np_Przykladowy_arkusz_PR_Geografia.pdf

(552 KB) Pobierz
LGD_2008_CD_ARK2
Autor: Bernard Stark
PRZYK¸ADOWY ARKUSZ
EGZAMINACYJNY Z GEOGRAFII
POZIOM ROZSZERZONY
Czas pracy: 150 minut
Instrukcja dla zdajàcego
1. Sprawdê, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 16 stron (zada-
nia 1–25). Ewentualne braki zg∏oÊ przewodniczàcemu zespo∏u
nadzorujàcego egzamin.
2. Odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym.
3. Pisz czytelnie. U˝ywaj d∏ugopisu/pióra tylko z czarnym tu-
szem/atramentem.
4. Nie u˝ywaj korektora, a b∏´dne zapisy wyraênie przekreÊl.
5. Pami´taj, ˝e zapisy w brudnopisie nie podlegajà ocenie.
6. Podczas egzaminu mo˝esz korzystaç z o∏ówka, gumki (wy∏àcznie
do rysunków) oraz linijki.
˚yczymy powodzenia!
Za rozwiàzanie
wszystkich zadaƒ
mo˝na otrzymaç
∏àcznie
60 punktów .
Arkusz przygotowany przez Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON na wzór oryginalnego arkusza maturalnego.
59176485.001.png
2
Geografia. Poziom rozszerzony
Do rozwiàzania zadaƒ 1–5 wykorzystaj za∏àczonà barwnà map´ okolic Parku Narodowego
„UjÊcie Warty” oraz w∏asnà wiedz´.
Zadanie 1. ( 1 pkt )
Oblicz ró˝nic´ wysokoÊci mi´dzy punktem A i najwy˝szym wzniesieniem znajdujàcym si´
w tym samym kwadracie.
Miejsce na obliczenia
Odpowiedê: .................................................................................................................................
Zadanie 2. ( 1 pkt )
Oblicz ró˝nic´ czasu s∏onecznego mi´dzy po∏udnikiem przechodzàcym przez ¸ugi Gó-
rzyckie a po∏udnikiem przechodzàcym przez muzeum w miejscowoÊci S∏oƒsk.
Miejsce na obliczenia
Odpowiedê: .................................................................................................................................
Zadanie 3. ( 2 pkt )
Na podstawie mapy i w∏asnej wiedzy uzupe∏nij nast´pujàce zdania:
W Starym Kostrzynie znajduje si´ drogowe przejÊcie graniczne z .........................................
......................................... jest miejscowoÊcià po∏o˝onà przy po∏udniowej granicy Parku
Narodowego „UjÊcie Warty”, w której znajduje si´ fort.
Park Narodowy „UjÊcie Warty” znajduje si´ na terenie województwa ..................................
M∏yn wodny przedstawiony na mapie znajduj´ si´ nad rzekà .................................................
www.operon.pl
Geografia. Poziom rozszerzony
3
Zadanie 4. ( 2 pkt )
Korzystajàc wy∏àcznie z mapy, podaj trzy argumenty potwierdzajàce, ˝e S∏oƒsk jest ko-
rzystnà miejscowoÊcià dla ruchu turystycznego.
1. …..............................................................................................................................................
2. …..............................................................................................................................................
3. …..............................................................................................................................................
Zadanie 5. ( 4 pkt )
Porównaj obszary po∏o˝one w kwadratach A3 i D1, ustalajàc po dwa najbardziej ró˝nicu-
jàce je kryteria (warunków naturalnych i zagospodarowania).
Warunki naturalne:
Kryteria
Ró˝nice mi´dzy obszarami A3 i D1
Zagospodarowanie:
Kryteria
Ró˝nice mi´dzy obszarami A3 i D1
www.operon.pl
59176485.002.png
4
Geografia. Poziom rozszerzony
Zadanie 6. ( 4 pkt )
Plan Êcie˝ki dydaktycznej „Mokrad∏a”
Informacje:
Âcie˝ka piesza o d∏ugoÊci ok. 1 km. Na trasie 8 przystanków:
1. „Pradolina” – sposób powstania pradoliny oraz obserwacja jej fragmentów z chyrzyƒ-
skiej wie˝y widokowej.
2. „Historia Chyrzyna i pompowni” – historia osady Chyrzyno i umiejscowionej tu prze-
pompowni wody.
3. „Mokrad∏a – zbiorniki wody s∏odkiej” – w∏aÊciwoÊci retencyjne terenów podmok∏ych
i ich znaczenie dla przyrody i cz∏owieka.
4. „Bioró˝norodnoÊç” – bogactwo gatunkowe na przyk∏adzie Parku Narodowego „UjÊcie
Warty”. Po czym poznaç obecnoÊç zwierzàt na danym terenie? Tropy i inne Êlady.
5. „Skarby z terenów podmok∏ych” – o wykorzystaniu roÊlin i materia∏ów pochodzàcych
z terenów podmok∏ych w gospodarce i kulturze cz∏owieka.
6. „RoÊliny zbiorników wodnych” – pospolite roÊliny zbiorników wodnych, ich rola w pro-
cesie samooczyszczania wody.
7. „Ptaki wodne i b∏otne” – Park Narodowy „UjÊcie Warty” jako obszar obj´ty konwencjà
RAMSAR oraz NATURA 2000. Opis gatunków ptaków spotykanych w pobli˝u Êcie˝ki.
8. „U˝ytkowanie terenów podmok∏ych” – formy u˝ytkowania rekreacyjnego i turystyczne-
go terenów podmok∏ych na przyk∏adzie Parku Narodowego „UjÊcie Warty” oraz wyni-
kajàce z tego problemy.
èród∏o: www.pnujsciewarty.gov.pl
www.operon.pl
59176485.003.png
Geografia. Poziom rozszerzony
5
Na podstawie w∏asnej wiedzy oraz powy˝szego planu wykonaj polecenia.
a) Podaj nazw´ pradoliny przechodzàcej przez PN „UjÊcie Warty”.
......................................................................................................................................................
b) Podaj numery trzech przystanków edukacyjnych, które majà charakter ekologiczny.
......................................................................................................................................................
c) Podaj, w jakim kierunku przebiega ostatnia cz´Êç trasy (przystanki 6–8)?
......................................................................................................................................................
d) Oblicz d∏ugoÊç cz´Êci Êcie˝ki dydaktycznej mi´dzy przystankami 6–8. Wynik podaj
w metrach.
Miejsce na obliczenia
Odpowiedê: ..............................................................................................................................
Zadanie 7. ( 2 pkt )
Oblicz wysokoÊç S∏oƒca po pó∏nocnej stronie nieba w Sydney (34° 33’S) w po∏udnie
22 czerwca.
Miejsce na obliczenia
Odpowiedê: ..............................................................................................................................
www.operon.pl
Zgłoś jeśli naruszono regulamin