David-duChemin_fragment.pdf
(
15335 KB
)
Pobierz
1-17.pdf
Spis tre
ci
Przedmowa, Joe McNally . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Wst
p . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
ROZDZIAŁ PIERWSZY
Liczy si
pomysł . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Szukaj
c stylu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
ROZDZIAŁ DRUGI
Wewn
trz kadru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Fotografuj to, co dla ciebie wa
ne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Wzrusz mnie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Co pokaza
w kadrze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Czego nie pokazywa
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Moment niezbyt decyduj
cy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Wszystko jest wzgl
dne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Egzotyczne iluzje. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Pokaza
płyn
cy czas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Długo
czasu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Wybór chwili . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
ROZDZIAŁ TRZECI
Artysta i rzemie
lnik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Sprz
t jest dobry, dobre pomysły – lepsze . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Prawidłowa ekspozycja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Najlepszy cyfrowy negatyw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Spis tre
ci
7
Zobaczy
wiatło . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Wybór odpowiedniego obiektywu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
Teleobiektywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
Patrze
szeroko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Złoty podział . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
Nie wszystko da si
poprawi
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Szukaj
c inspiracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
ROZDZIAŁ CZWARTY
Opowiadanie historii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Tematy uniwersalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Konflikt wewn
trz kadru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Fotograficzne eseje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
Relacje i zale
no
ci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
Kierowanie uwag
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Niedopowiedzenie i tajemnica . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
ROZDZIAŁ PI
TY
Fotografowanie ludzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
Zawieranie znajomo
ci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Bariera j
zykowa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Najwa
niejsze s
oczy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Pokaza
emocje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
Daj
c i bior
c . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
Zdj
cia, których lepiej nie robi
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
Fotografowanie dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
Fotografowanie osób starszych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
Zdj
cia uliczne a portrety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
Dlaczego fotografuj
sceny uliczne? . . . . . . . . . . . . . . . . 149
Ludzie jako abstrakcyjne elementy kadru . . . . . . . . . . . . . . . 155
Problemy ze
wiatłem poza studiem . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
Cztery m
dre rady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
8
W KADRZE: rozwa
ania na temat wyobra
ni fotografa
ROZDZIAŁ SZÓSTY
Fotografowanie miejsc . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
Przygotowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
Poszukiwania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
Nie oczekuj zbyt wiele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172
B
d
gotowy na wszystko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176
Co
wi
cej ni
pocztówki: o korzy
ciach z bł
dzenia . . . . . . . . . 182
Zwolnij. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186
Odczuwanie miasta: badanie za pomoc
zmysłów . . . . . . . . . . 188
B
d
obecny: wra
liwo
emocjonalna . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
By
we wła
ciwym miejscu... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
...we wła
ciwym czasie... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
...we wła
ciwym nastroju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192
Fotografuj
c znane miejsca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
Znacz
ce zdj
cia w zwykłych miejscach . . . . . . . . . . . . . . . . 198
Tworzenie zdj
cia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
Czekaj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
Szukaj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203
Wydobywaj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203
Element ludzki w kadrze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204
Wprowadzanie skali . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
Krajobrazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
Tworzenie gł
bi za pomoc
warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214
Fotografuj du
e rzeczy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216
Fotografuj detale . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220
ROZDZIAŁ SIÓDMY
Fotografowanie kultury. . . . . . . . . . . . . . . . . 224
Otwarcie na innych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227
Szukaj i pytaj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227
Warto
ci i tabu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228
Szacunek: obce nie jest złe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228
Wszyscy jeste
my ró
ni, wszyscy jeste
my tacy sami . . . . . . . 230
Spis tre
ci
9
Fotografowanie historii i narodowych bohaterów . . . . . . . . . . . 232
Fotografowanie jedzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236
Fotografowanie
wi
t i uroczysto
ci . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240
Fotografowanie sztuki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244
Fotografowanie j
zyka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246
Fotografowanie religii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247
Znajd
najgł
bszy motyw i sposób jego pokazania . . . . . . . . 249
Oka
szacunek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250
ROZDZIAŁ ÓSMY
Podsumowanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254
Posłowie autorstwa Vincenta Versacego . . . . . . . . . . . . . . . . 259
Indeks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263
10
W KADRZE: rozwa
ania na temat wyobra
ni fotografa
Przedmowa
JOE McNALLY
Ta ksi
ka jest jak
wietna fotografia. Kompletna, pełna emocji, wypełniona
drobnymi detalami, które współgraj
z głównym tematem. Naprawd
robi wra-
enie – wyraziste kolory działaj
na widza jak uderzenie. Jednocze
nie pełno tu
delikatnych niuansów zatrzymuj
cych uwag
.
Jest sympatyczna, ciepła i szczera. Dobre i mocne zdj
cia wcale nie zdarzaj
si
zbyt cz
sto, podobnie jak takie ksi
ki. Odwołuje si
ona bezpo
rednio do
podstaw fotografii. Zaciekawia ju
na pierwszy rzut oka, a potem zmusza do
spojrzenia na to, co najwa
niejsze.
Pozycja, któr
macie przed sob
, jest daleka od pedagogicznych dogmatów.
Autor przekazuje sw
wiedz
w spokojny, lecz jednocze
nie bardzo anga
uj
cy
czytelnika sposób. Pod koniec lektury trudno uwierzy
, jak wiele si
dowie-
dzieli
my. Ten podr
cznik napisany jest prostym j
zykiem. Maskuje on jednak
olbrzymi wysiłek, którego wymagało jego stworzenie.
Gdy widzisz
wietn
fotografi
– ona zostaje w twojej głowie. A gdy przeczy-
tasz t
ksi
k
– twoje serce i głowa ju
nigdy nie b
d
takie same.
Jest to ksi
ka pełna koloru,
wiatła i doskonałych zdj
. Co nie dziwi, je
li si
pomy
li o jej autorze. David duChemin to fotograf z pasj
. Wie doskonale,
e
nikt nie potrzebuje kolejnej kolorowej ksi
eczki o podstawach fotografii, wy-
pełnionej atrakcyjnymi wizualnie zdj
ciami, nienios
cymi
adnych tre
ci. David
daje rad
dotycz
c
fotografowania miejsc: staraj si
dotrze
gł
biej, nie dalej.
Jest to my
l doskonale opisuj
ca cały ten podr
cznik.
Zarówno zdj
cia, jak i tekst nie
lizgaj
si
po powierzchni. Autor stara si
dotrze
gł
biej, do serca spraw. Do istoty tego, co wa
ne dla robienia dobrych
zdj
. W
druj
c po
wiecie, zabiera czytelnika w podró
, tłumacz
c ka
dy swój
krok. Przy okazji opowiada o tworzeniu fotografii. Od momentu, kiedy rodzi si
pomysł na kadr, po techniczne kwestie zwi
zane z jego realizacj
.
Czytelnik bierze udział w wyborze odpowiedniej ogniskowej i przysłony oraz
ustalaniu kompozycji. Dowiadujemy si
o ulubionych przez Davida sposobach
pomiaru ekspozycji i wykorzystywania zastanego
wiatła. Autor pozwala nam
Przedmowa
11
Plik z chomika:
pin_eska
Inne pliki z tego folderu:
Photographic _Lighting_Simplified-gvg.pdf
(13332 KB)
David-duChemin_fragment.pdf
(15335 KB)
David-duChemin-10-nowych-sposobow.pdf
(4423 KB)
Rocky_Nook_ Sztuka_ czarno-białej fotografii.rar
(96853 KB)
fotografia-dla-ciekawych.pdf
(844 KB)
Inne foldery tego chomika:
2011_ FOTO_NEWS_
2011_WORLD_PRESS_PHOTO_
CHRIS_NIEDENTHAL_
NAJWAŻNIEJSZE_ZDJĘCIA_ŚWIATA_
WORLD_ TRADE_ CENTRE_new
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin