godzina wychowawcza KLASA 3.pdf

(85 KB) Pobierz
Microsoft Word - KLASA_3 .doc
TRZECIA KLASA GIMNAZJUM LUB LICEUM
Scenariusz 1
Temat: Jak rozstrzyga ę trudne sytuacje w Ň yciu rodzinnym?
Czas trwania: 45 minut
Cele: zdobycie wiedzy o rozwi Ģ zywaniu problemów, poznanie sposobów ich rozwi Ģ zywania, zyskanie Ļ wiadomo Ļ ci swoich zachowa ı ,
pobudzenie do autorefleksji
Metody: pogadanka, dyskusja, zabawa
Formy pracy: praca w grupach
ĺ rodki dydaktyczne: szmaciana piłeczka
ĺ cie Ň ka edukacyjna: edukacja obywatelska
Faza lekcji
Czynno Ļ ci nauczyciela i uczniów
Metody
ĺ rodki
Uwagi
dydaktyczne
1
394604654.008.png
Wprowadzenie Nauczyciel wita uczniów, sprawdza list ħ
obecno Ļ ci, podaje temat lekcji. Prosi, by
– pogadanka
– dyskusja
uczniowie zastanowili si ħ nad pytaniem w
temacie lekcji, po czym nast ħ puje krótka
dyskusja.
Rozwini ħ cie
Nauczyciel prosi, by wszyscy uczniowie
usiedli w kr ħ gu. Nast ħ pnie wybiera
prowadz Ģ cego zabaw ħ .
– zabawa
Prowadz Ģ cy dostaje zestaw zda ı
przygotowanych przez nauczyciela.
– zestaw zda ı
przygotowanych
przez nauczyciela
Przykładowy zestaw zda ı
przedstawiono w
zał Ģ czniku.
Prowadz Ģ cy rozpoczyna zdanie i kolejno
wskazuje osob ħ , która je ko ı czy, rzucaj Ģ c
– szmaciana
piłeczka
do niej szmacian Ģ piłeczk ħ . Prowadz Ģ cy
czuwa, by rzuca ę piłk ħ za ka Ň dym razem do
innego ucznia.
Nauczyciel rozpoczyna dyskusj ħ z uczniami
po zdaniach, które ewidentnie wskazuj Ģ na
problem rodzinny. Mo Ň e zainicjowa ę
Nauczyciel mo Ň e
wykorzysta ę wnioski
płyn Ģ ce z lekcji podczas
rozmow ħ , przerywaj Ģ c gr ħ lub
zebrania rodziców.
2
394604654.009.png 394604654.010.png 394604654.011.png 394604654.001.png
przeprowadzi ę j Ģ po zako ı czonej grze.
Wybór nale Ň y do nauczyciela.
Zako ı czenie
Uczniowie wyci Ģ gaj Ģ wnioski ze swoich
zachowa ı i słuchaj Ģ swoich kolegów,
którzy proponuj Ģ mo Ň liwo Ļ ci
rozwi Ģ zywania tych problemów. Zapisuj Ģ
na tablicy swoje spostrze Ň enia.
Zał Ģ cznik
Przykładowy zestaw pyta ı
1. Moi rodzice s Ģ najbardziej zadowoleni, gdy…
2. Moi rodzice lubi Ģ , gdy ja…
3. Moi rodzice nie lubi Ģ , gdy ja…
4. Rodzice ciesz Ģ si ħ , gdy ja…
5. Rodzice maj Ģ do mnie pretensje, gdy ja…
6. Rodzice cz ħ sto pytaj Ģ mnie o…
7. Moja rodzina jest…
8. W mojej rodzinie nie ma…
9. W mojej rodzinie jest du Ň o…
3
394604654.002.png
Scenariusz 2
TEMAT: Czy umiemy rozstrzyga ę spory w Ļ ród rówie Ļ ników?
CZAS TRWANIA: 45 minut
CELE: zdobycie wiedzy na temat prawidłowego rozstrzygania sporów, poznanie sposobów ich wyja Ļ niania i konsekwencji, zyskanie
Ļ wiadomo Ļ ci wa Ň no Ļ ci danego sporu
METODY: rozmowa, dyskusja, rozmowa ukierunkowana
FORMY PRACY: praca indywidualna, praca w grupach
ĺ RODKI DYDAKTYCZNE: artykuły z gazet
ĺ CIE ņ KA EDUKACYJNA: edukacja obywatelska
Faza lekcji
Czynno Ļ ci nauczyciela i uczniów
Metody
ĺ rodki
dydaktyczne
Uwagi
Wprowadzenie Nauczyciel wita uczniów, sprawdza list ħ
obecno Ļ ci, zadaje pytanie zawarte w
– rozmowa
4
394604654.003.png
temacie. Prosi uczniów, by zastanowili si ħ ,
czy umiej Ģ rozstrzyga ę sporne sytuacje.
Rozwini ħ cie
Nauczyciel czyta z gazet artykuły dotycz Ģ ce
– dyskusja
– gazety
Gazety mo Ň na wybra ę
Ň nych sytuacji spornych w Ļ ród
rówie Ļ ników.
– rozmowa
ukierunkowana
młodzie Ň owe
– gazety z
samemu.
Uczniowie maj Ģ za zadanie okre Ļ li ę rang ħ
sporu i spróbowa ę go rozstrzygn Ģę .
artykułami o
sporach
Nast ħ puje dyskusja, któr Ģ kieruje nauczyciel.
Zwraca uwag ħ na proste formy
rozwi Ģ zywania problemów, jakimi s Ģ , np.:
rozmowa, wymiana pogl Ģ dów, obrócenie w
Ň art itp. Omawia te Ň formy bardziej zło Ň one,
np. mediacja nauczyciela, pedagoga
szkolnego, s Ģ d kole Ň e ı ski itp.
Zako ı czenie
Uczniowie pisz Ģ na tablicy mniej i bardziej
znane sposoby rozwi Ģ zywania sporów,
podkre Ļ laj Ģ c, Ň e najmniej skutecznym
sposobem jest przemoc.
5
394604654.004.png 394604654.005.png 394604654.006.png 394604654.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin