Zarządzanie i marketing - Wykład 8 Optymalizacja 4
Zagadnienia:
Stosowane oznaczenia:
Wielkość produkcji
Q
TP
Cena
P
Podatek VAT
V
Przychód całkowity
D
TR
Przychód całkowity krańcowy
Utarg
U
Utarg krańcowy
MR
Całkowite koszty stałe
KS
FC
TFC
Całkowite koszty zmienne
KZ
VC
TVC
Koszty całkowite
KC
TC
KC = KS + KZ
Zysk
Z
TR - TC
Z = TR – TC
Całkowite koszty przeciętne
JKC
ATC
Zmienne koszty przeciętne
JKZ
AVC
Stałe koszty przeciętne
JKS
AFC
Koszty krańcowe
MK
MC
Analiza marginalna
MK-MR
1. Zysk optymalny.
2. Sprzedaż optymalna.
3. Cena optymalna.
Rentowność
Funkcję kosztów przedstawia się najczęściej jako funkcję postaci wielomianu stopnia 2-go lub stopnia 3-go.
KC – Total Cost, koszt całkowity
KS – Fixed Cost, koszt stały
KZ – Variable Cost, koszt zmienny
Q – wielkość produkcji
Optymalizacja.
Koszt całkowity to suma kosztu stałego i zmiennego. Koszt zmienny to iloczyn popytu nowego (sprzedaży) i kosztu jednostkowego.
Zysk to różnica między utargiem i kosztem całkowitym.
1. Wyznaczyć elastyczność popytu, jeśli wzrostowi ceny z poziomu ps do poziomu pn odpowiada spadek popytu z Dn do DS.
Uwaga: wzór powyższy stosujemy dla małych zmian cen, to jest gdy przyrost względny cen nie przekracza 5%, czyli .
2. Wyznaczyć cenę nową znając cenę starą, indeks popytu i elastyczność cenową popytu.
3. Wyznaczyć zysk jaki osiągamy przy popycie Dn.
Produkcja jest opłacalna jeśli Z>0.
Dla jakiej wartości Dn produkcja jest opłacalna.
4. Dla jakiej wartości przychodu Dn zysk jest maksymalny. Funkcja zysku posiada maksimum ponieważ jest parabolą o ramionach skierowanych w dół, (e<0).
4. Wyznacz cenę sprzedaży jednej sztuki by osiągnąć optymalny przychód.
s
n
5000
4955
p
25
lukkar84