Źródła ćwiczeń w mówieniu i pisaniu:
· aktywny udział uczniów w przeżywanej podczas mówienia sytuacji;
· przypomnienie przez uczniów dawnych przeżyć;
· obserwowanie rzeczywistości i działania innych ludzi przez uczniów;
· doświadczenie zdobyte przez uczniów przy oglądaniu sztuk teatralnych, filmów, audycji, obrazów;
· opowiadanie i czytanie nauczyciela, własna lektura uczniów;
Wstępne i pomocnicze ćwiczenia w mówieniu i pisaniu:
· w mówieniu
- swobodne wypowiedzi,
- samorzutne wypowiedzi,
- rozmowa,
- dialogi i monologi w fazie sytuacyjnej.
· w pisaniu
- wspólne układanie i zapisywanie zdań,
- uzupełnianie i rozwijanie zdań,
- ćwiczenia z nieuporządkowanym tekstem,
- samodzielne układanie i zapisywanie zdań,
- odpowiedzi na pytania,
- zapisywanie obserwacji.
Podstawowe formy wypowiedzi:
· w mówieniu i w pisaniu:
- opowiadanie *
- opis *
- streszczenie
- plan
- sprawozdanie
- wywiad
- swobodne teksty *
- ogłoszenie
- list *
- artykulik
- notatka kronikarska
- kartka z pamiętnika
- zaproszenie *
- scenariusz
- życzenia* ( *- jest w podstawie programowej )
Swobodny tekst
nie jest zwykłym wypracowaniem na dowolny temat, przeznaczonym do przeczytania przez nauczyciela, który po poprawieniu go postawi dziecku ocenę.
Jest to szczera i swobodna wypowiedź każdego ucznia o różnych zdolnościach powstająca w atmosferze zupełnego bezpieczeństwa, życzliwego stosunku nauczyciela i kolegów, oceniana przez cały kolektyw klasowy, który po uzasadnieniu wyboru decyduje czy napisany utwór nadaje się do publikacji w gazetce klasowej czy też nie.
Organizacja zajęć:
- pisanie swobodnego tekstu
- czytanie przez uczniów i wybór najlepszych prac
- zbiorowe omawianie i opracowywanie wybranej pracy
Opowiadanie
to rodzaj swobodnej wypowiedzi dzieci. Przedstawia ciąg wydarzeń zachodzących w określonym czasie i stanowiących poszczególne etapy rozwijającej się akcji.
Etapy kształcenia umiejętności konstruowania opowiadania:
· zapoznanie dzieci z istotą opowiadania
· zapoznanie z trójczłonową budową opowiadania
· przybliżenie dzieciom niektórych zasad poprawnego stylu:
- unikanie zbędnych powtórzeń,
- stosowanie urozmaiconego słownictwa
· zapoznanie dzieci ze sposobami wyrażania różnorodnych stosunków czasowych
· kształtowane umiejętności:
- charakteryzowania czynności,
- działań i ich miejsca,
- ożywianie i dynamizowanie akcji
· układanie krótkich opowiadań o charakterze informacyjnym
· układanie opowiadań odtwórczych
· układanie opowiadań twórczych
Opis
to ujęcie charakterystycznych cech przedmiotu, osoby, zwierzęcia, rośliny, krajobrazu, sytuacji lub zjawiska.
Praca nad opisem przebiega przez następujące etapy:
· obserwacja;
· swobodne wypowiedzi na podstawie poczynionej obserwacji;
· ukierunkowane pytania, selekcja materiału poprzez jego analizę;
· zapis materiału słownikowego;
· ustalenie logicznego porządku opisywania;
· słowne redagowanie opisu według ustalonego planu;
· redagowanie opisu (wybór odpowiednich zwrotów i wyrażeń, przestrzeganie logicznego porządku planu, dokonywanie syntezy);
List
jest pismem o charakterze informacyjnym.
Postępowanie metodyczne podczas wprowadzania i doskonalenia umiejętności pisania listu:
v pisanie listu powinno wynikać z naturalnej potrzeby i konkretnej sytuacji
v należy zapoznać uczniów ze strukturą listu:
- część wstępna,
- część właściwa,
- część końcowa
v omówić prawidłowe adresowanie
v zapoznać z pojęciami (list, autor listu, nadawca, adresat, odbiorca, koperta, znaczek, adres, kod pocztowy)
v stopniowo należy uświadamiać uczniom, że część właściwa może mieć różną postać, a mianowicie: opowiadania, opisu, sprawozdania, opowiadania z opisem, opowiadania z użyciem dialogu
Zaproszenie i życzenia
są to pisma o charakterze użytkowym.
Praca nad nimi może przebiegać w następujących etapach:
v zapoznanie z zaproszeniami i życzeniami stosowanymi przy różnych okazjach
v gromadzenie słownictwa
v ustne formułowanie
v wspólne i samodzielne redagowanie życzeń i zaproszeń
Formy wypowiedzi pisemnych:
Ø kształtują elementarne nawyki kompozycji wypowiedzi,
Ø wzbogacają i utrwalają czynny słownik dziecka,
Ø rozwijają samodzielność myślenia (spostrzeżenia, obserwacje),
Ø rozwijają zdolność uświadamiania sobie własnych przeżyć
i doświadczeń,
Ø charakteryzują poziom rozwoju intelektualnego i emocjonalnego dziecka.
s-ylwunia