Zarządzanie i marketing - Wyklad 8(1).doc

(208 KB) Pobierz
Zagadnienia:

Zarządzanie i marketing  -                             Wykład 8 Optymalizacja                                          4

 

Zagadnienia:

Stosowane oznaczenia:

Wielkość produkcji

 

Q

TP

 

Cena

 

 

P

 

Podatek VAT

V

 

 

 

Przychód całkowity

 

D

TR

Przychód całkowity krańcowy

 

 

 

Utarg

 

U

 

Utarg krańcowy

 

 

MR

Całkowite koszty stałe

KS

FC

TFC

 

Całkowite koszty zmienne

KZ

VC

TVC

 

Koszty całkowite

KC

 

TC

KC = KS + KZ

Zysk

Z 

 

TR - TC

Z = TR TC

Całkowite koszty przeciętne

JKC

 

ATC

 

Zmienne koszty przeciętne

JKZ

 

AVC

 

Stałe koszty przeciętne

JKS

 

AFC

 

Koszty krańcowe

 

MK

MC

 

Analiza marginalna

 

 

MK-MR

 

 

 

Zagadnienia:

1.       Zysk optymalny.

2.       Sprzedaż optymalna.

3.       Cena optymalna.

 

 

Rentowność

Funkcję kosztów przedstawia się najczęściej jako funkcję postaci wielomianu stopnia 2-go lub stopnia 3-go.

KC – Total Cost, koszt całkowity

KSFixed Cost,  koszt stały

KZVariable Cost, koszt zmienny

Q –  wielkość produkcji

 

Optymalizacja.

Koszt całkowity to suma kosztu stałego i zmiennego. Koszt zmienny to iloczyn popytu nowego (sprzedaży) i kosztu jednostkowego.

Zysk to różnica między utargiem i kosztem całkowitym.

1.               Wyznaczyć elastyczność popytu, jeśli wzrostowi ceny z poziomu ps do poziomu pn odpowiada spadek popytu z Dn do DS.

 

Uwaga: wzór powyższy stosujemy dla małych zmian cen, to jest gdy przyrost względny cen nie przekracza 5%, czyli .

2.        Wyznaczyć cenę nową znając cenę starą, indeks popytu i elastyczność cenową popytu.             

3.         Wyznaczyć zysk jaki osiągamy przy popycie Dn.

 

Produkcja jest opłacalna jeśli Z>0.

Dla jakiej wartości Dn produkcja jest opłacalna.

 

4. Dla jakiej wartości przychodu Dn zysk jest maksymalny. Funkcja zysku posiada maksimum ponieważ jest parabolą o ramionach skierowanych w dół, (e<0).

 

 

4.         Wyznacz cenę sprzedaży jednej sztuki by osiągnąć optymalny przychód.

 

 

 

Przykład
Wzrost ceny za jedną sztukę z 25 zł na 27 zł spowodował spadek popytu z 5000 sztuk do 4955 sztuk. Dane przedstawia tabela:

 

s

n

D

5000

4955

p

25

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin