gwiazdka radości.doc

(104 KB) Pobierz
Temat: Gwiazdka radości – symetria i geometria – płaskie origami z trójkąta

Temat: Gwiazdka radości – symetria i geometria – płaskie origami z trójkąta
     Integracja plastyki, geometrii i języka polskiego

Poziom: V lub VI klasa szkoły podstawowej
Autor: Monika Bielat-Sobiczewska

CELE

·         Poznanie techniki: płaskie origami z trójkąta

·         Poznawanie właściwości, cech trójkąta równobocznego oraz sześciokąta, sposobów ich otrzymywania

·         Rozróżnianie i tworzenie kompozycji symetrycznej, statycznej, dynamicznej

·         Zrozumienie sposobów komunikacji poprzez kolor, słowo, znak, symbol

·         Wyzwalanie radości tworzenia.


TREŚCI

·         Działania plastyczne w różnych materiałach, technikach i formach

·         Kształtowanie otoczenia i form użytkowych (racjonalność, funkcjonalność, estetyka)

·         Sposoby komunikacji poprzez kolor, słowo, znak, symbol.


METODY:
podające (opis, objaśnienia, wyjaśnienia, pogadanka) eksponujące, praktyczne, praksyjne.

Materiały i pomoce:
kartka A4 lub A5 w ciepłym kolorze, klej, nożyczki, plansze ilustrujące zasady kompozycji symetrycznej, statycznej i dynamicznej, kompozycje (płaskie origami z trójkąta).

Przebieg lekcji:

1.       Właściwości trójkąta równobocznego, geometryczny sposób jego wykreślania – powtórzenie.

2.       Przypomnienie zasad kompozycji symetrycznej, statycznej i dynamicznej z wykorzystaniem plansz, np.:

3.       Konstrukcyjna metoda otrzymywania trójkąta równobocznego z prostokąta (format A4 lub jego proporcjonalne wielkości).

4.       Wykorzystanie pozostałych elementów z prostokąta.

5.       Wykonanie gwiazdki (w trakcie składania nauczyciel zadaje pytania mające na celu: przypomnienie, zrozumienie i rozróżnianie innych figur geometrycznych i ich właściwości oraz kompozycji symetrycznej jedno- i wieloosiowej).

6.       Racjonalność i funkcjonalność wykonanego elementu (np. gwiazdka na choinkę, niekonwencjonalna kartka świąteczna, forma zaproszenia, życzeń, mini-prezent, gwiazdka z niespodzianką) - pogadanka.

7.       Określenie wraz z uczniami tematu lekcji z uwzględnieniem wartości wyrazowych barw ciepłych, poruszanych zagadnień oraz techniki wykonania, zapis w zeszycie (ewaluacja zajęć).

8.       Otworzenie gwiazdki – pisanie życzeń i złotych myśli, złożenie, zamknięcie i włożenie wszystkich gwiazdek do „kapelusza szczęścia i radości”.

9.       Wybór – losowanie gwizdki a zarazem myśli dla siebie. Czytanie wybranych – refleksja, pogadanka.

10.   Wklejanie wybranej – wylosowanej gwiazdki do zeszytu.

11.   Zachęcanie uczniów do własnej twórczości w domu z wykorzystaniem poznanej techniki – propozycje nauczyciela.

 

Z pozostałych symetrycznych części prostokąta (część A i B) robiąc dowolne zgięcia, lub przecięcia wykonanej kompozycję symetryczną (dla przykładu propozycja nauczyciela).

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin