Technika HDRI w fotografii Od inspiracji do obrazu.pdf
(
4094 KB
)
Pobierz
Technika HDRI w fotografii. Od inspiracji do obrazu
Technika HDRI w fotografii.
Od inspiracji do obrazu
Autor
:
Christian Bloch
T³umaczenie: Pawe³ Kita
ISBN: 978-83-246-2343-3
Tytu³ orygina³u:
The HDRI Handbook: High Dynamic
Range Imaging for Photographers and CG Artists +DVD
Format: 200
×
230, stron: 344
Odkryj sekrety tworzenia efektów specjalnych
Jak pracowaæ z obrazami HDR?
Jak „zszywaæ” zdjêcia panoramiczne?
Jak twórczo wykorzystaæ niekonwencjonalne obrazy?
Nowoczesna technologia HDRI (skrót od ang. High Dynamic Range Imaging) to cyfrowa
metoda pozyskiwania i edycji ca³ego oœwietlenia dostêpnego w obrêbie fotografowanej
sceny. Technologia ta umo¿liwia stosowanie wirtualnych technik œciemniania i rozjaœniania
podczas retuszu zdjêæ, pozwala wiêc na tworzenie realistycznych obrazów dziêki
symulowaniu rzeczywistej fizyki œwiat³a. Natomiast wykorzystanie renderingu fizycznego
umo¿liwia ³¹czenie fotografii HDR ze scenami i obiektami wirtualnymi, co w praktyce
oznacza tworzenie perfekcyjnych, zachwycaj¹cych efektów specjalnych!
Ksi¹¿ka „Technika HDRI w fotografii. Od inspiracji do obrazu” gruntownie wyjaœnia
wiele tajemnic pracy z obrazami o zwiêkszonym zakresie tonalnym. Korzystaj¹c z tego
przewodnika, poznasz sekrety tworzenia fotografii panoramicznej oraz metody edycji,
kompozycji i tworzenia doskona³ych wydruków obrazów HDR. Dowiesz siê, na czym
polega mapowanie tonów, retuszowanie, a tak¿e nauczysz siê u¿ywaæ obrazów HDR
podczas renderowania scen 3D. Dziêki temu podrêcznikowi zdobêdziesz solidne
podstawy do rozpoczêcia kreatywnej pracy z wykorzystaniem HDRI.
Oprogramowanie HDRI
Zaawansowane programy do edycji obrazu
Fotografie w technologii HDR
Logarytmiczne czujniki CMOS
Kalibracja systemów
Retusz
Mapowanie tonów
Operatory lokalne i globalne
Obróbka obrazów HDR
Wykorzystanie filtrów
Zdjêcia panoramiczne i segmentowe
Grafika 3D
Odkryj nowe mo¿liwoœci tworzenia niezwyk³ych fotografii!
Spistreści
6 Przedmowa
8 Wprowadzenie
!
Oautorach
‚
Twójdrogowskaz
1
12 Rozdział1.Podstawy
€
.
.Zagadnieniapodstawowe
‚
.
.Jakpostrzegamyświat
.
€
.Jakrealistycznajestfotogra aanalogowa?
„
.
…
.Obrazycyfrowe
€„
.
†
.Mediawyjściowe
2
38 Rozdział2.Nowenarzędzia
€!
.
.Formatyplików
†!
.
.PorównanieformatówHDRI
„
.
€
.OprogramowanieHDRI
3
90 Rozdział3.RobieniezdjęćwtechnologiiHDR
!
€
.
.Cyfroweczujnikiobrazu
!!
€
.
.Pracawłasnoręczna
Spistreści
142 Rozdział4.Mapowanietonów
…€
…
.
.Operatorymapowaniatonów
„„
…
.
.Mapowanietonówwpraktyce
$‚
…
.
€
.ZastosowanieHDRwpraktycefotogra iartystycznej
%
…
.
…
.Twórczetechnikimapowaniatonów
4
210 Rozdział5.ObróbkaobrazówHDR
†
.
.Wykorzystaniepełnegozakresudynamicznego
†
†
.
.Efektywniejszewykorzystanie ltrów
5
232 Rozdział6.RobieniepanoramicznychzdjęćHDR
€€
„
.
.Konwencjestosowanewpanogra i
€!
„
.
.Technikajednoujęciowa
…
„
.
€
.Kulalustrzana
†„
„
.
…
.Robieniezdjęćsegmentowych
$%
„
.
†
.Sklepienianiebieskietypu„skydome”
%€
„
.
„
.Porównanie
6
284 Rozdział7.Zastosowaniewgra ce3D
%†
$
.
.Zasadypracyzobrazamigenerowanymikomputerowo
!†
$
.
.Symulacjazużyciembrutalnejsiły:studiumwykonalności
€‚‚
$
.
€
.Zaawansowanetechnikiustawianiascen
€
$
.
…
.Inteligentneoświetleniebazującenaobrazach
€$
$
.
†
.Bardziejtwórczezastosowania
7
Ostatniastrona
Rozdział
. Robienie panoramicznych zdjęć HDR
Niniejszy rozdział został w całości poświęcony
zagadnieniu tworzenia środowisk HDR. Stanowi
on połączenie dziedzin fotograi i HDR i fotograi i
panoramicznej. Jest to więc praktycznie najtrud-
niejsze zastosowanie aparatu, jakie możemy sobie
wyobrazić.
Robienie panoramicznych zdjęć HDR
233
Panografia, jak często określa się fotografię pa-
noramiczną, bazuje na tradycji tak starej, że jej
początki sięgają powstawania fotografii. Tak
naprawdę jej historia jest nawet starsza i wiąże
się z chińskimi, greckimi i weneckimi mistrzami
zajmującymi się malowaniem obrazów o dużej
skali. Ludzie kochają po prostu widoki panora-
miczne i tworzony przez nie nastrój: zawsze tak
było. W epoce cyfrowej obrazy panoramiczne
zajmują zaszczytne miejsce w rzeczywistości
wirtualnej. Badania w tej dziedzinie nigdy nie
ustały, a wręcz ostatnio przyspieszyły dzięki
technologii HDRI.
Zdjęcia panoramiczne nie tylko wyglądają faj-
nie, ale są też wielką pomocą podczas renderingu
3D. Lecz nawet w przypadku zwykłych zasto-
sowań fotograi cznych mamy tu do czynienia
z problemami związanymi z naświetleniem. Pró-
bujemy uchwycić całe otoczenie, dlatego będzie-
my mieli prawdopodobnie do czynienia z bardzo
jasnymi i bardzo ciemnymi miejscami. Właśnie
dlatego panografowie bardzo chętnie korzystają
z dobrodziejstw technologii HDR.
Wiele części tego rozdziału jest dziełem Bern-
harda Vogla. Wspólnie zaprezentujemy wiele
metod robienia zdjęć o różnym poziomie zaawan-
sowania i wymaganiach odnośnie potrzebnego
nakładu pracy i sprzętu. Osoby, które posiadają
odpowiednio wysoki budżet, mogą robić tego ro-
dzaju zdjęcia bardzo szybko i łatwo. Jeśli jednak
włożymy w pracę odpowiednią ilość wysiłku, wy-
niki mogą być porównywalne, a nawet lepsze przy
niższych nakładach i nansowych.
6.1.1. Pole widzenia
Kiedy zwykły fotograf mówi o odległości ognisko-
wej (ang.
focal length
), to zakłada, że osoba, z którą
rozmawia, także używa w swojej wyobraźni takie-
go samego obszaru obrazu (typu kliszy, rozmiaru
matrycy). W typowej rozmowie stwierdzenie typu
„zrobiono za pomocą 17 mm” od razu powoduje
skojarzenie z bardzo szerokokątnym obiektywem.
W przypadku aparatów cyfrowych nawet ama-
torzy zaczynają zdawać sobie sprawę, że
odle-
głość ogniskowa
sama w sobie jest pojęciem
bez dei nicji. Wiele osób obchodzi ten problem,
mnożąc długość ogniskową przez tzw. mnożnik
ogniskowej (ang.
crop factor
), który za podstawę
uznaje kliszę 35 mm i standardowy obiektyw.
W kolejnych działach dowiecie się, czemu nie jest
to dobrym pomysłem.
Fotografowie zajmujący się zdjęciami pano-
ramicznymi porzucili tę jednokierunkową dro-
gę i pracują obecnie z pojęciem zwanym
polem
widzenia
(ang.
Field of View
,
FOV
). Wyobraźcie
sobie, że gdy patrzycie, znajdujecie się w jednym
z rogów trójkąta: pole widzenia określi, jak dużo
możecie zobaczyć bez poruszania głową. Mimo to
jest to nadal dość dwuznaczna dei nicja, dlatego
dodamy do niej kierunki. Mamy więc do czynie-
nia z pionowym, poziomym, a nawet przekątnym
polem widzenia.
Pełny obraz sferyczny posiada poziome pole wi-
dzenia 360° (ang.
horizontal Field of View
; hFOV)
i pionowe pole widzenia 180° (ang.
vertical Field
of View
; vFOV). Jest to maksymalne pole, jakie
możemy wykorzystać w rzeczywistych sytuacjach,
i pokrywa wszystko, co widzimy dookoła siebie.
Ale co oznacza użyte w poprzednim akapicie
słowo
sferyczny
?
6.1. Konwencje stosowane
w panogra
i
6.1.2. Projekcja obrazu
Podstawowym problemem związanym z wido-
kiem panoramicznym jest fakt, że z dei nicji nie
posiada on żadnych granic. Jest to coś w rodzaju
kuli, która owija się wokół punktu widokowego.
Obrazy 2D posiadają jednak granice i są zawsze
płaskimi prostokątami. Musimy więc rozwinąć
kulę otaczającą punkt widzenia, aby uzyskać
Robienie zdjęć panoramicznych różni się od prak-
tyk stosowanych w zwykłej fotograi i. Zanim
jednak przejdziemy do rzeczy, musimy mieć pew-
ność, że posługujemy się tymi samymi terminami
i dei nicjami.
Plik z chomika:
Uuulusiaaa
Inne pliki z tego folderu:
Podstawy fotografii studyjnej.pdf
(33 KB)
Podstawy fotografii_Parametry naświetlenia.pdf
(224 KB)
Podstawy fotografii_głębia ostrości.pdf
(304 KB)
Kierunek w fotografii.doc
(260 KB)
Panoramowanie – efektowne oddanie ruchu na fotografii.doc
(1188 KB)
Inne foldery tego chomika:
02 Fotografia na łamach prasy + czysta fotografia
02 Fotografia na łamach prasy + czysta fotografia(1)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin