wykorzystanie zabaw w uroczystościachklasowych.pdf

(1800 KB) Pobierz
240912164 UNPDF
W,
AKf
f
A
!
r
m
i
A
Beata Bałecka
WYKORZYSTANIE ZABAW W
UROCZYSTOŚCIACH
KLASOWYCH
Zabawa, obok nauki, jest jednym z ważnych przejawów aktywności dzieci w młodszym
wieku szkolnym. Doceniwszy w pełni jej rolę, jak najczęściej staram się organizować dzieciom
różnorodne zabawy grupowe (np. w czasie przerw czy uroczystości klasowych). Oddają mi
one nieocenione usługi w procesie dydaktyczno-wychowawczym. Są dla dzieci nie tylko dużą
przyjemnością nie tylko dostarczają im radosnych przeżyć, nie tylko zaspokajają naturalną
potrzebę ruchu. Zabawy rozwijają fantazję, wyobraźnię, wyzwalają spontaniczność, kształcą
mowę i procesy myślowe. W czasie ich trwania dzieci utrwalają bądź zdobywają nową wiedzę
o otaczającym świecie, poszerzają swoje wcześniej zdobyte doświadczenia.
Zabawy integracyjne pełnią również niebagatelne funkcje wychowawcze i społeczne. Przede
wszystkim przyczyniają się do scalenia grupy uczniowskiej, pozwalają na szybsze poznanie
kolegów, na nawiązanie bliższych kontaktów z nauczycielem i rówieśnikami. Każda z zabaw
dostarcza wzorów zachowań i norm postępowania. Dzieci muszą dostosować się do pewnych
przepisów, muszą podporządkowywać się określonym regułom. Uczą się odpowiednich zasad
współżycia w grupie, zdyscyplinowania, umiejętności wygrywania i przegrywania.
Zabawy integracyjne znajdują zastosowanie w mojej pracy przede wszystkim przy orga­
nizowaniu różnorodnych imprez klasowych, typu: Mikołajki, Dzień Dziewczynki, Dzień Dziecka
itp. Są to najbardziej lubiane uroczystości w klasie i zawsze oczekiwane przez dzieci z
niecierpliwością. Zabawy, które składają się na klasowe imprezy, prowadzę od pierwszych
dni nauki dziecka w szkole, co - jak zauważyłam - wpływa na lepsze wzajemne poznanie
się i lepszą integrację zespołu klasowego.
SCENARIUSZ UROCZYSTOŚCI ZORGANIZOWANEJ W DNIU DZIEWCZYNKt
Uroczystość odbyła się w klasie, z której wyniesiono ławki. Rodzice przygotowali dla
dzieci poczęstunek (ciasto, herbatę), zaś chłopcy - laurki, drobne upominki (maskotki) i
wesołe wierszyki o każdej dziewczynce oraz pięknie ozdobili tablicę napisami na cześć
koleżanek.
Przebieg uroczystości
-Wejście chłopców do klasy
Potrzebne są karteczki z wypisanymi na nich zadaniami do wykonania przez chłopców.
W klasie są tylko dziewczynki. Zapraszają one kolejno oczekujących przed drzwiami
kolegów. Ale każdy z chłopców może wejść do klasy dopiero po wykonaniu określonego
zadania przydzielonego przez dziewczynkę (zadania takie są ustalone przez dziewczynki
wcześniej i zapisane na kartkach). Jeden chłopiec musi ukłonić się każdej koleżance, drugi
- pokazać, jak fruwają i ćwierkają wróbelki, inny - wykrzyknąć głośno "Niech żyją dziew­
czynki z drugiej klasy" itp.
- Powitanie
493
240912164.001.png
Kiedy w klasie siedząjuż wszystkie dzieci, następuje powitanie. Nauczyciel wita uczniów
wypowiadając krótkie zdania, a jeśli dziecko stwierdzi, że powitanie odnosi się do niego -na
moment wstaje z miejsca.
Na przykład nauczyciel mówi:
"Witam wszystkie dziewczynki" (wstają tylko dziewczynki).
"Witam te dzieci, które mają na sobie spodnie" (wstają tylko uczniowie w spodniach).
"Witam te osoby, które lubią się bawić".
"Witam te dzieci, które zapomniały dziś umyć uszy".
"Witam tych wszystkich, którzy chcieliby kiedyś polecieć na Księżyc" itp.
Wężyk
Po powitaniu następuje zabawa muzyczno-ruchowa. Dzieci tańczą parami lub robią wężyk
prowadzony przez nauczyciela.
Pomniki
Wybieramy dwie osoby: pierwsza to glina, druga - rzeźbiarz. "Rzeźbiarz" tworzy dowol­
ny "pomnik" kształtując "glinę" (odpowiednio nachylając głowę, nogi, ręce, tułów kolegi).
Gdy "pomnik" jest gotowy, "rzeźbiarz" staje się "gliną" kształtowaną przez następnego "rzeź­
biarza". "Rzeźbiarz" formuje "glinę", dołączając ją do już istniejącego pomnika, który w ten
sposób stale się powiększa.
Kółko-krzyżyk
Tablicę dzielimy na dziewięć równych pól - tak jak przy grze w "kółko-krzyżyk". Na każ­
dym polu wpisujemy pewną dziedzinę wiedzy (np.: język polski, matematyka, środowisko,
technika, muzyka, gotowanie, sport, niespodzianka). Przygotowujemy również po 10 - 15
pytań z każdej dziedziny.
Dzieci podzielone sana dwa zespoły. Wygra ten, który zdobędzie trzy kółka (lub krzyży­
ki) w pionie, poziomie lub po skosie planszy. Żeby uzyskać kółko (krzyżyk) drużyna wybiera
sobie dowolną dziedzinę wiedzy i numer pytania, na które musi odpowiedzieć. Jeśli odpo­
wiedź jest prawidłowa - na planszy pojawia się odpowiedni znak. Uczniowie odpowiadają
na pytania na przemian - raz z jednej, raz z drugiej strony.
Taniec z wykonaniem określonej czynności
Dzieci w rozsypce poruszają się w rytm muzyki. Gdy w pewnej chwili muzyka cichnie -
uczniowie wykonują określoną czynność, np. pokazują, jak porusza się kelner z tacą lub
muszą podać rękę jak największej liczbie osób. Po usłyszeniu muzyki zabawa zostaje wzno­
wiona.
Składanie listu z elementów i podarki od chłopców
Dziewczynki dzielą się na kilka 3-4-osobowych grup. Każda grupa otrzymuje pocięty na
kawałki list, który musi złożyć w całość.
W tym czasie chłopcy (z laurkami, wierszykami i podarunkami) przygotowują się do
złożenia życzeń swoim koleżankom.
Następnie dziewczynki odczytują złożony z elementów list, w którym są dla nich życze­
nia od chłopców z okazji Dnia Dziewczynki. Zaś chłopcy każdej koleżance wręczają laurkę,
upominek i mówią krótkie, wesołe wierszyki (które sami ułożyli) o dziewczynkach z drugiej
klasy.
Dyrygent
Jedno dziecko wychodzi z klasy. Pozostałe stoją w rozsypce lub w kole. Spośród nich
zostaje wybrany "dyrygent", który pokazuje różne czynności, np. macha rękoma, łapie się
za głowę, "gra" na skrzypcach itp. Reszta uczniów naśladuje go. Zadaniem osoby, która
wcześniej wyszła za drzwi, jest odgadnięcie, kto został "dyrygentem" - na podstawie obser­
wowania czynności wykonywanych przez dzieci.
Taniec z przeszkodami
Dzieci losują karteczki z wypisanymi liczbami (np. od 0 do 15, w zależności od liczby
osób w klasie). Następnie muszą się dobrać parami tak, aby suma liczb w parze równała się
15. W tak powstałych parach tańczą, a na określony sygnał siadają na krzesłach zajmując
miejsca obok siebie. Jeśli dla pary zabrakło miejsca lub siedzi osobno - rozdzielona przez
inną dwójkę dzieci - za karę tańczy solo.
Z mojej prawej strony jest wolne miejsce
240912164.002.png
Dzieci siedzą na krzesełkach w kole. Jedno krzesło jest wolne. Dziecko, które ma to
krzesło ze swojej prawej strony, mówi: "Z mojej prawej strony jest wolne miejsce. Niech
podejdzie do mnie Jola pod postacią żaby (słonia, ryby, psa itp.)". Jola podchodzi, skacząc
jak żaba, a na zwolnione przez nią miejsce zapraszane jest, w podobny sposób, kolejne
dziecko.
Pozy pod kocem
Uczniowie dobierają się parami i stają twarzami do ściany, aby nie widzieć, co dzieje się
pośrodku klasy, gdzie jedna wybrana para przybiera dowolną pozę. Nauczyciel nakrywa tę
parę kocem. Teraz pozostałe dzieci, obserwując przykrytą dwójkę uczniów, starają się przy­
brać taką samą pozę. Następnie koc zostaje zdjęty, a zwycięzcami zostają te osoby, któ­
rych poza była najbliższa "oryginałowi".
TAK-NIE
Na trzech krzesłach ustawionych obok siebie siada troje dzieci. Do dziecka z pierwszego
krzesła podchodzi wybrana osoba i zadaje pytanie, na które uczeń siedzący musi odpowie­
dzieć: "tak" lub "nie". Jeśli odpowiedź brzmi "tak", wtedy autor pytania siada odpowiadają­
cemu na kolanach (i teraz to dziecko będzie odpowiadać na pytania). Jeśli odpowiedź brzmi
"nie" - to kolejne pytanie należy zadać osobie z drugiego krzesła.
Klaun
Wcześniej przygotowujemy karton z namalowaną twarzą klauna, któremu brakuje nosa.
Nos, wycięty z papieru, jest osobno.
Wybrane dziecko - z zakrytymi oczami musi przypiąć nos klaunowi, starając się przy
tym trafić we właściwe miejsce (co udaje się raczej rzadko, jest więc wiele śmiechu).
Rysowanie kota
Klasę dzielimy na 2-3 drużyny. Ich zadaniem jest jak najszybsze narysowanie na tablicy
kota. Dzieci rzucają kolejno kostką do gry. Liczba wyrzuconych oczek wskazuje, którą część
kota należy narysować. Jeśli zostanie wyrzucona 6 - dziecko rysuje tułów, jeśli 5 - głowę,
4 - ogon, 3 - oko, 2 - nogę, 1 - ucho.
- Pożegnanie
Na zakończenie uroczystości dzieci dzielą się wrażeniami z klasowej imprezy, po czym
następuje podziękowanie za wspólną zabawę.
Małgorzata Bielawska
SCENARIUSZ ŚLUBOWANIA UCZNIÓW KLAS PIERWSZYCH
Ślubowanie, którego scenariusz chcę przedstawić, odbyło się w październiku 1998 roku
w Szkole Podstawowej nr 14 im. K. Pułaskiego w Białymstoku. Ślubowanie to było inne od
tych, które miały miejsce wcześniej, przybrało formę wspólnej zabawy dzieci, rodziców,
dyrekcji. Zabawy, która jednak nie przesłoniła powagi i idei samego ślubowania.
• "Pierwszaki" 1
(wychodzi 6 dzieci)
Dziecko I
Chodzi nadęty mój starszy brat,
jak gdyby wszystkie rozumy zjadł.
Dziecko II
Ja chciałam coś powiedzieć do mojej siostrzyczki,
a ona: "odejdź mała - uczę się tabliczki".
Dziecko III
Tabliczki czekolady?
Dziecko IV
Nie, nie, bez wątpienia,
1 M. Kwietniewska, Pani na opak, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 1996, s. 11.
495
240912164.003.png
a później na 0,5 sek.), kolejno eksponujemy dziecku poszczególne sylaby zmniejszając
czas ekspozycji. W toku dalszej pracy ćwiczymy wzrok dziecka w odczytywaniu krótkich
wyrazów (dwusylabowych), a następnie coraz dłuższych (trzy- i cztero sylabowych), a w
dalszej kolejności - zdań.
Nauka pisania w polskim systemie oświatowo-wychowawczym odbywa się w klasie I,
natomiast dzieci są doń przygotowywane w najstarszej grupie przedszkolnej (dzieci sze­
ścioletnie). Proces początkowej nauki pisania jest bardzo trudny dla dzieci, wymaga dużo
wysiłku. Szczególną rolę w rym procesie odgrywa koordynacja wzrokowo-ruchowa (polega
ona, najogólniej, na swoistym "przełożeniu" obrazu wzrokowego na odpowiednie czynności
ręki). Nauka pisania, szczególnie w początkowym okresie, wymaga od dzieci znacznego
wysiłku fizycznego. Zmniejszają ten wysiłek dobre przybory do pisania. Kształtność pisma
zwiększa pisanie przez dzieci piórem zamiast dość "twardym" długopisem. Ponadto pióro
zmniejsza wysiłek fizyczny dziecka związany z pokonywaniem oporu w kreśleniu liter. Stąd
też należałoby uczniów klasy I zaopatrzyć w "lekko" piszące pióra. Ułatwi to dzieciom zdo­
bywanie trudnej sztuki pisania.
*
Jak oceniać pismo dzieci?
Podstawową formą sprawdzenia pisma pod względem graficznym są "próbki pisma".
Można je "pobrać" z zeszytów uczniowskich lub polecić dziecku napisanie dowolnego zda­
nia. Pismo dziecka można ocenić biorąc pod uwagę trzy podstawowe kryteria: czytelność,
pisemność i estetykę. Kryterium czytelności umożliwia nam poprawne rozpoznanie danej
litery, pisemność - właściwe łączenie danej litery z innymi literami czy zespołami liter. Kry­
terium estetyczne ma charakter subiektywny - mówimy, że pismo jest ładne lub brzydkie.
Pismo dziecka siedmioletniego, uczęszczającego do klasy I, po pierwszym semestrze
nauki (na przełomie stycznia i lutego) powinno być poprawne pod względem konstrukcyj­
nym, włączeniu liter w wyrazach, proporcjonalne.
Kilka słów na ten temat.
• Naruszenie w pisaniu kształtu wzoru danej litery (wzory sąw elementarzu), niedokład­
ność w odtwarzaniu zasadniczej formy danej litery, brak zawartości elementów składowych
litery itp. - to błędy konstrukcyjne.
• W związku z tym, że litera występuje w wyrazie, a więc w sąsiedztwie z innymi litera­
mi, musi być w odpowiedni sposób połączona. Każda litera nie może być pisana oddzielnie,
szczególnie w przypadku początkowej nauki pisania.
• Każda litera w wyrazie powinna mieć odpowiednią proporcję w stosunku do innych
liter (litery tej samej kategorii nie mogą być różnej wielkości).
Jeżeli w zdaniu napisanym przez dziecko występują błędy konstrukcyjne, w łączeniu liter
w obrębie wyrazu, a także w zachowaniu odpowiedniej proporcji liter - to dziecko nie osią­
gnęło wymaganej poprawności w pisaniu, ma trudności w nauce pisania, pisze "brzydko" i
wymaga odpowiednich ćwiczeń w kształtnym pisaniu. Pomoc dziecku mającemu trudności
w kształtnym pisaniu sprowadza się w istocie rzeczy do dwóch zabiegów: pokazu popraw­
nego wzoru danej litery, sposobu jej kreślenia, a następnie ćwiczenia ręki dziecka w po­
prawnym kreśleniu poszczególnych liter, zespołów liter, wyrazów itp. (ćwiczenia muszą być
systematyczne, powinna być odpowiednia ich liczba, aż doprowadzą do sprawności). Zain­
teresowanym sprawą poprawy kształtności pisma dzieci polecam publikację: Tadeusz Wró­
bel ,Pismo i pisanie w nauczaniu początkowym,
Warszawa 1979, WSiP.
8
240912164.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin