PWL 11-2010.pdf

(2139 KB) Pobierz
433949908 UNPDF
przegląd
MIESIĘCZNIK | LISTOPAD 2010 | NR 11 (041)
MIESIĘCZNIK | LISTOPAD 2010 | NR 11 (041)
ISSN 1897-8428
TAKTYCZNA
W OBRONIE
str. 15
SZKOLENIE KANDYDATÓW NA PODOFICERÓW W WOJSKACH LĄDOWYCH str. 4 |
OŚRODEK SZKOLENIA AEROMOBILNO-SPADOCHRONOWEGO str. 37
wojsk lądowych
przegląd
przegląd
ISSN 1897-8428
OCENA TERENU
433949908.013.png 433949908.014.png 433949908.015.png 433949908.016.png 433949908.001.png 433949908.002.png 433949908.003.png 433949908.004.png 433949908.005.png 433949908.006.png 433949908.007.png
SZKOLENIE
str. | 21
SZKOLENIE
Szkolenie wojsk
inżynieryjnych według
nowego programu
str. | 37
Ośrodek Szkolenia
Aeromobilno-
-Spadochronowego
DOŚWIADCZENIA
str. | 41 INNE ARMIE
Motocykle wojskowe
Działania CIMIC
w dystrykcie Giro
str. | 60
Zespół
redakcyjny
Dyrektor Redakcji Wojskowej
redaktor naczelny: Marek Sarjusz-Wolski
tel.: CA MON 845 365, 845-685, faks: 845 503
sekretariat@redakcjawojskowa.pl
Aleje Jerozolimskie 97
00-909 Warszawa
Redaktor prowadzący:
płk rez. dr Jan Brzozowski
tel.: CA MON 845 186,
e-mail: przeglad-sz@redakcjawojskowa.pl
Redaktor merytoryczny:
mjr Grzegorz Predel
Opracowanie stylistyczne:
Katarzyna Kocoń
tel.: CA MON 845-502
Skład i łamanie:
Daniela Bartkiewicz
Informacje o kolportażu:
Elżbieta Toczek
tel.: CA MON 840 400, 0 22 684 04 00
Zdjęcie na okładce: Sylwia Guzowska
Druk: Drukarnia Wydawnictw Specjalnych
Sztabu Generalnego WP
Zam. 1476/2010
„Przegląd Wojsk Lądowych” ukazuje się od czerwca 1959 roku.
Od 1 września 2009 r. korespondencję do Gazety Internetowej Redakcji Wojskowej prosimy kierować na adres: portal@redakcjawojskowa.pl
433949908.008.png
¢ TRENDY
przegląd
wojsk lądowych
Szkolenie kandydatów na podoficerów w Wojskach Lądowych
płk dypl. Zbigniew Błażewicz ........................................................................4
LISTOPAD 2010 | NR 11 (041)
¢ SZKOLENIE
Komunikacja strategiczna – utopia czy konieczność?
mjr Tomasz Kacała ..................................................................................... 9
Taktyczna ocena terenu w obronie
mjr Artur Michalak, mjr Wojciech Więcek .............................................. 15
Szkolenie wojsk inżynieryjnych według nowego programu
ppłk dypl. Adam Przygoda ...................................................................... 21
Potrzeby wsparcia informatycznego podczas planowania działań
inżynieryjnych
kpt. Krzysztof Wysocki ........................................................................... 24
Badanie jeńców (artykuł dyskusyjny)
mjr Radosław Jagiełło ............................................................................. 32
Ośrodek Szkolenia Aeromobilno-Spadochronowego
ppłk Maciej Jędraszczyk ......................................................................... 37
Szanowni Czytelnicy!
Niniejszy numer roz-
poczynamy artyku-
łem, w którym szef
Oddziału Szkolnictwa
Wojskowego DWLąd
przestawia nową
koncepcję szkolenia
podoficerów, przede wszystkim pod kątem
ich doskonalenia zawodowego. Wskazuje,
że proces przygotowania kandydatów na
podoficerów oraz podnoszenia kwalifikacji
kadr podoficerskich i szkolenia rezerw oso-
bowych w miarę uzawodowienia jednostek
uległy przewartościowaniu. Przyjęte roz-
wiązania wpłyną na wzrost profesjonalizmu
korpusu podoficerskiego. Kolejny materiał
dotyczy właściwego rozumienia pojęcia
komunikacji strategicznej, które łączy takie
elementy, jak dyplomacja publiczna, dzia-
łalność prasowo-informacyjna, międzyna-
rodowe usługi związane z nadawaniem
programów oraz operacje informacyjne.
Autor wyjaśnia znaczenie poszczególnych
składowych, uważając, że najważniejszą
z nich są działania informacyjne. O znacze-
niu taktycznej oceny terenu oraz wniosków,
które uczestnicy rekonesansów powinni
wyciągnąć, by przyjąć właściwe ugrupowa-
nie bojowe i odpowiednio zaplanować
walkę, traktuje kolejny artykuł. Autorzy
wskazują, że wraz z tendencją do zmniej-
szania liczebności sił zbrojnych pojawia się
konieczność optymalizacji ich użycia,
czego miarą jest zdolność wykorzystywania
określonych warunków terenowych oraz
powietrzno-lądowy charakter współcze-
snych konfliktów zbrojnych. Z pewnością
inne artykuły również Państwa zainteresu-
ją. Do ich przeczytania gorąco zachęcam.
Życzę przyjemnej lektury.
¢ DOŚWIADCZENIA
Działania CIMIC w dystrykcie Giro
por. Tomasz Pędzik ................................................................................. 41
Afganistan 2001–2010 – próba podsumowania
mgr Paweł Sokołowski ............................................................................ 48
Ścieżka rozwoju (głos w dyskusji)
ppłk Jan Dziadoń ........................................................................................ 53
¢ INNE ARMIE
Najnowocześniejszy szkoleniowy ośrodek zurbanizowany w Europie
ppłk Tomasz Lewczak ............................................................................. 56
Motocykle wojskowe
ppłk w st. spocz. dr inż. Jerzy Garstka .................................................... 60
¢ SPRAWOZDANIA I RECENZJE
Generał pułkownik Eduard Wohlrat Christian Dietl (1890–1944)
płk w st. spocz. Zygmunt Czarnotta .......................................................... 64
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa, tel.: CA MON 845 365, +4822 6845365,
+4822 6845685, www.polska-zbrojna.pl, e-mail: sekretariat@redakcjawojskowa.pl,
płk rez. dr
Jan Brzozowski
redaktor prowadzący
Treści numeru są dostępne na stronie internetowej www.polska-zbrojna.pl
2010/11
przegląd wojsk lądowych
433949908.009.png 433949908.010.png
TRENDY W trosce o specjalistę
płk dypl. Zbigniew
błażewicZ
szef Oddziału
Szkolnictwa
wojskowego
Dowództwa wojsk
Lądowych
Szkolenie
kandydatów
na podoicerów
w Wojskach
Lądowych
System szkolnictwa wojskowego jest integralnym elementem
Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i tak jak one podlega
transformacji.
Z aletą procesu transformacji
szkolnictwa wojskowego jest
zachowanie struktury podmio-
tów szkolących, przy zmianie
modelu kształcenia, stosownie do potrzeb
Sił Zbrojnych RP. Struktura szkolnictwa
wojskowego jest bardzo przejrzysta. Od
2004 roku następują zmiany dotyczące
liczby ośrodków szkolenia, ich struktury
oraz podporządkowania. Specyficzne jest
również ich umoco-
wanie w dokumen-
tach normatywnych,
gdyż zadania przewi-
dziane do realizacji
w procesie edukacji zawarte są w trzech
ustawach, w tym w dwóch odnoszących
się zarówno do sił zbrojnych, jak i środo-
wiska cywilnego.
Założenia
Jednostki szkolnictwa wojskowego, sto-
sownie do poziomu kształcenia i naucza-
nia, realizują zadania na trzech poziomach
odpowiednio do korpusów osobowych,
tj. oficerów, podoficerów i szeregowych
zawodowych. Nie sposób podjąć rozwa-
żań o szkoleniu kadr podoficerskich, nie
traktując tego korpusu osobowego jako
łącznika między korpusem oficerskim –
w rozumieniu ścieżki rozwoju zawodo-
wego podoficera – a korpusem szerego-
wych zawodowych jako bazy naboru do
korpusu podoficerskiego.
Kształcenie kandydatów na oficerów
w jednostkach szkolnictwa wyższego jest
prowadzone z uwzględnieniem treści
NOTATKA
Model kształcenia kandydatów na podoficerów zawiera następujące działy:
szkolenie ogólne, szkolenie kierunkowe, szkolenie specjalistyczne oraz prakty-
ki dowódcze.
określonych w cywilnych standardach dla
kierunku kształcenia oraz zgodnie z wy-
maganiami określonymi przez MON.
Proces dydaktyczny w szkołach podofi-
cerskich (SP) realizowany jest na podsta-
wie charakterystyk osobowo-zawodo-
wych i jest zróżnicowany w odniesieniu
do poszczególnych korpusów osobowych
występujących w SZRP. Odmienność mo-
delu kształcenia w SP wynika z podpo-
rządkowania szkół dowódcom rodzajów
sił zbrojnych. Będąc przełożonymi pod-
przegląd wojsk lądowych
2010/11
433949908.011.png
SŁUŻBA KANDYDACKA 10 (11) miesięcy
SZKOLENIE PODSTAWOWE
(MIESIĄC)
SZKOLENIE SPECJALISTYCZNE
(10 MIESIĘCY)
kandydaci z cywila
kandydaci z:
– cywila po odbyciu szkolenia podstawowego;
– zasadniczej służby wojskowej;
– nadterminowej zasadniczej służby wojskowej;
– rezerwy
KURS PODOFICERSKI (3 miesiące)
kandydaci:
starsi szeregowi zawodowi
Rys. 1. Ścieżki kształcenia kandydatów na podoficerów w zależności od źródła ich pozyskiwania
ległych im szkół podoficerskich, są moderatorami
systemu szkolenia kandydatów na podoficerów oraz
doskonalenia zawodowego podoficerów, dostoso-
wując model kształcenia oraz treści nauczania do
potrzeb danego rodzaju sił zbrojnych.
Trzecią składową struktury szkolnictwa woj-
skowego są centra szkolenia rodzajów sił zbroj-
nych. Podobnie jak szkoły podoficerskie, są pod-
porządkowane wspomnianym dowódcom i stano-
wią dla wojskowego szkolnictwa wyższego oraz
szkół podoficerskich (po integracji, tj. od 1 stycz-
nia 2011 roku) specjalistyczną bazę szkoleniową
wykorzystywaną w toku przygotowania zawodo-
wego. W procesie profesjonalizacji SZRP centra
szkolenia są podstawową jednostką przygotowu-
jącą kandydatów na szeregowych zawodowych
oraz kandydatów do Narodowych Sił Rezerwo-
wych (NSR). Dodatkowo, w myśl nowych zadań
wynikających z integracji szkół podoficerskich
Wojsk Lądowych, centra przejmą zadanie szko-
lenia doskonalącego podoficerów.
aktualny model szkolenia
Podstawą profesjonalnego przygotowania korpu-
su podoficerskiego do funkcjonowania w struktu-
rach armii zawodowej jest rozporządzenie ministra
obrony narodowej z 8 marca 2004 roku w sprawie
utworzenia szkół podoficerskich. Na podstawie
wspomnianego rozporządzenia jednostki szkolnic-
twa wojskowego Wojsk Lądowych zostały tak zor-
ganizowane, by wykonać nałożone na nie zadania
i zasilać jednostki profesjonalnie przygotowaną ka-
drą. Wprowadzony przez Dowództwo Wojsk Lądo-
wych model kształcenia jednolity dla wszystkich
szkół podoficerskich oraz przyjęcie tych samych
założeń do działalności szkoleniowej w tych szko-
łach było przełomem w procesie tworzenia jako-
ściowo nowego korpusu podoficerskiego.
Cały proces szkolenia realizowali instruktorzy
szkół podoficerskich, wykorzystując bazę szkole-
niową centrów szkolenia. Bezpośrednia odpowie-
dzialność dowódców rodzajów sił zbrojnych za
szkolenie podoficerów umożliwiała uzyskanie du-
żej skuteczności kształcenia dzięki możliwości in-
gerencji szefów rodzajów wojsk Dowództwa Wojsk
Lądowych w sytuacji zagrożenia realizacji tego pro-
cesu. Ponadto bezpośrednie podporządkowanie
Cele
Szkoła podoficerska po integracji będzie realizo-
wała takie zadania szkoleniowe, jak:
kształcenie kandydatów na podoficerów; kształceni
w szkole podoficerskiej kandydaci zdobędą ujednoli-
coną wiedzę ogólną, będą przygotowani metodycz-
nie do dowodzenia drużyną, zostaną zapoznani z wy-
maganiami współczesnego pola walki oraz wybrany-
mi elementami międzynarodowego prawa;
prowadzenie kursów kwalifikacyjnych; będą realizo-
wane w szkołach podoficerskich do stopnia etatowe-
go (STE) plutonowego i (STE) młodszego chorążego;
ich zadaniem będzie przygotowanie podoficerów do
objęcia odpowiednich stanowisk służbowych;
kształcenie ochotników w ramach służby przygoto-
wawczej na potrzeby korpusu podoficerów; pozwoli
ono na uzupełnianie kadry podoficerskiej będącej
w strukturach Narodowych Sił Rezerwowych.
2010/11
przegląd wojsk lądowych
433949908.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin