DIAGNOZA DZIECKA SZEŚCIOLETNIEGO.doc

(53 KB) Pobierz

DIAGNOZA DZIECKA SZEŚCIOLETNIEGO

 

DIAGNOZA jest opisem aktualnego stanu jednostki. Opis ten powinien ujawniać przyczyny, oraz sformułować prognozę. To proces, a nie jednorazowa ocena, nastawiać się powinniśmy na poznawanie zmian zachodzących w rozwoju.

 

GOTOWOŚĆ SZKOLNA- osiągnięcie przez dziecko takiego poziomu rozwoju fizycznego, społecznego i psychicznego, który czyni je wrażliwym i podatnym na systematyczne nauczanie i wychowanie w klasie pierwszej.

S. Szuman

 

ZADANIA NAUCZYCIELA

- diagnoza dziecka sześcioletniego

- zbudowanie programu pracy z dzieckiem IPET ( indywidualny program edukacji terapeutycznej)

- realizacja programu

 

Nauczyciel może wykorzystać istniejące narzędzia diagnostyczne ( testy gotowości szkolnej, testy do badania rozwoju dziecka, arkusze obserwacyjne, kwestionariusze wywiadu),lub opracować własny arkusz obserwacyjny.

 

DIAGNOZA DZIECKA SZEŚCIOLETNIEGO powinna obejmować:

 

·         Rozwój fizyczny (bilans zdrowia sześciolatka)

·         Rozwój sprawności motorycznej i manualnej

·         Rozwój spostrzegania wzrokowego

·         Rozwój percepcji słuchowej

·         Rozwój mowy

·         Dominację stronną

·         Pamięć, operacje myślowe

·         Umiejętność czytania i pisania

·         Umiejętności matematyczne

·         Rozwój zachowań społecznych i emocjonalnych. Umiejętność zabawy.

 

NARZĘDZIA BADAWCZE

 

-ARKUSZ OBSERWACJI

-KARTA WYWIADU Z RODZICAMI

-KARTY PRACY DZIECKA

-RYSUNKI DZIECKA: postać, rysunek tematyczny, rysunek dowolny

-TESTY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNA

 

DUŻA MOTORYKA

6-latek potrafi:

§         Powtarzać sekwencje ruchowe

§         Stać na jednej nodze z zamkniętymi oczami

§         Skakać na skakance

§         Nabywać nowe umiejętności: taniec, pływanie, jazda na rowerze…

 

Próby sprawdzające:

-chodzenie z zamkniętymi oczami po linii, po sznurku…

-skakanie na jednej nodze( prawej i lewej)

-łapanie, rzucanie, kopani piłki

-naśladowanie ruchów rąk, nóg, głowy

 

MAŁA MOTORYKA

6-latek potrafi

§         Wykonać wszystkie czynności samoobsługowe

§         Tworzyć rysunki tematyczne

§         Wykonywać precyzyjne ruchy dłońmi

§         Prawidłowo trzymać przybory do pisania

 

Próby sprawdzające:

-posługiwanie się narzędziami

-nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków

-rysowanie wg. wzoru

-łączenie kropek

-zamalowywanie wyznaczonych konturem płaszczyzn

-rysowanie równoległe z badającym np. domku

-kopiowanie wzorów np. figury geometryczne

-dorysowywanie połówek np. serca

-dorysowywanie brakujących elementów

-wykonywanie z plasteliny kulki, wałeczka, dowolnych wytworów np. zwierząt

 

TESTY

Skala ocen rozwoju percepcyjno-motorycznego N.C. Kepharta

Badanie sprawności motorycznej M. Stambak

 


 

SPOSTRZEGANIE WZROKOWE

ANALIZA I SYNTEZA WZROKOWA

6-latek potrafi:

§         Uzupełniać wzory tematyczne i atematyczne

§         Dobierać pary tematyczne i atematyczne

§         Uzupełniać elementy w szeregu tematycznym i atematycznym

§         Szyfrować- przyporządkowywać obrazkom podane symbole

§         Układać historyjki obrazkowe

 

Próby sprawdzające:

-wyszukiwanie wśród 6 obrazków jednego różniącego się

-odnajdowanie na dużej ilustracji przedmiotu pokazanego na pojedynczym obrazku

-dopasowanie brakujących części na obrazku

-składanie obrazków z części

-układanie wzorów tematycznych i atematycznych wg. podanego przykładu

 

KOORDYNACJA WZROKOWO-SŁUCHOWO-RUCHOWA

 

PRÓBY SPRAWDZAJĄCE

-przerysowywanie figur geometrycznych

-labirynty

-rysowanie wzorów literopodobnych

-wykonywanie poleceń

 

TESTY

Test figur geometrycznych geometrycznych H. Spionek

Test figur odwróconych A. W. Edfeldt

Test percepcji wzrokowej M. Frostig

 

PERCEPCJA SŁUCHOWA

6-latek potrafi

§         Identyfikować i różnicować dźwięki (odgłosy)

§         Powtarzać rytmy, melodie

§         Identyfikować i różnicować słowa  (kto i jak mówi)

§         Słuchać w grupie tekstów czytanych

§         Stwierdzać i odnajdywać rymy

§         Wysłuchiwać głoski w wyrazach

 

PRÓBY SPRAWDZAJĄCE

-identyfikowanie i różnicowanie dźwięków z otoczenia, a także wysokości tonów

-identyfikowanie i różnicowanie dźwięków mowy

-różnicowanie opozycji fonologicznych

 

TESTY

Skala pomiaru percepcji słów- J. Kostrzewski

Badanie słuchu fonematycznego- I. Styczek

Badanie słuchu fonematycznego dzieci i dorosłych- E. Szeląg


 

MOWA

Rozwój mowy sześciolatka powinien być zakończony

6-latek ma:

§         opanowany system fonetyczno-fonologiczny

§         opanowany system semantyczny( rzeczowniki własne, dni tygodnia, pory roku, nazwy owoców, warzyw, kolorów, używa wyrażeń przyimkowych, zaimków wskazujących)

§         opanowany system syntaktyczny( budowanie zdań, dłuższych wypowiedzi)

 

TESTY PRZESIEWOWYCH BADAŃ MOWY- Z. Tarnowski, G. Demel

 

DOMINACJA STRONNA- powinna być ukształtowana na początku 4 roku życia

TESTY E. Spionek, R. Zazzo, J. Cieszyńska

 

PAMIĘĆ

6-latek potrafi:

§         zapamiętuje trzy obrazki pokazywane jednocześnie, lub kolejno

§         zapamiętuje trzy figury geometryczne, znaki literopodobne pokazywane jednocześnie, lub kolejno

 

OPERACJE MYŚLOWE

SZEREGOWANIE, KLASYFIKACJA NA MATERIALE TEMATYCZNYM I ATEMATYCZNYM, MYŚLENIE PRZYCZYNOWO-SKUTKOWE, MYŚLENIE SYMBOLICZNE

6-latek potrafi:

§         ułożyć elementy od najmniejszego do największego i odwrotnie

§         uzupełnić sekwencje np. XYZ, XXY,

§         dobierać pary

§         uzupełniać brakujące elementy w zbiorze

§         budować klasy( buty, trójkąty)

§         rozdzielać np. wg. kształtu nie koloru

§         układać obrazki w ciągi np. jabłko-do ogryzka

§         układać historyjki obrazkowe

§         dopasowywać schematy do przedmiotów

§         kodować (symbol do obrazka, ruchu)

 

GOTOWOŚĆ DO NAUKI CZYTANIA I PISANIA

§         określa kierunek oraz miejsce na kartce (np. narysuj kółko w górnym lewym rogu)

§         organizuje pole spostrzeżeniowe, aby rozpoznać i zapamiętać co jest na rysunku

§         dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do nauki pisania

§         interesuje się nauką czytania i pisania; jest gotowe do nauki czytania i pisania

§         słucha np. opowiadań, baśni, rozmawia o nich, interesuje się książkami

§         układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, wyrazy na sylaby, wyodrębnia głoski w wyrazach o prostej budowie fonetycznej

§         rozumie sens informacji podanych w formie rysunków lub symboli


 

UMIEJĘTNOŚCI MATEMATYCZNE

§         liczy elementy, porównuje liczebność zbiorów

§         dodaje i odejmuje ( na palcach lub innych liczmanach)

§         posługuje się liczebnikami porządkowymi

§         określa kierunki, położenie przedmiotów względem siebie

§         zna proste sposoby mierzenia np. krokami

§         zna stałe następstwa dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy

 

ZACHOWANIA SPOŁECZNE-ZABAWA-EMOCJE

§         wzrost znaczenia autorytetu innych osób niż rodzice

§         pełna zdolność do naśladowania, zabaw tematycznych, gier z regułami

§         silne poczucie tożsamości płciowej

§         zdolność rozumienia i respektowania zasad społecznych obowiązujących w grupie, umiejętność współdziałania

§         początek zdolności do reakcji odroczonych i umiejętności kontrolowania swoich emocji, nazywania emocji swoich i innych

§         dalszy rozwój moralny

 

W TRAKCIE BADAŃ OBSERWUJEMY:

-współdziałanie wszystkich części ciała

-przejawy preferowania jednej ze stron

-współruchy

-kierunek rysowania

-motywację

-koncentrację na wykonywanym zadaniu

-dążenie do wykonania zadania

 

LITERATURA

1.      Nauka czytania krok po kroku -J. Cieszyńska

2.      Ćwiczenia grafomotoryczne -M. Bogdanowicz

3.      Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Poradnik dla nauczycieli- I. Czajkowska

4.      Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych- H. Spionek

5.      Psychologia rozwojowa- M. Przetacznikowa

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin