Arabia_Felix_-_Religie Arabow.pdf

(229 KB) Pobierz
Microsoft Word - ORMUZD.doc
Warhammer Fantasy Roleplay
ARABIA
FELIX
RELIGIA ARABÓW
Nieoficjalny dodatek do gry
Poniszy podrcznik zawiera kompletny opis religii Arabów w wiecie Warhamer Fantasy
Roleplay. Do czerpania pe"nej satysfakcji z gry, mog& si przyda’ take oficjalne podrczniki,
takie jak: Podrcznik G"ówny, Bestiariusz Starego -wiata, Almanach Mistrza Gry i Królestwo
Magii. Wszystkie s& wydawane w Polsce przez Copernicus Corporation z siedzib& w
Warszawie.
Inne informacje o Arabii w uniwersum gry Warhammer Fantasy Roleplay mona znale2’ na
stronie internetowej projektu Arabia Felix – http://www.arabiafelix.cba.pl
Dokument ten podlega ochronie Praw Autorskich. Wszelkie rozpowszechnianie lub
wykorzystywanie go bez zgody autora jest zabronione. Mona powiela’ tekst i rysunki tylko
na uytek w"asny lub po uzyskaniu odpowiedniej zgody.
Wszystkie znaki i nazwy firmowe lub towarowe zosta"y uyte tylko w celach informacyjnych
i nale& do ich w"acicieli. One równie podlegaj& ochronie prawnej.
Poniszy tekst jest fikcj&. Wykorzystano w nim jednak informacje dotycz&ce kultur arabskich
i muzu"ma7skich. Ich uycie nie mia"o na celu obrazy niczyich przekona7 religijnych. Jestem
pe"en szacunku dla wyznawców Islamu i jeeli kto poczu" si uraony zamieszczonymi tutaj
tekstami to przepraszam. Cz’ informacji dotycz&cych tej religii zaczerpn&"em z wolnej
encyklopedii internetowej – Wikipedii. Wszelkie podobie7stwo do osób, wydarze7 i miejsc,
poza uwzgldnionymi powyej, jest przypadkowe.
Pomys": Szymon Krzyanowski
Ilustracje: Szymon Krzyanowski
Tekst: Szymon Krzyanowski
szymon.krzyzanowski@gmail.com
www.arabiafelix.cba.pl
1
WPROWADZENIE
3
1. KOSMOGONIA
4
2. PROROK METTEMET
5
3. KABALLA
6
4. WITA RELIGIJNE
6
5. WIERZENIA LUDOWE
7
6. SIY ZA
8
7. ORMUZD
10
7.1 O PIS KULTU
12
8. KAPANI ORMUZDA
13
8.1 A RCHETYPY
13
8.2 M AGIA KAPA%SKA
16
2
31467189.001.png
Wprowadzenie
Arabia przesycona jest fundamentalizmem i pe"na religijnego fanatyzmu. Szczegó"owe
przepisy i rygorystyczny nadzór wype"niaj& ca"e ycie bogobojnego Araba. Czciej nawet
ni najbardziej poboni mieszka7cy Imperium, Arabowie modl& si do swojego jedynego
boga- Ormuzda. Prosz& go o róne "aski, dzikuj& za okazan& dobro’. Czstokro’ zmuszeni s&
przeprasza’ za w"asne przewiny lub prosi’ o wsparcie w jakim dziele.
Dodatek ten opisuje kult Ormuzda, jaki panuje w Arabii. Przedstawione s& mity dotycz&ce
stworzenia wiata oraz wierzenia zwyk"ych ludzi zamieszkuj&cych Arabi. Ponadto za"&czono
archetypy kap"anów Ormuzda jak równie zaklcia dla nich.
Wypada take odpowiedzie’ dlaczego jako imi jedynego boga Arabów widnieje tutaj
Ormuzd, zamiast powszechnie przyjtego Ormazda. Otó sprawa jest do’ prosta. W wielu
przypadkach twórcy WFRP podpierali si na nazewnictwie w"asnym rzeczywicie
istniej&cych miejsc czy osób.
Szukaj&c odpowiednich wzorców w mitologii perskiej, natkn&"em si na bóstwo nazywane
Ormuzd lub Ahura Mazda. Inaczej (w jzyku rednioperskim) okrela si go jako Ohrmazd.
Tak w przypadku nazwy Ormazd mamy do czynienia z celowym (b&d2 nie) pominiciem „h”
lub zast&pieniem „u” przez „a”. Chc&c pozosta’ w zgodzie z realiami historycznymi
postanowi"em przywróci’ Ormuzda, co wg mnie nawet lepiej brzmi.
Pisz&c poniszy dodatek opiera"em si na kilku pozycjach ksi&kowych i nieoficjalnych
dodatkach dostpnych w Internecie, jak równie wiedzy zawartej na wolnej encyklopedii
internetowej, wikipedia.pl. Z czystym sumieniem mog wszystkim zainteresowanym poleci’
te nastpuj&ce ksi&ki:
R. Piwi7ski, Mity i legendy w krainie Proroka, Warszawa 1983
M. Sk"adankowa, Bohaterowie, bogowie i demony dawnego Iranu, Warszawa 1984
R. Lewis, Gycie codzienne w Turcji Osma7skiej, Warszawa 1984
3
1. Kosmogonia
W ca"ej rónorodnoci swojej kultury i szeregach wierze7 ludowych, Arabowie wykszta"cili
wiele rónych koncepcji powstania wiata. Cz’ z nich opiera si na dawnych, ludowych
opowieciach. Inne czerpi& swoje 2ród"o z przekazów elfickich i starowiatowych, bd&c pod
duym wp"ywem zw"aszcza tych pierwszych. Niemniej jednak za najwaniejsz& i
najpowszechniejsz& uznaje si opowie’ zawart& w witej ksidze Kaballi. Powszechnie
uwaa si, e stanowi ona pewien konglomerat i most "&cz&cy star& wiar w wielobóstwo z
kultem jedynego boga Ormuzda.
Zgodnie z tym przekazem, na pocz&tku, zanim zacz&" powsta" wszechwiat i ruszy" czas,
istnia" tylko niemiertelny Ormuzd. Zanim ruszy" bieg czasu, stworzy" on wielk& bia"& per"
wielkoci niebios i ziemi. Utosamia si j& z wszelk& m&droci& i wiat"oci& tego wiata. To
z niej stworzono „zachowan& tablic”, na której zapisane jest wszystko to, co bdzie, jest i
by"o na pocz&tku wiata, a po kra7ce dziejów. Tylko Ormuzd wie co jest na niej zapisane.
Sama tablica jest bardzo pikna- szmaragdowa konstrukcja z rubinowymi krawdziami.
Specjalne pióro z rónych klejnotów znaczy na niej litery z piknego, czystego wiat"a
niczym atramentu.
Bia"a per"a posiada"a te siedemdziesi&t tysicy jzyków, którymi s"awi"a Ormuzda na
siedemdziesi&t tysicy sposobów. Jej oczy by"y tak due, e gdyby wrzuci’ w nie nawet Góry
Kra7ca -wiata, wygl&da"y by one jak ziarno piasku na tle niesko7czonej pustyni. Na
wezwanie Ormuzda per"a wzburzy"a si z przeraenia i zadra"a. Przeistoczy"o j& to w wod,
która p"yn"a z niepohamowan& si"& z boja2ni przed Ormuzdem.
Nastpnie, na jego rozkaz, woda uspokoi"a si i znieruchomia"a. Przez niektórych woda ta
okrelana jest jako sklepienie niebios a przez innych jako tworzywo, z którego stworzony
zosta" ca"y wiat.
Ponad wod& utworzy" Ormuzd olbrzymi tron z zielonego klejnotu, który symbolizuje jego
w"adze nad wiatem. W podnóku trony znajduje si Hajkal, a w nim niebiosa, ziemia i
morza. Spoczywaj& na nim nogi Ormuzda, zasiadaj&cego na tronie.
Po pewnym czasie Ormuzd zapragn&" stworzy’ ziemi. W tym celu rozkaza" wiatrowi, aby
ten wzburzy" wod. Zawrza"a ona, a z potnych fal powsta"a piana. Na rozkaz Ormuzda owa
piana zastyg"a i wysch"a. Kiedy znieruchomia"a, Ormuzd stworzy" z niej ziemi w ci&gu
dwóch dni. Nastpnie z fal utworzy" góry, które mia"y utrzymywa’ ziemi, aby ta si nie
ko"ysa"a.
Oprócz tego Ormuzd stworzy" potnego ducha o niesko7czonej sile. To na jego plecach
opiera si ziemia. Stoi on na skale, która z kolei znajduje si na plecach wielkiego wieloryba.
On p"ywa w wodzie znajduj&cej si w powietrzu. Ono jest ograniczone przez ciemnoci
ziemi.
Oto granice wiedzy o stworzeniu.
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin