8(3).pdf

(89 KB) Pobierz
Microsoft Word - 8.doc
1
UKŁADY ZASILANIA SILNIKÓW O ZAPŁONIE
SAMOCZYNNYM
Zadania układów zasilania silników o zapłonie samoczynnym
- doprowadzenie paliwa do komór spalania poszczególnych cylindrów w odpowiednim
czasie w cyklach pracy silnika i w odpowiedniej iloci
- nadawanie odpowiedniego kształtu strudze
- rozpylanie paliwa na krople o rednicach mniejszych od 10 m m
Dawka paliwa przy maksymalnym obcieniu silnika niedoładowanego:
55 - 70 mm 3 /dm 3 V s – ( l = 1,1 - 1,4), na biegu jałowym: około 10 mm 3 /dm 3 V s .
Cinienie wtrysku > 12 MPa.
Zespoły układu zasilania silników o zapłonie samoczynnym
- pompa wtryskowa napdzana od silnika
- wtryskiwacze
- regulator prdkoci obrotowej
- pompa zasilajca
- filtry paliwa
- przestawiacz wtrysku
- urzdzenia łczce zespoły: sprzgło i przewody paliwowe
- urzdzenia dodatkowe: wzbogacacz dawki, korektor dawkowania
- urzdzenia awaryjne, np. wyłcznik STOP
Pompy wtryskowe sekcyjne (rz dowe)
Zespół pomp tłoczcych paliwo (sekcji) umieszczonych we wspólnej obudowie, wspólnie
napdzanych i sterowanych:
- kada z sekcji doprowadza paliwo do jednego wtryskiwacza
- zmiana dawkowania od 0 do 100 % przez obrót tłoczka
- jednakowy obrót tłoczków (wspólne sterowanie)
Czynny skok tłoczka około 15 % skoku.
Zarysy krawdzi sterujcych:
- o stałym pocztku i zmiennym kocu tłoczenia (najczciej stosowane)
- o zmiennym pocztku i zmiennym kocu tłoczenia (praktycznie nie stosowane)
- o zmiennym pocztku i stałym kocu tłoczenia (rzadko stosowane)
2
Przy stałej nastawie sterowania dawka wzrasta wraz ze wzrostem prdkoci obrotowej:
jest to skutek wzrastajcego dławienia (coraz wczeniejszy pocztek i coraz póniejszy
koniec tłoczenia). Przeciwdziała si temu stosujc dodatnie korektory dawkowania.
Korekcja dawkowania
- dodatnia, zmniejszajca dawk wraz ze wzrostem prdkoci obrotowej
- ujemna, zwikszajca dawk wraz ze wzrostem prdkoci obrotowej - stosowane w
silnikach doładowanych (ronie współczynnik napełnienia w miar wzrostu prdkoci
obrotowe)
Korektory
- hydrauliczne - odpowiednio ukształtowany zaworek odcinajcy
- mechaniczne - sprynowy zderzak listwy zbatej
Pompy wtryskowe rozdzielaczowe
- regulacja dawki przez dławienie dopływu paliwa z pompy zasilajcej przez zawór
sterujcy
- zmienny pocztek i stały koniec tłoczenia
- odmierzanie dawek do wszystkich wtryskiwaczy przez jeden cylinder
Wady pomp rozdzielaczowych:
- uderzenia popychaczy o powierzchni krzywek
- koczenie tłoczenia przy zerowej prdkoci tłoczków (podciekanie rozpylaczy)
- dua prdko obrotowa wirnika i mały luz wymagaj bardzo dokładnego filtrowania
paliwa
- trudno uzyskania dawki rozruchowej
Zalety pomp rozdzielaczowych:
- małe wymiary
- prosta konstrukcja
- mała liczba par precyzyjnych
- mały rozrzut dawek
- nie wymagaj korekcji dawkowania
Pompy zasilaj ce
Najczciej tłokowe, przeponowe lub rotacyjne
3
Wtryskiwacze
Wtryskiwacz uniwersalny składa si z korpusu i rozpylacza.
W korpusie: króciec doprowadzajcy paliwo z filtrem.
W rozpylaczach zamknitych: drek (iglica) i spryna do regulacji cinienia otwarcia
wtryskiwacza.
Rozpylacze:
- otwarte - nie stosowane w silnikach samochodów i cigników
- zamknite
Rozpylacze zamknite:
- otworkowe (rednica otworków (min. 0,18) 0,25 - 0,4 mm):
· jednootworkowe
· dwuotworkowe: symetryczne, niesymetryczne
· wielootworkowe: symetryczne, niesymetryczne
- czopikowe:
· zwykłe
· dławice
Regulatory pr dko ci obrotowej
Podstawowe funkcje:
- ograniczenie maksymalnej prdkoci obrotowej
- utrzymania prdkoci obrotowej biegu jałowego
Regulatory silników trakcyjnych:
- dwuzakresowe
- wielozakresowe
Klasyfikacja ze wzgldu na układ wykonawczy:
- mechaniczne (odrodkowe)
- hydrauliczne
- pneumatyczne (najczciej podcinieniowe)
- złoone, np. odrodkowo-podcisnieniowe
4
Współczynnik niejednostajnoci regulatora
d
=
n
ko ca
-
n
pocz tku
=
2
×
n
ko ca
-
n
pocz tku
r
n
n
+
n
rednia
ko ca
pocz tku
d r = 1,5 - 10 % dla silników samochodów osobowych
d r = 0,3 - 5 % dla silników cigników
Współczynnik nieczułoci regulatora
e=
D n
n
gdzie D n - zmiana prdkoci do chwili reakcji regulatora
Przewody paliwowe
- niskocinieniowe: rurki miedziane, stalowe kadmowane lub z tworzyw sztucznych
wzmocnionych
- wysokocinieniowe: grubocienne rurki z mikkiej stali
Nap d pompy wtryskowej
- przekładnie zbate
- łacuchowe
- przekładnie z pasem zbatym (najczciej obejmujcym równie wał rozrzdu)
2787338.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin