Temat: Gwiazdka radości – symetria i geometria – płaskie origami z trójkąta Integracja plastyki, geometrii i języka polskiego Poziom: V lub VI klasa szkoły podstawowejAutor: Monika Bielat-Sobiczewska
CELE
· Poznanie techniki: płaskie origami z trójkąta
· Poznawanie właściwości, cech trójkąta równobocznego oraz sześciokąta, sposobów ich otrzymywania
· Rozróżnianie i tworzenie kompozycji symetrycznej, statycznej, dynamicznej
· Zrozumienie sposobów komunikacji poprzez kolor, słowo, znak, symbol
· Wyzwalanie radości tworzenia.
TREŚCI
· Działania plastyczne w różnych materiałach, technikach i formach
· Kształtowanie otoczenia i form użytkowych (racjonalność, funkcjonalność, estetyka)
· Sposoby komunikacji poprzez kolor, słowo, znak, symbol.
METODY:podające (opis, objaśnienia, wyjaśnienia, pogadanka) eksponujące, praktyczne, praksyjne.Materiały i pomoce:kartka A4 lub A5 w ciepłym kolorze, klej, nożyczki, plansze ilustrujące zasady kompozycji symetrycznej, statycznej i dynamicznej, kompozycje (płaskie origami z trójkąta).Przebieg lekcji:
1. Właściwości trójkąta równobocznego, geometryczny sposób jego wykreślania – powtórzenie.
2. Przypomnienie zasad kompozycji symetrycznej, statycznej i dynamicznej z wykorzystaniem plansz, np.:
3. Konstrukcyjna metoda otrzymywania trójkąta równobocznego z prostokąta (format A4 lub jego proporcjonalne wielkości).
4. Wykorzystanie pozostałych elementów z prostokąta.
5. Wykonanie gwiazdki (w trakcie składania nauczyciel zadaje pytania mające na celu: przypomnienie, zrozumienie i rozróżnianie innych figur geometrycznych i ich właściwości oraz kompozycji symetrycznej jedno- i wieloosiowej).
6. Racjonalność i funkcjonalność wykonanego elementu (np. gwiazdka na choinkę, niekonwencjonalna kartka świąteczna, forma zaproszenia, życzeń, mini-prezent, gwiazdka z niespodzianką) - pogadanka.
7. Określenie wraz z uczniami tematu lekcji z uwzględnieniem wartości wyrazowych barw ciepłych, poruszanych zagadnień oraz techniki wykonania, zapis w zeszycie (ewaluacja zajęć).
8. Otworzenie gwiazdki – pisanie życzeń i złotych myśli, złożenie, zamknięcie i włożenie wszystkich gwiazdek do „kapelusza szczęścia i radości”.
9. Wybór – losowanie gwizdki a zarazem myśli dla siebie. Czytanie wybranych – refleksja, pogadanka.
10. Wklejanie wybranej – wylosowanej gwiazdki do zeszytu.
11. Zachęcanie uczniów do własnej twórczości w domu z wykorzystaniem poznanej techniki – propozycje nauczyciela.
Z pozostałych symetrycznych części prostokąta (część A i B) robiąc dowolne zgięcia, lub przecięcia wykonanej kompozycję symetryczną (dla przykładu propozycja nauczyciela).
motylek1701