2010 maj historia_PR.pdf

(6031 KB) Pobierz
Microsoft Word - historia_PR
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.
WPISUJE ZDAJĄCY
Miejsce
na naklejkę
z kodem
KOD PESEL
EGZAMIN MATURALNY
Z HISTORII
POZIOM ROZSZERZONY
MAJ 2010
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 23 strony
(zadania 1 – 24).
Ewentualny
brak
zgłoś
przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin.
2. Arkusz zawiera trzy części. Część pierwsza arkusza
to test, część druga wymaga analizy materiałów
źródłowych, a część trzecia napisania krótkiego
wypracowania na jeden z podanych tematów.
3. Czynności zaplanuj tak, aby możliwe było rozwiązanie
zadań z trzech części arkusza w ciągu 180 minut.
4. Odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym.
5. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
6. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
7. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
8. Na karcie odpowiedzi wpisz swój numer PESEL i przyklej
naklejkę z kodem.
9. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
Czas pracy:
180 minut
Liczba punktów
do uzyskania: 50
MHI-R1_1P-102
296923016.106.png 296923016.117.png 296923016.128.png 296923016.139.png 296923016.001.png 296923016.012.png 296923016.023.png 296923016.034.png 296923016.045.png 296923016.056.png 296923016.062.png 296923016.063.png 296923016.064.png 296923016.065.png 296923016.066.png 296923016.067.png 296923016.068.png 296923016.069.png 296923016.070.png 296923016.071.png 296923016.072.png 296923016.073.png 296923016.074.png 296923016.075.png 296923016.076.png 296923016.077.png 296923016.078.png 296923016.079.png 296923016.080.png 296923016.081.png 296923016.082.png 296923016.083.png 296923016.084.png 296923016.085.png 296923016.086.png 296923016.087.png 296923016.088.png 296923016.089.png 296923016.090.png 296923016.091.png 296923016.092.png 296923016.093.png 296923016.094.png 296923016.095.png 296923016.096.png 296923016.097.png 296923016.098.png 296923016.099.png 296923016.100.png 296923016.101.png 296923016.102.png 296923016.103.png 296923016.104.png 296923016.105.png 296923016.107.png 296923016.108.png 296923016.109.png 296923016.110.png 296923016.111.png 296923016.112.png 296923016.113.png 296923016.114.png 296923016.115.png 296923016.116.png 296923016.118.png 296923016.119.png 296923016.120.png 296923016.121.png 296923016.122.png 296923016.123.png 296923016.124.png 296923016.125.png 296923016.126.png 296923016.127.png 296923016.129.png 296923016.130.png 296923016.131.png 296923016.132.png 296923016.133.png 296923016.134.png 296923016.135.png 296923016.136.png 296923016.137.png 296923016.138.png 296923016.140.png 296923016.141.png 296923016.142.png 296923016.143.png 296923016.144.png 296923016.145.png 296923016.146.png 296923016.147.png 296923016.148.png 296923016.149.png 296923016.002.png 296923016.003.png 296923016.004.png 296923016.005.png 296923016.006.png 296923016.007.png 296923016.008.png 296923016.009.png 296923016.010.png 296923016.011.png 296923016.013.png 296923016.014.png 296923016.015.png 296923016.016.png 296923016.017.png 296923016.018.png 296923016.019.png 296923016.020.png 296923016.021.png 296923016.022.png 296923016.024.png 296923016.025.png 296923016.026.png 296923016.027.png 296923016.028.png 296923016.029.png 296923016.030.png 296923016.031.png 296923016.032.png 296923016.033.png 296923016.035.png 296923016.036.png 296923016.037.png 296923016.038.png 296923016.039.png 296923016.040.png 296923016.041.png 296923016.042.png 296923016.043.png 296923016.044.png 296923016.046.png 296923016.047.png 296923016.048.png 296923016.049.png 296923016.050.png 296923016.051.png 296923016.052.png 296923016.053.png 296923016.054.png 296923016.055.png 296923016.057.png
2
Egzamin maturalny z historii
Poziom rozszerzony
CZĘŚĆ I (20 punktów)
Zadanie 1. (2 pkt)
Na podstawie ilustracji oraz własnej wiedzy wykonaj polecenia.
Fragment płaskorzeźby zdobiącej Łuk Tytusa w Rzymie
Źródło: M. Jaczynowska, D. Musiał, M. Stępień, Historia starożytna , Warszawa 2004, s. 518.
A. Podaj termin, którym określano w starożytnym Rzymie uroczystość przedstawioną
na płaskorzeźbie.
.......................................................................................................................................................
B. Uroczystość przedstawiona na płaskorzeźbie odbyła się po zdobyciu Jerozolimy.
Uzasadnij to stwierdzenie, wskazując właściwy element płaskorzeźby.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 2. (1 pkt)
Na podstawie tekstu źródłowego wykonaj polecenie.
Stanąwszy wówczas na czele mas w roku czwartym po usunięciu tyranów [...] przede
wszystkim przeprowadził on podział całej ludności na dziesięć fyl, zamiast dotychczasowych
czterech; chciał w ten sposób wymieszać ludność, ażeby więcej obywateli mogło wziąć udział
w życiu politycznym. Następnie ustanowił radę, złożoną z pięciuset członków zamiast
czterystu, po pięćdziesięciu z każdej fyli, zamiast po stu, jak było dotychczas.
Źródło: S. Sprawski, G. Chomicki , Starożytność. Teksty źródłowe, komentarze i zagadnienia do historii w szkole
średniej, Kraków 1999, s. 106.
296923016.058.png
Egzamin maturalny z historii
Poziom rozszerzony
3
Podkreśl poprawne zakończenie zdania:
Reformy polityczne w Atenach, o których mowa w źródle, przeprowadził
1. Drakon.
2. Solon.
3. Klejstenes.
4. Perykles.
Zadanie 3. (1 pkt)
Na podstawie tekstów źródłowych wykonaj polecenie.
Źródło 1. Fragment Roczników kwedlinburskich *
Koronacja Bolesława Chrobrego
1025. Bolesław, książę polski, dowiedziawszy się o śmierci cesarza Henryka, pałał […]
do tego stopnia pychą, że przywłaszczył sobie nieprzystojnie koronę [królewską] […]. Za tę
jego zuchwałość Bóg szybko go pokarał, albowiem w krótkim czasie zmarł […].
* roczniki spisywane w jednym z klasztorów niemieckich
Źródło 2. Fragment Kroniki Lamberta *
Koronacja Bolesława Szczodrego
Książę Polski, trybutariusz naszych królów, […] gdy spostrzegł, że nasi panowie, zajęci
sprawami domowymi, nie mają wolnej ręki do wojowania z cudzoziemcami, […] uniesiony
pychą, przywłaszczył sobie godność i imię królewskie, przywdział koronę i w sam dzień
Bożego Narodzenia poświęciło go piętnastu biskupów.
* Lambert hersfeldzki, kronikarz niemiecki, żył w XI w.
Źródło: Teksty źródłowe do nauki historii w szkole , nr 5, Warszawa 1959, s. 35, 37.
Wyjaśnij, co mogło mieć wpływ na zaprezentowane w obu źródłach opinie o władcach
Polski.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 4. (1 pkt)
Rozstrzygnij, które zdanie jest fałszywe. Obok tego zdania napisz słowo fałsz .
1. Bulla gnieźnieńska wprowadziła zwierzchność arcybiskupa
magdeburskiego nad Kościołem polskim.
2. Wielka Karta Swobód ograniczała władzę królewską w Anglii.
3. Złota Bulla wydana przez Karola IV ustalała liczbę elektorów,
którzy mieli wybierać cesarza.
Wypełnia
egzaminator
Nr zadania
1.A. 1.B.
2.
3.
4.
Maks. liczba pkt
1
1
1
1
1
Uzyskana liczba pkt
296923016.059.png
4
Egzamin maturalny z historii
Poziom rozszerzony
Zadanie 5. (1 pkt)
Na podstawie źródeł wykonaj polecenie.
Źródło 1. Fragment biografii Jana Zamoyskiego
Największe jego dzieło, miasto Zamość, rosło [...] powoli. Na papierze istniał plan
miasta idealnego, zgodnego z nową estetyką renesansu [...], pomnika ambicji, gustu i potęgi
fundatora. [...] Wytyczono ulice, [...] działki przy nich zabudowano drewnianym domkami,
wznoszonymi na koszt fundatora, by zachęcić nowych przybyszów. Mieli to być [...] w myśl
przywileju lokacyjnego wyłącznie rzymscy katolicy.
Źródło: S. Grzybowski , Jan Zamoyski , Warszawa 1994, s. 254.
Źródło 2. Plan Zamościa. Pierwsza połowa XVII w.
Źródło: Wielka historia Polski , t. 4, Kraków 2000, s. 236.
Rozstrzygnij, czy ograniczenie dotyczące osiedlania się w Zamościu, o którym mowa
w źródle 1, znajduje potwierdzenie w źródle 2. Uzasadnij odpowiedź.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
296923016.060.png
Egzamin maturalny z historii
Poziom rozszerzony
5
Zadanie 6. (2 pkt)
W przedstawionym na fotografii kościele można dostrzec elementy charakterystyczne
dla dwóch stylów architektonicznych. Podaj nazwy tych stylów.
Nazwy stylów architektonicznych:
• ......................................................
• ......................................................
Źródło: T. Chrzanowski, Z. Żygulski, Polska. Skarby
wieków, Kraków 2001, s. 31.
Zadanie 7. (2 pkt)
Na podstawie tekstu źródłowego i własnej wiedzy wykonaj polecenia.
My, Stanisław August, z łaski Boga król Polski, Wielki Książę Litewski, książę Rusi,
Prus etc. Nie mając w chwili objęcia tronu na uwadze żadnego innego zaszczytu ani zamiaru,
jak tylko ten, by stać się pożytecznym dla ojczyzny [...]. Zdecydowaliśmy [...] ogłosić [...],
że rezygnujemy z własnej woli i bez przymusu z wszelkich bez wyjątku praw do korony Polski,
Wielkiego Księstwa Litewskiego i wszystkich terenów zależnych [...].
Źródło: Wielka historia Polski , t. 6, Kraków 2004, s. 180.
A. Podaj termin określający decyzję przedstawioną w tekście.
.......................................................................................................................................................
B. Podaj termin, którym określa się pozbawienie panującego władzy monarszej.
.......................................................................................................................................................
Nr zadania
5.
6.
7.A. 7.B.
Wypełnia
egzaminator
Maks. liczba pkt
1
2
1
1
Uzyskana liczba pkt
296923016.061.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin