w6.pdf
(
267 KB
)
Pobierz
Microsoft PowerPoint - w6.ppt
Wykład 6
Graficzny interfejs użytkownika I
Komponenty: etykieta, przycisk, pole tekstowe
Wygląd interfejsów
Klasa wewnętrzna słuchacza
Anonimowa klasa wewnętrzna słuchacza
Interfejs aplikacji
Aplet jako aplikacja
Okno IE z komponentami interfejsu graficznego
pasek tytułu
przycisk
etykieta
pasek menu
pole tekstowe
Podstawowe pojęcia
Graficzny interfejs użytkownika
(ang. graphical user interface – GUI) jest
nowoczesnym łączem między człowiekiem i komputerem, zbudowanym z
komponentów
(ang. components), korzystającym z grafiki wysokiej rozdzielczości
oraz graficznego urządzenia wskazującego.
GUI jest częścią JFC (Java Foundation Classes), a najważniejszym pakietem GUI
jest Swing nadbudowany nad AWT (Abstract Windows Toolkit = Abstrakcyjny
Przybornik Okienkowy). Klasy GUI można podzielić na kilka kategorii.
•
Kontrolki
(ang. controls, widgets = window gadgets). Kontrolki są komponentami,
z którymi użytkownik może współdziałać, np.
przycisk
(ang. button). Kontrolki
charakteryzują się
wyglądem
(ang. look) i
zachowaniem
(ang. feel).
•
Zarządcy rozkładu
(ang. layout managers) zarządzają rozkładem komponentów w
oknie (np. FlowLayout – rozkład ciągły).
•
Zdarzenia
(ang. events) i
słuchacze zdarzeń
(ang. event listeners). Każda klasa
zdarzeń reprezentuje pewną akcję użytkownika, np. klasa ActionEvent dla
naciśnięcia przycisku. Każda klasa zdarzeń jest związana z klasą słuchaczy,
odpowiedzialną za obsługę zdarzeń tego typu, np. klasa implementująca interfejs
ActionListener jest związana z klasą ActionEvent.
•
Klasy graficzne
(Color, Font, Graphics, ..., Point, Rectangle, ...) i
obrazujące
(Image, Icon, ...).
Komponenty: etykieta, przycisk, pole tekstowe
Możliwości pakietu Swing demonstruje aplet
folder_Javy
\demo\jfc\SwingSet2\SwingSet2.html.
Poniższe przykłady zademonstrują użycie etykiet, przycisków i pól tekstowych.
Nazwa Klasa Opis
etykieta JLabel Nieredagowalny tekst lub ikona.
przycisk JButton Obszar generujący zdarzenie po kliknięciu myszą, może być związany z
tekstem lub ikoną, można zdefiniować skrót klawiaturowy i/lub wskazówkę.
pole JTextField Jednowierszowy komponent tekstowy, służący do wprowadzania lub
tekstowe wyświetlania danych.
Komponenty są wyświetlane w oknie, które jest
pojemnikiem
(lub
kontenerem
, ang.
container), składającym się z warstw. Najgłębsza warstwa jest
pulpitem
(ang content
pane), na którym będziemy układali komponenty za pomocą metody
add(
komponent
)
.
Referencję do pulpitu można uzyskać używając metody
getContentPane().
Wygląd interfejsu
Naszym celem jest zbudowanie interfejsu o następującym wyglądzie:
etykieta
przycisk
wskazówka
Instrukcja
{UIManager.setLookAndFeel(UIManager.getCrossPlatformLookAndFeelClassName());}
określa wygląd interfejsu na przenośny (Java Look&Feel). Przeprowadź eksperymenty z innymi
wyglądami, podając jako argumenty
setLookAndFeel:
UIManager.getSystemLookAndFeelClassName() //wygląd rodzimy
"javax.swing.plaf.metal.MetalLookAndFeel" // Java Look & Feel
"com.sun.java.swing.plaf.windows.WindowsLookAndFeel" // Win32
"com.sun.java.swing.plaf.motif.MotifLookAndFeel" // Unix
Plik z chomika:
Iskraa
Inne pliki z tego folderu:
w6.pdf
(267 KB)
Inne foldery tego chomika:
w1
w10
w11-12
w2
w3
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin