9.10.2010.doc

(31 KB) Pobierz

Sprawy organizacyjne:

 

R.W. Griffin – Podstawy zarządzania organizacjami. Wyd. naukowe PWN, Warszawa 2004.

Praca naukowa pod redakcją A. Koźmiński, W. Piotrowski – Zarządzanie, teoria i praktyka. Wyd. naukowe PWN, Warszawa 1996.

S. Galata – Podstawy zarządzania organizacją.

Ekonomia, kultura, etyka. Wyd. Dyfin, Warszawa 2007.

 

Egzamin – 5 pytań (pytanie – krótka odpowiedź – pytanie - …) Dwa pełne pytania na dostateczny.

 

Zarządzanie jest to proces informacyjno-decyzyjny, wspomagany funkcjami planowania organizacji, motywacji i kontroli, którego celem jest rozstrzyganie o kluczowych problemach działalności przedsiębiorstwa, o jego przetrwaniu i rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływań otoczenia i węzłowych czynników własnego potencjału wytwórczego.

 







konkurencja                                                                                                           prawo





Przedsiębiorstwo





 





zasoby ludzkie                                                                                                           odbiorcy

 

Piramida maslowa.

 

Organizacja – porządek, ład w jakiejkolwiek dziedzinie działalności lub w zbiorach przedmiotów lub pojęć.

Najogólniej organizacje można rozumieć jako wyodrębnioną względnie z otoczenia całość ludzkiego działania mająca określoną strukturę skierowaną na osiągnięcie celu. Podstawowymi własnościami każdej organizacji jest:

- celowość, tzn. istnienie celu lub celów przyjętych do osiągnięcia,

- złożoność, zdających się określić części powiązanych ze sobą i z całością organizacyjną działania w sposób planowy,





                           

                           











Wszystkie komórki działają planowo.



Jedna komórka współpracuje z inną.

 

 

 

 

 

 

 

- odrębność celów i struktury w stosunku do otoczenia, a jednocześnie powiązane z otoczeniem.

 

Zarządzamy przedmiotami, a ludźmi kierujemy.

Realizacja funkcji i celów zarządzania.

 

 



 







K

 





R                             S                                  C

 

W

 

 

 

K – kierownik

W – wykonawca

R – rozkazy, polecenia

S – sprawdzenie

C – cel działania

 

Etapy nauk i organizacji zarządzania:

1.      Klasyczna – opiera się na zasadach faolyzmu.

2.      Problematyka stosunków międzyludzkich.

3.      Rozmaitość teorii nawiązujących do zagadnień behawioralnych (zachowanie się grup i jednostek w organizacji) do wykorzystania metod matematycznych podejmowanych decyzji. Wykorzystanie cybernetyki i teorii informacji w zakresie zbierania, gromadzenia i przetwarzania informacji.

4.      Charakteryzujący się podejściem systemowym (całościowym, kontekstowym, syntetycznym) i sprawnościowym, co zawdzięcza się m.in. wpływem ogólnej teorii systemu.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin