Zajęcia z komputerem.doc

(80 KB) Pobierz
SCENARIUSZE ZAJĘĆ DO PRACY Z PROGRAMEM CRAYOLA AMAZING ART…

 

SCENARIUSZE ZAJĘĆ DO PRACY Z PROGRAMEM CRAYOLA AMAZING ART….

 

UWAGA-dotyczy wszystkich zajęć dotyczących pracy uczniów z komputerem.. Uczestnicy winni trzymać twarz ok.50 cm. od ekranu monitora. Od czasu do czasu oderwać wzrok od ekranu, spojrzeć w dal, aby rozluźnić mięśnie oczu; oderwać dłonie od sprzętu i wykonać kilka ćwiczeń dłoni np. zacieranie rąk, prostowanie i zginanie dłoni, rozpostarcia palców, maksymalne wyciągnięcie rąk ponad głowę i opuszczenie. Ponieważ różny jest stopień męczliwości dzieci nauczyciel czuwać musi nad momentami przerwy na ćwiczenia poszczególnych uczestników (szczególnie, jeżeli trwają ponad 15 min.) oraz nad zachowaniem wygodnej i luźnej pozycji podczas pracy.

 

 

 

 

Iwona Stachlewska

Zespół Szkół w Sochaczewie

9

 


 
I. TEMAT: PROGRAM CRAYOLA – ĆWICZENIA W POSŁUGIWANIU SIĘ MYSZĄ (UFO).

 

Cele zajęć: Czas trwania: 25 min. x 2

 

Po zajęciach uczeń powinien

WIEDZIEĆ:

ZAPAMIĘTAĆ(ZNAĆ)

ROZUMIEĆ

UMIEĆ

Menu programu Crayola.

Zastosowanie narzędzi programu Crayola.

Potrzebę posługiwania się myszą.

 

Posługiwać się menu programu Crayola.

Posługiwać się narzędziami programu.

Posługiwać się myszą.

Zapisać rysunki w Galerii.

 

PLAN ZAJĘĆ:

ETAP

PLANOWANE AKTYWNOŚCI

UWAGIMETODYCZNE

(metody pracy, formy pracy, pomoce)

UWAGI

Część wstępna

 

Wprowadzenie do tematu-

-zapoznanie dzieci z programem.

a)uruchomienie programu (uruchomienie środ. Windows; Start; Programy; Micrografx Crayola Art Studio 2).

b)wpisanie imienia dziecka

c)omówienie menu programu

d)zaprezentowanie przez nauczyciela wszystkich właściwości I możliwości programu (zapisywanie na dyskietce, kopiowanie, drukowanie, tworzenie Galerii, montowanie filmu, projekcja za pomocą narzędzi programu Crayola).

e)przybornik programu – omówienie (obrazek-zapisanie w Galerii;

Klawiatura-pisanie; kredka-rysowanie; pędzel, słoik z farbą-

Malowanie; telefon-cofa ostatnią czynność; figury geometryczne,

naklejki, efekty specjalne, stickery – wstawianie gotowych elementów)

Pogadanka, pokaz praktycznego działania

 

Praca indywidualna, zbiorowa

 

 

 

Uświadomienie uczniom, iż logika działania

Programu przypomina

pewnego rodzaju drzewo decyzyjne- droga prowadzi od pnia poprzez gałęzie i gałązki do wierzchołka-, czyli osiągnięcia celu.

 

 

Kiedy uruchomimy program ukaże się tablica, na której dzieci wpisują swoje imiona. Irek Rafał z pomocą nauczyciela.

Omawiany program Crayola Amazing Art

Składa się z 2 części: Crayola Art Adventure iCrayola Art Studio 2.

Menu programów to pokoje dziecinne z porozrzucanymi Zabawkami.

Kliknięcie w Zabawkę powoduje otwieranie książeczek do Kolorowania, Labiryntów, Dobieranek czy Tworzenie własnych rysunków.

INDYWIDUALIZACJA (pomoc nauczyciela w miarę potrzeby).

 

Część Właściwa

Wejście do głównego menu Crayola Art Adventure

-wejście do głównego menu Crayola Amazing Art (przedsionek)

-klikanie w drzwi znajdujące się

po prawej stronie przedsionka

-otwieranie menu głównego

Crayola Art Adventure (pokój dziecinny z porozrzucanymi zabawkami)

-kliknięcie w zabawkę UFO

-otwieranie jednej z książeczek z 8 zakropkowanymi rysunkami.

Odsłanianie zakropkowanych rysunków –klikanie w zielone

kropki.

Dokończenie pokolorowania dowolnego obrazka-wybór odpowiednich narzędzi z przybornika.

Zapisanie rysunku w Galerii-kliknięcie w obrazek Galeria.

Metoda praktycznego działania, praca Z komputerem

 

 

Praca indywidualna

W miarę potrzeby Nauczyciel udziela wskazówek do Kolejnych posunięć w menu programu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zadaniem dzieci jest prawidłowe klikanie w zielone kropki.

Po właściwym Najechaniu i Kliknięciu na Kropkę odsłania Się część obrazka Przedstawiającego Scenki z kosmosu.

 

Po prawidłowym wykonaniu zadania występuje Pozytywne Wzmocnienie w postaci braw i okrzyków.

Część końcowa

Podsumowanie zajęć -wyjście z programu (powrót do głównego menu; EXIT –powoduje wyjście z programu

-wyłączenie komputerów

 

 

Podkreślenie indywidualnie zdobytych umiejętności, omówienie najczęściej zdarzających się pomyłek w pracy.

 

 

II. TEMAT: PROGRAM CRAYOLA – ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE POSŁUGIWANIE SIĘ MYSZĄ (CYRK)

 

 

Cele zajęć:  Czas trwania: 25 min. x 2

Po zajęciach uczeń powinien

WIEDZIEĆ

ZAPAMIĘTAĆ  (ZNAĆ)

ROZUMIEĆ

UMIEĆ

Zastosowanie narzędzi programu.

 

1.Sprawne poruszanie się za uciekającym przedmiotem.

Sprawniej posługiwać się myszą.

Nadążać za ruszającą się kropką.

Posługiwać się narzędziami programu.

PLAN  ZAJĘĆ:

ETAPY

PLANOWANA AKTYWNOŚĆ

UWAGI METODYCZNE

(metody I formy pracy, pomoce)

UWAGI

Część Wstępna

 

Przypomnienie wiadomości zdobytych na poprzednich zajęciach.

Wprowadzenie do tematu

-przypomnienie wiadomości o przyborniku

-wejście do programu Crayola Art Adventure i kliknięcie w klowna.

Rozmowa kierowana

 

Praca indywidualna i w grupach

 

Pokaz

INDYWIDUALIZACJA (pomoc Nauczyciela w miarę potrzeb).

 

Nauczyciel pokazuje jak prawidłowo wykonać zadanie.

Część

Właściwa

1.Otwieranie książeczki

przedstawiającej 8 obrazków z życia cyrku (utrudnieniem jest obecność tylko jednej zielonej kropki, która, po kliknięciu przemieszcza się i tworzy kontury rysunku oraz zmienia kolor z czerwonego na zielony. Po odsłonięciu rysunku następuje pozytywne wzmocnienie w postaci okrzyków i braw.

Kolorowanie dowolnego obrazka –wybór odpowiednich narzędzi z przybornika.

Umieszczenie i zapis w Galerii – kliknięcie w obrazek Galerii.

Praca indywidualna z komputerem

Zgodnie z zasadą stopniowania trudności dzieci, które dobrze opanowały umiejętność

Posługiwania się myszą mogą wejść do trudniejszej opcji, jaką jest w głównym menu programu Crayola Art Studio 2 Książka do kolorowania. Po Kliknięciu w nią ukazuje się wykropkowany obrazek. Trudność polega na podążaniu za uciekającą w szybkim tempie kropką.

(

Część Końcowa

1.Podsumowanie zajęć

-wyjście z programu (powrót do głównego menu, EXIT- wyjście z programu Crayola)

-wyłączenie komputerów

-omówienie osiągnięć i postępów uczestników zajęć

-pożegnanie.

 

 

 


III. TEMAT:PROGRAM CRAYOLA – ROZWIJANIE SPOSTRZEGAWCZOŚCI I WYOBRAŹNI KIERUNKÓW

(LABIRYNTY).

Cele zajęć:   Czas trwania: 25 min. x 2

Po zajęciach uczeń powinien  

WIEDZIEĆ

ZAPAMIĘTAĆ (ZNAĆ)

ROZUMIEĆ

UMIEĆ

Nazwy kierunków.

Właściwą trasę.

Zależność między ruchem myszy, a punktem na ekranie.

Odnaleźć właściwą trasę.

Przewidywać wykonanie właściwego ruchu.

Sprawnie poruszać się w pewnych ograniczeniach.

Coraz lepiej posługiwać się myszą.

PLAN  ZAJĘĆ

ETAPY

PLANOWANE AKTYWNOŚCI

UWAGI METODYCZNE

(METODY PRACY, FORMY PRACY, POMOCE)

UWAGI

Część Wstępna

Powitanie.

Wprowadzenie do tematu

-przypomnienie wiadomości z ostatniej lekcji

-uruchomienie programów

Crayola Art Adventure i

Crayola Art Studio 2.

Rozmowa kierowana

 

Praca indywidualna

Praca z komputerem

 ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin