─ćWICZENIA FONACYJNE - LISTA.doc

(35 KB) Pobierz
ĆWICZENIA FONACYJNE

ĆWICZENIA FONACYJNE

 

·         W czasie gier i zabaw ruchowych aktywizacja dzieci do wydawania odgłosów: śmiechu, niezadowolenia, stękania, zdziwienia, chuchania, cmokania, mruczenia

·         Wymawiane samogłosek – a o u e i y oraz spółgłosek  - m n:

©      naturalna emisja głoski

©      długo i płynnie na jednych wydechu

©      rytmicznie i krótko z przerwami

©      modulowanie wysokości (wysoko nisko)

©      eksperymenty: wypowiadamy słowo wysoko, nisko i pośrednio

©      modulowanie natężęnia (głośno – cicho)

©      przedłużanie wymawianych samogłosek

©      na jednym wydechu z taką samą siłą wymawianie trzech samogłosek: [aou], a następnie [eyi].

©      wymawiamy oddzielnie: a...o...u...e...y...i oraz płynnie aoueyi

©      wymawiamy samogłoski a,o,e,u,i,y, kolejno: bezgłośnie, szeptem, półgłosem i głośno

©      zabawa w echo - głośna i cicha wymowa samogłosek – wymawiamy głośno np. [a] ”echo” powtarza je coraz ciszej a a a …

©      głoska [a] na wycieczce – jedzie samochodem po asfaltowej, równej powierzchni - wymawiamy ją w sposób ciągły aaaaaa, wchodzi po schodach-a a a a a, płynie łódką aaaaaaaa, jedzie na koniu a a a a.... możemy tu też dołączyć ćwiczenia zmiany wysokości i natężenia głosu

©      ćwiczenie king kong ( wypowiadanie głoski a i bicie się po klatce jak king kong)

©      usypiamy lalkę - lalka płacze uuu, dziecko huśta ją i stara się uspokoić – aaaaa, lalka płacze nadal – eeee , podchodzi pajac, dziwi się – oooo, podchodzi myszka, zaczyna śpiewać jej kołysankę – iiiii …

©      leżąc na wznak kładziemy otwartą dłoń lekko stroną wewnętrzną na twarzy i — nie uciskając dłonią nosa i warg wymawiamy głoskę mmm płynnie, a potem m...m...m...m w sposób przerywany. staramy się zaobserwować wibracje i drżenia, jakie wywołuje głoska m ( to samo z głoską n)

©      „misie” – dzieci leżą na dywanie naśladując śpiące zimą misie – oddychają nosem, buzia zamknięta. budzą się, ziewają – wdech i wydech ustami. ziewanie łączymy z wymową samogłoski [a] –fonację zaczynamy cicho, łagodnie, na wydechu

©      zabawa „Wiosna i misie” budzą się wiosną, cieszą się z jej przyjścia, pomrukują z zadowolenia, śpiewają: mmma mmmo mmmu mmme mmmy, potem przedłużamy także samogłoski: mmmmaaaaa,mmmmoooo,mmmuuu,mmmeee,mmmyyy…

©      dodajemy do głosek m i n samogłoski, pamiętając o utrzymaniu dźwięku na jednym tonie:

ma, mo, me, mu, mi, my,

na, no, ne, nu, ni,ny,

am, om. em, um. im. ym.

an, on, en, un, in, yn,

©      mówimy krótki wierszyk, każdy inną wysokością

©      mruczenie piosenki

©      wymawianie coraz dłuższych zdań na jednym wydechu

 

·         Wykorzystanie onaomatopeji

©      przykładowe onomatopeje które można wykorzystać do ćw. fonacyjnych: iu iu (osiołek), eo eo (karetka), miau (kotek), hau hau (pies)

©      mały piesek (szczeka cicho, wysoko) duży pies (szczeka głośno, nisko)

©      ćwiczenia na akcent na onomatopejach: halo halo, kuku kuku, kici kici, pif paf, puk puk, bach, bęc, a psik

©      ćwiczenia izometryczne: chodzenie „tupu tupu”, klaskanie „tik tak”

©      swobodnie wymawiamy: mniam, mniam, jakbyśmy delektowali się jakimś smakołykiem

 

·         Ćwiczenia na rytm:

©      logorytmika,

©      rytmizowanie imion

©      mówienie rytmiczne (w takt) – wybijanie rytmu wymawianych słów z szeroko otwartymi ustami (mówienie sylabami)

©      wypowiadanie słów oraz ich wyklaskiwanie,

 

·         Ćwiczenia na tempo:

©      wybijanie tempa na bębenku i wypowiadanie słów zgodnie z nim (szybko, wolno)

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin