Wszystko o kasach rejestrujÄ…cych(1).pdf

(726 KB) Pobierz
http://ksiegowosc.inforlex.pl/opracowania-kompleksowe/drukuj,01
INFOR LEX Księgowość
Strona 1 z 26
Poradnik Gazety Prawnej 4/2011 z 25.01.2011, str. 5
Wszystko o kasach rejestrujących
Stan prawny na 11 stycznia 2011 r.
WOJCIECH JAWORSKI, JOANNA DMOWSKA, EWA SŁAWIŃSKA, ANNA POTOCKA
Opracował MACIEJ MUREK
WYŚLIJ PYTANIE
pgp@infor.pl
Obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku naleŜnego przy zastosowaniu kas
rejestrujących istnieje od początku funkcjonowania podatku VAT w Polsce. Kasy rejestrujące
(fiskalne) są instrumentem zmuszającym podatnika do ewidencjonowania obrotu, który nie musi być
dokumentowany w inny sposób. Przynoszą one równieŜ wymierne korzyści podatnikom –
właścicielom kas. Dzięki kasom mogą oni skuteczniej kontrolować swoich pracowników – kasjerów, w
zakresie ich uczciwości w odprowadzeniu gotówki za sprzedany towar. Klient otrzymujący paragon
fiskalny ma większe moŜliwości sprawdzenia prawidłowości podsumowania przez sprzedawcę
wartości zakupionych towarów czy wydanej przez kasjera reszty gotówki. Choć sam obowiązek
stosowania kas rejestrujących funkcjonuje od lat, nadal przepisy wykonawcze określające
szczegółowe zasady ewidencjonowania obrotu oraz grupy podmiotów lub czynności zwolnionych z
tego obowiązku budzą szereg wątpliwości interpretacyjnych.
„Poradnik” stanowi rodzaj przewodnika pozwalającego zrozumieć zasady obowiązujące w zakresie
stosowania kas fiskalnych. Dzięki licznym przykładom i poradom z pewnością odpowie na
zdecydowaną większość pytań nurtujących podatników. Zapoznanie się z przedstawionymi w
przystępnej formie regulacjami podatkowymi pomoŜe ustrzec się przed błędami, które w tym
przypadku mogą nieść powaŜne konsekwencje podatkowe, a takŜe karnoskarbowe dla podatników,
którzy źle rozpoznają moment powstania u nich obowiązku rejestracji za pomocą kas fiskalnych, czy
teŜ nieprawidłowo będą je obsługiwać.
Stosowanie kas fiskalnych
Podatnicy dokonujący sprzedaŜy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej
oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku naleŜnego przy
zastosowaniu kas rejestrujących. Obowiązek ten, co do zasady, powstaje, jeŜeli podatnik przekroczył
w poprzednim roku podatkowym obroty na rzecz ww. podmiotów w wysokości 40 000 zł. W
przypadku podatników rozpoczynających sprzedaŜ w danym roku podatkowym obowiązek ten
powstaje z dniem przekroczenia kwoty obrotu w wysokości 20 000 zł.
Przepisy regulujące stosowanie kas rejestrujących
Każdy podatnik zobowiązany jest prowadzić ewidencję księgową w sposób wystarczająco szczegółowy do celów
stosowania VAT oraz kontroli przez organ podatkowy. Polski ustawodawca zarówno w „starej” ustawie z dnia 8
stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz.U. nr 11, poz. 50 z późn. zm.), jak i w
aktualnie obowiązującej ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 54,
poz. 535 z późn. zm.; ost. zm. Dz.U. z 2010 r. nr 247, poz. 1652; dalej „ustawa o VAT”) nakłada na podatników
dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników
ryczałtowych obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot VAT przy zastosowaniu kas rejestrujących. Ustawowy
http://ksiegowosc.inforlex.pl/opracowaniakompleksowe/drukuj,01,I14.2011.004.000...
20110623
657091789.002.png
INFOR LEX Księgowość
Strona 2 z 26
obowiązek w tym zakresie dotyczy wszystkich podatników, natomiast na podstawie posiadanej delegacji Minister
Finansów, w drodze kolejno wydawanych rozporządzeń wykonawczych, systematycznie określa grupy podmiotów,
czynności zwolnionych z tych obowiązków, powoli ograniczając te zwolnienia.
Przepisów regulujących omawiany w „Poradniku” temat należy szukać w:
1) art. 111 ustawy o VAT;
2) rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych
na zakup kas rejestrujących (Dz.U. nr 257, poz. 1733). Nowe rozporządzenie zasadniczo odpowiada regulacjom
zawartym w dotychczas obowiązującym rozporządzeniu z dnia 19 grudnia 2008 r. W uzasadnieniu projektu podano,
że utrzymano dotychczasowe zasady odliczeń kwot wydatkowanych z tytułu nabycia kas. Utrzymano również
regulację co do wymogów związanych z dokumentowaniem uprawnień do dokonania odliczeń oraz rozkład kwoty
odliczenia w okresie rozliczeniowym, uzależniony od wybranego przez podatnika rodzaju rozliczenia (miesięczne lub
kwartalne). Zachowano również warunki związane z dokonaniem odliczenia oraz wymogi, których nieprzestrzeganie
skutkuje koniecznością zwrotu odliczonych lub wypłaconych kwot części wydatków poniesionych na ich zakup.
Utrzymano dotychczasowe regulacje w zakresie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych za zakup kas
rejestrujących przez podatników świadczących usługi przewozu osób taksówkami. W rozporządzeniu budzi
wątpliwości tylko jeden zapis. Mianowicie według nowego rozporządzenia podatnicy, u których podatek naliczony
jest równy lub wyższy od należnego, mogą otrzymać zwrot ulgi w wysokości 25% kwoty odpowiadającej 90% ceny
zakupu netto kasy, ale nie więcej niż 175 zł (w przypadku podatników rozliczających się miesięcznie) lub 50%
kwoty odpowiadającej 90% ceny zakupu netto kasy, ale nie więcej niż 350 zł (w przypadku podatników
rozliczających się kwartalnie). W stosunku do poprzedniego rozporządzenia Minister Finansów zdecydował się na
dodanie limitów kwotowych ulgi. Zakładając, że podatnik nie może przekroczyć tego limitu kwotowego, wykazując
kwotę ulgi (do zwrotu) w deklaracji, oznacza to, że podatnicy kupujący więcej niż jedną kasę w ww. sytuacji
uzyskają jednorazowo zwrot kwot wydatkowanych na zakup kas w ograniczonym zakresie (w stosunku do stanu
prawnego obowiązującego do końca 2010 r.);
3) rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia
ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. nr 224, poz. 1797);
4) rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji
przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. nr 138, poz. 930);
5) rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych,
którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz.U. nr 212, poz. 1338, z późn. zm.)
– znowelizowane 23 grudnia 2010 r. Tak jak większość zmiana ta spowodowana została zmianą stawek VAT. Nowe
regulacje wprowadzają większą elastyczność w zakresie zapisywania stawek podatkowych w kasach rejestrujących.
Zmieniono sztywne przyporządkowanie stawek podatkowych do oznaczeń literowych A–G, którymi na paragonach i
raportach drukowanych przez kasy rejestrujące oznaczane były tzw. grupy podatkowe (np. asortyment towarów,
usług objętych stawką 22%). Utrzymano jedynie, z pewnymi ograniczeniami, przyporządkowanie stawki
podstawowej do oznaczenia literowego „A”. Ponadto dokładnie zdefiniowano pojęcie stawki podstawowej, która ma
być przyporządkowana oznaczeniu literowemu „A”. Jest to stawka 22% oraz stawki, które zastępują ją w okresie
przejściowym (23%, 24%, 25%). Dla starszych typów kas, których program działania przewiduje mniejszą niż
siedem liczbę grup podatkowych oraz w okresie pięciu miesięcy po zmianie stawek dla wszystkich typów kas
dopuszczono zastosowanie w zasadzie dowolnej metody przyporządkowania stawek określonym oznaczeniom
literowym;
6) ustawie z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (t.j. Dz.U. z 2007 r., nr 111 z późn. zm.).
ZAPAMIĘTAJ
Kasa jest urządzeniem samodzielnym lub może stanowić część składową systemu kasowego.
http://ksiegowosc.inforlex.pl/opracowaniakompleksowe/drukuj,01,I14.2011.004.000...
20110623
657091789.003.png
INFOR LEX Księgowość
Strona 3 z 26
W tym miejscu warto zapoznać się z broszurą przygotowaną w grudniu 2010 r. przez Ministerstwo Finansów na
temat praw i obowiązków podatnika rozpoczynającego ewidencjonowanie za pomocą kasy rejestrującej.
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących
działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku
należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Stosownie do regulacji zawartych w rozporządzeniu Ministra
Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. oraz z dnia 26 lipca 2010 r. obowiązek ten, co do zasady, powstaje jeżeli
podatnik przekroczył w poprzednim roku podatkowym obroty na rzecz ww. podmiotów w wysokości 40 000 zł. W
przypadku podatników rozpoczynających sprzedaż w danym roku podatkowym obowiązek ten powstaje z dniem
przekroczenia kwoty obrotu w wysokości 20 000 zł. Obowiązek ten również dotyczy podatników, bez względu na
wysokość osiąganego obrotu, jeżeli prowadzą działalność w zakresie wymienionym w § 4 ww. rozporządzeń. Wraz z
utratą prawa do korzystania ze zwolnienia od ewidencjonowania przy zastosowaniu kas, podatnik musi dokonać
wyboru kasy, która będzie mu służyła do prowadzenia ewidencji. Wybór ten powinien być poprzedzony
odpowiednią analizą. Podatnik powinien wziąć pod uwagę, czy w jego przypadku najlepszym rozwiązaniem będzie
zakup urządzenia pozwalającego na rejestrowanie tylko prostych wymaganych przepisami informacji (np. wartości
obrotu z podziałem na stawki podatkowe), czy też powinno ono być wyposażone w bardziej złożone funkcje (np.
rejestrację stanów magazynowych, rozliczanie kasjerów). Celowym jest też rozważenie, czy właściwszym
urządzeniem będzie kasa przenośna czy stacjonarna, współpracująca z komputerem czy nie, prowadząca rejestr
sprzedaży w postaci kopii paragonów na nośniku papierowym czy też w formie zapisu elektronicznego. Sprawą
znaczącą przy wyborze kasy jest również wzięcie pod uwagę, jakie możliwości w zakresie konstruowania nazwy
towaru lub usługi dają rozwiązania zawarte w danym typie kasy. Należy wybrać rozwiązanie najbardziej właściwe z
punktu widzenia profilu działalności podatnika.
Jakie prawa i obowiązki ma podatnik, który rozpoczyna ewidencję przy użyciu kasy
Zgłoszenie o liczbie kas
Przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej podatnik zobowiązany jest do złożenia
pisemnego zgłoszenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o liczbie kas rejestrujących, które zamierza
stosować, oraz miejscu (adresie) ich używania. Podatnicy, którzy dokonują zgłoszenia jednej kasy, mogą to zrobić
na formularzu zgłoszenia o miejscu instalacji kasy (załącznik nr 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28
listopada 2008 r.), o ile zgłoszenie to zostanie złożone przed powstaniem obowiązku ewidencjonowania.
Fiskalizacja kasy rejestrującej
Dokonanie fiskalizacji kasy rejestrującej oznacza jednokrotną i niepowtarzalną czynność inicjującą pracę modułu
fiskalnego kasy wraz z pamięcią fiskalną kasy, zakończoną wydrukiem pierwszego dobowego raportu fiskalnego. Na
podstawie zgłoszenia dokonanego przez podatnika, fiskalizację kasy powinien przeprowadzić upoważniony
(legitymujący się identyfikatorem nadanym przez producenta lub importera) pracownik serwisu. Producent lub
importer kasy odpowiedzialny jest za warunki zorganizowania i prowadzenia serwisu kas i on wskazuje serwis
właściwy dla danego typu kas.
Zgłoszenie kasy w celu otrzymania numeru ewidencyjnego
Podatnik powinien dokonać zgłoszenia kasy w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji do właściwego naczelnika
urzędu skarbowego, w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy zgodnie z załącznikiem nr 3 rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r.
Wpisy w książce kasy
Po otrzymaniu numeru ewidencyjnego kasy należy nanieść go w sposób trwały na obudowę kasy. Ponadto należy
dokonać wpisów przewidzianych do wykonania przez podatnika w książce kasy, dołączanej przez sprzedawcę kasy
http://ksiegowosc.inforlex.pl/opracowaniakompleksowe/drukuj,01,I14.2011.004.000...
20110623
657091789.004.png
INFOR LEX Księgowość
Strona 4 z 26
do każdego urządzenia. Podatnik obowiązany jest również umożliwiać dokonanie w książce kasy wpisów
serwisantowi kasy. Książka kasy powinna być przechowywana przez cały okres użytkowania kasy oraz udostępniana
na żądanie właściwych organów. W przypadku utraty książki kasy podatnik powinien zwrócić się niezwłocznie do
prowadzącego serwis kas o wydanie duplikatu oraz powiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Na stronie tytułowej nowej książki musi być umieszczony napis: „Duplikat”.
Sprzedaż i ewidencjonowanie obrotu
Po fiskalizacji kasy należy dokonywać zaewidencjonowania każdej sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1
ustawy oraz wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży, jak również wydawać oryginał
wydrukowanego dokumentu nabywcy towaru lub usługi. Podatnicy obowiązani są rozpocząć w wyznaczonym
terminie ewidencjonowanie przy zastosowaniu co najmniej 1/5 (w zaokrągleniu w górę do liczb całkowitych) liczby
kas, która została zgłoszona przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego jako niezbędna do
prowadzenia ewidencji we wszystkich miejscach sprzedaży. Od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca
podatnicy są obowiązani zainstalować i zastosować do prowadzenia ewidencji kolejne kasy w liczbie nie mniejszej
niż liczba kas przypadająca do zorganizowania ewidencji w pierwszym miesiącu.
Sporządzanie raportów i przechowywanie dokumentów kasowych
Na użytkowniku kasy (podatniku) ciąży obowiązek sporządzania raportu fiskalnego dobowego po zakończeniu
sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym,
sporządzania raportu fiskalnego za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie
później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu. Dokumenty kasowe powinny być
przechowywane przez okres wymagany w ustawie o VAT, tj. do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania
podatkowego oraz w Ordynacji podatkowej zgodnie z warunkami określonymi w ustawie o rachunkowości. W
okresie przejściowym, na zasadzie wyjątku, kopie dokumentów sporządzonych przez kasę na nośniku papierowym,
potwierdzających dokonanie sprzedaży do dnia 31 grudnia 2011 r. podatnicy są obowiązani przechowywać nie
krócej niż przez okres 2 lat, licząc od końca roku, w którym nastąpiła ta sprzedaż.
Przegląd techniczny
Kasy rejestrujące powinny być zgłaszane do obowiązkowego przeglądu technicznego u właściwego serwisanta co
24 miesiące. W przypadku kas o zastosowaniu specjalnym przeznaczonych do prowadzenia ewidencji przy
świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami, obowiązkowego przeglądu dokonuje się nie rzadziej niż
w terminach wymaganych dla ponownej legalizacji taksometru, używanego do współpracy z kasą, określonych w
odrębnych przepisach o prawnej kontroli metrologicznej. Kasy, które zostały przez podatnika utracone a następnie
odzyskane, powinny być również poddane obowiązkowemu przeglądowi technicznemu. Nieprawidłowości w pracy
kasy należy niezwłocznie zgłaszać prowadzącemu serwis kasy.
Ulga z tytułu nabycia kasy rejestrującej
Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy o VAT podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku
należnego w obowiązujących ich terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup kasy
rejestrującej w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł. Natomiast dla
podatników, którzy wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub są podatnikami zwolnionymi od
podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT, określono specjalne warunki, których spełnienie
umożliwia zwrot określonych przepisami części kwot wydatkowanych na zakup kas. Dokonanie zwrotu następuje
pod warunkiem:
§ posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą,
http://ksiegowosc.inforlex.pl/opracowaniakompleksowe/drukuj,01,I14.2011.004.000...
20110623
657091789.005.png
INFOR LEX Księgowość
Strona 5 z 26
§ złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia
ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania,
§ złożenia zgłoszenia o miejscu instalacji kasy rejestrującej wymagane na podstawie przepisów dotyczących
kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania,
§ rozpoczęcia ewidencjonowania nie później niż w obowiązujących terminach.
Tryb odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących
Odliczenie kwot może być dokonane w rozliczeniu podatku VAT za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto
ewidencjonowanie przy zastosowaniu kas, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym. Zwrot kwot
następuje na wniosek podatnika wykonującego wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub zwolnionego z
podatku VAT, składany do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, zawierający:
§ imię i nazwisko lub nazwę podatnika,
§ jego dane adresowe oraz numer identyfikacji podatkowej,
§ dane identyfikujące podmiot prowadzący serwis kas oraz który dokonał fiskalizacji kasy,
§ oryginał faktury potwierdzającej zakup wraz z dowodem zapłaty całej należności za kasę rejestrującą,
§ informację o numerze rachunku bankowego, na który należy dokonać zwrotu.
Urząd skarbowy podatnikowi wykonującemu ww. czynności zwolnione dokonuje zwrotu w ciągu 25 dni od dnia
złożenia wniosku.
Obowiązek zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup
Podatnicy są obowiązani do zwrotu uprzednio odliczonych lub zwróconych kwot w związku z ich wydatkowaniem na
zakup kas rejestrujących w przypadku, gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:
§ zaprzestaną ich używania,
§ zaprzestaną działalności,
§ nastąpi otwarcie likwidacji,
§ zostanie ogłoszona upadłość,
§ nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), a następca prawny nie będzie dokonywał sprzedaży, o
której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT.
§ dokonają odliczenia ulgi nie spełniając wszystkich warunków, które uprawniają ich do korzystania z odliczenia.
Warunki zmiany serwisu kas
Podatnik może skorzystać z możliwości zmiany serwisu kas. Zmiana prowadzącego serwis kas niewynikająca z
naruszenia warunków jego prowadzenia może być dokonana na wniosek podatnika za zgodą producenta lub
importera, z tym że nie może on odmówić zgody na zmianę prowadzącego serwis kas, jeżeli warunki cenowe i inne
miejsca jego świadczenia są korzystniejsze dla podatnika. O zmianie tej producent lub importer zawiadamia
naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni od jej dokonania.
Źródło: Ministerstwo Finansów
Jak zwrócić ulgę za zakup kasy rejestrującej
http://ksiegowosc.inforlex.pl/opracowaniakompleksowe/drukuj,01,I14.2011.004.000...
20110623
657091789.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin