravec
cigu ostatnich kilku lat nies¸ychany wzrost
szybkoæci dzia¸ania minikomputerw i spa-
dek ich cen, a takýe coraz wi«ksza powszech-
noæ Internetu znacznie wykroczy¸y poza
wczesne prognozy co do tempa rozwoju techniki i jej
przydatnoæci w ýyciu codziennym. Eksperci przepo-
wiadaj, ýe æwiat zostanie nasycony pot«ýnymi proce-
sorami, ktre przenikn do naszych urzdzeÄ, miesz-
kaÄ, strojw, a nawet do naszych cia¸.
A jednak dziwnym sposobem jeden cel wciý pozo-
staje nieosigalny. W odrýnieniu od doæ nieoczekiwa-
nego wtargni«cia komputerw do g¸wnego nurtu
ýycia, w ca¸ej dziedzinie robotyki tylko w niewielkim
stopniu zrealizowano przewidywania z lat pi«dzie-
sitych. W tamtych czasach eksperci Ð oszo¸omieni
niezwyk¸ymi moýliwoæciami obliczeniowymi kompu-
terw Ð sdzili, ýe jeæli tylko napisane zostan odpo-
wiednie programy, to maszyny te b«d pe¸ni rol«
sztucznych mzgw w zaawansowanych robotach au-
tonomicznych. Wierzyli, ýe w cigu 10Ð20 lat roboty
takie czyæci b«d pod¸ogi w naszych mieszkaniach,
kosi trawniki i Ð eliminowa z naszego ýycia mozol-
n prac«.
Oczywiæcie, sta¸o si« inaczej. Prawd jest, ýe roboty
przemys¸owe przeobrazi¸y m.in. proces produkcji sa-
mochodw. Ale tego typu automatyzacja niewiele ma
wsplnego z wszechstronnymi, poruszajcymi si« (mo-
bilnymi) autonomicznymi tworami, ktrych oczekiwa-
¸o tak wielu naukowcw i inýynierw. W dýeniu do
stworzenia takich robotw zniech«ci¸y si« ca¸e poko-
lenia badaczy i upad¸o wiele przedsi«biorstw.
Problem tkwi nie w tym, ýe nie udaje si« skonstru-
owa mechanicznego ãcia¸aÓ; ramiona ze stawami i in-
ne ruchome mechanizmy potrzebne do operacji ma-
nualnych juý istniej, czego dowodem s roboty
przemys¸owe. Trudnoæ polega raczej na niewielkich
post«pach w budowaniu komputerowego sztucznego
mzgu: obecne rozwizania znajduj si« znacznie po-
niýej poziomu wydajnoæci, koniecznego do zbudowa-
nia robota podobnego do cz¸owieka.
Niemniej jestem przekonany, ýe sen o uýytecznym,
wszechstronnym robocie autonomicznym spe¸ni si«
w niezbyt odleg¸ej przysz¸oæci. Do roku 2010 skonstru-
ujemy roboty wielkoæci cz¸owieka, ale ich moýliwoæci
poznawcze w duýym stopniu b«d podobne do tych,
jakimi dysponuje jaszczurka. Maszyny b«d mog¸y wy-
konywa proste zadania, takie jak sprztanie za pomo-
c odkurzacza, æcieranie kurzu, dostarczanie paczek
i wynoszenie æmieci. Sdz«, ýe w 2040 roku osigniemy
pocztkowy cel robotyki i urzeczywistnimy wizj« fan-
tastyki naukowej: swobodnie poruszajc si« maszy-
n« o moýliwoæciach intelektualnych istoty ludzkiej.
Powody do optymizmu
Dlaczego pomimo niespe¸nionych marzeÄ robotyki
wierz«, ýe szybki post«p i osza¸amiajce rezultaty s
blisko? Moje przekonanie opieram zarwno na nowych
osigni«ciach w elektronice i oprogramowaniu, jak
rwnieý na poczynionych w ostatnich 30 latach obser-
wacjach, dotyczcych robotw i komputerw, a takýe
owadw, gadw i innych ýyjcych stworzeÄ.
Najwaýniejszy powd do optymizmu to gwa¸tow-
nie rosnce w ostatnich czasach osigi komputerw
produkowanych masowo. W latach siedemdziesitych
i osiemdziesitych komputery dost«pne badaczom
w dziedzinie robotyki, mog¸y wykonywa oko¸o mi-
liona rozkazw na sekund« (MIPS Ð million instruc-
tions per second). Kaýda z tych instrukcji przedstawia-
¸a elementarne zadanie, takie jak dodawanie dwch
dziesi«ciocyfrowych liczb czy zapisywanie wyniku
w okreælonym miejscu w pami«ci.
W latach dziewi«dziesitych moc obliczeniowa
komputerw, nadajcych si« do sterowania robotem
badawczym, przekracza¸a kolejno granice 10 MIPS,
100 MIPS, a ostatnio w najbardziej wydajnych mo-
delach komputerw sto¸owych dosz¸a do 1000 MIPS.
Nowy laptop firmy Apple Ð iBook Ð sprzedawany
w czasie pisania tego artyku¸u po cenie detalicznej
1600 dolarw Ð osiga ponad 500 MIPS. Tak wi«c funk-
cje, niewykonalne dla robotw w latach siedem-
dziesitych i osiemdziesitych, wkrtce b«d realizowa-
ne masowo.
Przyk¸adem moýe by eksperymentalny pojazd na-
zwany Navlab V, ktry w padzierniku 1995 roku prze-
jecha¸ przez USA, z Waszyngtonu, D.C. do San Die-
go w Kalifornii, poruszajc si« samodzielnie przez
ponad 95% czasu. W uk¸adzie sterujcym i nawigacyj-
nym tego pojazdu zastosowano laptop o wydajnoæci
25 MIPS z mikroprocesorem firmy Sun Micorsystems.
Navlab V zosta¸ zbudowany w Robotics Institute
w Carnegie Mellon University, ktrego jestem pracow-
Twarz robota skonstruowanego w Science University of
Tokyo do badaÄ mechanizmw wyraýania ekspresji
i reagowania na ni. Porozumiewanie niewerbalne
(pozas¸owne, np. gestami i mimik) odegra duý rol«
w kontaktach robotw nast«pnych generacji z ludmi.
88 å
WIAT
N
AUKI
StyczeÄ 2000
Metamorfozy
W
Zdaniem ekspertw za 10Ð20 lat
roboty b«d odkurza pod¸ogi, kosi traw«
i
odciý nas od innych
codziennych, mozolnych prac.
dw neuronw, aby w cigu minut zdzia¸a to,
co setki neuronw specjalnie po¸czonych i przy-
gotowanych do obliczeÄ mog¸yby wykona
w cigu milisekund.
Niewielu ludzi rodzi si« z niezwyk¸ymi, wy-
dawa¸oby si«, zdolnoæciami do wykonywania
obliczeÄ w pami«ci. W liczbach bezwzgl«dnych
ich osigni«cia nie s takie osza¸amiajce; ci ge-
nialni rachmistrze przeprowadzaj obliczenia
oko¸o 100 razy szybciej niý przeci«tna osoba.
Dla porwnania: komputery s miliony i miliar-
dy razy szybsze.
nikiem. Podobne pojazdy sterowane automa-
tycznie, skonstruowane przez badaczy w innych
miejscach w USA i Niemczech, przejecha¸y po
autostradach tysice kilometrw w rýnorod-
nych warunkach atmosferycznych i drogowych.
W innych eksperymentach, przeprowadzo-
nych w cigu ostatnich kilku lat, samojezd-
ne roboty bada¸y rozk¸ad pomieszczeÄ biuro-
wych i manewrowa¸y w nich, a komputerowe
systemy rozpoznawania obrazw lokalizowa¸y
obiekty o zrýnicowanej powierzchni, wyszu-
kujc jednoczeænie i analizujc twarze w czasie
rzeczywistym. W tym samym okresie kompute-
ry osobiste wyposaýono w ulepszone oprogra-
mowanie do rozpoznawania tekstw i mowy.
Symulacja ýywego mzgu
Wyzwaniem dla robotykw jest wykorzysta-
nie komputerw uniwersalnych i zaprogramo-
wanie ich tak, aby ich osigni«cia by¸y porw-
nywalne z wydajnoæci wysoce wyspecjalizowa-
nego ludzkiego mzgu Ð niezwykle zoptymali-
zowanymi zdolnoæciami postrzegania, odzie-
dziczonymi po przodkach, i innymi ewolucyj-
nie ukszta¸towanymi cechami szczeglnymi.
Dzisiejsze komputery sterujce robotami s zbyt
s¸abe, aby je z powodzeniem zastosowa w tej
roli. Jednak osigni«cie przez nie poziomu wy-
starczajcego do wykonania tego zadania jest
tylko kwesti czasu.
W moim stwierdzeniu, ýe w koÄcu kompu-
tery b«d zdolne do tego samego rodzaju per-
cepcji, poznania i myælenia co ludzie, zawarta
jest implicite koncepcja, ýe powstan dostatecz-
nie zaawansowane i wyrafinowane sztuczne
systemy Ð na przyk¸ad elektroniczne Ð zapro-
gramowane do wykonywania tych samych
czynnoæci co ludzki uk¸ad nerwowy, w tym rw-
nieý mzg. Pogld ten budzi obecnie kontro-
wersje w pewnych kr«gach i niektrzy mog si«
z nim nie zgadza.
Podstawowy problem to wtpliwoæ, czy
struktury biologiczne i zachowania wynikaj
ca¸kowicie z praw fizyki i Ð co nie mniej waýne
Ð czy prawa te poddaj si« obliczeniom, inny-
mi s¸owy, czy moýliwa jest ich symulacja kom-
puterowa. Wed¸ug mnie nie ma wystarczaj-
cych danych naukowych, by zanegowa
ktrekolwiek z tych stwierdzeÄ. Wr«cz przeciw-
nie, istniej przekonujce wskazwki, ýe oba
stwierdzenia s prawdziwe.
Komputery wykonuj czynnoæci, o ktrych
kiedyæ sdzono, ýe s domen tkanki nerwowej
Ð czytaj, rozpoznaj mow«, steruj ramionami
robotw, aby mog¸y one ¸czy ciasno dopaso-
wane cz«æci, pos¸ugujc si« wirtualnym doty-
kiem, klasyfikuj chemikalia za pomoc sztucz-
nego zmys¸u zapachu i smaku, przeprowadzaj
rozumowania dotyczce abstrakcyjnych zagad-
nieÄ itd. Oczywiæcie, dzisiejszym komputerom
i robotom daleko do ogromnych moýliwoæci
cz¸owieka czy teý nawet do zdolnoæci, ktrymi
obdarzone s zwierz«ta. Wsp¸czesne maszyny
dysponuj moc obliczeniow, ktra wystarcza
jedynie do wykonywania funkcji uk¸adu ner-
wowego owada. I z tego, co wiem, w prostych
zadaniach roboty w istocie sprawuj si« tak jak
owady.
Pewien paradoks
Obecnie jednak komputery cigle nie mog
konkurowa z ludmi w takich funkcjach, jak
rozpoznawanie czy nawigacja. Przez wiele lat
wprawia¸o to ekspertw w zak¸opotanie, ponie-
waý komputery s od nas znacznie lepsze w ob-
liczeniach. Wyjaænienie tego pozornego para-
doksu opiera si« na fakcie, ýe ludzki mzg, jeæli
wemiemy pod uwag« wszystkie jego funkcje,
tak naprawd« nie jest programowalnym, uni-
wersalnym komputerem. (Naukowcy nazywa-
j go maszyn uniwersaln Ð prawie wszystkie
obecne komputery s takimi maszynami).
Zrozumienie tego wymaga spojrzenia z per-
spektywy ewolucji. Aby przetrwa, nasi dalecy
przodkowie musieli systematycznie wykony-
wa dobrze kilka czynnoæci: znajdowa poýy-
wienie, ucieka przed drapieýnikami, ¸czy si«
w pary, rozmnaýa i chroni potomstwo. Reali-
zacja tych zadaÄ zaleýa¸a przede wszystkim od
zdolnoæci mzgu do rozpoznawania i nawigacji.
Doskonalony przez setki milionw lat ewolucji
mzg sta¸ si« ãkomputeremÓ niezwykle z¸oýo-
nym, ale teý bardzo wyspecjalizowanym.
Oczywiæcie, zdolnoæ wykonywania operacji
matematycznych nie mia¸a znaczenia dla prze-
trwania. Niemniej, w miar« jak j«zyk zmienia¸
ludzk kultur«, przynajmniej ma¸e fragmenty
naszych mzgw przekszta¸ci¸y si« w pewne-
go rodzaju maszyny uniwersalne. Jedn z istot-
nych cech takich maszyn jest zdolnoæ do reali-
zowania dowolnego zestawu poleceÄ, a dzi«ki
powstaniu j«zyka polecenia takie mog¸y by
przekazywane i wykonywane. Poniewaý jed-
nak postrzegamy liczby jako skomplikowane
kszta¸ty, ktre zapisujemy lub przeprowadza-
my na nich inne operacje, to sposb, w jaki je
przetwarzamy, jest nieprawdopodobnie dziwny
i ma¸o wydajny. Wykorzystujemy setki miliar-
90 å
WIAT
N
AUKI
StyczeÄ 2000
Mrwki na przyk¸ad potrafi kierowa si« æcieý-
kami zapachowymi, ale trac orientacj«, kiedy
w takim æladzie pojawiaj si« przerwy. my po-
dýaj æladami feromonowymi, a takýe wykorzy-
stuj Ksi«ýyc do zachowania orientacji. Podobnie
wiele dost«pnych dziæ komercyjnie robotw prze-
mieszcza si« wzd¸uý przewodw prowadzcych,
zainstalowanych pod powierzchni, po ktrej si«
poruszaj, a cz«æ z nich zachowuje orientacj«
dzi«ki laserom, za pomoc ktrych odczytuje ko-
dy paskowe umieszczone na æcianach.
Jeæli prawdziwe jest moje za¸oýenie, ýe zwi«k-
szanie mocy obliczeniowej komputerw dopro-
wadzi w koÄcu do moýliwoæci umys¸owych tych
maszyn na poziomie cz¸owieka, moýemy oczeki-
wa, ýe roboty b«d si« zbliýa, a nast«pnie ko-
lejno przekracza moýliwoæci rozmaitych zwie-
rzt i w koÄcu ludzi. Jeæli jednak jest b¸«dne,
pewnego dnia okaýe si«, ýe istniej specyficzne
zdolnoæci zwierz«ce lub ludzkie, ktre wymyka-
j si« implementacji w robotach nawet wtedy, gdy
te maj moc obliczeniow porwnywaln z ca-
¸ym mzgiem. By¸by to wst«p do podj«cia fascy-
nujcego wyzwania naukowego Ð wyizolowania
i zidentyfikowania takiej podstawowej zdolnoæci
mzgu, ktrej brakuje komputerom. Ale nic nie
wskazuje na istnienie takiej luki.
Drugie stwierdzenie, ýe prawo fizyczne pod-
daje si« symulacji komputerowej, jest w coraz
wi«kszym stopniu bezdyskusyjne.* Naukowcy
i inýynierowie juý teraz stworzyli wielk iloæ
uýytecznych symulacji Ð o rýnych poziomach
abstrakcji i rýnych stopniach dok¸adnoæci Ð bar-
dzo wielu zjawisk, poczwszy od zderzeÄ sa-
mochodw, a na si¸ach ãkolorowychÓ, ktre po-
woduj ¸czenie si« kwarkw i gluonw w pro-
tony i neutrony, skoÄczywszy.
Tkanka nerwowa i obliczenia
Jeýeli przyjmiemy, ýe komputery stan si«
w koÄcu wystarczajco pot«ýne, aby symulowa
umys¸, w naturalny sposb pojawia si« pytanie,
jakie tempo przetwarzania danych jest koniecz-
ne do uzyskania wydajnoæci porwnywalnej
z ludzkim mzgiem. Aby wyjaæni to zagadnie-
nie, pomyæla¸em o siatkwce oka kr«gowcw,
ktr poznano tak dobrze, ýe moýe pos¸uýy za
coæ w rodzaju kamienia z Rosetty Ð pozwoli to
na porwnanie wydajnoæci uk¸adu nerwowego
i komputerw. Wierz«, ýe porwnujc szybkoæ,
z jak obwody neuronowe w siatkwce prze-
twarzaj obrazy, z iloæci instrukcji na sekun-
d«, jakiej potrzebuje komputer, aby osign po-
dobny wynik, moýemy w przybliýeniu
oszacowa wydajnoæ tkanki nerwowej w prze-
twarzaniu informacji Ð a dalej, przez ekstrapo-
lacj«, wyznaczy moc obliczeniow ca¸ego ludz-
kiego uk¸adu nerwowego.
Siatkwka jest tkank tworzc b¸on«, ktra
wyæciela wewn«trzn powierzchni« æciany ga¸-
ki ocznej w jej tylnym odcinku. U cz¸owieka ma
gruboæ 0.08-0.5 mm i oko¸o 2 cm ærednicy.
Oprcz komrek receptorowych (wzrokowych),
wraýliwych na bodce æwietlne, znajduj si«
w niej takýe komrki nerwowe. Tworz one
uk¸ady przekszta¸cajce te bodce i wykrywa-
jce na ich podstawie kontrasty graniczne mi«-
Komputerowe mzgi
robotw trzeciej
generacji b«d
wykonywa 5 bln
instrukcji na sekund«
Ð pozwoli im to
dorwna inteligencj
ma¸pie i wystarczy
do wykonywania
rutynowych czynnoæci
domowych.
Robot-takswka rozwozi
pasaýerw po okreælonych
trasach Ð informacji
o po¸oýeniu pojazdu
dostarczaj magnesy
wbudowane w
pokrywajce jezdni«
kostki. Mikrobus
zbudowa¸a firma Frog
(akronim od ãfree
ranging on girdÓ)
z Utrechtu w Holandii.
dzy jasnymi a ciemnymi fragmentami obrazu,
a takýe ruchy. Kaýdy z tych uk¸adw Ð a jest ich
blisko milion Ð przetwarza docierajce do niego
bodce przeci«tnie 10 razy na sekund«. Ma tak-
ýe w¸asne w¸kno w nerwie wzrokowym, kt-
rym przesy¸a wyniki swej pracy do mzgu.
Z wieloletniego doæwiadczenia w pracy nad uk¸a-
dami automatycznego rozpoznawania obrazw
wiem, ýe wykrywanie kontrastw granicznych i ru-
chu za pomoc efektywnego oprogramowania wy-
maga zrealizowania przynajmniej 100 instrukcji
komputerowych. Tak wi«c osigni«cie 10 mln ope-
racji detekcji na sekund«, wykonywanych przez
siatkwk«, wymaga przynajmniej 1000 MIPS.
Ca¸y ludzki mzg ma oko¸o 75 tys. razy wi«k-
sz mas« niý 0.02 g uk¸adu przetwarzania w siat-
kwce, co oznacza, ýe emulacja ludzkiego m-
zgu o masie 1500 g wymaga b«dzie oko¸o 100
mln MIPS (100 bln instrukcji na sekund«). Do-
mowe komputery roku 1999 s lepsze od niekt-
rych owadw, ale przegrywaj z ludzk siatkw-
k, a takýe z mzgiem z¸otej rybki, majcym mas«
0.1 g. Typowy pecet musia¸by by przynajmniej
milion razy sprawniejszy, aby osign wydaj-
noæ zbliýon do ludzkiego mzgu.
Doæwiadczenie w pracy naukowej i w zasto-
sowaniach praktycznych przekonuje mnie, ýe
moýliwoæci umys¸owe ma¸ej rybki Ð oko¸o 1000
MIPS Ð wystarcz, aby w miar« pewnie sterowa
mobilnymi robotami uýytkowymi w nie znanym
im otoczeniu, co uczyni je odpowiednimi do prac
na setkach tysi«cy stanowisk przemys¸owych,
a takýe w setkach milionw domw. Zanim po-
wstan takie urzdzenia, up¸ynie jeszcze z dzie-
si« lat; by¸y one nieosigalne przez tak d¸ugo
i zainteresowanie robotyk spad¸o tak bardzo,
ýe obecnie pracuje w tej dziedzinie jedynie kil-
kanaæcie nieduýych grup badawczych.
Samojezdne roboty przemys¸owe Ð najinteli-
gentniejsze ze zbudowanych do tej pory, cho
ich moýliwoæci rz«du 10 MIPS ledwie pozwala-
j na dorwnanie owadom Ð znalaz¸y niewiele
zastosowaÄ. Zaledwie 10 tys. takich robotw
pracuje na ca¸ym æwiecie i firmy, ktre je pro-
dukuj, walcz o przetrwanie lub juý upad¸y.
(Producentom automatycznych manipulatorw
wiedzie si« niewiele lepiej.) Najwi«ksza grupa
ruchomych robotw przemys¸owych, znanych
jako AGV (Automatic Guided Vehicles Ð pojaz-
dy sterowane automatycznie), s¸uýy do trans-
portu materia¸w w fabrykach i magazynach.
Wi«kszoæ z nich porusza si« wzd¸uý umiesz-
czonych pod powierzchni przewodw, wysy-
¸ajcych sygna¸y Ð wykrywaj koÄce i punkty
kolizyjne za pomoc prze¸cznikw (technik«
t« opracowano w latach szeædziesitych).
Instalacja pod betonow pod¸og przewodw
kierujcych kosztuje setki tysi«cy dolarw i tra-
sy s wtedy sta¸e. To sprawia, ýe stosowanie ta-
kich robotw jest op¸acalne jedynie w przypad-
ku duýych fabryk o wyjtkowo ustabilizowanej
strukturze i produkcji. Roboty, ktrych powsta-
nie moýliwe by¸o dzi«ki upowszechnieniu si«
w latach osiemdziesitych mikroprocesorw,
kieruj si« mniej wyranymi sygna¸ami Ð na
przyk¸ad wzorami, jakie u¸oýone s z p¸ytek na
pod¸odze Ð i wykorzystuj ultradwi«ki oraz
czujniki podczerwieni, aby okreæli w¸aæciwy
sposb obejæcia napotykanych przeszkd.
Najbardziej zaawansowane ruchome roboty
przemys¸owe, powstajce od koÄca lat osiemdzie-
sitych, zachowuj orientacj« dzi«ki specjalnym
znakom Ð na przyk¸ad kodom paskowym odczy-
tywanym za pomoc lasera Ð i trwa¸ym elementom
otoczenia, takim jak æciany, naroýa i drzwi. Kosz-
towne uk¸adanie przewodw kierujcych zast-
piono specjalnie zaprojektowanym oprogramo-
waniem, dostrajanym do kaýdego segmentu trasy
robota. Ma¸e firmy, ktre opracowa¸y roboty, zna-
laz¸y w przemyæle wielu klientw, chccych zauto-
matyzowa transport, czyszczenie pod¸g, kon-
trol« bezpieczeÄstwa i inne rutynowe czynnoæci.
Niestety, wi«kszoæ potencjalnych nabywcw stra-
ci¸a zainteresowanie, kiedy si« zorientowa¸a, ýe
instalacja i zmiany trasy wymagaj czasoch¸onnej
i kosztownej pracy wyspecjalizowanych programi-
stw, ktrych czasami trudno znale. Tak wi«c
udane pod wzgl«dem technicznym roboty ponio-
s¸y kl«sk« na rynku maszyn.
Poraýka ta pokaza¸a jednak, jakie czynniki wa-
runkuj sukces. Po pierwsze, maszyny przezna-
Moýliwoæci umys¸owe a uýytecznoæ
Cho dla ekspertw z dziedziny sztucznej in-
teligencji dane te nie brzmi zach«cajco, to ten
pot«ýny rozziew mi«dzy moýliwoæciami a po-
trzebami nie oznacza, ýe stworzenie sztucznego
mzgu podobnego do ludzkiego jest nieosigal-
ne. Moc obliczeniowa dost«pna za okreælon ce-
n« podwaja¸a si« co rok w latach dziewi«dzie-
sitych (w latach osiemdziesitych podwaja¸a si«
co 18 miesi«cy, a jeszcze wczeæniej co dwa lata).
Przy obecnym tempie potrzeba jedynie 30 lub 40
lat, aby wyrwna t« milionow rýnic«. W isto-
cie sytuacja jest jeszcze lepsza, poniewaý uýytecz-
ne roboty nie musz wykazywa zdolnoæci umy-
s¸owych na miar« cz¸owieka.
92 å
WIAT
N
AUKI
StyczeÄ 2000
Plik z chomika:
MAXXDATA
Inne pliki z tego folderu:
TRUDNA WALKA Z E-HAZARDEM.doc
(5024 KB)
WPŁYW MORZA I GÓR NA KLIMAT NA LĄDZIE 1.exe
(627 KB)
ZASTOSOWANIE SPEKTROSKOPII DO OKREŚLANIA TECHNIKI POWSTAWANIA OBRAZÓW.doc
(1347 KB)
ZAPOMNIANE HISTORIE.doc
(87 KB)
ZALEŻNOŚĆ PRZEWODNICTWA OD STĘŻENIA.doc
(279 KB)
Inne foldery tego chomika:
DLA KOMÓREK
FILMIKI
FILMY
FOTKI
HUMOR
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin