Śladami klątwy.pdf

(1351 KB) Pobierz
Józef Siemek
Józef Siemek
"Śladami Klątwy"
Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza 1970 wydanie II
(wydanie I 1966)
OD AUTORA
Praca "Śladami klątwy" nie wyczerpuje tematu klątwy-anatemy - ekskomuniki.
Nie ma takich ambicji i nie stawia sobie takiego zadania, bo to trud ponad siły
jednego człowieka, bo to cel wykraczający poza ramy jednej skromnej
publikacji. I chyba nie przesadzimy stwierdzając, że pełnej publikacji na ten
temat jeszcze długo, bardzo długo maszyny drukarskie ze swych kleszczy nie
wypuszczą, jeszcze bardzo długo nie ujrzy jej oko czytelnika. Bodaj
najistotniejszą przyczyną tej "niedomogi" jest prosty fakt, że zarówno
najważniejsze, jak i najtajniejsze dokumenty oświetlające zagadnienie klątwy są
troskliwe i "po żandarmsku" strzeżone przed okiem czy to naukowca-historyka,
czy to popularyzatora-publicysty, choćby nimi byli najżarliwsi wyznawcy religii
rzymskokatolickiej lub najwierniejsi członkowie rzymskiego kościoła.
Wybitny katolicki znawca historii papiestwa i autor wielotomowego dzieła na
ten temat, Ludwik Pastor, tak o tej sprawie pisze: "Zobrazowanie i ocena
działalności, jaką rozwijała za Pawla III inkwizycja, jest dla historyka
niemożliwe, gdyż nie ma do dyspozycji żadnych aktów. Wprawdzie archiwum
Santo Officio w Rzymie podobno zawiera częściowe akta, ale wgląd do nich jest
stanowczo zakazany" (L. Pastor: “Historia Papieży, t. V, s. 712.)
"Śladami klątwy" to nie traktat naukowy o klątwie, o całym okresie
przedinkwizycyjnym i o całym okresie inkwizycyjnym; to również nie
monografia historyczna, źródłowa i dokumentalna, sięgająca do korzeni tej
instytucji, jej działalności na wszystkich etapach rozwoju rodu ludzkiego i
społeczeństwa, skutków i odprysków tej działalności; to wreszcie nie żadna
sensacyjna ciekawostka, podobna do tych, które przed wojną ukazywały się co
tydzień w zeszytowym wydaniu i następnie z zapałem czytywane były w
czasie... skubania pierza na wsi. Dlaczego tytuł “Śladami klątwy"? Pragniemy w
formie możliwie najbardziej popularnej pokazać i przypomnieć, czym była
klątwa i jakkolwiek nie będzie tu mowy wyłącznie o stosach, torturach, świętej
inkwizycji, biologicznym i moralnym zabijaniu człowieczeństwa i społeczności,
to jednak zechcemy, by przemówiło wszystko to, co może pozornie
bezpośrednio nie wiąże się z ponurym ceremoniałem i jego społecznymi
następstwami, ale jest jego dziedzictwem w prostej linii, jego jeszcze
niezupełnie zagasłymi i zamarłymi przeżytkami. Boć przecie jasna jest dla
każdego sprawa dzisiejszej bezsiły instytucji klątwy czy interdyktu. Ale również
myliłby się grubo każdy, kto by sadził, że wraz z wygaśnięciem stosów i
przekazaniem narzędzi tortur do muzeów, że wraz z zamknięciem
inkwizycyjnych działów bibliotek i archiwum watykańskiego dla niemal
wszystkich “ciekawych", że wraz z przemianowaniem świętej inkwizycji na
Święte Oficjum, a na ostatnim soborze na Kongregację dla Doktryny Wiary -
równocześnie kościół katolicki zrezygnował z marzeń o "dawnych dobrych
czasach", porzucił myśl o klątwie.
Pamiętajmy więc, że do dnia dzisiejszego obowiązuje jako “nietykalna
świętość" prawo kanoniczne, w wielu przypadkach wyraz skrajnego
wstecznictwa i antyludzkiej ideologii średniowiecza. Zgodnie z tym, kodeksem
pozbawione są na przykład prawa do święceń kapłańskich dzieci
pozamałżeńskie i niewolnicy (!); zwłoki wyklętego publicznie winny być
usunięte z cmentarza (kanon 1242); jak w średniowieczu, tak i dziś
duchowieństwo winno podlegać sądom duchownym (kanon 120); papież może
zwolnić katolików od przysięgi złożonej władzy (kan. 1320), co rozciągano
niejednokrotnie na władzę państwową itd. itd.
W okresie międzywojennym podstawową normą konkordatu polskiego
zawartego w roku 1925 z Watykanem był przepis artykułu pierwszego, który
mówił o stosowaniu w Polsce bez ograniczeń "prawa bożego i kanonicznego".
Relikty klątwy, jako polityczno-społeczno-gospodarczego oręża inkwizycji -
tego "najregularniejszego" dziecięcia nietolerancji wszelkiej maści i
nienawistnych stosunków międzyludzkich- przetrwały do czasów dzisiejszych,
do drugiej połowy XX wieku. I chociaż "heretycy" nie płoną rozpięci na
belkach, to jednak na przykład w Hiszpanii w myśl konkordatu zawartego w
roku 1953 obowiązuje ustawowy zakaz cywilnej formy małżeństwa, a także
ustawowy przymus nauczania religii rzymskokatolickiej dla dzieci
niekatolickich, zakaz działalności publicznej wyznań niekatolickich. Nie istnieje
pojęcie bezwyznaniowości. Niekatolik nie może być nauczycielem, pełnić
odpowiedzialnej służby państwowej, być oficerem. W niektórych stanach USA
(Arkansas, Maryland, Missisipi, Tennessee, Południowa Karolina)
bezwyznaniowi odczuwają wiele konstytucyjnych szykan i ograniczeń.
Artykuł XII konstytucji stanu Arkansas mówi: “Ktokolwiek zaprzecza istnieniu
Boga, nie może pełnić urzędu w instytucjach publicznych tego stanu ani nie
może składać zeznań w jakimkolwiek urzędzie". W roku 1962 głośna była
sprawa, usunięcia z uniwersytetu im. św. Jana w Nowym Jorku dwu studentek i
dwóch studentów, z których jedna para zawarła ślub w urzędzie stanu
cywilnego, a druga występowała w charakterze świadków. List rektoratu głosił,
że "małżeństwo takie jest bardzo grzeszne i stało się przyczyną publicznego
skandalu". Warto dodać, że studenci zawarli ślub w maju, a w czerwcu mieli
otrzymać dyplom ukończenia studiów. ("New York Times", "New York Herald
Tribune" z 19 V 1962 r.)
Takich i podobnych śladów klątwy znajdziemy więcej zarówno w dobie
minionej, jak i nam współczesnej. Będą one różne, o rozmaitym zasięgu i
rozmiarach. Chcemy, by przypominały, by oburzały, by - czasem - śmieszyły.
Niechaj Czytelnik wraz z nami postępuje tymi nie całkiem zasypanymi tropami
klątwy i niech będzie wyrozumiały wobec niewątpliwych braków i błędów nie
do uniknięcia. Radzi będziemy, jeśli swoimi celnymi uwagami pomoże je w
przyszłości usunąć.
Józef Siemek
SPIS TREŚCI
OD
AUTORA,
1
PRZEDMOWA
DO
WYDANIA
DRUGIEGO
4
ROZDZIAŁ. I. KLĄTWA, POCHODZENIE I RYTUAŁ
5
1.
Pochodzenie
5
2.
Klątwa
w
kościele
katolickim
7
3.
Rytuał
11
4.
Interdykt
14
ROZDZIAL II."KRÓLESTWO MOJE NIE JEST Z TEGO ŚWIATA... 16
1.
0
władzę
i
potęgę
16
2.
Na
królów
i
książąt
27
3.
W
rodzinie
kościelnej
37
4.
Przeciw
klątwie
40
ROZDZIAŁ
III.
NA
STOS!
48
1.
"Heretycy"
48
2.
Czarownice
i
diabły
55
3. Sposoby walki z herezją i czarami
59
Zgłoś jeśli naruszono regulamin