David-duChemin_fragment.pdf

(15335 KB) Pobierz
1-17.pdf
Spis tre ci
Przedmowa, Joe McNally . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Wst p . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
ROZDZIAŁ PIERWSZY
Liczy si pomysł . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Szukaj c stylu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
ROZDZIAŁ DRUGI
Wewn trz kadru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Fotografuj to, co dla ciebie wa ne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Wzrusz mnie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Co pokaza w kadrze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Czego nie pokazywa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Moment niezbyt decyduj cy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Wszystko jest wzgl dne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Egzotyczne iluzje. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Pokaza płyn cy czas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Długo czasu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Wybór chwili . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
ROZDZIAŁ TRZECI
Artysta i rzemie lnik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Sprz t jest dobry, dobre pomysły – lepsze . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Prawidłowa ekspozycja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Najlepszy cyfrowy negatyw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Spis tre ci 7
208610631.213.png 208610631.224.png 208610631.235.png 208610631.246.png 208610631.001.png 208610631.012.png 208610631.023.png 208610631.034.png 208610631.045.png 208610631.056.png 208610631.067.png 208610631.078.png 208610631.089.png 208610631.100.png 208610631.111.png 208610631.122.png 208610631.133.png 208610631.144.png 208610631.155.png 208610631.166.png 208610631.177.png 208610631.180.png 208610631.181.png 208610631.182.png 208610631.183.png 208610631.184.png 208610631.185.png 208610631.186.png 208610631.187.png 208610631.188.png 208610631.189.png 208610631.190.png 208610631.191.png 208610631.192.png 208610631.193.png 208610631.194.png 208610631.195.png 208610631.196.png 208610631.197.png 208610631.198.png 208610631.199.png 208610631.200.png 208610631.201.png 208610631.202.png 208610631.203.png 208610631.204.png 208610631.205.png 208610631.206.png 208610631.207.png 208610631.208.png 208610631.209.png
Zobaczy wiatło . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Wybór odpowiedniego obiektywu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
Teleobiektywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
Patrze szeroko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Złoty podział . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
Nie wszystko da si poprawi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Szukaj c inspiracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
ROZDZIAŁ CZWARTY
Opowiadanie historii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Tematy uniwersalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Konflikt wewn trz kadru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Fotograficzne eseje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
Relacje i zale no ci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
Kierowanie uwag . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Niedopowiedzenie i tajemnica . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
ROZDZIAŁ PI TY
Fotografowanie ludzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
Zawieranie znajomo ci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Bariera j zykowa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Najwa niejsze s oczy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Pokaza emocje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
Daj c i bior c . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
Zdj cia, których lepiej nie robi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
Fotografowanie dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
Fotografowanie osób starszych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
Zdj cia uliczne a portrety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
Dlaczego fotografuj sceny uliczne? . . . . . . . . . . . . . . . . 149
Ludzie jako abstrakcyjne elementy kadru . . . . . . . . . . . . . . . 155
Problemy ze wiatłem poza studiem . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
Cztery m dre rady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
8 W KADRZE: rozwa ania na temat wyobra ni fotografa
208610631.210.png 208610631.211.png 208610631.212.png 208610631.214.png 208610631.215.png 208610631.216.png 208610631.217.png 208610631.218.png 208610631.219.png 208610631.220.png 208610631.221.png 208610631.222.png 208610631.223.png 208610631.225.png 208610631.226.png 208610631.227.png 208610631.228.png 208610631.229.png 208610631.230.png 208610631.231.png 208610631.232.png 208610631.233.png 208610631.234.png 208610631.236.png 208610631.237.png 208610631.238.png 208610631.239.png 208610631.240.png 208610631.241.png 208610631.242.png 208610631.243.png 208610631.244.png 208610631.245.png 208610631.247.png 208610631.248.png 208610631.249.png 208610631.250.png 208610631.251.png 208610631.252.png 208610631.253.png 208610631.254.png 208610631.255.png 208610631.256.png 208610631.002.png 208610631.003.png 208610631.004.png 208610631.005.png 208610631.006.png 208610631.007.png 208610631.008.png 208610631.009.png
ROZDZIAŁ SZÓSTY
Fotografowanie miejsc . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
Przygotowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
Poszukiwania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
Nie oczekuj zbyt wiele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172
B d gotowy na wszystko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176
Co wi cej ni pocztówki: o korzy ciach z bł dzenia . . . . . . . . . 182
Zwolnij. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186
Odczuwanie miasta: badanie za pomoc zmysłów . . . . . . . . . . 188
B d obecny: wra liwo emocjonalna . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
By we wła ciwym miejscu... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
...we wła ciwym czasie... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
...we wła ciwym nastroju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192
Fotografuj c znane miejsca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
Znacz ce zdj cia w zwykłych miejscach . . . . . . . . . . . . . . . . 198
Tworzenie zdj cia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
Czekaj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
Szukaj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203
Wydobywaj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203
Element ludzki w kadrze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204
Wprowadzanie skali . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
Krajobrazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
Tworzenie gł bi za pomoc warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214
Fotografuj du e rzeczy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216
Fotografuj detale . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220
ROZDZIAŁ SIÓDMY
Fotografowanie kultury. . . . . . . . . . . . . . . . . 224
Otwarcie na innych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227
Szukaj i pytaj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227
Warto ci i tabu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228
Szacunek: obce nie jest złe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228
Wszyscy jeste my ró ni, wszyscy jeste my tacy sami . . . . . . . 230
Spis tre ci 9
208610631.010.png 208610631.011.png 208610631.013.png 208610631.014.png 208610631.015.png 208610631.016.png 208610631.017.png 208610631.018.png 208610631.019.png 208610631.020.png 208610631.021.png 208610631.022.png 208610631.024.png 208610631.025.png 208610631.026.png 208610631.027.png 208610631.028.png 208610631.029.png 208610631.030.png 208610631.031.png 208610631.032.png 208610631.033.png 208610631.035.png 208610631.036.png 208610631.037.png 208610631.038.png 208610631.039.png 208610631.040.png 208610631.041.png 208610631.042.png 208610631.043.png 208610631.044.png 208610631.046.png 208610631.047.png 208610631.048.png 208610631.049.png 208610631.050.png 208610631.051.png 208610631.052.png 208610631.053.png 208610631.054.png 208610631.055.png 208610631.057.png 208610631.058.png 208610631.059.png 208610631.060.png 208610631.061.png 208610631.062.png 208610631.063.png 208610631.064.png 208610631.065.png
Fotografowanie historii i narodowych bohaterów . . . . . . . . . . . 232
Fotografowanie jedzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236
Fotografowanie wi t i uroczysto ci . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240
Fotografowanie sztuki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244
Fotografowanie j zyka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246
Fotografowanie religii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247
Znajd najgł bszy motyw i sposób jego pokazania . . . . . . . . 249
Oka szacunek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250
ROZDZIAŁ ÓSMY
Podsumowanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254
Posłowie autorstwa Vincenta Versacego . . . . . . . . . . . . . . . . 259
Indeks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263
10 W KADRZE: rozwa ania na temat wyobra ni fotografa
208610631.066.png 208610631.068.png 208610631.069.png 208610631.070.png 208610631.071.png 208610631.072.png 208610631.073.png 208610631.074.png 208610631.075.png 208610631.076.png 208610631.077.png 208610631.079.png 208610631.080.png 208610631.081.png 208610631.082.png 208610631.083.png 208610631.084.png 208610631.085.png 208610631.086.png 208610631.087.png 208610631.088.png 208610631.090.png 208610631.091.png 208610631.092.png 208610631.093.png 208610631.094.png 208610631.095.png 208610631.096.png 208610631.097.png 208610631.098.png 208610631.099.png 208610631.101.png 208610631.102.png 208610631.103.png 208610631.104.png 208610631.105.png 208610631.106.png 208610631.107.png 208610631.108.png 208610631.109.png 208610631.110.png 208610631.112.png 208610631.113.png 208610631.114.png 208610631.115.png 208610631.116.png 208610631.117.png 208610631.118.png 208610631.119.png 208610631.120.png 208610631.121.png
Przedmowa
JOE McNALLY
Ta ksi ka jest jak wietna fotografia. Kompletna, pełna emocji, wypełniona
drobnymi detalami, które współgraj z głównym tematem. Naprawd robi wra-
enie – wyraziste kolory działaj na widza jak uderzenie. Jednocze nie pełno tu
delikatnych niuansów zatrzymuj cych uwag .
Jest sympatyczna, ciepła i szczera. Dobre i mocne zdj cia wcale nie zdarzaj
si zbyt cz sto, podobnie jak takie ksi ki. Odwołuje si ona bezpo rednio do
podstaw fotografii. Zaciekawia ju na pierwszy rzut oka, a potem zmusza do
spojrzenia na to, co najwa niejsze.
Pozycja, któr macie przed sob , jest daleka od pedagogicznych dogmatów.
Autor przekazuje sw wiedz w spokojny, lecz jednocze nie bardzo anga uj cy
czytelnika sposób. Pod koniec lektury trudno uwierzy , jak wiele si dowie-
dzieli my. Ten podr cznik napisany jest prostym j zykiem. Maskuje on jednak
olbrzymi wysiłek, którego wymagało jego stworzenie.
Gdy widzisz wietn fotografi – ona zostaje w twojej głowie. A gdy przeczy-
tasz t ksi k – twoje serce i głowa ju nigdy nie b d takie same.
Jest to ksi ka pełna koloru, wiatła i doskonałych zdj . Co nie dziwi, je li si
pomy li o jej autorze. David duChemin to fotograf z pasj . Wie doskonale, e
nikt nie potrzebuje kolejnej kolorowej ksi eczki o podstawach fotografii, wy-
pełnionej atrakcyjnymi wizualnie zdj ciami, nienios cymi adnych tre ci. David
daje rad dotycz c fotografowania miejsc: staraj si dotrze biej, nie dalej.
Jest to my l doskonale opisuj ca cały ten podr cznik.
Zarówno zdj cia, jak i tekst nie lizgaj si po powierzchni. Autor stara si
dotrze biej, do serca spraw. Do istoty tego, co wa ne dla robienia dobrych
zdj . W druj c po wiecie, zabiera czytelnika w podró , tłumacz c ka dy swój
krok. Przy okazji opowiada o tworzeniu fotografii. Od momentu, kiedy rodzi si
pomysł na kadr, po techniczne kwestie zwi zane z jego realizacj .
Czytelnik bierze udział w wyborze odpowiedniej ogniskowej i przysłony oraz
ustalaniu kompozycji. Dowiadujemy si o ulubionych przez Davida sposobach
pomiaru ekspozycji i wykorzystywania zastanego wiatła. Autor pozwala nam
Przedmowa 11
208610631.123.png 208610631.124.png 208610631.125.png 208610631.126.png 208610631.127.png 208610631.128.png 208610631.129.png 208610631.130.png 208610631.131.png 208610631.132.png 208610631.134.png 208610631.135.png 208610631.136.png 208610631.137.png 208610631.138.png 208610631.139.png 208610631.140.png 208610631.141.png 208610631.142.png 208610631.143.png 208610631.145.png 208610631.146.png 208610631.147.png 208610631.148.png 208610631.149.png 208610631.150.png 208610631.151.png 208610631.152.png 208610631.153.png 208610631.154.png 208610631.156.png 208610631.157.png 208610631.158.png 208610631.159.png 208610631.160.png 208610631.161.png 208610631.162.png 208610631.163.png 208610631.164.png 208610631.165.png 208610631.167.png 208610631.168.png 208610631.169.png 208610631.170.png 208610631.171.png 208610631.172.png 208610631.173.png 208610631.174.png 208610631.175.png 208610631.176.png 208610631.178.png 208610631.179.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin