Sprawy organizacyjne:
R.W. Griffin – Podstawy zarządzania organizacjami. Wyd. naukowe PWN, Warszawa 2004.
Praca naukowa pod redakcją A. Koźmiński, W. Piotrowski – Zarządzanie, teoria i praktyka. Wyd. naukowe PWN, Warszawa 1996.
S. Galata – Podstawy zarządzania organizacją.
Ekonomia, kultura, etyka. Wyd. Dyfin, Warszawa 2007.
Egzamin – 5 pytań (pytanie – krótka odpowiedź – pytanie - …) Dwa pełne pytania na dostateczny.
Zarządzanie jest to proces informacyjno-decyzyjny, wspomagany funkcjami planowania organizacji, motywacji i kontroli, którego celem jest rozstrzyganie o kluczowych problemach działalności przedsiębiorstwa, o jego przetrwaniu i rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływań otoczenia i węzłowych czynników własnego potencjału wytwórczego.
konkurencja prawo
Przedsiębiorstwo
zasoby ludzkie odbiorcy
Piramida maslowa.
Organizacja – porządek, ład w jakiejkolwiek dziedzinie działalności lub w zbiorach przedmiotów lub pojęć.
Najogólniej organizacje można rozumieć jako wyodrębnioną względnie z otoczenia całość ludzkiego działania mająca określoną strukturę skierowaną na osiągnięcie celu. Podstawowymi własnościami każdej organizacji jest:
- celowość, tzn. istnienie celu lub celów przyjętych do osiągnięcia,
- złożoność, zdających się określić części powiązanych ze sobą i z całością organizacyjną działania w sposób planowy,
Wszystkie komórki działają planowo.
Jedna komórka współpracuje z inną.
- odrębność celów i struktury w stosunku do otoczenia, a jednocześnie powiązane z otoczeniem.
Zarządzamy przedmiotami, a ludźmi kierujemy.
Realizacja funkcji i celów zarządzania.
K
R S C
W
K – kierownik
W – wykonawca
R – rozkazy, polecenia
S – sprawdzenie
C – cel działania
Etapy nauk i organizacji zarządzania:
1. Klasyczna – opiera się na zasadach faolyzmu.
2. Problematyka stosunków międzyludzkich.
3. Rozmaitość teorii nawiązujących do zagadnień behawioralnych (zachowanie się grup i jednostek w organizacji) do wykorzystania metod matematycznych podejmowanych decyzji. Wykorzystanie cybernetyki i teorii informacji w zakresie zbierania, gromadzenia i przetwarzania informacji.
4. Charakteryzujący się podejściem systemowym (całościowym, kontekstowym, syntetycznym) i sprawnościowym, co zawdzięcza się m.in. wpływem ogólnej teorii systemu.
lukkar84