ArchiCAD 10.pdf

(843 KB) Pobierz
ArchiCAD 10
Autor: Karl-Heinz Sperber
TĀumaczenie: Wojciech Moch
ISBN: 978-83-246-0901-7
TytuĀ oryginaĀu : ArchiCAD
Format: B5, stron: 344
Wyprbuj najnowszĴ wersjķ programu dla architektw
¤ Jak usprawniě i przyspieszyě tworzenie projektw?
¤ Ktre sztuczki i niestandardowe rozwiĴzania zastosowaě, aby osiĴgnĴě cele
z pozoru nieosiĴgalne?
¤ W jaki sposb zoptymalizowaě swoje niewĀaľciwe nawyki w pracy,
aby nie utrudniaĀy wspĀpracy z oprogramowaniem?
Jesteľ doľwiadczonym architektem, ktry chce zwiķkszyě swĴ produktywnoľě?
A moŃe studiujesz architekturķ i pragniesz szybko rozpoczĴě pracķ nad pierwszymi
projektami? Zapomnij o Ńmudnym i czasochĀonnym korzystaniu z kalki i rapidografu.
Programy do komputerowej obsĀugi projektowania pozwolĴ Ci duŃo szybciej
przygotowywaě kompletne modele inwestycji, a przede wszystkim bez problemw
wprowadzaě potrzebne zmiany, ktre sĴ automatycznie odwzorowywane na wszystkie
elementy projektu, takŃe na dokumentacjķ. ArchiCAD 10 to najnowsza i najbardziej
rozbudowana wersja programu uŃywanego przez ponad 100 tysiķcy architektw
i projektantw budowlanych.
KsiĴŃka âArchiCAD 10Ò pomoŃe Ci szybko rozpoczĴě tworzenie wirtualnych projektw
nawet wtedy, gdy nie masz duŃego doľwiadczenia w pracy z komputerem. WykonujĴc
praktyczne ěwiczenia z pierwszej czķľci ksiĴŃki poznasz podstawy programu ArchiCAD
10 oraz nauczysz siķ przeprowadzaě standardowe operacje. Opracujesz teŃ prosty
model domu, co pozwoli Ci nabraě doľwiadczenia umoŃliwiajĴcego przygotowywanie
wiķkszych projektw w przyszĀoľci. Druga czķľě zawiera bardziej zaawansowane
informacje. Przeczytasz tu o nawykach i technikach zwiķkszajĴcych TwojĴ wydajnoľě,
a takŃe o puĀapkach i czķsto popeĀnianych bĀķdach, ktrych powinieneľ siķ wystrzegaě.
Dodatkowo doĀĴczona do ksiĴŃki pĀyta CD uĀatwi Ci wyprbowanie moŃliwoľci tej aplikacji.
¤ īrodowisko i interfejs programu ArchiCAD
¤ Rysowanie za pomocĴ wprowadzania wspĀrzķdnych
¤ Tworzenie i uŃywanie obiektw
¤ Praca z arkuszami projektw
¤ Projektowanie schodw
¤ Tworzenie kompletnych projektw
¤ Modele trjwymiarowe
¤ Grafika komputerowa i renderowanie
¤ WspĀpraca w zespole
¤ Dostosowywanie programu ArchiCAD do wĀasnych potrzeb
¤ SĀowniczek specjalistycznych pojķě
UŃywaj nowoczesnych rozwiĴzaĺ do tworzenia kompletnych projektw
Wydawnictwo Helion
ul. Koľciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
945396291.050.png 945396291.052.png 945396291.053.png 945396291.054.png 945396291.001.png 945396291.002.png 945396291.003.png 945396291.004.png 945396291.005.png 945396291.006.png 945396291.007.png 945396291.008.png 945396291.009.png 945396291.010.png 945396291.011.png 945396291.012.png 945396291.013.png 945396291.014.png 945396291.015.png 945396291.016.png 945396291.017.png 945396291.018.png 945396291.019.png 945396291.020.png 945396291.021.png 945396291.022.png 945396291.023.png 945396291.024.png 945396291.025.png 945396291.026.png 945396291.027.png 945396291.028.png 945396291.029.png 945396291.030.png 945396291.031.png 945396291.032.png 945396291.033.png 945396291.034.png 945396291.035.png 945396291.036.png 945396291.037.png 945396291.038.png 945396291.039.png 945396291.040.png 945396291.041.png 945396291.042.png 945396291.043.png 945396291.044.png 945396291.045.png 945396291.046.png 945396291.047.png 945396291.048.png 945396291.049.png
 
Przedmowa .......................................................................................... 11
Rozdział 1. Wprowadzenie ...................................................................................... 13
1.1.
Cel książki ...................................................................................................................13
1.2.
Warsztaty .....................................................................................................................14
1.3.
Wersje ..........................................................................................................................14
1.3.1. Komputery Apple ...........................................................................................14
1.4.
Internet .........................................................................................................................15
1.5.
Klawisze i terminologia ...............................................................................................15
1.5.1. Spacja ..............................................................................................................15
1.5.2. Klawisz Alt .....................................................................................................16
1.5.3. Klawisz Apple .................................................................................................16
1.5.4. Klawisz Ctrl ....................................................................................................16
1.5.5. Klawisz Ctrl w komputerach Apple ................................................................16
1.5.6. Klawisz Shift ...................................................................................................17
1.5.7. Klawisz Caps Lock .........................................................................................17
1.5.8. Klawisz Num Lock .........................................................................................17
1.5.9. Klawisz Esc .....................................................................................................17
1.5.10. Klawisz Backspace .........................................................................................17
1.5.11. Przerywanie odświeżania ekranu i obliczeń trójwymiarowych ......................17
Część I ArchiCAD dla początkujących .............................................19
Rozdział 2. Rozpoczęcie prac z ArchiCAD-em .......................................................... 21
2.1.
Przegląd .......................................................................................................................21
2.1.1. Wirtualny budynek .........................................................................................21
2.1.2. Jak działa ArchiCAD? ....................................................................................22
2.1.3. Punkty aktywne ...............................................................................................25
2.2.
Współpraca programu z użytkownikiem .....................................................................26
2.2.1.
Znane techniki — już teraz wiemy więcej, niż się nam wydaje .....................26
2.2.2.
Klawisz Shift służy do wybierania .................................................................26
2.2.3.
Znane menu i polecenia ..................................................................................27
2.2.4.
Rysowanie prostych za pomocą klawisza Shift ..............................................27
2.3.
Ikony i informacje .......................................................................................................27
2.3.1.
Podpowiedzi do narzędzi ................................................................................27
2.3.2.
Strzałki rozwinięcia przy ikonach ...................................................................28
2.4.
Środowisko pracy programu ArchiCAD .....................................................................29
945396291.051.png
4
ArchiCAD 10
2.5. Ujednolicenie interfejsu użytkownika .........................................................................29
2.5.1. Podstawowe ustawienia okien ........................................................................31
2.5.2. Skalowanie ......................................................................................................32
2.5.3. Współrzędne ...................................................................................................33
2.5.4. Inteligentny kursor ..........................................................................................34
2.5.5. Nawigacja na ekranie ......................................................................................34
2.5.6. Rysunek konstrukcyjny, rysunek czysty .........................................................35
2.5.7. Elementy zawsze znajdują się poniżej poziomu rzutu ....................................36
2.5.8. Piętra ...............................................................................................................38
2.5.9. Praca z bibliotekami (obiektami) ....................................................................38
2.5.10. Praca z warstwami ..........................................................................................40
2.5.11. Praca z siatkami ..............................................................................................41
2.6. Ważne techniki pracy z ArchiCAD-em .......................................................................41
2.6.1. Wprowadzanie współrzędnych .......................................................................41
2.6.2. A jak można usunąć? ......................................................................................42
2.6.3. Przejmowanie i przekazywanie parametrów ..................................................42
2.6.4. Tworzenie duplikatów ....................................................................................43
2.6.5. Wyrównywanie do istniejących elementów
(względne metody tworzenia konstrukcji) ......................................................44
2.6.6. Grupowanie wyborów .....................................................................................44
2.6.7. Przerysowywanie za pomocą magicznej różdżki ...........................................45
2.6.8. Szczególne punkty-uchwyty ...........................................................................46
2.7. Mapa projektu ..............................................................................................................47
2.8. Obszar modelu i obszar papieru ..................................................................................49
Rozdział 3. Warsztat 1. Wprowadzanie współrzędnych ............................................. 51
3.1.
Warunki wstępne .........................................................................................................51
3.2.
Cele ..............................................................................................................................51
3.3.
Przykład 1. Rysowanie kwadratu ................................................................................52
3.3.1. Przygotowywanie ustawień podstawowych ...................................................52
3.3.2. Pierwsza linia ..................................................................................................53
3.3.3.
Wprowadzanie współrzędnych względnych ...................................................54
3.4.
Przykład 2. Wprowadzanie współrzędnych biegunowych i bezwzględnych ..............56
3.4.1.
Ustalanie (zamrażanie) wartości współrzędnych ............................................57
3.5.
Kolejne ćwiczenia .......................................................................................................59
Rozdział 4. Warsztat 2. Pierwszy dom w programie ArchiCAD .................................. 61
4.1.
Cele tego warsztatu ......................................................................................................61
4.2.
Przygotowanie pliku ....................................................................................................62
4.2.1. Uruchomienie ArchiCAD-a ............................................................................65
4.2.2.
Definiowanie ścieżek do bibliotek ..................................................................65
4.2.3.
Harmonizowanie środowiska pracy ................................................................67
4.2.4.
Ustalanie struktury pięter ................................................................................68
4.2.5.
Doładowanie pliku wzorca .............................................................................69
4.3.
Tworzenie własnego modelu .......................................................................................70
4.3.1. Ściany ..............................................................................................................70
4.3.2. Stropy ..............................................................................................................77
4.3.3. Okna ................................................................................................................77
4.3.4. Drzwi ..............................................................................................................84
4.3.5. Obiekty ............................................................................................................84
4.3.6. Schody ............................................................................................................87
4.3.7. Kopiowanie na kolejne piętro .........................................................................87
4.3.8. Modyfikowanie obrysu stropu ........................................................................89
4.3.9. Otwory w stropach ..........................................................................................89
4.3.10. Przygotowanie ściany szczytowej ..................................................................90
Spis treści
5
4.3.11. Ustalanie poziomu dolnej części ścian ...........................................................90
4.3.12. Dach ................................................................................................................91
4.3.13. Obiekt elewacji z metali lekkich .....................................................................95
4.3.14. Podpora i podciąg ...........................................................................................95
4.3.15. Modelowanie na przekroju .............................................................................95
4.3.16. Modelowanie w oknie widoku trójwymiarowego ..........................................99
4.3.17. Tworzenie terenu ..........................................................................................100
4.3.18. Wymiarowanie ..............................................................................................103
4.3.19. Opisy .............................................................................................................108
4.3.20. Metryczki pomieszczeń — strefy .................................................................108
4.4. Od modelu do projektu ..............................................................................................110
4.4.1. Przekrój, widok .............................................................................................111
4.4.2. Narzędzie do obsługi szczegółów .................................................................113
4.4.3. Mapa projektu ...............................................................................................113
4.5. Rysunki dwuwymiarowe ...........................................................................................114
4.6. Drukowanie poszczególnych rysunków ....................................................................116
4.6.1. Ustalanie formatu papieru .............................................................................116
4.6.2. Tworzenie plików PDF i drukowanie ...........................................................116
Rozdział 5. Warsztat 3. Arkusze projektu .............................................................. 119
5.1. Prace wstępne ............................................................................................................120
5.1.1. Mapa projektu ...............................................................................................120
5.1.2. Szablon arkusza ............................................................................................121
5.1.3. Arkusze .........................................................................................................121
5.2. Tworzenie arkusza .....................................................................................................121
5.2.1. Definiowanie mapy widoków .......................................................................121
5.2.2. Teczka arkuszy .............................................................................................122
5.3. Ustawienia rysunku ...................................................................................................124
5.3.1. Narzędzie do wstawiania rysunków .............................................................125
5.4. Publikacje ..................................................................................................................126
Rozdział 6. Indywidualna konfiguracja ArchiCAD-a ................................................. 129
6.1. Tworzenie własnych atrybutów .................................................................................129
6.1.1. Czym są atrybuty? ........................................................................................129
6.1.2. Przykłady zastosowań w zapisie graficznym ................................................138
6.1.3. Menedżer atrybutów .....................................................................................139
6.2. Tworzenie prototypów i szablonów ..........................................................................141
6.2.1. Plik wzorca projektu .....................................................................................141
6.2.2. Importowanie i uzupełnianie atrybutów .......................................................141
6.2.3. Narzędzia ......................................................................................................142
6.2.4. Preferencje projektu ......................................................................................143
6.2.5. Info o projekcie .............................................................................................144
6.2.6. Notatki o projekcie ........................................................................................145
6.2.7. Podgląd projektu ...........................................................................................145
6.2.8. Opcje 3D .......................................................................................................145
6.2.9. Zapisywanie ..................................................................................................145
6.2.10. Ulubione ........................................................................................................146
6.2.11. Tworzenie układu .........................................................................................147
6.2.12. Zapisywanie ustawień podstawowych ..........................................................147
Rozdział 7. Warsztat 4. Twórca schodów .............................................................. 149
7.1.
Przygotowanie do tworzenia schodów ......................................................................149
7.1.1. Katalog schodów ...........................................................................................149
7.1.2. Wymiary schodów ........................................................................................150
6
ArchiCAD 10
7.2. Tworzenie schodów ...................................................................................................151
7.2.1. Ustawienia biegu i geometrii ........................................................................152
7.2.2. Struktura schodów i układ stopni ..................................................................153
7.2.3. Ustawienia balustrady ...................................................................................155
7.2.4. Zapisywanie schodów ...................................................................................156
7.2.5. Ustawienia schodów .....................................................................................156
7.2.6. Określenie widoczności ................................................................................158
7.2.7. Zagrożenia związane z opcjami wyświetlania ..............................................158
7.2.8. Wyświetlanie schodów w projekcie i w modelu ..........................................159
7.3. Nietypowe rzuty schodów .........................................................................................160
7.3.1. Tworzenie schodów na podstawie zaznaczenia ............................................160
Rozdział 8. Warsztat 5. Ściana boczna jako obiekt ............................................... 163
8.1.
Prace wstępne w dwóch wymiarach ..........................................................................163
8.2.
Prace wstępne w trzech wymiarach ...........................................................................164
8.3.
Przekształcenie w obiekt ...........................................................................................165
8.4.
Tworzenie obiektu .....................................................................................................167
8.5.
Zastosowanie obiektu w modelu ...............................................................................167
Część II ArchiCAD dla zaawansowanych ........................................171
Rozdział 9. Komputerowa grafika i renderowanie .................................................. 173
9.1. Wektory kontra piksele ..............................................................................................173
9.1.1. Wektor ..........................................................................................................173
9.1.2. Piksel .............................................................................................................179
9.2. Prezentacja kolorów ..................................................................................................183
9.2.1. RGB i CMYK ...............................................................................................183
9.2.2. Inne modele kolorów ....................................................................................185
9.3. Czcionki .....................................................................................................................185
9.3.1. Instalowanie czcionek ...................................................................................186
9.3.2. Typografia .....................................................................................................188
9.4. Wizualizacja dla użytkowników programów typu CAD ...........................................194
9.5. Dalsze prace z oprogramowaniem do renderowania .................................................194
9.5.1. Oprogramowanie do tworzenia animacji ......................................................194
9.6. Metody prezentacji w trzech wymiarach ...................................................................195
9.6.1. Rysunki tworzone przez wewnętrzny mechanizm grafiki trójwymiarowej ....195
9.6.2. Efekty renderowania i ustawienia obrazów fotorealistycznych
w ArchiCAD-zie ...........................................................................................197
9.7. Rodzaje materiałów: tekstury i shadery ....................................................................199
9.7.1. Tekstury ........................................................................................................199
9.7.2. Shadery .........................................................................................................199
9.7.3. Odbicia ..........................................................................................................200
9.8. Oświetlenie wirtualnego pomieszczenia ...................................................................202
9.8.1. Reguły oświetlenia ........................................................................................202
9.8.2. Źródła światła ...............................................................................................204
9.9. Kamera ......................................................................................................................209
9.9.1. Wysokość celu i odstęp .................................................................................210
9.9.2. Kąt widoczności (Field of View) ..................................................................211
9.9.3. Pozycja kamery, punkt widzenia ..................................................................212
9.10. Animacja ....................................................................................................................213
9.10.1. Formaty wideo ..............................................................................................214
9.10.2. Częstość klatek i klatki kluczowe .................................................................214
9.10.3. Ustawienia rozdzielczości .............................................................................215
9.11. Panoramy ...................................................................................................................217
9.12.
Obiekty wirtualnej rzeczywistości ............................................................................218
Zgłoś jeśli naruszono regulamin