LISTOPAD-miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 5-letnich -wych. M.Żmuda (gr.IV)
Temat dnia
Cele ogólne
Plan pracy-tematyka
Obszary aktywności
Przewidywane osiągnięcia- dziecko:
Cykl tematyczny: „Płyną ciężkie obłoki, szarugę niosą i deszcze”
1.„Wiatr i deszcz”
-rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej;
-podejmowanie działań mających na celu poznanie właściwości wiatru;
-rozwijanie wrażliwości muzycznej;
-poznawanie treści i melodii piosenki o deszczu;
I. Zabawa dydaktyczna „Co się zmieniło? – ułóż jak było”;
II. Słuchanie opowiadania „Bajka o wesołym wietrzyku” – omówienie treści, zabawa „Wiatr” metodą dramy ( ćwiczenia słuchowe, ruchowe, słuchowo – ruchowe);
-„Jesienny wiatr” – przeprowadzanie doświadczenia z powietrzem i jego ruchem – zabawy badawcze;
-osłuchanie z piosenką „Kiedy pada deszcz” – poznawanie budowy, charakteru melodii, treści piosenki;
-zabawy rytmiczno – ruchowe, ćwiczenia wyrabiające słuch wysokościowy;
-porównywanie dwóch dźwięków – rozwój percepcji słuchowej;
językowa
przyrodnicza
ruchowa
matematyczna
muzyczna
-dostrzega różnice w układzie zabawek;
-potrafi wypowiedzieć się na temat treści opowiadania;
-umie naśladować wiatr ruchem i głosem;
-potrafi przeprowadzić zabawę badawczą;
-zna niektóre właściwości powietrza;
-zna budowę piosenki, potrafi opowiedzieć jej treść;
umie porównać dwa dźwięki (ćwiczy słuch wysokościowy);
2.„Jesienny deszcz”
-rozpoznawanie głosów kolegów;
-obserwowanie deszczu, poznawanie jego rodzajów i skutków, jakie powoduje;
-stosowanie pojęć: „na górze”, „na dole”, „pomiędzy”;
-ćwiczenia grafomotoryczne;
-naśladowanie odgłosów deszczu w różny sposób;
-rozwijanie wrażliwości i twórczości dzieci podczas pracy plastycznej – poznawanie kolorów rozbielonych i zgaszonych;
I. Zabawa dydaktyczna „Kto cię woła?” – rozpoznawanie głosów kolegów i koleżanek z grupy;
II. Obserwacja padającego deszczu w naturze lub nagraniu wideo, wypowiedzi na temat jego wielkości, siły i skutków, jakie powoduje;
-wykonanie ćwiczenia graficznego „Pada deszcz” – posługiwanie się pojęciami: „na górze”, „na dole”, „pomiędzy” K. s. 33;
-ćwiczenia rytmiczno – słuchowe: uderzanie palcami o różne powierzchnie, w podawanym, zmieniającym się rytmie (naśladowanie deszczu);
-słuchanie wiersza T. Śliwiaka „ Zwariowany parasol”;
„ Jesienny deszcz”- malowanie farbami plakatowymi, używanie kolorów rozbielonych i zgaszonych;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych
graficzna
plastyczna
-obserwuje deszcz, nazywa różne rodzaje deszczu, potrafi podać skutki, które deszcz powoduje;
-wystukuje rytmy na krążkach, blatach stołów i krzeseł itp.;
-wykonuje ćwiczenie grafomotoryczne w książce;
-zna technikę malowania farbami plakatowymi;
-potrafi rozpoznać i samodzielnie utworzyć barwy rozbielone i zgaszone;
-poprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;
3.„Jest tyle, ile było”
-liczenie elementów zbioru, ustalanie ile ich jest;
-wnioskowanie o stałości liczby elementów w zbiorze;
-poznawanie figur geometrycznych płaskich i przestrzennych;
-rozwijanie wrażliwości muzycznej i plastycznej;
-poznawanie wzoru graficznego do piosenki;
I. „Zamiana miejsc” –zabawa integracyjna;
-ćwiczenia naprzemienne metodą kinezjologii edukacyjnej;
II. Ćwiczenia wspomagające rozwój operacyjnego myślenia – ustalanie stałości liczby elementów w zbiorze – doświadczenia logiczne na różnych przedmiotach, figurach geometrycznych płaskich i przestrzennych – liczenie przedmiotów, zmiana układu przedmiotów, zastanawianie się, czy po zmianie przedmiotów jest nadal tyle samo – wielokrotne eksperymentowanie;
-nauka zapisu piosenki „Wietrzyk psotnik” według metody „Dobrego startu” – ćwiczenia ruchowe, ruchowo – słuchowe, ruchowo – słuchowo – wzrokowe;
uczestniczy w zabawach integracyjnych;
-sprawnie liczy, przelicza elementy zbioru;
-zna podwójne znaczenie ostatniego liczebnika;
-potrafi powiedzieć, czy tu i tu jest tyle samo mimo zmian sugerujących, że po zmianie może być więcej albo mniej – liczy, ustawia w pary;
-wystukuje rytm piosenki;
-kreśli wzór graficzny zapisu piosenki;
4.„Parasole”
-dobieranie pasujących do siebie elementów;
-podejmowanie działań mających na celu poznanie właściwości wody;
-poznawanie nowej techniki plastycznej „Zmocz i zgnieć”
I. Zabawa dydaktyczna „Co do czego pasuje? – dobieranka sylwetowa;
II. Bajka „Elemelek i parasol” – omówienie treści bajki;
-przeprowadzanie doświadczeń z wodą (z napięciem powierzchniowym, ciśnieniem, parowaniem i skraplaniem wody – próby odpowiedzi na pytanie „ Skąd się bierze deszcz?”;
-nauka piosenki „Kiedy pada deszcz” – zabawy i ćwiczenia rytmiczno – ruchowe, słuchowe i ortofoniczne;
-„Szaruga jesienna” – malowanie techniką „Zmocz i zgnieć”;
-potrafi dobrać odpowiednio uzupełniające się elementy;
-potrafi opowiedzieć treść bajki;
-umie przeprowadzić proste zabawy badawcze;
-wie, skąd się bierze deszcz;
-potrafi zaśpiewać piosenkę;
-umie odtworzyć proste rytmy;
-potrafi wykonać pracę plastyczną nową techniką;
5.„Po równo”
-kształcenie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
-poznawanie różnic między dniem a nocą;
-ustalanie równoliczności w dwóch zbiorach przez liczenie obiektów i przez ustawianie w pary;
-tworzenie ksylofonu z butelek, próby gry na tym „instrumencie”;
I.Rozmowa na temat:„Czym się różni dzień od nocy? – wykonanie ćwiczenia graficznego „Dzień i noc” K.s.34;
II. Ćwiczenia wspomagające rozwój operacyjnego myślenia –ustalanie równoliczności zbiorów przez przeliczanie i ustawianie w pary – sprawdzanie, czy jest tyle samo, rozdzielanie po równo, przejmowanie przez dzieci roli wyjaśniającej i tłumaczącej;
-utrwalenie piosenki „Kiedy pada deszcz”;
-tworzenie ksylofonu z butelek;
-określanie wysokości dźwięków malejącej i wzrastającej – sprawdzanie wysokości dźwięków butelki w zależności od stopnia jej wypełnienia;
techniczna
-wie, czym różni się dzień od nocy;
-potrafi dowiedzieć się, czy tu i tu jest tyle samo;
- liczy znajdujące się tam obiekty;
-ustawia obiekty w pary: łączy elementy kreską, nakłada jeden element na drugi, zsuwa parami do siebie;
-śpiewa piosenkę o deszczu;
-potrafi określić wysokość dźwięków butelki w zależności od stopnia jej wypełnienia wodą;
- gra na ksylofonie z butelek;
6.„Dni coraz krótsze, wieje i pada”
-poznawanie zjawisk zachodzących w przyrodzie (wiatr i deszcz);
-zapoznanie z kierunkami świata (wschód, zachód, południe, północ);
-doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
-ćwiczenie sprawności ruchowej;
-ćwiczenie grafomotoryczne;
-wprowadzenie historyjki obrazkowej;
-kształcenie myślenia przyczynowo-skutkowego;
I. „Jesienne listki” –zabawa ruchowa;
-zabawy i ćwiczenia metodą kinezjologii edukacyjnej P.E. Dennisona;
II. Obserwacja liści i gałęzi drzew podczas wiatru – określanie kierunku wiatru za pomocą cienkiej chusteczki, chorągiewki, wstążki…, składanki z papieru: „Samoloty”;
-rozmowy na temat „W czym pomaga, a w czym przeszkadza wiatr?”;
-wykonanie ćwiczenia graficznego „Latawce” – kolorowanie latawców według graficzno - barwnego kodu K.s.32;
-zabawy i ćwiczenia ruchowe na świeżym powietrzu;
-historyjka obrazkowa „Chronimy się przed deszczem” – uzupełnianie brakujących fragmentów na obrazkach historyjki – opowiadanie jej treści, omówienie sposobów chronienia się przed deszczem K.s.35;
-rozpoznaje i nazywa elementy pogody;
-wypowiada się na określony temat;
-potrafi określić skąd wieje wiatr pomagając sobie chusteczką, wstążką itp.;
-potrafi posłużyć się kodem graficzno - barwnym wykonując ćwiczenie w książce;
-rozwija sprawność fizyczną w czasie ćwiczeń gimnastycznych;
- potrafi połączyć przyczyny i skutki wydarzeń w historyjce obrazkowej;
-uzupełnia brakujące fragmenty historyjki obrazkowej;
7.„Nasza Ojczyzna – Polska”
- poznawanie wybranych polskich legend;
-poznawanie znaczenia święta narodowego – Święto Niepodległości”;
-poznawanie pełnej nazwy ojczyzny, jej godła, hymnu, barw narodowych;
-nauka wiersza „Katechizm polskiego dziecka” W. Bełzy;
-wykonywanie flagi narodowej;
-poznawanie ważnych budynków w mieście;
I. Słuchanie legend związanych z powstaniem naszego państwa „O Lechu, Czechu i Rusie”, „Popiel i Piast”
II. Rozmowa na temat dnia 11 listopada – Święta Niepodległości – wprowadzenie pojęcia „święto narodowe”- krótka historia i znaczenia odzyskania niepodległości;
-poznawanie pełnej nazwy ojczyzny, jej godła, hymnu, barw narodowych (wiersze: „Ojczyzna”, „Znak”, „Barwy ojczyste”);
-nauka wiersza „Katechizm polskiego dziecka” W. Bełzy na pamięć;
-wykonanie flagi narodowej z kolorowego papieru;
-spacer ulicami miasta – rozpoznawanie budynków użyteczności publicznej, oglądanie ich oznaczeń;
społeczna
historyczna
-potrafi opowiedzieć treść legend polskich;
-zna nazwę ojczyzny, godło państwowe, barwy narodowe;
-potrafi odpowiednio zachować się podczas słuchania hymnu państwowego;
-potrafi wykonać polską flagę narodową;
-zna położenie ważnych budynków w mieście (np. Urząd Miasta, Poczta, Komenda Policji, Przychodnia Zdrowia), wie, po czym można je poznać;
...
gabikola