ergonomia---projekt.doc

(659 KB) Pobierz
1

1.    Pracownik : mechanik samochodowy

 

·        Mężczyzna

 

·        Wiek : 25 lat

 

·        Wzrost : 180 cm

 

·        Waga : 80 kg

 

·        Kwalifikacje zawodowe :

 

o       znajomość przepisów BHP

 

o       znajomość obsługi stanowiska

 

o       wykształcenie średnie  - technik mechanik

 

·        Rodzaj pracy : fizyczna

 

·        Długość pracy : 8 godz.

 

·        Pozycja przy pracy : statyczna zmienna

 

·        Miejsce pracy : autoryzowany serwis samochodowy

 

·        Narzędzia pracy :

 

o                                                                                             Ręczne

 

o                                                                                             Pneumatyczne

 

o                                                                                             podnośnik kolumnowy

 

o                                                                                             środki do utrzymania czystości miejsca pracy

 

o                                                                                             środki techniczne

 

·        Przedmiot pracy : naprawa samochodu

·        Otoczenie pracy :              

 

o       Współpracownicy

 

o       inne samochody

 

o       inne stanowiska pracy

 

o       pozostały sprzęt diagnostyczny

 

·        Poziom odpowiedzialności za pracę : duży

 

·        Poziom zagrożenia wynikający z pracy : niewielki

 

·        Praca polega na usuwaniu usterek mechanicznych i diagnostyce samochodów osobowych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dla Mechanika pojazdów samochodowych opracowana została

 

MIĘDZYNARODOWA KARTA CHARAKTERYSTYKI ZAGROŻEŃ ZAWODOWYCH

 

 

 

 

Mechanicy pojazdów samochodowych zazwyczaj pracują w warsztatach samochodowych, w których istnieje niebezpieczeństwo urazów spowodowanych upadkiem z drabin, schodów, podwieszanych platform,  wpadnięciem do kanału rewizyjnego, potknięciem na śliskiej nawierzchni.

Mechanicy pojazdów samochodowych mogą zostać poważnie zranieni przez sprzęt warsztatowy (dźwigi, podnośniki, itd.), pojazdy będące w ruchu, ciężkie części upadające na ich stopy, pękające opony, itp.

Mechanicy często podnoszą ciężkie części pojazdów i pracują w wymuszonej pozycji ciała, co może prowadzić do urazów takich jak wypadnięcie dysku lub do powstania przepukliny.

 

 

Miejsce pracy mechaników pojazdów samochodowych stwarza wiele innych możliwych zagrożeń wypadkowych, takich jak poparzenia, ukłucia i skaleczenia,  porażenie prądem elektrycznym, stłuczenia kończyn przez spadające przedmioty, narzędzia  itp.

 

 

Czynniki środowiska pracy związane z wykonywanym zawodem oraz ich możliwe skutki dla zdrowia

 

 

Czynniki mogące powodować wypadki

 

Praca na drabinkach, schodach, podwieszanych platformach, w kanale rewizyjnym - możliwość urazów w wyniku upadku z wysokości

Nierówne, śliskie, mokre nawierzchnie - możliwość urazów w wyniku poślizgnięcia, potknięcia i upadku

Ruchome części mechanicznych narzędzi - możliwość urazów

 

Ciężkie przedmioty - możliwość urazów palców w wyniku upadku na stopy

 

Pojazdy w ruchu - możliwość urazów w wyniku przygniecenia

 

Prąd elektryczny - możliwość porażenia w przypadku wadliwie działającego sprzętu elektrycznego

Załamanie się sprzętu podnoszącego i przygniecenie przez pojazd - możliwość śmiertelnych urazów

 

Odłamki przedmiotów unoszących się w powietrzu podczas szlifowania, obróbki skrawaniem itp. podczas obsługi sprzętu pneumatycznego do czyszczenia i podobnych operacji - możliwość urazów oczu

Gorące powierzchnie, rury wydechowe lub metale topliwe, jak również nagle uwolniona gorąca woda lub para z przewodów parowych, chłodnicy i rur systemu chłodzenia - możliwość poparzeń

 

Żrące substancje chemiczne - możliwość poparzeń chemicznych oczu i skóry w przypadku pryśnięcia

Rozlane lub ulatniające się łatwopalne/wybuchowe substancje, wodór wydzielający się z akumulatora podczas ładowania lub podczas procesów lutowania i spawania – możliwość poparzeń i urazów na skutek pożaru i eksplozji

 

Ostre brzegi i obracające się części pojazdu - możliwość urazów

 

Tlenek węgla - możliwość śmiertelnych zatruć pracowników podczas pracy w kanałach

 

Jazda próbna po naprawie - możliwość urazów na skutek wypadków drogowych

 

Rozerwanie butli ze sprężonym powietrzem lub opon - możliwość urazów

 

Czynniki fizyczne

 

Promieniowanie mikrofalowe i fale częstotliwości radiowej (szczególnie podczas uszczelniania na gorąco płyt i tapicerki) - możliwość napromieniowania

 

Bezpośrednie lub odbite promieniowanie nadfioletowe i podczerwone (szczególnie podczas spawania) - możliwość uszkodzenia wzroku

Wibracje miejscowe spowodowane urządzeniami ręcznymi - możliwość zespołu wibracyjnego

Nadmierny hałas  (powyżej 90 decybeli), szczególnie podczas pracy przy nadwoziu, testowaniu silnika itp. – możliwość uszkodzenia słuchu

Czynniki chemiczne i pyły

 

Metale ciężkie zawarte w bardzo wielu substancjach wchodzących w skład płynów hamulcowych, środków do odtłuszczania, detergentów, smarów, środków czyszczących, farb, paliw i rozpuszczalników - możliwość przewlekłych zatruć [patrz: dodatek]

 

Kleje,  substancje zapobiegające zamarzaniu i płyny hamulcowe, żywice epoksydowe, benzyna, oleje, nikiel, kalafonia itp. - możliwość chorób skóry (różne rodzaje zapalenia skóry, uczulenie, wypryski, trądzik itp.)

Tlenki azotu, pył respirabilny - możliwość ostrego podrażnienia oczu i błon śluzowych, bólów głowy i trudności w oddychaniu

 

Benzen i jego homologi (toluen, ksylen itp.) - możliwość zmian w układzie krwiotwórczym i rozwoju chorób nowotworowych (benzen jest substancją o działaniu rakotwórczym dla ludzi)

 

Środki chemiczne o działaniu drażniącym oraz ich aerozole i pary np.: środki przeciwstukowe (tetraetylek ołowiu), rozpuszczalniki ketonowe (metyloizobutyloketon) - możliwość podrażnienia oczu, bólów i zawrotów głowy, nudności, problemów z oddychaniem

 
 

Pył azbestu uwalniany podczas demontażu starych klocków, bębnów i tarcz hamulcowych i ich wymiany na bezazbestowe - możliwość powstania azbestozy i rozwoju chorób nowotworowych (np. międzybłoniaka opłucnej)

 
 

Ołów, jego pyły i pary (szczególnie podczas naprawy chłodnic, kontaktu z bateriami akumulatorowymi, spawania, używania farb i smarów itp.) - możliwość przewlekłego zatrucia w wyniku kumulacji związków ołowiu w organizmie

 
 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin