Android 3. Tworzenie aplikacji.pdf

(1140 KB) Pobierz
945777352.001.png
Tytuł oryginału: Pro Android 3
Tłumaczenie: Krzysztof Sawka
ISBN: 978-83-246-3586-3
Polish edition copyright © Helion 2012
All rights reserved
Original edition copyright © 2011 by Satya Komatineni, Dave MacLean, and Sayed Y. Hashimi
All rights reserved
All rights reserved. No part of this work may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording, or by any information storage or retrieval
system, without the prior written permission of the copyright owner and the publisher.
Trademarked names, logos, and images may appear in this book. Rather than use a trademark symbol
with every occurrence of a trademarked name, logo, or image we use the names, logos, and images only
in an editorial fashion and to the benefit of the trademark owner, with no intention of infringement of the
trademark. NFC Forum and the NFC Forum logo are trademarks of the Near Field Communication Forum.
The use in this publication of trade names, trademarks, service marks, and similar terms, even
if they are not identified as such, is not to be taken as an expression of opinion as to whether
or not they are subject to proprietary rights.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu
niniej-szej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą
kserograficz-ną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym
lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za
związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo
HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania
informacji zawartych w książce.
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/and3ta.zip
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/and3ta
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
945777352.002.png
Spis treści
Przedmowa ............................................................................................. 21
O autorach .............................................................................................. 23
Informacje o redaktorze technicznym ................................................. 25
Podziękowania ....................................................................................... 27
Słowo wstępne ....................................................................................... 29
Rozdział 1.
Wprowadzenie do platformy obliczeniowej Android ........................ 31
Nowa platforma dla nowego typu komputera osobistego .............................. 32
Początki historii Androida .................................................................................. 33
Zapoznanie się ze środowiskiem Dalvik VM .................................................... 36
Stos programowy Androida ................................................................................ 37
Projektowanie aplikacji użytkownika końcowego
za pomocą zestawu Android SDK ................................................................... 38
Emulator Androida ........................................................................................ 38
Interfejs użytkownika na platformie Android ............................................ 39
Podstawowe składniki Androida .................................................................. 40
Zaawansowane koncepcje interfejsu użytkownika .................................... 41
Składniki usług w Androidzie ....................................................................... 43
Składniki multimediów oraz telefonii w Androidzie ................................ 43
Pakiety Java w Androidzie ............................................................................ 44
Wykorzystanie zalet kodu źródłowego Androida ............................................ 48
Przykładowe projekty zawarte w książce ........................................................... 49
Podsumowanie ...................................................................................................... 49
Rozdział 2.
Konfigurowanie środowiska programowania .................................... 51
Konfigurowanie środowiska ............................................................................... 52
Pobieranie zestawu JDK 6 ............................................................................. 52
Pobieranie środowiska Eclipse 3.6 ............................................................... 53
Pobieranie zestawu Android SDK ................................................................ 54
Okno narzędzi ................................................................................................. 56
Instalowanie narzędzi ADT .......................................................................... 56
Przedstawienie podstawowych składników ...................................................... 58
Widok ............................................................................................................... 58
Aktywność ....................................................................................................... 59
6
Spis treści
Intencja ............................................................................................................ 59
Dostawca treści ............................................................................................... 59
Usługa .............................................................................................................. 59
AndroidManifest.xml .................................................................................... 60
Urządzenia AVD ............................................................................................ 60
Witaj, świecie! ....................................................................................................... 60
Wirtualne urządzenia AVD ................................................................................ 65
Poznanie struktury aplikacji Androida ............................................................. 67
Analiza aplikacji Notepad .................................................................................... 69
Wczytanie oraz uruchomienie aplikacji Notepad ...................................... 69
Rozłożenie kodu na czynniki pierwsze ........................................................ 71
Badanie cyklu życia aplikacji ............................................................................... 78
Usuwanie błędów w aplikacji .............................................................................. 81
Uruchamianie emulatora .............................................................................. 83
StrictMode ....................................................................................................... 84
Odnośniki ........................................................................................................ 89
Podsumowanie ...................................................................................................... 89
Rozdział 3.
Korzystanie z zasobów .......................................................................... 91
Zasoby .................................................................................................................... 91
Zasoby typu string .......................................................................................... 92
Zasoby typu layout ......................................................................................... 94
Składnia odniesienia do zasobu .................................................................... 95
Definiowanie własnych identyfikatorów zasobów
do późniejszego użytku ............................................................................... 97
Skompilowane oraz nieskompilowane zasoby Androida ......................... 98
Rodzaje głównych zasobów w Androidzie ........................................................ 99
Praca na własnych plikach zasobów XML ...................................................... 109
Praca na nieskompresowanych zasobach ........................................................ 111
Praca z dodatkowymi plikami ........................................................................... 111
Przegląd struktury katalogów mieszczących zasoby ...................................... 112
Zasoby a zmiany konfiguracji ........................................................................... 112
Odnośniki ............................................................................................................ 116
Podsumowanie .................................................................................................... 117
Rozdział 4 .
Dostawcy treści .................................................................................... 119
Analiza wbudowanych dostawców Androida ................................................ 120
Architektura dostawców treści ......................................................................... 126
Implementowanie dostawców treści ................................................................ 139
Testowanie dostawcy BookProvider ................................................................ 150
Dodawanie książki ........................................................................................ 150
Usuwanie książki .......................................................................................... 150
Zliczanie książek ........................................................................................... 151
Wyświetlanie listy książek ........................................................................... 151
Odnośniki ............................................................................................................ 152
Podsumowanie .................................................................................................... 153
 
7
Spis treści
Rozdział 5.
Intencje ................................................................................................. 155
Podstawowe informacje na temat intencji ...................................................... 155
Intencje dostępne w Androidzie ....................................................................... 156
Przegląd struktury intencji ................................................................................ 159
Intencje a identyfikatory danych URI ....................................................... 159
Działania ogólne ........................................................................................... 160
Korzystanie z dodatkowych informacji ..................................................... 161
Stosowanie składników
do bezpośredniego przywoływania aktywności ..................................... 162
Kategorie intencji ......................................................................................... 163
Reguły przydzielania intencji do ich składników ..................................... 166
Działanie ACTION_PICK .......................................................................... 169
Działanie ACTION_GET_CONTENT ..................................................... 171
Wprowadzenie do intencji oczekujących ........................................................ 172
Odnośniki ............................................................................................................ 173
Podsumowanie .................................................................................................... 174
Rozdział 6.
Budowanie interfejsów użytkownika oraz używanie kontrolek ........ 175
Projektowanie interfejsów UI w Androidzie .................................................. 175
Programowanie interfejsu użytkownika wyłącznie za pomocą kodu ........ 177
Tworzenie interfejsu użytkownika wyłącznie w pliku XML .................. 179
Konstruowanie interfejsu użytkownika
za pomocą kodu oraz języka XML ........................................................... 180
FILL_PARENT a MATCH_PARENT ....................................................... 182
Standardowe kontrolki Androida .................................................................... 182
Kontrolki tekstu ............................................................................................ 183
Kontrolki przycisków ................................................................................... 187
Kontrolka ImageView .................................................................................. 195
Kontrolki daty i czasu .................................................................................. 197
Kontrolka MapView ..................................................................................... 200
Działanie adapterów ........................................................................................... 200
Zapoznanie się z klasą SimpleCursorAdapter .......................................... 200
Zapoznanie się z klasą ArrayAdapter ........................................................ 202
Wykorzystywanie adapterów wraz z kontrolkami AdapterView ................ 204
Podstawowa kontrolka listy — ListView ................................................... 205
Kontrolka GridView .................................................................................... 213
Kontrolka Spinner ........................................................................................ 215
Kontrolka Gallery ......................................................................................... 217
Tworzenie niestandardowych adapterów ................................................. 218
Inne kontrolki w Androidzie ...................................................................... 223
Style i motywy ..................................................................................................... 224
Stosowanie stylów ......................................................................................... 224
Stosowanie motywów .................................................................................. 227
Zgłoś jeśli naruszono regulamin