mathematica_1.pdf

(101 KB) Pobierz
FLASH część 2
Mathematica część 1
ver. 1
Witam w pierwszej części kursu programu Mathematica. Program ten może pracować w wielu
środowiskach, choć najbardziej rozpowszechniona jest wersja dla Windows i tą wersją się zajmiemy.
Jest to potężne narzędzie do obliczeń matematycznych i fizycznych, z którego korzysta 90% matematyków na
świecie. Twórcą Mathematica jest grupa fizyków i matematyków pod kierunkiem Stephena Wolframa, profesora
fizyki, matematyki i wiedzy komputerowej na Uniwersytecie Illinois. Pierwsza wersja programu powstałą w
1988r. Od tamtej pory program się bardzo rozwinął, gdyż na dzień dzisiejszy powstałą już wersja 5.0; my na
kursie zajmiemy się wersją 2.2. Kolejne wersje zawierają dodatkowe komponenty, z których nie
skorzystalibyśmy bez podstaw matematyki wyższej.
Po uruchomieniu programu pojawi się poniższe okno. Nie będę omawiał poszczególnych menu rozwijalnych
gdyż nie będziemy z nich korzystać. Zajmiemy się „esencją” języka czyli kodem.
Można spytać: Czym jest Mathematica?
Jest to program komputerowy wyposażony we własny język, przeznaczony do obliczeń matematycznych. Za
pomocą Mathematica możemy:
Prowadzić obliczenia matematyczne
Przeprowadzić prezentację graficzną funkcji
Pisać programy
Tworzyć interaktywne dokumenty zawierające tekst, dźwięk, grafikę animowaną
Najważniejszą częścią programu jest kernel (jądro), dokonujące obliczeń. To kernel wykonuje obliczenia i
przekazuje innemu programowi wynik. Dlatego często program Mathematica nazywa się Pakietem Mathematica.
Jedną z największych zalet programu jest możliwość rozszerzania systemu. Wiele różnych obliczeń można
wykonać ze standardowego wiersza poleceń. Niekiedy zachodzi potrzeba używania bardzo specjalistycznych
funkcji obliczeniowych i w takich sytuacjach musimy odwołać się do pakietów dodatkowych (dzięki temu nie
obciążamy pamięci kernel zbędnymi funkcjami)
Pakiety powołuje poleceniem <<nazwa pakietu (ale o tym później)
Kiedy program jest gotowy do pracy, na dole pojawi się napis:
Wpisując cokolwiek na ekranie (uprzedzam żeby nie szukać kursora) pojawi się po zatwierdzeniu, nie używamy
tutaj klawisza Enter tylko stosujemy kombinację klawiszową: (Prawy-Shift) + (Enter) ) tekst:
Pamiętaj: In - dane wejściowe, Out – dane wyjściowe
Opracowanie kursu mgr Jarosław Teodorczuk
veljarek@poczta.gazeta.pl
1
91130566.020.png 91130566.021.png 91130566.022.png
Zwróć uwagę na znajdujące się po prawej stronie nawiasy:
Klikając na poszczególne z nich możemy usuwać niepotrzebne nam obliczenia (klawisz del):
Uwaga po usunięciu dowolnej obliczeń, pisząc kolejne polecenie program potraktuje to jako In[2],
UWAGA:
W Mathematica istotna jest wielkość znaków w nazwach funkcji!!!!
Zajmijmy się teraz właściwą częścią kursu, czyli jak używać Mathematica.
Pakiet pozwala na obliczenia arytmetyczne jakie można wykonać na kalkulatorze elektronicznym:
Symbol Oznaczenie
X^2 Potęgowanie
x-z Odejmowanie
x/y Dzielenie
X Y lub X*Y Mnożenie
(znak spacji zastępuje mnożenie)
X+Y
Dodawanie
Zadanie 1
Oblicz:
Uwaga: ułamki oznaczamy przy pomocy znaku kropki (np. 4.5)
Operacje matematyczne wykonywane są w takiej samej kolejności jak przy zwykłych działaniach
matematycznych.
Jak już pewnie zauważyliście Mathematica wykonuje działania na ułamkach; to duża zaleta w stosunku do
kalkulatorów numerycznych, gdyż dostajemy wynik w postaci ułamkowej (mało który program to potrafi).
Zadanie 2
Oblicz i omów różnice:
oraz
//N oznacza - ……………………………………………………………………………………………………..
Zamiast pisać //N można pisać także N[]
Oprócz podstawowych działań Mathematica ma bardzo wiele wbudowanych funkcji matematycznych.
Symbol
Oznaczenie
Exp[x] Potęga liczby e
Sqrt[x] Pierwiastek kwadratowy
Log[x] Logarytm naturalny z x
Log[b,x] Logarytm z x przy podstawie b
Sin[x], Cos[x], Tan[x] Funkcje trygonometryczne (argument w radianach)
X!
Silnia
Abs[x]
Wartość bezwzględna
Opracowanie kursu mgr Jarosław Teodorczuk
veljarek@poczta.gazeta.pl
2
91130566.023.png 91130566.001.png 91130566.002.png 91130566.003.png 91130566.004.png 91130566.005.png 91130566.006.png 91130566.007.png 91130566.008.png 91130566.009.png 91130566.010.png
Round[x] Najbliższa liczba całkowita do x
Mod[n,m] Reszta z dzielenia n przez m
Random[x] Wartość losowa między 0 a 1
Warto pamiętać też wbudowane znaki wewnętrzne:
Symbol Oznaczenie
Pi Liczba Pi
E Liczba Eulera
Infinity Nieskończoność
Degree Zamiana radianów na stopnie
Pamiętaj:
Wszystkie nazwy funkcji zaczynają się dużą literą, a argumenty funkcji zamknięte są w nawiasach kwadratowych
[], Należy zapamiętać że nawiasy te są zarezerwowane wyłącznie do określania argumentu funkcji.
Oblicz:
Zadanie 3
Polecenie Degree zamienia wartość radialną kąta na wartość w stopniach, zatem polecenie Sin[30Degree]
obliczy sinus kąta 30 stopni.
W przypadku wyświetlania wartości numerycznej poleceniem N[] możemy spotkać się z problemem zbyt małej
dokładności. Np. chcemy wyświetlić 50 znaków po przecinku liczby Pi. Zapiszemy N[Pi,50]
Oblicz:
- Pierwiastek z liczby 7 z dokładnością do 200 miejsca po przecinku
- Liczbę Eulera z dokładnością do 100 miejsca po przecinku
Zadanie 4
Jak widać coraz łatwiej nam idzie.
Zadanie 5
Przepisz poniższy kod:
X^10
A następnie po obliczeniu użyj polecenia: %+1
Funkcja % powstała dla leniwych użytkowników, powtarza ostatni wynik, można też zapisać %% co spowoduje
wyświetlenie przedostatniego wyniku albo %%..%(k razy) - k-ty poprzedni rezultat, w ostateczności użyjemy
%n – rezultat z Out[n]
Pakiet Mathematica podobnie jak inne języki programowania wymagać od nas będzie definiowanie zmiennych.
Dokonując długich obliczeń często jest wygodne przypisywanie zmiennym wartości liczbowych: Np.
Opracowanie kursu mgr Jarosław Teodorczuk
veljarek@poczta.gazeta.pl
3
91130566.011.png 91130566.012.png 91130566.013.png 91130566.014.png 91130566.015.png 91130566.016.png 91130566.017.png
Jak widać Mathematica zapamiętała, że zmiennej przypisano wartość, problem pojawia się gdy mamy bardzo
dużo obliczeń i zapomnieliśmy co gdzie przypisywaliśmy, a chcielibyśmy wyzerować zmienne. Można to zrobić
na dwa sposoby:
X=. lub Clear[X]
Pamiętajmy że wartości zostaną usunięte po zamknięciu programu
Dokonując obliczeń, często wygodnie jest pogrupować kilka obiektów i tratować ten zbiór jako pojedynczą
wielkość. Liczby 3, 5 ,1 stanowią trzy obiekty Listy {3,5,1} {lista 3-elementowa}. Pojedyncza wartość można
traktować indywidualnie lub przypisać liście wartość zmiennej. Zobaczmy:
Można też wybierać i-ty element z listy polecenie [[i]] zapisanego po liście znaków:
Zauważcie, że Mathematica ma każdym razem wpisania wartości np. listy w out pakiet wypisuje (powtarza to co
wpisaliśmy), jest to czasem mało wygodne i nie mamy czasem potrzeby robienia "echa”. Wystarczy wtedy wpisać
polecenie:
{3,5,1}; (pamiętaj o zakończeniu znakiem ";" )
Można też wykonywać wiele poleceń na raz oddzielając poszczególne elementy znakiem ";"
Zadanie 6
Mając do dyspozycji listę: {3,5,8,9,-5,10,15,4,99,0} i wykonaj działania: dodawania, odejmowania, mnożenia,
dzielenia i potęgowania listy.
Zadanie 7
Utwórz 10 dowolnych zmiennych i wykonaj na nich dowolne operacje a następnie usuń przypisania zmiennym
wartości.
Opracowanie kursu mgr Jarosław Teodorczuk
veljarek@poczta.gazeta.pl
4
91130566.018.png 91130566.019.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin