2010 maj historia_PR.pdf
(
6031 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - historia_PR
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.
WPISUJE ZDAJĄCY
Miejsce
na naklejkę
z kodem
KOD
PESEL
EGZAMIN MATURALNY
Z HISTORII
POZIOM ROZSZERZONY
MAJ 2010
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 23 strony
(zadania 1 – 24).
Ewentualny
brak
zgłoś
przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin.
2. Arkusz zawiera trzy części. Część pierwsza arkusza
to test, część druga wymaga analizy materiałów
źródłowych, a część trzecia napisania krótkiego
wypracowania na jeden z podanych tematów.
3. Czynności zaplanuj tak, aby możliwe było rozwiązanie
zadań z trzech części arkusza w ciągu 180 minut.
4. Odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym.
5. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
6. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
7. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
8. Na karcie odpowiedzi wpisz swój numer PESEL i przyklej
naklejkę z kodem.
9. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
Czas pracy:
180 minut
Liczba punktów
do uzyskania: 50
MHI-R1_1P-102
2
Egzamin maturalny z historii
Poziom rozszerzony
CZĘŚĆ I
(20 punktów)
Zadanie 1.
(2 pkt)
Na podstawie ilustracji oraz własnej wiedzy wykonaj polecenia.
Fragment płaskorzeźby zdobiącej Łuk Tytusa w Rzymie
Źródło: M. Jaczynowska, D. Musiał, M. Stępień,
Historia starożytna
, Warszawa 2004, s. 518.
A. Podaj termin, którym określano w starożytnym Rzymie uroczystość przedstawioną
na płaskorzeźbie.
.......................................................................................................................................................
B. Uroczystość przedstawiona na płaskorzeźbie odbyła się po zdobyciu Jerozolimy.
Uzasadnij to stwierdzenie, wskazując właściwy element płaskorzeźby.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 2.
(1 pkt)
Na podstawie tekstu źródłowego wykonaj polecenie.
Stanąwszy wówczas na czele mas w roku czwartym po usunięciu tyranów [...] przede
wszystkim przeprowadził on podział całej ludności na dziesięć fyl, zamiast dotychczasowych
czterech; chciał w ten sposób wymieszać ludność, ażeby więcej obywateli mogło wziąć udział
w życiu politycznym. Następnie ustanowił radę, złożoną z pięciuset członków zamiast
czterystu, po pięćdziesięciu z każdej fyli, zamiast po stu, jak było dotychczas.
Źródło: S. Sprawski, G. Chomicki
, Starożytność. Teksty źródłowe, komentarze i zagadnienia do historii w szkole
średniej,
Kraków 1999, s. 106.
Egzamin maturalny z historii
Poziom rozszerzony
3
Podkreśl poprawne zakończenie zdania:
Reformy polityczne w Atenach, o których mowa w źródle, przeprowadził
1. Drakon.
2. Solon.
3. Klejstenes.
4. Perykles.
Zadanie 3.
(1 pkt)
Na podstawie tekstów źródłowych wykonaj polecenie.
Źródło 1. Fragment
Roczników kwedlinburskich
*
Koronacja Bolesława Chrobrego
1025.
Bolesław, książę polski, dowiedziawszy się o śmierci cesarza Henryka, pałał […]
do
tego stopnia pychą, że przywłaszczył sobie nieprzystojnie koronę [królewską] […]. Za tę
jego zuchwałość Bóg szybko go pokarał, albowiem w krótkim czasie zmarł […].
*
roczniki spisywane w jednym z klasztorów niemieckich
Źródło 2. Fragment
Kroniki
Lamberta
*
Koronacja Bolesława Szczodrego
Książę Polski, trybutariusz naszych królów, […] gdy spostrzegł, że nasi panowie, zajęci
sprawami domowymi, nie mają wolnej ręki do wojowania z cudzoziemcami, […] uniesiony
pychą, przywłaszczył sobie godność i imię królewskie, przywdział koronę i w sam dzień
Bożego Narodzenia poświęciło go piętnastu biskupów.
*
Lambert hersfeldzki, kronikarz niemiecki, żył w XI w.
Źródło:
Teksty źródłowe do nauki historii w szkole
, nr 5, Warszawa 1959, s. 35, 37.
Wyjaśnij, co mogło mieć wpływ na zaprezentowane w obu źródłach opinie o władcach
Polski.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 4.
(1 pkt)
Rozstrzygnij, które zdanie jest fałszywe. Obok tego zdania napisz słowo
fałsz
.
1.
Bulla gnieźnieńska
wprowadziła zwierzchność arcybiskupa
magdeburskiego nad Kościołem polskim.
2.
Wielka Karta Swobód
ograniczała władzę królewską w Anglii.
3.
Złota Bulla
wydana przez Karola IV ustalała liczbę elektorów,
którzy mieli wybierać cesarza.
Wypełnia
egzaminator
Nr zadania
1.A. 1.B.
2.
3.
4.
Maks. liczba pkt
1
1
1
1
1
Uzyskana liczba pkt
4
Egzamin maturalny z historii
Poziom rozszerzony
Zadanie 5.
(1 pkt)
Na podstawie źródeł wykonaj polecenie.
Źródło 1. Fragment biografii Jana Zamoyskiego
Największe jego dzieło, miasto Zamość, rosło [...] powoli. Na papierze istniał plan
miasta idealnego, zgodnego z nową estetyką renesansu [...], pomnika ambicji, gustu i potęgi
fundatora. [...] Wytyczono ulice, [...] działki przy nich zabudowano drewnianym domkami,
wznoszonymi na koszt fundatora, by zachęcić nowych przybyszów. Mieli to być [...] w myśl
przywileju lokacyjnego wyłącznie rzymscy katolicy.
Źródło: S. Grzybowski
, Jan Zamoyski
, Warszawa 1994, s. 254.
Źródło 2. Plan Zamościa. Pierwsza połowa XVII w.
Źródło:
Wielka historia Polski
, t. 4, Kraków 2000, s. 236.
Rozstrzygnij, czy ograniczenie dotyczące osiedlania się w Zamościu, o którym mowa
w źródle 1, znajduje potwierdzenie w źródle 2. Uzasadnij odpowiedź.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z historii
Poziom rozszerzony
5
Zadanie 6.
(2 pkt)
W przedstawionym na fotografii kościele można dostrzec elementy charakterystyczne
dla dwóch stylów architektonicznych. Podaj nazwy tych stylów.
Nazwy stylów architektonicznych:
• ......................................................
• ......................................................
Źródło: T. Chrzanowski, Z. Żygulski,
Polska. Skarby
wieków,
Kraków 2001, s. 31.
Zadanie 7.
(2 pkt)
Na podstawie tekstu źródłowego i własnej wiedzy wykonaj polecenia.
My, Stanisław August, z łaski Boga król Polski, Wielki Książę Litewski, książę Rusi,
Prus etc. Nie mając w chwili objęcia tronu na uwadze żadnego innego zaszczytu ani zamiaru,
jak tylko ten, by stać się pożytecznym dla ojczyzny [...]. Zdecydowaliśmy [...] ogłosić [...],
że rezygnujemy z własnej woli i bez przymusu z wszelkich bez wyjątku praw do korony Polski,
Wielkiego Księstwa Litewskiego i wszystkich terenów zależnych [...].
Źródło:
Wielka historia Polski
, t. 6, Kraków 2004, s. 180.
A. Podaj termin określający decyzję przedstawioną w tekście.
.......................................................................................................................................................
B. Podaj termin, którym określa się pozbawienie panującego władzy monarszej.
.......................................................................................................................................................
Nr zadania
5.
6.
7.A. 7.B.
Wypełnia
egzaminator
Maks. liczba pkt
1
2
1
1
Uzyskana liczba pkt
Plik z chomika:
Agrafka24
Inne pliki z tego folderu:
Epoki_historyczne.rar
(35105 KB)
FRANCJA.doc
(2812 KB)
Jagiellonowie - królowie.doc
(87 KB)
Jagiellonowie.doc
(5307 KB)
Królowie elekcyjni panujący w Polsce.docx
(12 KB)
Inne foldery tego chomika:
Historyczne Bitwy
Dokumenty
Filmy
fotyyy
Galeria
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin