Pięć ścieżek i dziesięć stopni bodhisattwy - Geshe Rabten Rinpocze.pdf

(66 KB) Pobierz
Piec sciezek i Dziesiec stopni
PICIEEKIDZIESI
STOPNI
GesheRabtenRinpocze
Dladobrawszystkichistotzj¦zykaangielskiegoprzetłumaczyła DolkarYeshe .
Obytobyłopomy±lne.PokłonDakiniom.
Istniejepi¦¢nast¦puj¡cychposobie±cie»ek,naktórychrozwijasi¦bodhisattwa:
1)±cie»kanagromadzenia( sambharamarga )
2)±cie»kauczeniasi¦,b¡d¹przygotowania( prayogamarga )
3)±cie»kawidzenia( darshanamarga )
4)±cie»kaintensywnejkontemplacji( bhavanamarga )
5)±cie»kawyzwolenia,b¡d¹nieuczeniasi¦wi¦cej( vimuktimarga )
Kiedybodhicittazostanierozwini¦tadomomentu,wktórymstajesi¦naturalnaiwro-
dzona,bodhisattwawpełniosi¡gn¡ł sambharamarga (±cie»k¦nagromadzenia,którapo-
siadarównie»ni»szepoziomy).Osi¡gasi¦wtedywieleduchowychmocy( rddhi ),takich
jaknaprzykładmocpsychiczna( mahabhijna ),któraumo»liwiabodhisattwieczytanie
wmy±lachinnychludzi,obdarzagowiedz¡oprzeszłychiprzyszłychwydarzeniachw»y-
ciuinnychistot,zdolno±ci¡latania,posiadaniawieluciał,itakdalej.Bodhisattwanie
koncentrujesi¦naposzczególnychtechnikachwceluosi¡gni¦ciajakiej±mocy;mocete
pojawiaj¡si¦naturalnie.Bodhisattwajednakposiadazdolno±¢wykorzystaniaichwdo-
brymcelu,poniewa»mocetepomagaj¡mubardzowwidzeniukarmy,ocenianiurozwoju
ipotencjałuduchowegoinnychistot,czys¡one,czyte»nie,wstanie,wktórymmo»-
naimpomócwucieczcezsamsary.Bodhisattwamo»ezobaczy¢,wjakimmiejscuistoty
mog¡otrzyma¢naukiodbuddówibodhisattwówwró»nychczystychkrainach( buddha
kshetra ; sangs.rgyaskyizhing , sang.gyekyezhing ).Wieleinnychcnótrównie»rozwijasi¦
ubodhisattwy.
Wtymczasienajwa»niejsz¡rzecz¡dlabodhisattwówjestmedytowanienapustk¦,
którejwci¡»niepostrzegaj¡jasnoiklarownie.Kiedypustkastajesi¦bardziejzrozumiała,
oczywista,osi¡ganajestdruga±cie»ka,±cie»kauczeniasi¦;etaptenpoprzedzabezpo±red-
nioosi¡gni¦ciestanuarya-bodhisattwy(wzniosłegobodhisattwy).
Nast¦pnie,podługiejpraktycemedytacji,wumy±lebodhisattwynarastapoczucie,»e
medytuj¡cyumysłipustkas¡jednym,jakwodawlewanadowody(uczucietomo»ejednak
1
 
by¢myl¡ce). Oznaczatoosi¡gni¦cie±cie»kiwidzenia,istanuarya-bodhisattwy .
Chocia»arya-bodhisattwanadalposiadastar¡karm¦,jakrównie»pewnesplamienia,od
tegomomentuniestworzyju»»adnejnowejkarmy,nast¦pujete»uniegoogromnywzrost
mocypsychicznych.Naprzykładarya-bodhisattwazaczynazyskiwa¢mocpozwalaj¡c¡
munawykorzenianieprzeszłejkarmy,anawetgł¦bszychsplamie«.Poniewa»istniejewiele
ró»nychwarstw avarana (zaciemnie«),musz¡oneby¢usuwanekolejno,jednapodrugiej.
Wrazzewzrostemmocypsychicznychbodhisattwausuwakolejnewarstwy.
Dzi¦kibezpo±redniemudo±wiadczeniupustkina±cie»cewidzenia,bodhisattwausuwa
pierwsz¡warstw¦zaciemnie«,b¡d¹splamie«( kleshavarana ).Bodhisattwaposiadateraz
wi¦ksz¡m¡dro±¢,poniewa»mniejjestwarstwsplamie«,zakrywaj¡cych,czyte»ukrywa-
j¡cychrzeczywisto±¢.Napierwszychdwóch±cie»kachzaciemnienias¡tłumione,alenie
wpełniwykorzenione,mog¡wi¦cponowniesi¦pojawi¢.Na±cie»cewidzeniajednakjedna
znichzostajeusuni¦tanazawsze.
Istniejedziesi¦¢warstwzaciemnie«splamie«.S¡onejakdziesi¦¢warstwtkaniny,ukry-
waj¡cychrzeczywisto±¢,imusz¡zosta¢starte,lubzmyte. Praktykuj¡cyusuwazasłony
pokrywaj¡cerzeczywisto±¢,wtensamsposób,wjakipierzesi¦tkanin¦–u»y-
waj¡cmydławilo±ciproporcjonalnejdoilo±cipokrywaj¡cegoj¡brudu.
Istniejedziesi¦¢poziomówarya-bodhisattwy( dashabhumi ; sa.bcu , sa.chu ):
1)StanWielkiejRado±ci( pramudita )
2)StanNieskazitelnejCzysto±ci( vimala )
3)StanIluminacji( prabhakari )
4)StanPromiennejM¡dro±ci( arcishmati )
5)StanNiezwyci¦»onejMocy( sudurjaya )
6)StanBezpo±redniejObecno±ci( abhimukhi )
7)StanDalekoSi¦gaj¡cy( durangama )
8)StanNiezachwianejStało±ci( acala )
9)StanChwalebnejM¡dro±ci( sadhumati )
10)StanNagromadzeniaChmurDharmy( dharmamegha )
StanWielkiejRado±ci, pramudita ,osi¡ganyjestna±cie»cewidzenia,awszystkiepozo-
stałedziewi¦¢osi¡ganychjestna±cie»ceintensywnejkontemplacji.Naka»dymzkolejnych
dziesi¦ciupoziomówbodhisattwapowi¦kszaswojecnotyipokonujecorazwi¦cejzaciem-
nie«.
Wpewnychtekstachistniej¡opisyzwi¦kszaniasi¦cnótnaka»dympoziomie,win-
nychcnotyosi¡ganenapoziomachs¡niezliczone.Wszystkietepoziomys¡poł¡czonym
wzajemniestrumieniem.
Naka»dymzpierwszychsiedmiupoziomówoczyszczanajestjednawarstwazaciemnie«
splamie«.Napoziomieósmym,StanieNiezachwianejStało±ci,usuwanes¡pozostałetrzy
2
warstwy,takwi¦cbodhisattwastajesi¦wtedycałkowiciewolnyod kleshavarana .Wod-
niesieniudostopniausuni¦ciasplamie«,bodhisattwauznawanyjestzarównegoni»szemu
poziomowiarhatów,alewkontek±cienagromadzonychprzezniegocnót,bodhisattwajest
napoziomieznacznieodnichwy»szym.Splamieniatezostaj¡całkowicieusuni¦tedzi¦ki
medytacjinapustk¦;napoziomieósmymnast¦pujeszczególniesilnywzrostmocymedy-
tacjinapustk¦.
Napoziomiedziewi¡tym,StanuChwalebnejM¡dro±ci,bodhisattwazaczynanareszcie
usuwa¢zaciemnienie-m¡dro±ci– jneyavarana .Jestonobardzosubtelneitrudnojezauwa-
»y¢.Je±lidogarnkawło»ymytroch¦czosnku,albocebuli,anast¦pnieusuniemyje,zapach
pozostanie.Wtensamsposób,chocia»splamieniezostałousuni¦te,zaciemnienietowci¡»
pozostaje.NapoziomieStanuChwalebnejM¡dro±cibodhisattwaznajdujesi¦ju»poza
samsar¡,alejegom¡dro±¢niejestjeszczewpełnidoskonała.Wtympunkciebodhisattwa
mo»erozpozna¢izacz¡¢usuwa¢ostatnipozostałyczynnikzaciemniaj¡cyrzeczywisto±¢:
zaciemnieniem¡dro±ci.Bezusuni¦ciazaciemnieniam¡dro±cibodhisattwaniejestwsta-
niepomaga¢istotomwstopniu,wjakimpomagaimwpełnio±wieconybudda.Stopie«,
wjakimjeste±wstaniepomaga¢innymzale»yodgł¦bitwojejwłasnejm¡dro±ci.
Je±lizaciemnieniesplamieniajestjakskaleczenie,którenatychmiastowocujecierpie-
niem,zaciemnieniem¡dro±cijestjakbezbolesnabliznapozostaj¡capozaleczonymska-
leczeniu. Skaleczeniezostałouleczone,alejednakwpostacibliznypozostaje.
PoziomStanuNagromadzeniaChmurDharmy jestpoziomembezpo±redniopoprze-
dzaj¡cymStanBuddy,naktórymostatnie±ladyzaciemnieniam¡dro±cizostaj¡usuni¦te.
Usuwaniezaciemnie«przypominausuwaniecorazbardziejdelikatnychiprzejrzystychwe-
lonów.Rozwijanieduchowychmocyjestnatomiastjaknoszeniecorazsilniejszychszkieł
okularów,umo»liwiaj¡cychcorazwyra¹niejszewidzenie.Napoziomiebuddy,wszystkieza-
ciemnienias¡usuni¦te.Nawetniewielkacz¦±¢umysłubuddypostrzegawszystkierzeczy
jasnoiwyra¹niewtymsamymczasie.Nawet,je±linaniebiejestniewielkachmurka,wci¡»
powodujepowstanieniewielkiegocienianaziemi.Alezchwil¡znikni¦ciachmury,sło«ce
mo»eo±wietli¢wszystko.NapoziomieStanuNagromadzeniaChmurDharmybodhisattwa
medytujenapustk¦zdoskonał¡koncentracj¡.Chocia»pustkamo»eby¢postrzeganaprzez
bodhisattw¦nadziesi¡tympoziomiewyra¹nieikompletnie,niejestonjeszczewstanie
postrzega¢pustkiizjawisksymultanicznie.Buddajednak»epostrzegazjawiskaipustk¦
tymsamymczasie.Rzeczys¡pozbawioneniezale»negosamo-istnienia,alesamewsobie
nies¡pustk¡.Wmomencieznikni¦ciaostatniego±laduzaciemnieniam¡dro±ci,istnienie
zjawiskipustkanaglepojawiaj¡si¦razem.Wtymmomenciebuddawidzizjawiskowo±¢
ipustk¦symultanicznie,nietylkozapomoc¡percepcjioka,alerównie»zapomoc¡po-
zostałychrodzajówpercepcjizmysłowych.Zchwil¡osi¡gni¦ciastanubuddy,zyskujesi¦
nietylkowiedz¦onajgł¦bszejnaturzewszystkiego,alerównie»ostatecznedoskonałece-
chyciała–jaknaprzykładzdolno±¢dołatwegopowielaniaciała,wniesko«czonejliczbie
wtymsamymczasie–arównie»imowy–tak,»ejestsi¦wstaniedawa¢naukidowolnej
istociebez»adnegowysiłku.
Doskonało±¢mowybuddyjestnieograniczona.Je±li,naprzykład,tysi¡cludzizada
ka»dyinnepytanie,winnymj¦zyku,alewtymsamymczasie,budda,wypowiadaj¡c
3
tylkojednosłowo,jestwstanieodpowiedzie¢nawszystkietepytania.Mynieposia-
damywewn¦trznejmocypozwalaj¡cejnamnawykonywanietakiegorodzajudziałania,
zpowodunaszych avarana (zaciemnie«).Mowabuddymarazem64doskonałewła±ci-
wo±ci:słodycz,delikatno±¢,zdolno±¢przyci¡gania,którasprawia,»eludziepragn¡jej
słucha¢,wła±ciwo±¢obdarzaniaspokojemka»dego,ktojejsłucha,itakdalej.Doskonałe
wła±ciwo±ciciała,mowyiumysłubuddyzostałyopisanewwielusutrach,awszystkie
razemzaprezentowanezostaływdzieleLamyTsongKhapy(„OceanyChmurModlitw”;
stod.sprinrgya.mtshodo.tringya.tso .JesttomodlitwadobodhisattwyMandziu±riego,
zawieraj¡caopisywła±ciwo±ciciała,mowyiumysłubuddy).
Istniejestodwana±cieró»nychdoskonałychwła±ciwo±ciciałabuddy. Zadaniembud-
dyjestpomaganieczuj¡cymistotom;je±lioka»esi¦topomocne,wjednejse-
kundziemo»ewyemanowa¢tyleciał,ilejestczuj¡cychistot,lubte»pojawi¢
si¦wdowolnejpostaci,jakoistotalubobiekttakijakdrzewa,woda,itak
dalej. Buddaprezentujetenrodzajcudownegodziałaniatylkoiwył¡cznie,abypomaga¢
istotomwznalezieniuwyj±ciazsamsary.
Abyotrzyma¢tak¡pomoc,musimyzwłasnejstronynawi¡za¢kontaktzbudd¡.Wno-
cy±wiatłoksi¦»ycaodbijasi¦ka»dymfragmencieczystejigładkiejpowierzchnijeziora,
aleje±lipowierzchniajestzm¡cona,czywzburzona,±wiatłoniemo»eo±wietli¢jejcał-
kowicie,anisi¦odniejodbi¢.Kiedypowierzchniajestgładkaiczysta,odbicieksi¦»yca
wygl¡dadokładnietak,jakksi¦»ycnaniebie.Wtensamsposóbpomocbuddydosi¦ga
wszystkichistotwrównymstopniu,ró»nisi¦jedyniestopie«przyjmowaniajejprzezsa-
meistoty.Znaszejstronymusimynawi¡za¢kontaktzbudd¡.Je±liniebyłobypotrzeby
działaniaznaszejwłasnejstrony,buddaju»dawnowyci¡gn¡łbynaszsamsary.Bud-
daposiadaostateczn¡ mahakarunika (doskonałewspółczucie),takwi¦cniepozostawiłby
istotsamymsobiewcierpieniu,je±lidzi¦kiwłasnymtylkowysiłkombyłbywstanieje
zniegowyzwoli¢.Je±liuderzyszwswoj¡lew¡dło«praw¡,lewadło«musiby¢obecna,
abyotrzyma¢uderzenie,inaczejniewytworzysi¦»adend¹wi¦k,nieb¦dziekla±ni¦cia.
Zchwil¡,kiedyostatniezaciemnieniazostan¡usuni¦te,adoskonało±¢osi¡gnienaj-
wy»szypoziom,nieistniejenic,czegoniebyliby±mywstaniedokona¢.Mo»emypowiela¢
naszeciaławniesko«czono±¢,udziela¢nauknawszystkichpoziomach,poczynaj¡codpo-
cz¡tku±cie»ki,a»dojejowocu.Doskonało±¢umysłubuddyprzejawiasi¦wtym,»enawet
niewielkajegocz¦±¢wiewszystkoonaturzewszystkiego.Stanbuddyjestskutkiemwielu
przyczyn,osi¡gni¦tympoprzezniewiarygodn¡wprostilo±¢iczaspo±wi¦conypraktyce
Dharmy.
PotymjakhistorycznyBuddaakjamunizako«czyłswojenauczanienaziemi,
awszystkieistoty,któremaj¡ckarm¦umo»liwiaj¡c¡zobaczenieGo,isłuchanieJego
nauk,skorzystałyztejmo»liwo±ci,odszedł,abykontynuowa¢sw¡prac¦winnychwy-
miarach.Chocia»jegoformaznikn¦ła,wci¡»mo»epomaga¢istotomwinnychformach.
Buddowiemog¡przyjmowa¢zwyczajneformy,takiejakprzyjaciel,guruitakdalej.
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin