Konstruowanie gier. Kształtowanie odporności emocjonalnej..doc

(40 KB) Pobierz
Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak  i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 6 letnich do programu

Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

TEMAT: Układanie i konstruowanie gier

ZAGADNIENIE: Kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci i zdolności do wysiłku intelektualnego

 

„Kto ma ...?” zabawa integracyjna  

CEL: autoprezentacja, oznaczenie prawej strony ciała

Dzieci siedzą na krzesełkach i otrzymują kolorowe klamerki, przypinają je na prawej  stronie ciała. Podczas śpiewania wstają dzieci z wywołanym kolorem  i wypowiadają swoje imię. (piosenka nr 19 cz. I „ W co się bawić z dziećmi?. Piosenki i zabawy :Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz).

Kto ma ....(np. czerwony) kolor

Ma wstać! Ma wstać! Ma wstać!

Bo chcemy go przywitać i jego imię znać

 

„Labada” … - zabawa ruchowa ze śpiewem

CEL: utrwalenie orientacji w schemacie ciała

Dzieci chwytają się za odpowiednie części ciała, poruszają się rytmicznie w koło i śpiewają piosenkę nr  43 cz. II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz). Zabawę rozpoczynamy od trzymania się za ręce

Tańczymy labada,  labada, labada,

Tańczymy labada, małego walczyka.

Tańczą go harcerze, harcerze, harcerze.

Tańczą go harcerze i małe zuchy też ( lub przedszkolaki też)

Po odśpiewaniu piosenki zatrzymują się i odpowiadają na pytania prowadzącego np.

- czy małe ręce były?

- tak!                 /odpowiadają dzieci

-czy małe główki były?

- nie!

Wszyscy chwytają się za główki i zabawa rozpoczyna się od początku. Przypominamy wszystkie części ciała użyte w zabawie np. brzuch, ramiona, uszy itp

 

„ Prawa strona” … - zabawa ruchowa ze śpiewem

CEL: utrwalenie orientacji w schemacie ciała

Dzieci wskazują odpowiednie części ciała, udają, że szturchają sąsiada, piosenka nr 55 cz. II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy : Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz).

Prawa ręka, noga prawa,

Cała strona też jest prawa…

Prawe ucho, oko mam…

Prawym łokciem w bok ci dam…

Prawe ucho, oko mam…

Prawym łokciem w bok ci dam

 

Biały i czarny kotek ?” gra opowiadanie

CEL: rozwijanie u dzieci zdolności do wysiłku intelektualnego w sytuacjach pełnych napięć

Nauczycielka proponuje zbudowanie gry – opowiadania . Na dużym kartonie rysuje drogę kotka do miski z mlekiem (kostki lub kółeczka jak w grze ściganka).

1. układa opowiadanie włączając w nie dzieci.

Kotek na swej drodze ma niezwykłe przygody. Spotyka budę z psem, musi ją ominąć (rysuje dodatkowe kostki omijające psa). Kotek idzie dalej i spotyka dużą rzekę na której nie ma mostu, musi znaleźć drogę okrężną (dorysowuje kolejne kostki). Biegnie dalej , ale na swej drodze spotyka myszkę , zapragnął ją złapać

(rysuje strzałkę do  tyłu drogi i zamalowuje kostkę, gdzie kotek ma się zatrzymać żeby wrócił na chodniczek do miski). W końcu dochodzi do miski z mlekiem.

2. dzieli dzieci na dwa zespoły, każdy zespół otrzymuje kotka

3. kostką do gry rzucają dzieci naprzemiennie z zespołów

4. wygrywa ten zespól, który pierwszy dotrze do miski z mlekiem jest to META

 

„Sam buduję grę” – gra opowiadanie

CEL: nabywanie umiejętności konstruowania prostych gier – opowiadanek

Dzieci w parach otrzymują kartkę, pisaki, kostkę do gry, zwierzęta, postacie z bajek, samochody itp. do ułożenia opowiadania

1. proponujemy grę w parach, dzieci budują grę na kartkach  zachowując ustalone zasady

2. dzieci wspólnie ustalają i wybierają  postacie do opowiadania

3. rysują trasę dla np. piesków, zaznaczają przeszkody, start i metę

4. dzieci grają  w parach

 

„Ważny wyraz” zabawa słuchowo ruchowa

CEL: rozwijanie słuchu fonematycznego, usprawnianie koordynacji słuchowo ruchowej

Prowadzący umawia się z dziećmi, że będą ilustrować dźwięki deszczu ciałem. Uczestnicy powtarzają kolejno ruchy demonstrowane przez kierującego zabawą:

Lekki deszcz – pocieranie dłońmi o siebie

Silniejszy deszcz- klepanie dłońmi o uda

Burza – tupanie wysuniętymi stopami o podłogę

Na dany sygnał włączają się kolejno do zabawy, powtarzając zadany gest. Wyłączają się w tej samej kolejności na ponowny sygnał, tak by dźwięki wzmagały się i cichły stopniowo

 

Ćwiczenia grafomotoryczne

CEL: rozwijanie koordynacji wzrokowo ruchowej, doskonalenie sprawności ręki

Dziecko otrzymuje kartę nr II16, dorysowuje wg własnego pomysłu

(„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz).

 

POMOCE:

·         piosenki

·         kostki do gry, kartki, mazaki

·         karty pracy

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin